7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:26

Eindelijk heb ik mijn paard weer mogen zien, na 42 dagen en 7700 km verderop!

Op 5 mei 2012 zijn we naar Vancouver, BC, Canada geëmigreerd. Natuurlijk wilde ik dolgraag Kyra ook meenemen. Maar waar moet je beginnen met het exporteren van een paard van Nederland naar Canada? Googlen en bokken dus. Op zoek naar info om te kijken of het überhaupt haalbaar was.

Nu blijken er niet heel veel vluchten met paarden uit Europa naar Canada te gaan, niet als in 'wekelijks'. De paarden worden in een container vervoerd en daar zitten 3 plekken in. Per container moet er betaald worden, dus delen door 3 is voordeliger. Ineens was er een plek vrij en moest ze halsoverkop naar België vervoerd worden (dat hoorde ik 3 dagen van te voren). Wat een stress! Maar het vervoer regelen is gelukt en zo reden we ruim 400 km met een trailer van Hoogezand (Groningen) naar België. Lange reis van ruim 6 uur, want je mag maar 80 met een trailer.

Afbeelding
In de trailer op weg naar België

Verschillende keren gestopt om te zien of alles goed was. Een keer zagen we haar staart in de zijspiegel wapperen. Haar staart was door een kier van de klep naar buiten gezogen. Ze is nl te klein om haar staart over de klep te doen. Een andere keer was het hengstenrek schuin over haar hoofd gevallen. Waarschijnlijk omdat ze het tussenschot aan de achterkant uit het gat had getrapt omdat ze wilde plassen. Maar alles is verder goed gegaan. Na 3 uur wilde ze zelfs al wat eten op de trailer.

De quarantaine stal zag er super goed uit en de mensen waren zeer geinteresseerd in Kyra's gebruiksaanwijzing. Ik kon haar gelukkig met een gerust hart achterlaten.

Op Koninginnedag is ze naar van Luxemburg gebracht en vanuit daar naar Calgary gevlogen. Daar heeft ze de maand mei in quarantaine gestaan. Toen wij zelf op 5 mei een tussenlanding in Calgary maakten was het daar slechts 2 graden Celsius! Brrrr.

Eergisteren is ze van Calgary naar haar definitieve stalling gebracht. Dat was weer een rit van 14 uur op de trailer (door de bergen). Arm dier. Ze kwam nerveus en bezweet uit de trailer maar leek zich snel beter te voelen toen ze er eenmaal uit was.

Wat is het fijn om mijn paard na 42 dagen en 7700 km verderop weer in de armen te sluiten! <3 Ik hoop dat het voor Kyra ook alle stress waard is. Maar ze lijkt zich aardig aan te passen hier.

Afbeelding
In de paddock haar benen strekken na 14 uur op de trailer

Ze is mooi afgeslankt in quarantaine. ;)

Je ziet aan haar ogen wel dat ze behoorlijk moe is.
Afbeelding

Ze is nog niet ingereden maar ik kijk er naar uit om samen met haar alle trails hier in de buurt te verkennen!

Esmeralda

Re: 7700 km en 42 dagen later zag ik mijn paard weer in Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:30

heel veel plezier daarzo heel ver weg, geef haar lekker de tijd om alles een plaatsje te geven en lekker te wennen. En dat er maar heel veel ritten mogen volgen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:30

Wow wat een reis! Maar ze heeft het zo te zien prima doorstaan! Veel plezier samen in Canada :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:32

Wat fijn dat alles goed gegaan is! Lijkt me een zware reis voor een paard, maar gelukkig is er goed voor haar gezorgd :)

vond je het zelf nou niet lastig dat je er zo weinig bij kon zijn tijdens haar reis?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:32

kyra boft met zo 'n baasje :j
veel plezier daar..
(een vriendin van me had haar paard meegenomen naar de VS.)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:37

Hele reis zeg :). Maar goed doorstaan zo te lezen.
Echt interessant topic. Veel plezier met je nieuwe woonst.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:45

Wat een reis! mooi dat het goed gegaan is !! :j Ik wens jullie daar een fijn leven *\o/*

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:52

Jeetje wat een reis! Heel veel plezier van en met elkaar gewenst!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:54

Oef, dat is een reisje geweest zeg!

Maar als ik haar paddock zo zie, is het wel de moeite waard en las al iets van trails...
Dus veel plezier nog samen in het verre Canada.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:59

Oef! Normaal ben ik er tegen als mensen een paard in een ver buitenland kopen en het over duizenden kilometers naar Nederland laten komen, maar van je eigen paard neem je natuurlijk geen afscheid.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat zo'n grapje kost?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:08

Wat gaaf om zo je paard mee te mogen nemen. Goed zeg dat alles zo goed gekomen is. Lijkt me heel spannend m'n paard zo lang ergens achter te moeten laten, maar fijn dat ze zo geïnteresseerd waren in zijn "gebruiksaanwijzing" en dat jullie dus fijn ontvangen zijn. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:11

Bedankt iedereen voor de reacties.

@EllaBellaah: ja dat is heel erg lastig om je paard helemaal uit handen te geven. Aan vreemden, die je van te voren niet kan screenen. Ze is is het wild geboren en ik heb haar vanaf 11 maanden oud. Maar het zijn echte profs op de quarantaine stallen en ze ziet er prima uit.

@arno8: Ja ik vond het ook lastig haar deze reis aan te doen. Maar het alternatief (paard in de verkoop doen en daar 6 weken de tijd voor hebben) was ook niets.

Voor iedereen die benieuwd is wat zoiets kost: je kunt voor die prijs een PRE in Canda kopen of 3 leuke quarters.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:13

Wat gaaf zeg!!! En zeker helemaal de moeite waard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:15

wow wat een reis zeg , maar fijn dat je haar weer kan omhelsen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:16

dat is geen kleine uitgave... maar ja. "het" paard weer vinden is ook niet gemakkelijk.. en dan zit je inderdaad met een snelle verkoop.

Een hele reis, en ik hoop met je mee dat je die fijne trails samen gaat beleven!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:18

Een nieuw paard kost je ook ongeveer 1 a 2 jaar om die écht helemaal weer naar je hand te zetten. Een groen paard van 3 jaar vinden is in NL al moeilijk. Geen idee hoe dat in Canada zou zijn. Ik vind 4 jaar een mooie leeftijd om echt onder het zadel te beginnen.

Edit: ze wordt in juni 4 en ik hoop dat ik nog minstens 25 jaar van haar kan genieten in Canada. :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:24

Fijn dat de familie weer compleet is... :) Veel plezier en geluk in Canada!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:24

En als je die kosten over 25 jaar verspreid, valt het best mee :+

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:28

Pff wat een lange reis. Fijn dat ze goed is aangekomen. Bevalt het je in Canada? Spannend avondtuur hoor. Ik hoop nog eens van te lezen op bokt over jullie nieuwe leven daar!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:29

Mooi zeg! Afscheid nemen van mijn paarden zou voor mij ook geen optie zijn. En als je berekent hoeveel verdriet je jezelf bespaart met deze kosten is het eigenlijk een schijntje.

Heb je nu voor Canadese begrippen een heel uitzonderlijk paard? Denk niet dat daar veel cruzado's voorkomen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:32

Ik denk dat de combi Exmoor x Andalusier hier wel uniek is. :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:36

Knap paard heb je daar! Ik snap wel dat je die mee wil. En flinke reis voor haar, is niet niks, paar jaar terug een pony uit engeland gehaald en die stond alles bij elkaar ook een 10 op de vrachtwagen en dat kon je de eerste weken wel merken. Andere pony net zo, ook een dikke rit van het ene uiterste van Belgie naar Groningen, al had die er net wat minder last van. Maar ze is netjes aangekomen zo op de foto's te zien.
Lijkt me erg fijn die trails die in het vooruitzicht liggen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:55

Het is zeker een enorme reis:
- 400 km naar Belgie
- daar in een vreemde stal (ze is 24/7 buiten gewend met maatjes) zonder contact met anderen (alleen zicht)
- dan 300 (?) km naar luxemburg op de vrachtwagen
- dan 7000 km vliegen
- In Calgary 24 dagen in quarantaine, dus weer andere mensen/omgeving + jetlag natuurlijk en ineens vrieskou
-dan 970 km op de trailer en weer naar een nieuwe omgeving

Dus ja ze krijg even de tijd. Ze staat in een paddock naast de andere merries en een merrie lijkt al aan haar gehecht. Ze hinnikt als ik Kyra ga poetsen en als ik terug kom hinnikt ze weer naar Kyra. Ik hoop haar vandaag bij de anderen in te kunnen zetten zodat ze ook lekker kan kroelen.

Ik reageer straks verder (het is nu 11.00 uur en ik ga er even heen). Groetjes!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:03

Wat een reis zeg! maar fijn dat ze weer bij je is! geniet er van!!

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:13

Wat een knap paard zeg! En het is inderdaad een hele afstand maar ik kan goed geloven dat je je paardje toch mee wilt hebben. Ik hoop dat je zo af en toe nog eens wat plaatst vanuit Canada, vind dit toch wel erg interessant om mee te lezen allemaal :) .