Op 5 mei 2012 zijn we naar Vancouver, BC, Canada geëmigreerd. Natuurlijk wilde ik dolgraag Kyra ook meenemen. Maar waar moet je beginnen met het exporteren van een paard van Nederland naar Canada? Googlen en bokken dus. Op zoek naar info om te kijken of het überhaupt haalbaar was.
Nu blijken er niet heel veel vluchten met paarden uit Europa naar Canada te gaan, niet als in 'wekelijks'. De paarden worden in een container vervoerd en daar zitten 3 plekken in. Per container moet er betaald worden, dus delen door 3 is voordeliger. Ineens was er een plek vrij en moest ze halsoverkop naar België vervoerd worden (dat hoorde ik 3 dagen van te voren). Wat een stress! Maar het vervoer regelen is gelukt en zo reden we ruim 400 km met een trailer van Hoogezand (Groningen) naar België. Lange reis van ruim 6 uur, want je mag maar 80 met een trailer.

In de trailer op weg naar België
Verschillende keren gestopt om te zien of alles goed was. Een keer zagen we haar staart in de zijspiegel wapperen. Haar staart was door een kier van de klep naar buiten gezogen. Ze is nl te klein om haar staart over de klep te doen. Een andere keer was het hengstenrek schuin over haar hoofd gevallen. Waarschijnlijk omdat ze het tussenschot aan de achterkant uit het gat had getrapt omdat ze wilde plassen. Maar alles is verder goed gegaan. Na 3 uur wilde ze zelfs al wat eten op de trailer.
De quarantaine stal zag er super goed uit en de mensen waren zeer geinteresseerd in Kyra's gebruiksaanwijzing. Ik kon haar gelukkig met een gerust hart achterlaten.
Op Koninginnedag is ze naar van Luxemburg gebracht en vanuit daar naar Calgary gevlogen. Daar heeft ze de maand mei in quarantaine gestaan. Toen wij zelf op 5 mei een tussenlanding in Calgary maakten was het daar slechts 2 graden Celsius! Brrrr.
Eergisteren is ze van Calgary naar haar definitieve stalling gebracht. Dat was weer een rit van 14 uur op de trailer (door de bergen). Arm dier. Ze kwam nerveus en bezweet uit de trailer maar leek zich snel beter te voelen toen ze er eenmaal uit was.
Wat is het fijn om mijn paard na 42 dagen en 7700 km verderop weer in de armen te sluiten!

In de paddock haar benen strekken na 14 uur op de trailer
Ze is mooi afgeslankt in quarantaine.

Je ziet aan haar ogen wel dat ze behoorlijk moe is.

Ze is nog niet ingereden maar ik kijk er naar uit om samen met haar alle trails hier in de buurt te verkennen!