Haflinger Cindy, weer hoog over de hindernissen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Haflinger Cindy, weer hoog over de hindernissen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:27

*\o/*
Het is weer tijd om een filmpje van Cindy te posten haha.

In het begin is een klein beetje dressuur, maar dat is meer bedoeld als losrijden.

Als je Cindy nog niet kent, lees dan eerst dit;
5jaar geleden kreeg ik haar. In de loop van de jaren ging het erg slecht. Ik had vaak spijt dat ik haar had gekocht. maar dat veranderde. Het eerste jaar samen met haar. onze klik werd steeds beter. we hadden zo veel gemeen, ik had astma, zij ook.. Als ik ziek was, was zij het ook. Nu, 5 jaar later, word ze 17 mei al 18 jaar. Maar soms gedraagt ze zich als een pony van 3.. haha. Ik wil haar echt nooit meer kwijt.. <3

*Waar we aan werken.
- Het meer van achter rijden, niet op de voorhand dus.
- bij het springen het tempo na de sprong ook erbij te houden.
- mijn kapstoktenen :')
- Lol erin te houden :D

én ja, het gras moet gemaaid :')

Het hoogste was uiteindelijk een oxer rond de 80cm.
bedankt voor het kijken :)

Anoniem

Re: Haflinger Cindy, weer hoog over de hindernissen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:48

Ik heb het filmpje niet helemaal afgekeken, maar je mag wel iets zachter zijn in je hulpen, je schopt je pony nu naar de hindernis toe, dat is niet te bedoeling.
Zorg er eerst voor dat je pony goed aan de hulpen is. Je bent nu ontzettend aan het schoppen met je benen maar je pony reageert totaal niet, soms struikelt hij zelfs na de sprong, dat kan link zijn. Probeer niet zo hard op de hindernis af te gaan, maar een rustig galoptempo te houden. Zorg dat hij na de sprong netjes blijft door galopperen en niet als een pudding in elkaar stort. Maar daarvoor moet hij eerst beter aan je been zijn ;)

Je moet met hem aan de slag met dressuur, heb je les? Want ik zie in de dressuurfoto's ook heel veel spanning op de teugels. En aan je hulp werken, been is voorwaarts.
Succes :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 11:55

Ja ik heb les. 2x in de week.
Ze heeft een behoorlijke terugval gehad vorige week, ik ook.. we waren allebei ziek.
Dit is dan eigenlijk weer 1 van de eerste keren springen na die periode. We werken eraan ;)

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:55

Ik heb er zelf niet heel veel verstand van maar naar de hindernis toe hoeft hij niet zo hard te galopperen, in de laatste paar galopsprongen voor de hindernis moet je hem pas een keer been geven zodat hij zijn pas versnelt voor de hindernis en goed kan uitkomen en na de hindernis doorgaloppeert.
Succes, verder een leuk filmpje.
Jullie passen goed bij elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:56

_haflinger schreef:
Ja ik heb les. 2x in de week.
Ze heeft een behoorlijke terugval gehad vorige week, ik ook.. we waren allebei ziek.
Dit is dan eigenlijk weer 1 van de eerste keren springen na die periode. We werken eraan ;)

Maar waarom dan meteen weer gaan springen? Dan kun je beter rustig aan doen ;)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:07

Kan je filmpje niet zien :(

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:15

Je haflinger springt zo te zien echt niet graag! En jij zit niet erg stil.

Ook spring je op heel hoog gras, met ijzers... Geen wonder dat je haflinger niet graag vooruit wilt, omdat ze liever voorzichtig is.
En waarom ga je na de sprong gelijk de bocht om? Het belangrijkste van de basis springen is RECHTUIT na de sprong, en niet gelijk een wending. Je ziet nu dat het bij je haflinger inmiddels gewenning is...

Je eigen kritiek puntje, na de sprong tempo houden. Maar wat je voor de sprong teveel doet (drijven) doe je na de sprong gewoon niet, jij staat toe dat ze gaat stappen na de sprong.

Je hebt een hele lieve en leuke haflinger, maar er is echt nog veel werk aan de winkel!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:18

Christyj138 schreef:
Je haflinger springt zo te zien echt niet graag! En jij zit niet erg stil.

Ook spring je op heel hoog gras, met ijzers... Geen wonder dat je haflinger niet graag vooruit wilt, omdat ze liever voorzichtig is.
En waarom ga je na de sprong gelijk de bocht om? Het belangrijkste van de basis springen is RECHTUIT na de sprong, en niet gelijk een wending. Je ziet nu dat het bij je haflinger inmiddels gewenning is...

Je eigen kritiek puntje, na de sprong tempo houden. Maar wat je voor de sprong teveel doet (drijven) doe je na de sprong gewoon niet, jij staat toe dat ze gaat stappen na de sprong.

Je hebt een hele lieve en leuke haflinger, maar er is echt nog veel werk aan de winkel!

Dat ze niet graagt springt, is onzin. Dat zie ik heus wel aan haar.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:20

Waarom is ze dan amper vooruit te branden?

Misschien ook wel omdat ze het eng vind. Ze staat op ijzers, loopt op hoog gras, ze is echt niet gek en voelt ook wel dat het enorm glad is voor haar. Nee, dan vind ze het niet leuk om te springen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:30

Ik zie idd een pony die het niet heel boeiend vind.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:34

Volgens mij vind deze pony het ook niet heel erg leuk :=
De meeste dingen zijn al opgenoemd. Niet je pony vooruit schoppen, je mag iets stiller zitten en ga rechtuit na de hindernis!
Met ijzers springen in lang gras is ook echt geen goed idee :n
Leuke haflinger :D

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:41

Zijn er ook nog positieve dingen? :')

Ook met dressuur is ze niet goed vooruit te branden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:43

_haflinger schreef:

Probeer het niet te zien als iets negatiefs, maar ga er wat mee doen. :) Als je straks of morgen gaat rijden, neem je een dressuurzweepje, en als je been geeft en ze reageert niet, tik achter je been. Voorwaarts is voorwaarts, ook al gaat ze draven, maakt niet uit, niet meteen in de rem trekken, je wilt voorwaartse reactie. Ga dat maar eens oefenen :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:44

Dat doe ik bijna dagelijks. soms moest ik zelfs de zweep omdraaien om haar door te kunnen tikken. maar ze reageert er gewoon niet op. Nouja.. ze reageert wel.. maar dat is na 2 minuten al weer weg.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:44

Het filmpje werkt bij mij niet?

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:45

Rijd je dan in het hoge gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:46

_haflinger schreef:
Dat doe ik bijna dagelijks. soms moest ik zelfs de zweep omdraaien om haar door te kunnen tikken. maar ze reageert er gewoon niet op. Nouja.. ze reageert wel.. maar dat is na 2 minuten al weer weg.

Hoe doe je dat als je les hebt? Waar werk je dan aan?
Het gaat erom dat je consequent blijft, maar als je het op de goede manier aanpakt maar je pony reageert nog niet, zou ik eens kijken hoe dat komt.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:47

Tijdens de sprong moet je proberen recht te blijven zitten. Nu hang je bijna iedere keer naar links waardoor je pony ook naar links gaat hangen. En door het rijden op hoog gras met ijzers zal ze zeker voorzichtiger lopen. Probeer haar wel van voren iets losser te laten, wel contact houden, maar geef haar meer ruimte. Overgangen rijden om haar actief te krijgen en figuren rijden voor haar los in haar lijf te maken.

Succes. :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:47

_haflinger schreef:

Jahoor, het is een harstikke leuk paardje :D
En je zit redelijk netjes, mag nog wel iets stiller.

Als ze met dressuur ook niet vooruit te branden is, ga daar eerst aan werken :)
Ik weet niet of je altijd op dit weiland rijdt, maar misschien kun je beter in een bak rijden of in een weiland met wat korter gras :j

Veel overgangen rijden, stap-draf, draf-stap, stap-halthouden enz. maar je kunt ook gaan schakelen in de gangen zelf. Dus eventjes terugrijden in stap, dan moeten ze hun achterhand ook beter gebruiken, en daarna flink actief wegstappen. Dit kun je ook in draf/galop doen natuurlijk :j
Als je pony goed aan het been is zul je merken dat het met het springen ook makkelijker gaat!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:49

Het gras gaat binnenkort af. ik heb geen bak met korter gras ter beschikking.
Overgangen en tempowisselingen rij ik altijd na het losrijden.

--
Met les;
Precies hetzelfde. maar mijn instructrice verteld altijd precies wat ik moet doen. soms reageert ze dan wel, maar soms ook niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:52

Ik zie dat als je op de sprong afkomt heel veel been geeft, (opzich goed om haar voorwaarts te houden) maar net voor de hindernis stop je daarmee waardoor ze niet actief over de hindernis springt. Er zit ook totaal geen afwisseling in de sprong dus snap wel dat je haflinger zich begint te vervelen, zeker als het uit zich zelf geen enthousiaste springer is. Probeer meer af te wisselen tussen door. Zet eens een in-uitje, rij tussendoor wat figuren. Spring eens van de andere kant maar niet steeds springen rondje springen rondje....

Verder lekker blijven oefenen ook op het voorwaarts rijden en fijn les blijven nemen dan komt het vanzelf goed.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:21

Ik reed zeker figuren tussendoor. maar dat staat niet op film

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:37

om je haf wat meer voorwaarts te krijgen weet ik misschien nog een tip het hielp bij mij in elk geval.
vraag je haflinger van uit de draf ook eens terug naar stop en dan gelijk erna achteruit (als hij dat kan natuurlijk) als hij een pas of 3 a 4 achteruit is gegaan weer voorwaartslaten gaan. (mijne gaat liever niet vooruit maar achteruit vind hij nog veel erger dus daarna wil hij altijd extra graag naar voren.) en als hij dan na 2 min weer ff niet goed aan het been is weer van bij stap naar achter en miss nog een keer een draai om de achterhand maken. (beetje afwisseling houden)

hou hier bij wel rekening dat je de goede commando's hiervoor geeft (achteruit is niet aan de teugels trekken maar met je zit, ik zeg niet dat je dat doe hoor :) ) anyway bespreek/ overleg dit met je instructrische en probeer dit consequent uit te voeren. (tuurlijk zal het qua hulpen wel eens fout gaan en gelukkig zijn veel paarden (ieg mijn haf) erg vergevingsgezind) en probeer veel af te wisselen. Als je dit in een uur 20 keer doet dan zal ze er geen zin meer in hebben omdat het "saai" is. mijn ervaring is dat haflingers snel leren en dus snel verveld raken.

misschien kun je hier wat mee :)? (overleg het wel eerst :) )

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 18:38

oké dankjewel

joanne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:53

leuk paardje.
maar je moet wat minder schoppen...
als je je been bij de buik houdt rijd je iets netter en het in makkelijker voor het jou als je een eigenwijs paardje hebt en dan hoef je niet zo vaak te schoppen.
probeer het eens dan zul je zien dat dat goed werkt.
wel bij mij.
maar volgens mij hebben jullie wel plezier met rijden en springen.
:j /3