Hella, 5jarige Winningmood x Calvin @ 5jr Lommel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Hella, 5jarige Winningmood x Calvin @ 5jr Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 23:19

Hallo allomaal,

Hella is een 5jarige merrie die nog niet zo lang onder het zadel is, desondanks pakt ze alles super goed op en is het een heerlijke merrie om te rijden.
Vandaag hadden we een selectie voor de 5jarige paarden..
Het ging voor mijn gevoel wat minder netjes als anders omdat het echt lang nat gras was en ik geen achterijzers had, waardoor ze nogal schoof in de inrijpiste en het parcours en toen begon ze dus nogal hoog te springen, waardoor het er allemaal net wat minder netjes uitziet als anders vind ik..
Desondanks sprong ze wel echt super vind ik zelf, dus zie hier:

X__Trees

Re: Hella, 5jarige Winningmood x Calvin @ 5jr Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:27

Paardje is topvoorzichtig, dat zie je. Alleen mag ze achter wel iets meer afwerken. Denk dat je zelf minder naar voor toe moet gaan rijden richting de sprongen. Een beter basistempo erin steken, wachten richting de sprong en paard je zelf wat laten uitzoeken hoe ze zichzelf het beste gebruikt. Soms maak je zelf wat trajectfouten door minder mooie wendingen, al is dit op een glad en glibberig parcours zonder achterijzers wel te begrijpen :)
Veel succes met dit paard!

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 23:33

Ja, normaal werkt ze veel mooier af vanachter, ze was duidelijk wat onder de indruk van het glibberen.. En vandaar dat ik er zo aan begon te rijden.. Op youtube staan ook wat filmpjes van "normaal" haha en dan is het allemaal net wat netter idd ;)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:34

Ik gA met commentaar boven me mee, leuk paard, maar er word te gejaagd gereden, amazone mag ook meer stil zitten, wat rommelig nu. Zou werken aan rust, controle en naar voren en terug kunnen rijden. Dan worden jullie leuk team

Edit: zie nu je toevoeging, mag ik vragen waarom je juist gaat jagen als glibberig is? Paard in balans laat lopen gaat het minder snel onderuit, als je nog moet leren schaatsen begin jd toch niet met beentje over? :)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 00:01

Omdat ze zo hoog begon te springen dat ik bang was dat ze zich zou gaan overspringen, met wat meer tempo kan ze niet zo hoog springen he ;) Maar ik snap jou redenering ook haha :)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:11

Oke, ik snap jou ook wel, persoonlijk zou ik dan waarschijnlijk afgegroet hebben en weer op ch gaan met ijzers.. Maar goed ben geen springheld haha, beestje is onwijs voorzichtig, en ondanks dat je harder rijd, kom hij terug voor de hindernis en klapt er dan overheen, als je rustiger rijd kan hij beter zien wat er komt en zal het wat vloeiender verlopen, hoog springen, kans op overspringen is er nu nog. Maar je hebt ongetwijfeld meer ervaring dan mij, ik sta vooral langs de kant op ch:) ik vind je paard echt gaaf, en geloof er zeker in dat je weet wat hè doet en komt het helemaal goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:33

Sorry maar ik snap eerlijk gezegd nog niet dat je met dit paard rond wilt springen. Dit is gewoon niet verstandig, gelukkig ging het goed maar wat als je een glijer maakt of ze zich op het voorbeen springt? Ze springt erg de grond in dus is het ook behoorlijk belastend voor de pezen.
Veel meer basis, basis, basis. Nu werpt ze zich over de hindernis en ik vind het niets met techniek of leer moment te maken hebben. Mja je moet haar blijkbaar zo nodig voor de competitie klaar hebben, maar daar is ze echt nog niet klaar voor...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:36

Hey! Ziet er goed uit hoor, kwaliteit heeft ze wel! Idd wat boven tempo gereden, en mischien mag je voor de hindernis wel iets meer terug laten springen. Maar jij kent haar het best en je hebt je reden voor het tempo, dus oke toch!
Voorizchtig is ze zeker en vermogen heeft ze ook genoeg, leuke voor de toekomst!! :)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:15

Het ziet er inderdaad niet al te netjes uit maar met zo'n jong paard is het tog goed voor de ervaring! Ik weet zeker als je vaker op concours gaat, krijg jij en je paard het zeker steeds meer te pakken, hij is mooi voorzichtig zo te zien op het filmpje, en als je te sloom ging was hij niet eens over de hindernis gekomen tog? Succes verder het gaat zeker goed komen

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:38

Joolien schreef:
Sorry maar ik snap eerlijk gezegd nog niet dat je met dit paard rond wilt springen. Dit is gewoon niet verstandig, gelukkig ging het goed maar wat als je een glijer maakt of ze zich op het voorbeen springt? Ze springt erg de grond in dus is het ook behoorlijk belastend voor de pezen.
Veel meer basis, basis, basis. Nu werpt ze zich over de hindernis en ik vind het niets met techniek of leer moment te maken hebben. Mja je moet haar blijkbaar zo nodig voor de competitie klaar hebben, maar daar is ze echt nog niet klaar voor...

Hier ga ik eerlijk gezegd wel in mee. Ik zag het elk moment fout gaan in dat parcours. Er zaten ook een paar momenten in dat ze echt niet uitkwam en toch nog sprong. O zich echt een topmerrie, ze heeft veel kwaliteit, en springt erg graag zo te zien. Maar wees voorzichtig, het kan heel snel fout gaan met zo'n jong paard in dit soort omstandigheden!

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:47

Joolien: ik wou niet binnengaan ivm de bodem, kijk eens op youtube, normaal loopt ze echt niet zo.. MAAR ik rijd voor een eigenaar, en als die zegt rijden, is het rijden.. Ik weet zelf goed genoeg dat dit eigenlijk te snel was voor de merrie, en de eigenaar weet het ook hoor. Volgende week loopt ze gewoon weer 1m.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:49

Nondeju, wat een wappers!
Het spijt me, maar ook ik vind het er niet prettig uitzien. Ondanks dat ik het idee heb dat je heus wel weet waar je mee bezig bent (je komt kundig over in je commentaar) zou ik een heel eind teruggaan. Ik mis dressuurmatige controle in het parcours. Je hebt geen ritme, rijdt geen correcte afstanden en gaat te hard. Ik zie dat ze erg aan trekt op de hindernis, dus ik zou hier echt mee aan de slag gaan voordat je weer een parcours gaat rijden, zeker als het glad is.
Wel vind ik dat je erg netjes zit en meegaat, je zit haar absoluut niet in de weg, zelfs niet tijdens de wat heftige sprongen. Ook mag je een complimentje in Hella's oor fluisteren, daar zit heel wat talent in ;)

Edit: ik zie net de andere filmpjes en die zijn inderdaad een stuk netter :). Toch denk ik dat je aan het ritme en de rust moet blijven werken, dat mis ik ook in de andere filmpjes nog. Maar hee, ze is ook nog maar vijf!
Laatst bijgewerkt door Saar88 op 07-05-12 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:49

Cowgirltjuh schreef:
Joolien: ik wou niet binnengaan ivm de bodem, kijk eens op youtube, normaal loopt ze echt niet zo.. MAAR ik rijd voor een eigenaar, en als die zegt rijden, is het rijden.. Ik weet zelf goed genoeg dat dit eigenlijk te snel was voor de merrie, en de eigenaar weet het ook hoor. Volgende week loopt ze gewoon weer 1m.

Ja dat is het nadeel van rijden voor een eigenaar. Goed dat jullie het zelf wel inzien, vooral voor eigenaren is dat niet makkelijk ; ) Mijn reactie was misschien wat hard en bot, maar respect dat je het zo opneemt :j

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:56

Oh nee, zowel ik als de eigenaar zijn zeer realistisch.. Maar gisteren was idd een moment te snel..
Ze is nu pas zo'n 9 maanden zadelmak, dus dit was al zeer vlot om mee te doen, normaal stond het ook niet zo hoog, maar oke, het is nu zo geweest..

Dressuurmatig mag ze nog wat meer terug maar ik rijd een paard met weinig parcourservaring liever meer vooruit, als je rustiger gallopeert moeten ze een veel grotere krachtinspanning doen en jonge paarden durven nogal eens niet super voorspelbaar uit de hoek te komen.. Bovendien rijd ik ook maar hobbymatig dus mijn afstanden zijn wat ze zijn, ik wou ook liever dat ik altijd juist was, maar ik denk dat dat hier bijna niemand kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:00

Je lost het idd heel goed op door vooruit te rijden. Maar is niet handig dat zij dan zo hoog gaat springen, zoals ik al zei springt ze daardoor nog meer de grond in. Maar goed, dat wordt wel minder als je wat meer meters gaat maken. Maar je ziet haar ook erg voorzichtig zijn op het achterbeen, dat zal haar wel belemmeren op zo'n ondergrond.

Nu is ze trouwens nog niet eens terug te rijden denk ik, want ze komt een aantal keer flink tegen de hand, en terug rijden op zo'n bodem is ook link.

Succes ermee en ik ben benieuwd naar jullie vooruitgang :) Vermogen heeft ze zat!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:01

Idd, met een jonge liever iets te vlot, dan te traag, basistempo moet er wel zijn natuurlijk!
Ik ga deze zondag naar Alken met een jonge vos van Casper Z, die kan er ook wappers uitgooien, niet normaal! Benieuwd hoe dat gaat, tis nogal een rillerig type... :)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 16:11

Haha ja Jolien, dat komt omdat ik nogal blond ben, ik was namelijk mijn hoofdstel vergeten haha..
Ik rijd normaal met een rubber bit en dit was een gewone dubbelgebroken trens, vandaar dus..
Het waren echt geen optimale omstandigheden :D

Aah leuk Lindsey! Wist niet dat je een nieuwe had? Cool! Ik ga alleen niet in Alken rijden, bah :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:13

Cowgirltjuh schreef:
Haha ja Jolien, dat komt omdat ik nogal blond ben, ik was namelijk mijn hoofdstel vergeten haha..
Ik rijd normaal met een rubber bit en dit was een gewone dubbelgebroken trens, vandaar dus..
Het waren echt geen optimale omstandigheden :D

Aah leuk Lindsey! Wist niet dat je een nieuwe had? Cool! Ik ga alleen niet in Alken rijden, bah :P

Ah vandaar dat ze wat tegen de hand komt, niet echt optimale omstandigheden nee :') Volgens mij was ik allang omgekeerd en naar huis gereden :')

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 16:15

Haha, jaa, ik ben een die-hard :P Maar ergens heeft het nergens op geslaan achteraf :P Achja, weer een parcours meer in de benen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:16

Ja misschien mag je opgelucht zijn dat het toch goed is gekomen, maar het had ook minder goed kunnen aflopen. Mja, daar leer je ook weer van!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:22

Heb ik ook niet, is van de papa van Isabelle :) ach ja, ik krijg de kans om haar te rijden, waar maakt me dan niet zoveel uit! :D

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 16:27

Haha, dat snap ik! :) Ja Jolien, op zich heb je daar gelijk in, maar misgaan kan het altijd he, daar denk ik niet meer over na ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:28

Km's maken he! En dat is soms op plaatsen waar je niet zo graag gaat... hoop dat ik niet afkukel, die springt altijd alsof het 1.60m staat en is echt een rillerig geval (ligt me niet zo) :P dat wordt nog pitsen!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:36

Charisma schreef:
Km's maken he! En dat is soms op plaatsen waar je niet zo graag gaat... hoop dat ik niet afkukel, die springt altijd alsof het 1.60m staat en is echt een rillerig geval (ligt me niet zo) :P dat wordt nog pitsen!! :j

Ik had er ook zo'n eentje, die sprong soms zelfs hindernissen die hij niet hoefde te springen :')

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:41

Hihihi Joolien, ja vermogen heeft deze te over, en die wil vanvoor zo voorzichtig zijn!! Soms krijgt ze dat nog niet gepitst vanachter, maar springen als de beste! Ze springt echt altijd omhoog, hoe je ook komt.