Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bumblehorse

Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:04

Na bijna een jaar bij mij geweest te zijn is het tijd voor Boyo om te gaan.
Het probleem is dat ik alleen niet weet wat ik met hem aan moet.
Hij is nog maar 8 jaar, maar hij heeft iets in zijn hoofd waardoor hij bij het minste er ineens vandoor kan gaan en hij is dan levensgevaarlijk. Heb er met mijn 2 instructeurs over gepraat en ze stelden zelf voor om hem naar vzw Perdito te doen. Dan is hij in een soort van rusthuis waar er nog een plaatsje wordt gezocht.
En dan als laatste mogelijkheid de slacht natuurlijk.
Eigenlijk vind ik de slacht een betere oplossing, ik wil niet dat Boyo ergens nog een ongeluk kan veroorzaken waarna hij dan waarschijnlijk toch zal doodgemaakt worden.
Hij wordt trouwens ook altijd uitgesloten in de kudde (door elk paard op een kleine uitzondering na)
Heb met hem bijna elke dag een jaar natural horsemanship gedaan met goed resultaat, maar met een ander paard sta je namelijk op dat jaar veel verder dan dat hij nu staat.
Dus help me out!
http://i1204.photobucket.com/albums/bb408/Bumblehorse/DSCN0535.jpg
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-04-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek van TS

Angela

Re: pensioen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:09

Een paard dat daadwerkelijk levensgevaarlijk is, daar moet je niet van willen dat het nog bij een ander in handen komt. OF je moet het paard met het hele verhaal betaald (door jou) uit handen geven aan een professionele trainer, en kijken of dat effect heeft, of het paard daar ook zo reageert. Reageert het paard onder een professional hetzelfde? Dan zou ik voor slacht gaan... Is het paard daar wel "gewoon"? Dan hebben jullie misschien gewoon geen klik, en kan een ander nog wel plezier hebben van het dier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:10

Heel hard gezegd zou ik 'm inderdaad naar de slacht brengen. Wat je al zegt: grote kans dat hij niet goed terecht komt.
Veel succes met je keuze! :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:13

Je mag hem bij mij brengen. Heb hier een Haflinger met precies hetzelfde gedrag. Uit het niets ervandoor gaan en daardoor uitglijden in bochten op het asfalt. Een gallopje zit er niet in, hij kan alleen maar gestoord doen. Alleen kunnen wij er prima mee overweg.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:15

Jeetje wat zonde is een prachtig paardje.
Maar heb je hem laten onderzoeken bij een kliniek en kwamen ze daar met de uitslag hij heeft iets in zijn hoofd.
Toen ik mijn paard kreeg ging hij er ook steeds van tussen en kreeg toen ook via via te horen dat die zwarte tinker bij M vandaan een "kronkel" in zijn kop had. Maar ik gaf niet op en heb bijna 10 jaar zoveel plezier met hem gehad en die "kronkel" was er soms wel als hij in paniek raakte maar dat is in totaal 3 keer gebeurd.

En als hij echt te gevaarlijk is dan zou ik hem naar de slacht doen want hoeveel paarden worden er niet doorverkocht als paard zonder mankementen die blijken van alles en nog wat te mankeren.
Zo neem je geen risico dat hij ergens anders wel bereden word en ongelukken veroorzaakt.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:21

HorseTopShop schreef:
Je mag hem bij mij brengen. Heb hier een Haflinger met precies hetzelfde gedrag. Uit het niets ervandoor gaan en daardoor uitglijden in bochten op het asfalt. Een gallopje zit er niet in, hij kan alleen maar gestoord doen. Alleen kunnen wij er prima mee overweg.

Wat aardig van je dat je dit voor de TS doet, ik denk dat er nu een flinke last van haar schouders valt :)

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:21

Angela schreef:
Een paard dat daadwerkelijk levensgevaarlijk is, daar moet je niet van willen dat het nog bij een ander in handen komt. OF je moet het paard met het hele verhaal betaald (door jou) uit handen geven aan een professionele trainer, en kijken of dat effect heeft, of het paard daar ook zo reageert. Reageert het paard onder een professional hetzelfde? Dan zou ik voor slacht gaan... Is het paard daar wel "gewoon"? Dan hebben jullie misschien gewoon geen klik, en kan een ander nog wel plezier hebben van het dier..

Mijn Instructeur reed hem 1 x per week en hij vond het ook levensgevaarlijk, ook al gaat het goed, hij blijft enorm gespannen.
Instructeur is van het AQHA Proffesional Horseman.
Hij zei zelf ook van als ik hem nog op training zou zetten hij niet weet of het dan echt betert. En ze willen geen gelduitbuiters zijn.
Bij mij reageert hij wel minder fel als bij iemand die hij niet kent, waaronder dus ook de instructeur.
Valt er iemand af of krijgt hij zo een 'toeval' moet je weer vanaf 0 beginnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:24

Wegdoen..
Slager.. Inslapen, maakt niet uit.

Weg.
Levensgevaarlijk als dit dier ooit in verkeerde handen valt... Dat risico moet je niet willen nemen....

Wij hebben in Nijkerk 1x een pony gehad, was als kinderpony gekocht.
Hartstikke braaf de eerste maand.. opeens uit het niets kon het dier omslaan en er in blinde paniek vandoor gaan, schoppen, bijten enz....
Niets hielp... het dier bleef dit doen. Gevaarlijk was de stempel.
Tijdens de slacht hebben wij een tumor achter het oog ontdekt, deze is later onderzocht en dit bleek het probleem te zijn.

Ik wil dus zeggen : je hoeft niet altijd problemen aan de buitenkant te zien..
Een dier wordt niet zomaar levensgevaarlijk... en elke keer een gevecht (ruiter-paard) moet niet nodig zijn.. het moet plezier zijn van 2 kanten.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:27

Jolliegirl, het probleem is dat hij helemaal geen kwaad hart heeft, helemaal niet, hij wil echt zijn best doen (daarom dat hij ook niet bokt of steigert)!
blijft altijd een moeilijke keuze natuurlijk.
Weet jij trouwens misschien een slachterij in België? Heb op je profiel gekeken en dat ziet er bij jou wel enorm goed uit, maar is wel enorm ver...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:30

Bumblehorse schreef:
Mijn Instructeur reed hem 1 x per week en hij vond het ook levensgevaarlijk, ook al gaat het goed, hij blijft enorm gespannen.
Instructeur is van het AQHA Proffesional Horseman.
Hij zei zelf ook van als ik hem nog op training zou zetten hij niet weet of het dan echt betert. En ze willen geen gelduitbuiters zijn.
Bij mij reageert hij wel minder fel als bij iemand die hij niet kent, waaronder dus ook de instructeur.
Valt er iemand af of krijgt hij zo een 'toeval' moet je weer vanaf 0 beginnen.

Ik weet niet wat je bedoelt met 'er zit iets in zijn hoofd', maar ik ga er vanuit dat als je schrijft 'bij mij reageert hij minder fel dan bij iemand die hij niet kent', dat je het niet over een gezwel o.i.d. hebt!
Slacht of inslapen zou voor mij dan geen optie zijn. Maar ook niet ergens anders plaatsen.
Heb zelf een paard gekocht, bijna 12 jr. geleden, dat vluchtgedrag had voor alles en niemand kon er iets meer mee.

Wat heb je voor stappen ondernomen om te bekijken waar de oorzaak ligt?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:30

HorseTopShop...wat zou jij met zo'n paardje doen dan? ''her''opvoeden, of als grasmaaier?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:31

HorseTopShop schreef:

Lief voorstel! Ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

En anders kan dit paard prima naar een rusthuis, dan blijft hij jouw eigendom, en kan hij niet in verkeerde handen terecht komen. Hij is pas 8 jaar.. En zoals jij beschrijft heeft hij geen pijn, dus naar de slager is imo dan oneerlijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:32

Als het paard ook bij een professional niet te vertrouwen is, ga dan inderdaad voor slacht of inslapen. Je gaat echt niet willen dat het paard in andere handen komt, en de gevolgen daarvan niet te overzien zijn...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:32

ik denk dat ik, hoe moeilijk ook toch voor de veiligheid zou gaan en de garantie dat jij weet dat er niks geks gaat gebeuren... daarnaast zeg jij een dat hij nooit opgenomen wordt in kuddes en dan komt hij in een kudde?? ik zou voor de veiligheid kiezen en toch je paardje in laten slapen of naar de slacht brengen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:37

Bumblehorse schreef:
Jolliegirl, het probleem is dat hij helemaal geen kwaad hart heeft, helemaal niet, hij wil echt zijn best doen (daarom dat hij ook niet bokt of steigert)!
blijft altijd een moeilijke keuze natuurlijk.
Weet jij trouwens misschien een slachterij in België? Heb op je profiel gekeken en dat ziet er bij jou wel enorm goed uit, maar is wel enorm ver...

Dan moet je Jan even bellen.
Die weet vast wel een goede slachterij in Belgie.

Kwaad hart of niet.
Als een dier dit gedrag vertoont is er iets niet goed. Een dier doet dit niet zomaar.

Tuurlijk is de keuze hartstikke moeilijk!

Maar...

Veiligheid gaat boven ALLES!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:39

Miracle_ schreef:
En anders kan dit paard prima naar een rusthuis, dan blijft hij jouw eigendom, en kan hij niet in verkeerde handen terecht komen. Hij is pas 8 jaar.. En zoals jij beschrijft heeft hij geen pijn, dus naar de slager is imo dan oneerlijk.

Een rusthuis voor een 8 jarige.
Hmm.. lijkt me sterk.

Paard heeft geen pijn, dat weet je niet.
Oneerlijk om 'm naar de slager te brengen of te laten inslapen, mja... Ik zou het nog erger vinden als dit dier leeft met een ''aandoening''...En een gevaar kan zijn/worden voor anderen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:40

DaphneR93 schreef:
HorseTopShop...wat zou jij met zo'n paardje doen dan? ''her''opvoeden, of als grasmaaier?

Dat ligt helemaal aan het paard. In eerste instantie proberen de problemen op te lossen. (Heb nog 3 andere paarden, dus als rijden nooit zal gaan is dat voor mij geen probleem) en anders zou het hier lekker kunnen gaan genieten van zijn pensioen.
Ik vind "opknappers" gewoon erg leuk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:42

HorseTopShop schreef:
DaphneR93 schreef:

Dat ligt helemaal aan het paard. In eerste instantie proberen de problemen op te lossen. (Heb nog 3 andere paarden, dus als rijden nooit zal gaan is dat voor mij geen probleem) en anders zou het hier lekker kunnen gaan genieten van zijn pensioen.
Ik vind "opknappers" gewoon erg leuk.

Zou je niet een afspraak kunnen maken met TS dat het paard bijvoorbeeld tijdelijk bij jou komt?
En dat je gaat kijken of hij uiteindelijk weer terug kan naar de TS?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:43

IK heb al contact met TS via PB. Maar ze wilt echt niet dat er nog iemand op gaat rijden.
Dan is de slacht (of inslapen natuurlijk) de enige optie lijkt mij.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:45

Citaat:
Wat heb je voor stappen ondernomen om te bekijken waar de oorzaak ligt?

Ik ben begonnen met NH, heb hem niet laten controleren door een arts.
Heb geprobeerd zijn verleden te achterhalen, niet evident aangezien stal doorstap de enige vorige eigenaar is die ik ken...
Maar ik weet wel dat hij daar een keer verkocht is en teruggebracht.
stal doorstap vermelde trouwens dat hij wild was, en ik wou in eerste instantie ook enkel NH met hem doen, dus dit gebrek was niet echt een questie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:46

HorseTopShop schreef:
IK heb al contact met TS via PB. Maar ze wilt echt niet dat er nog iemand op gaat rijden.
Dan is de slacht (of inslapen natuurlijk) de enige optie lijkt mij.

TS : n.a.v hierboven, moet je eerlijk zijn.

Laat je dier gaan als je de garantie wilt dat er nóóit meer op gereden wordt.
Of hou 'm zelf en doe 'm nooit meer weg.

Edit : Stal doorstap..
Nooit laten controleren..

Waarom laat je dit dier niet eens onderzoeken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:47

Misschien toch een keer naar de holistische dierenarts gaan en laten doormeten? Wie weet wat daar uit komt..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:49

Bumblehorse schreef:
Eigenlijk vind ik de slacht een betere oplossing, ik wil niet dat Boyo ergens nog een ongeluk kan veroorzaken waarna hij dan waarschijnlijk toch zal doodgemaakt worden.
Hij wordt trouwens ook altijd uitgesloten in de kudde (door elk paard op een kleine uitzondering na)

je eigen gevoel moet je nooit uitschakelen.....
bovendien is er met een paard die uitgesloten word in de kudde eigenlijk altijd wat mis,lichamelijk of geestelijk.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:53

TS, waarom wil je hem geen kans geven bij Horsetopshop ? Ik denk dat ze weet waar ze over praat.
Lukt het niet, kan je altijd nog besluiten om hem te laten slachten toch ?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:53

Dus je hebt een paard gekocht bij Stal Doorstap (niet de meest betrouwbare...) en daarna heb je 'm nooit bij de VA laten keuren. En nu zit je met een paard waar je niet mee om kan gaan. Ik ben normaal niet banketstaaf met paarden, maar om nu meteen de stap naar de slacht te maken, vind ik nogal wat.

Misschien ben jij gewoon niet handig genoeg voor dit paard, misschien pak je het gewoon verkeerd aan, of misschien is er wel iets mis met 'm.

Zijn er niet nog een aantal stappen te nemen voor 'm zomaar naar de slacht te doen?