Paardlief en een ongebruikelijke oefening....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Paardlief en een ongebruikelijke oefening....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:44

Ik heb vandaag een superoefening gehad!
Paard had er een achterijzer afgewerkt. (Mag ook wel, dinsdag wordt hij sowieso beslagen, die afspraak stond al, en dit lag er al behooooorlijk lang onder)
Beetje jammer, maar over de weg rijden, met ruiter op zijn rug of aangespannen, is dan niet echt een optie. (Bij mijn paard helaas niet, zijn voeten slijten nogal hard)

Uiteindelijk besloten :)* om samen met mijn bijrijdster maar eens te gaan oefenen met de pont...
Ik sta met mijn paardje in Maurik, langs de Rijn. Net aan de overkant van het water ligt de Utrechtse Heuvelrug waar je geweldig kunt rijden. En dat lonkt al heeeeeel lang....
Paardje is de pont al eens eerder over geweest, maar toen met een paardje erbij dat dat al kende. Nu dus met alleen Tweety. Met Tweety Aan de hand met de fiets ernaartoe gereden. (Mee met de fiets kende hij natuurlijk al!) Dat is ongeveer 1 kilometer. Tweety in de berm. De fietsen op slot gezet, en de laatste 50 meter even aan de hand gestapt...
De eerste keer de pont opstappen vond hij ietsje griezelig, maar op zich stapte hij er vrij braaf op.

Gelukkig was de pont maar halfvol met auto's en hadden we dus ruim plek. Het geluid van zijn hoefijzers op het dek is heel vreemd, bijna alsof je over metalen platen rijdt. Gelukkig is de bovenkant wel voorzien van een dun laagje grof asfalt, dus beslist niet glad.
Tweet vond het wat spannend maar bleef heel braaf en goed aan de hand.
Aan de overkant alle auto's de pont af laten rijden, rondje over de pont gewandeld en eraf gestapt. Aan de overkant gewacht tot alle auto's die stonden te wachten op de pont waren, en toen weer de pont opgestapt. Deze keer liep hij super braaf mee, mijn bijrijdster hoefde er nu ook niet achter te lopen. (eerste keer wel iets druk geven, niet fysiek, gewoon armen heel ietsje heffen toen hij aarzelde)
Hij bleef deze ronde heel rustig staan, en de pontbaas kwam even een pepermuntje brengen... Tsja, dat wil meneer wel... Hij vond het wel nodig om te mesten... Maar dat had ik al verwacht, dus we hadden de schep zelf al bij ons... De vissen zullen er wel plezier van hebben.... :+

Nu waren we weer aan onze "eigen" kant. Het hele gedoetje nog maar een keer herhaald, auto's eraf laten rijden, zelf eraf stappen, en nieuwe auto's erop laten rijden.
De pont was weer maar halfvol, en puur voor de oefening nog maar een keertje mee. Net toen de pont wou gaan varen kwamen er nog ongeveer 5 auto's aanrijden, die ook meewilden... Tsja, die kan de pontbaas moeilijk weigeren omdat er een mafketel met haar paard meewil... Dus die reden er ook nog allemaal op, en toen was de boel echt wel erg vol... Dus ik moest met Tweety op het stuk voor de fietsers gaan staan. Dat is niet heel breed... Laten we het zo zeggen: de vrouw die m et haar vrij nieuwe zwarte opel direct naast ons stond, keek niet heel erg relaxed... :D
Voor de zekerheid stond ik bij het hoofd van Tweety, en mijn bijrijdster bij zijn achterhand, dus tussen hem en de auto in. Die kon even een hand op zijn kont leggen als hij om wilde stappen. Was eigenlijk niet nodig, ik geloof dat het paard het ondertussen wel best vond. Die stond over de reling te loeren naar het water en de wou eigenlijk de reling ook nog wel even aflikken... :+
Aan de overkant weer van de pont afgestapt.

Toen de nieuwe auto's weer aan boord waren zijn wij ook weer mee gegaan. Deze keer liep hij gewoon aan een volledig los touwtje mee...
De pont was gelukkig niet vol deze keer. (Vind ik toch prettiger, zo eerlijk moet ik dan wel weer zijn...)
Dus Tweety had wat ruimte. Maar nu waren er wel wandelaars die het allemaal wel grappig vonden.... Camera's voor de dag, en foto's maken... *-:) Ook stapte er iemand uit de auto om even een praatje te maken... Oh, ja, en de pontbaas kwam nu nog even een suikerklontje brengen...

Toen waren we weer aan onze eigen kant. De fietsen weer gepakt, en een poging gedaan om terug naar huis te fietsen. Toen we net op de dijk waren begon het als een idioot te hagelen en te waaien. :brr: Helaas wind tegen... En die was even zo hard dat we er niet tegenin kwamen op de fiets. Dus maar even gewacht en staan balen van de hagel... Die deed best wel een beetje zeer in ons gezicht. Paardlief vond dat dus ook echt niet leuk... Hij was chagrijniger en onrustiger van de hagel dan dat hij de hele tijd op de pont was geweest.... }>
Toen de wind ietsje ging liggen (Paar minuten) zijn we weer verder gefietst naar stal. Daar uiteraard paardje nog even goed na-verzorgd, en heel veel complimenten gegeven. (Niet dat hij daar ook maar iets mee kan achteraf, maar we waren best wel trots...)
De fietsen weer ingeleverd bij de staleigenaresse (Hadden we geleend). Zij vroeg of het gelukt was, had er niet zo heel veel fiducie in....
Tsja.... Superpaardje! Nu wil ze het toch ook maar een keer met haar Haflinger proberen.

Het zou wel echt heel gaaf zijn om op de Utrechtse Heuvelrug te kunnen rijden. De Betuwe is erg mooi, maar eigenlijk niet zo geschikt om buiten te rijden met je paard. Kan alleen over straat, en veelal over de dijk.

Ben trots op m'n paardje!

Nachtlampje

Re: Paardlief en een ongebruikelijke oefening....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:50

Wat super zeg, dat je paardje daar zo koel onder blijft :D
Wil dat zeker ook nog eens oefenen met mijn dikkie :j

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:12

Echt vet stoer!! :D Zelf geen foto toevallig?
Zou het je niet nadoen. Scheelt dat hij een goed voorbeeld heeft gehad een keer natuurlijk. En ik kan me voorstellen dat het erg lonkt, de heuvelrug. Binnen handbereik als je die pont kan gebruiken. Als het goed gaat, en die pontbaas vind het oke, waarom niet!
Zelf ben ik een aantal keer de A28 overgestoken, ecoduct en gewone weg. Dan heb je ook dat rare geluid plus verkeer wat ineens onder je door schiet. Maar goed, als dat niet jofel gaat kan je nog omkeren, op een pont gaat dat niet...
Leuke uitdaging, toch kicken dat het lukt!

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:48

Wat super!
Haha denk dat je veel paarden er niet op krijgt :P

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:24

Geweldig! Ik hoef dat echt niet te proberen met mijn verzorgpaard! Die vindt dat veel te eng :P

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:32

Aan de ene kant super dat je paardje zo braaf was zodat je straks leuk buiten kunt rijden!! *\o/*

Maar aan de andere kant... jezus, dat dier zal maar paniek krijgen zodra het begint te varen en een levensgevaarlijke situatie tussen de auto's veroorzaken... ik zou daar mee oefenen als de pont leeg is van auto's eerlijk gezegd. Ik vind dat echt wel onverantwoordelijk!
En zeker als je het de volgende keer nóg een keer gaat proberen, maar dan met een Haflinger...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:35

GamblersCup schreef:
Aan de ene kant super dat je paardje zo braaf was zodat je straks leuk buiten kunt rijden!! *\o/*

Maar aan de andere kant... jezus, dat dier zal maar paniek krijgen zodra het begint te varen en een levensgevaarlijke situatie tussen de auto's veroorzaken... ik zou daar mee oefenen als de pont leeg is van auto's eerlijk gezegd. Ik vind dat echt wel onverantwoordelijk!
En zeker als je het de volgende keer nóg een keer gaat proberen, maar dan met een Haflinger...

Heel braaf van je paardje!

Maar het was ook mijn eerste gedachte, je dier zal maar compleet over de zeik raken en losbreken. Er kan daar weet ik het wat gebeuren, in het minste geval wat krassen op wat auto's (duur grapje), in het ergste geval denkt hij de over nog wel te halen en gaat t water in!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:50

Wat fijn dat het gelukt is! Het stukje waar je paard krap stond vond ik eng klinken, maar je kent je paard goed genoeg om te weten of dat kan natuurlijk.

Voor de mensen die het onverantwoord vinden, zoals ik het lees zijn ze zeer goed te werk gegaan. Het desbetreffende pontje ken ik niet, maar al is het net zo'n pont als bij Maasluis, knap paard die daaroverheen kan. Ik weet niet of de pont in Hendrik Ido Ambacht nog gebruikt word, maar vroeger maakten we daar gebruik van een veulen opfok, en dan gingen de paarden en veulens op een platte pont. Ze springen echt niet zomaar in het water :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:59

Ik snap dat mensen het wat griezelig vinden klinken... En in feite is dat het ook de eerste keer. Er zijn meer mensen met paard die de pont gebruiken. (Nog 2 meen ik)
In Frankrijk in de Camargue is het zelfs vrij gebruikelijk.

Uiteraard ga ik niet met een jong en onbeleerd paard tussen de auto's staan, en ben ik ook niet bepaald een jonge penny... Ik ben 32, mijn bijrijdster 38. Mijn paard is 18, en heeeeeel veeeeeel gewend.
Hij is volledig verkeersmak, voor zover een paard dat ooit kan zijn. De pont ken ik goed, en ook de pontbazen ken ik redelijk. En zij mogen me ook gewoon weigeren als ze het niet vertrouwen.

Ik rij nooit in een bak, ik heb daar helaas geen mogelijkheid toe. Alleen over straat. Ik heb al meerdere malen tussen stadsbussen, vrachtwagens, heftrucks, kranen, trekkers etcetera ingestaan.
Mijn paard kent de pont op zich ook, ik ga al enige maanden regelmatig bij de pont kijken met hem. Dus de vreemde geluiden van het aanleggen, het geluid van de motor van de pont, het stilstaan tussen auto's en dergelijke kent hij uitstekend.

En ja, de eerste keer zo iets doen blijft spannend. Maar als je dit wilt kunnen, zul je er ooit een eerste keer een begin mee moeten maken.

Maar ik snap zowel de positieve als de bezorgde reacties.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:11

lijkt mij link hoor met je paard op een pondje...
Net zoals met je paard over een viaduct.
maar ja, jij kent je paard als beste!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:15

Het gaat er niet om of je een jonge penny bent of niet, of je je paard kent of niet, je weet nóóit hoe je geliefde dier reageert is een totaal vreemde situatie, al ken je hem 20 jaar. Het blijven dieren, paniek is paniek.
Je uitspraak "En zij mogen me ook gewoon weigeren als ze het niet vertrouwen" vind ik er hier niet toedoen, die mensen hebben misschien wel helemaal geen verstand van paarden en je mag de verantwoording NOOIT bij een ander leggen!

Dat je paard allerlei andere dingen kent als auto's bussen etc. doet er hier ook niet toe. Een pont is éventjes wat anders: het vaart. Dat kun je dus niet vergelijken met alle andere dingen die je geoefend hebt.

En ja, je moet een eerste keer beginnen, daarom schreef ik ook: doe dat als er geen auto's op de pont staan.

Je hebt je paard, jezelf én alle andere pontgebruikers in een potentiele gevaarlijke situatie gebracht. Je hebt geluk gehad dat je beest zo braaf was. Maar hoe goed je het dier ook kent, hoe oud je ook bent, hoeveel auto's het dier al in z'n leven heeft gezien, het had ook héél makkelijk door het varen in paniek kunnen raken. En dát is wat me stoort, dat je jezelf in gevaar brengt moet je ook echt zelf weten, maar andere mensen mag je daar niet in betrekken. En dat heb je wel gedaan.

Edit: ik ben niet iemand die zegt dat paarden niet op de pont mogen. Als ie het kent, net zo potentieel gevaarlijk als over de weg. Ik gun je het heerlijk buitenrijden ook absoluut. Maar zeggen dat er niets kon gebeuren wánt je bent oud en wijs, wánt je kent je paard etc. etc. vind ik slecht, het kan net zo hard fout gaan. En daarom vind ik dat je het oefenen verkeerd aangepakt hebt. Doe dat lekker als de pont leeg is, en je geen gevaar kunt vormen voor andere mensen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:26

Ik vind het jammer dat je het zo scherp veroordeeld. Maar goed, dat is ieders recht en eigen mening.

Oefenen met een lege pont is helaas geen optie, er is altijd verkeer. Op zondag het minste. Meestal is er dan dus ruim plek over aan de achterkant van de pont. Nu ook. Behalve dus 1 van de 4 overtochten, toen er op het laatst nog een aantal auto's bij kwam, en ik weinig mogelijkheid had om er nog af te gaan. Zo werkt dat helaas niet.
Als ik op dat moment in de paniek of stress was geraakt, was de kans een stuk groter geweest op ongelukken.

Zoals gezegd, er zijn meer mensen die dit doen, en het kan echt. En je hebt gelijk in die zin dat er altijd een bepaald risico aanzit. Ik vond dat risico in dit geval, in deze situatie, met deze pont, met deze mensen en dit paard niet zodanig groot dat ik het onverantwoord vond.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:34

Natuurlijk veroordeel ik het scherp, je brengt andere mensen in gevaar en schuift de verantwoording af op mensen die geen idee van paarden hebben.

Als er geen mogelijkheid is om te oefenen met een lege pont, dan is dat jammer. Dat is geen reden om anderen tóch in gevaar te brengen. En het risico in die situatie zelf niet zodanig groot vinden dat je het onverantwoord vond... ik vind het slecht dat mensen door anderen in potentieel (en reeel met een dier!) gevaar worden gebracht, waar ze zelf niet voor kiezen. Of jij het nou wel of niet een groot risico vindt, ieder risico dient vermeden te worden. Die verantwoording heb je met dieren op de weg.

En dat "het écht kan" een paard op de pont, als je gelezen had, zeg ik dat ook. Maar wel als je paard er aan gewend is. En niet zomaar even uitproberen tussen auto`s met mensen erin die zich van geen risico bewust zijn. En dat oefen je dus in alle veiligheid ZONDER auto's op de pont.

Het is zo gevaarlijk er maar van uit te gaan dat het wel ok is omdat "je je paard kent"... komop, denk na. Het dier hoeft maar 1 keer in paniek te schieten met de eerste keer wegvaren en je had een ongelofelijk probleem gehad, en andere mensen met jou, ongevraagd ook.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:35

Oke, jouw standpunt is duidelijk. Het mijne ook. We verschillen van mening, het zij zo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:39

Vreemd dat een paardeneigenaar vindt dat hij andere mensen in gevaar mag brengen, om te oefenen voor eigen plezier...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:17

GamblersCup, de laatste tijd kom ik je in heel veel topics tegen, en overal neem je deze houding aan. In sommige topics ben ik het absoluut met je eens, maar de laatste tijd krijg ik steeds meer een "zucht, daar begint ze weer" gevoel. Ik denk dat mensen eerder naar je luisteren als je je standpunten wat vriendelijker en minder betweterig naar voren brengt. Meningen kunnen verschillen, jij kunt vinden dat het totaal onverantwoord is. Maar met deze toon luisterd er echt niemand naar je. ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:19

En ik denk ook dat het gewoon een taxi pont is, TS? In dat geval vaart hij niet even leeg op en neer omdat iemand met een paard wil oefenen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:22

Maar de pont bij maurik is toch net als die in wijk van ijzer :o dan kan je er niet overheen met ijzers, toch? een oude verzorgpony van mij, kon wel heel rustig over de pont, die vond dat prachtig!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:29

Hihi grappig die reacties, heerlijk dat je paard het zo lekker oppakt! Zijn jammer genoeg weinig brave paarden meer tegenwoordig.. allemaal van die hitte petitten die 24/7 op stal staan en overal bang voor zijn omdat er nooit wat mee gedaan wordt behalve dressuren..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:43

Utixo, fijn dat je je dat denkt en vindt, daar heb ik geen boodschap aan. Ik ben heel stellig met dingen wat gewoon niet ok is, en andere mensen in gevaar brengen is gewoon niet ok. Ik ben niet iemand die alles met watjes en hartjes brengt, en dat zal ik ook niet veranderen.
Ik zeg hier mijn mening, en ik ga er niet vanuit dat iemand die zoiets zomaar doet zonder na te denken luisterd naar een ander. Hoe je het ook brengt. Maar iemand mag best weten dat andere mensen dit wel eens heel onverantwoord kunnen vinden.

Als je dan een antwoord terug krijgt dat het iemand aan z'n reet zal roesten (want dat doet het, TS vind het gewoon prima om de verantwoording op een ander te schuiven, dat iemand in een auto zit te bibberen omdat ze er pal naast staat met een paard, om te oefenen zonder te weten hoe paardlief op varen reageert met andere mensen eromheen) dan tik je ook op je voorhoofd. En ben je niet zo aardig en vertroetelend meer als in je eerste post (want heb je die gelezen? Was toch heel aardig dacht ik zo).

Maar goed, daar is het een forum voor, er zijn nou eenmaal mensen die onomwonden zeggen wat ze er van vinden. Ben geen persoon om woorden in watten, hartjes en roze te verpakken, zoals ik al schreef. Als je het zo vreselijk vindt, dan lees je er maar overheen. Ook je goed recht op een forum.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:50

Femke_Tweety schreef:
(...) Paardje is de pont al eens eerder over geweest, maar toen met een paardje erbij dat dat al kende.

Lijkt mij dat je het op de juiste manier rustig opgebouwd hebt:

- je paard heeft geen angst meer voor het hele fenomeen pont met alle geluiden ed wat erbij komt kijken.
- paard is uberhaupt wereldwijs en 18
- eerst samen met ervaren paard gedaan
- En dan, met 2 personen ook nog, in alle rust als oefening (dus niet al met het einddoel, de buitenrit aan de overkant) een paar keer heen en weer varen.

Lijkt me niet dat de topicstarter dan afgeschilderd hoeft te worden als iemand die anderen bewust in gevaar brengt en onverantwoordelijk is...
Mijn complimenten juist voor hoe verantwoordelijk en verantwoord je het hebt aangepakt!
Laatst bijgewerkt door Marja op 20-02-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:00

Vind het super knap dat je paard jou zo vertrouwd en jij hem :j
volgens mij lezen inderdaad een hoop mensen over de zin heen dat je al eens met een ander paard hebt geoefend.
Ga je het ohz ook zo doen? Jij erop en verzorgster mee?
Wel een prachtige omgeving om te rijden hoor wauw

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:07

Leuke oefening, een varend paard. En een gelukje dat 'ie niet wit is, anders was je half november vermoedelijk je paard een dagje kwijt, en de pontbaas z'n pont :D

Gezien de uitgebreide voorbereiding vind ik het nogal meevallen met het risico. Feitelijk breng je je paard, jezelf en anderen altijd in gevaar zodra je je met paard op de openbare weg begeeft. Een pontveer is ook gewoon maar een stukje openbare weg waar je ook als bestuurder van een paard gewoon gebruik van mag maken. Veel plezier op de Utrechtse Heuvelrug.

@GC, net als Utixo valt je manier van formuleren mij ook op. Dat je je mening zegt lijkt mij prima, dat de die mening niet verpakt in hartjes en watjes nog veel beter. Maar dat je, zoals je hier doet, iemand nagenoeg persoonlijk en ongefundeerd veroordeelt zorgt er wel voor dat ik die mening meteen een stuk minder interessant vind.
GamblersCup schreef:
Ik zeg hier mijn mening, en ik ga er niet vanuit dat iemand die zoiets zomaar doet zonder na te denken luisterd naar een ander. Hoe je het ook brengt. Maar iemand mag best weten dat andere mensen dit wel eens heel onverantwoord kunnen vinden.

TS heeft helemaal niets zomaar zonder nadenken gedaan. Ze heeft heel goed nagedacht en heel goed voorbereid. Als jij vindt dat ze niet goed heeft nagedacht of voorbereid, kun je ook aangeven wat ze beter had kunnen doen. Daar heb je geen hartjes of watjes voor nodig.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:23

Femke_Tweety schreef:
Ik snap dat mensen het wat griezelig vinden klinken... En in feite is dat het ook de eerste keer. Er zijn meer mensen met paard die de pont gebruiken. (Nog 2 meen ik)

Daar ben ik er 1 van. Meestal gaan we in Ingen over, omdat dat dichterbij is. Echter is die pont wel van ijzer en niet echt handig om de 1e keren te oefenen. Als je een keer iemand zoekt om mee samen te rijden...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:40

janneke584 schreef:
Femke_Tweety schreef:

Daar ben ik er 1 van. Meestal gaan we in Ingen over, omdat dat dichterbij is. Echter is die pont wel van ijzer en niet echt handig om de 1e keren te oefenen. Als je een keer iemand zoekt om mee samen te rijden...

Een keer samen rijden lijkt me super!

De pont in Eck en Wiel is ook van ijzer, dat maakt een vreemd geluid. Een beetje alsof je over van die metalen rij-platen heen rijd. (Dat kent Tweety overigens ook) De toplaag is van grof, zeer korrelig asfalt. En dus beslist niet glad!

De pont in Ingen ken ik niet goed genoeg, dan zou ik eerst een keer moeten gaan kijken hoe die pont is, om in te kunnen schatten of dat ook voor mijn paardje veilig is.

Ik weet dat er in Eck en Wiel in ieder geval 2 mensen uit Maurik met hun paarden gebruik van de pont maken. Met mij erbij 3 en met jou erbij dus al 4!

De pontbaas is de vader van de persoon waar ik op stal sta. Hij woont ook bij de stal, en kent mijn paard dus vrij goed.

De mensen die ik ken stappen wel altijd af als ze de pont over gaan. Doe jij dat ook, of blijf je in het zadel zitten? Ik moet nog gaan uitvinden wat voor mij en mijn paard het praktischte is.

Maar het is zeker de bedoeling om regelmatig naar de Utrechtse Heuvelrug te gaan. En als het straks mooi weer is is de pont echt heel druk, vandaar dat ik nu al aan het oefenen ben.