Davarti in training voor de 4 jarigen competitie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Davarti in training voor de 4 jarigen competitie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 23:26

Leuk dat je even komt kijken!

Sinds begin januari heb ik hier in Canada een stal gevonden om te rijden.
Het klikt erg goed met de andere mensen en ben hier dus gebleven.

Een week nadat ik bij Bennville begonnen ben, zijn Davarti & Heidi vanuit Frankfurt aangekomen.

Hier dus Davarti.

Paspoort:

Stamboeknaam: Drei Käse Hoch :')
Geslacht: ruin
Geboortejaar: 2008
Kleur: zwart
Stokmaat: 1.63
Ras: Hannoveriaans
Vader: Dancier
Moeder: Felicitas (v. Frenchman)
Niveau: B

Nu train ik hem vooral op de lengebuiging (wat hij helaas zelf wat minder vind :+ ) en het op eigen benen lopen.
Sinds hij pas 4 is, rijd ik hem maximaal 3 keer per week en gaat hij dagelijks de wei op.
Het plan is, dat als hij niet verkocht word, ik hem ga starten in de 4 jarigen competitie.

Dit filmpje is zijn promofilmpje en er zitten daarom ook dingen in, die ik dus niet in zijn training heb zitten.
Zo doe ik namelijk nooit doorzitten in de middendraf, maar doe ik dit in kleine stukjes voorwaarts en weer terug op de lange zijde/diagonaal of volte.
Over mijn houding ben ik ook nog niet helemaal tevreden, maar om op een jong paard perfect te zitten is wel moeilijk.
Dit betekent niet dat ik hier niet aan werk, want hoe beter ik zit > hoe minder ik hem stoor > hoe meer hij ontspant > hoe beter hij gaat lopen > hoe makkelijker ik kan gaan zitten :Y)

Hier dus het filmpje van Davarti:

vilouma

Re: Davarti in training voor de 4 jarigen competitie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:17

Het is zowiezo een fijn paard voor het oog, maar ik mis die voorwaartse drang heel erg, juist in een promo filmpje zou ik zeggen, rij hem voorwaarts met wat meer power. Dat enorm onrustige aan de voorkant is toch nog een questie van onbalans denk ik zo, in de training veel binnenhoefslag meepakken, en als die het even extreem doet, even op de volte zetten en om je binnenbeen buigen moet dat wel een eind oplossen denk ik!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 00:54

Bedankt voor de tips.

Er is vorige week een wolfstandje getrokken, dit had/heeft er ook veel mee te maken.
We willen sowieso overgaan op een rubberbitje, hij loopt op dit enkelgebroken bitje wel al fijner dan op het dubbelgebroken bit.

Qua het voorwaarts, hij is nog snel moe en dit filmpje is op het einde gemaakt. Hij is ook pas 4 en zodra het weer het toelaat wil ik er ook buiten mee gaan rijden. Ik rijd hem op het filmpje ook al met sporen, normaal is dit ook niet nodig. Verder is het hier ook Canada en willen ze braaaaaave paarden, die vooral niet te hard gaan en ze (helaas vaak zonder ervaring) zo in een hogere klasse wedstrijden mee kunnen starten, want hij loopt 'verzameld'. Helaas is dit dus wel een promofilmpje wat de ('gewone') mensen hier willen zien.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 02:44

Hoi! Wat een jonkie maar wat een leuk paard. Hij is nog wel erg onrustig en in sommige stukjes ook wat onregelmatig, maar hij is nog jong dus dat komt vast goed. Ik zou hem nog wat meer voorwaarts neerwaarts rijden, met wat meer overgangen. Binnenhoefslag meepakken en als je een volte rijdt deze verkleinen.

Leuk dat je in Canada woont, ik woon er ook alleen aan de andere kant!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 02:59

Ja, dankjewel!
Ik rijd hem pas 3 weken, dus het is allemaal nog een beetje aftasten.
Bedankt voor de tips, ik zal kijken hoe hij er op reageert!

Overgangen leert hij heel veel van, vooral stap/draf/stap/draf en voorwaarts/terug. Dit staat niet op de film, maar hier reageert hij heel goed op. Zodra zijn tempo/impuls en de losse rug goed is, gaat zijn aanleuning vanzelf beter. Ik ben nog niet zozeer met zijn hoofd bezig, ik probeer mijn handen zo stil en ontspannen mogelijk te houden, dan komt de rest vanzelf. :)

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 05:54

Ik bedoelde eigenlijk de volte verkleinen en weer vergroten natuurlijk :)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 06:29

Ik snap wat je bedoeld :j
Hij heeft wel veel moeite met de lengtebuiging en vind dit ook niet zo leuk :+
Hij gaat dan zijn trucjes uit de kast halen, maar als ik het afwissel met allerlei figuren en hem dus zonder dat hij het door heeft laat buigen, lukt het wel.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 21:43

Leuk paard, vind hem alleen erg strak ogen en geen voorwaartse drang hebben.
Ik zou zeggen rij heb als je gaat rijden 3/4 rond laag en over de rug om hem lekker door het lijf te
laten bewegen, figuren rijden, achtjes enzovoorts en pak hem het laatste deel op maar probeer
die lossigheid te behouden, ga veel schakelen daar wordt hij sterk van.
In dat schakelen kun je natuurlijk ook figuren rijden om aan die lengtebuiging te werken.
Volte vergroten en verkleinen. Hij oogt nu erg traag zeg maar.

Zie dat je hem pas 3 weken rijd, dus komt wel goed :D

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:27

ik zie een kwalitatief vol paard! maar om dit als promo filmpje te gebruiken :+
Ik vind het niet spreken voor het paard. Veel te onrustige aanleuning, weinig voorwaartse drang.

Ik lees dat je hem pas 3 weken rijd, dus het komt vast wel goed maar ik zou tegen die tijd een nieuwe filmpje maken.
Probeer hem goed op eigen benen te laten lopen, voorwaarts-neerwaats.
Succes :D

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:00

Bedankt! Ik zal de tips zeker bespreken :D

Maar zoals ik al zei dit is Canada en de mensen hier willen geen paard dat goed voorwaarts/neerwaarts loopt want die gaat te hard/rent 8)7

Sinds dat we nog geen geschikt rubber bit gevonden hebben, hebben we hem een keer bitloos geprobeerd.
Dit ging vele malen beter :j
Hij had nu een stil hoofd en was véél makkelijker in de aanleuning en lengtebuiging.
Volte verkleinen doe ik veel, maar dan over de bak verspreid, in de slangenvolte of 8tje bijvoorbeeld met tempowisselingen/overgangen erin verwerkt.
Hij is namelijk zoals ieder jong paard snel afgeleid.
Qua traagheid zou ik hem eerder als loom beschrijven, sinds het hier abnormaal warm is: 10 graden met zon ipv -10 met sneeuw, wat hier een normale temperatuur is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:25

Paard moet dieper ingesteld worden.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:04

In mijn ogen moet hij niet dieper, maar lager en meer met het neusje eruit?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:05

Barbie_Blue schreef:
In mijn ogen moet hij niet dieper, maar lager en meer met het neusje eruit?

Klopt, dat bedoel ik er ook mee te zeggen! (:. Hij loopt nu erg hoog en zakt soms enkele stukjes wat. Je kunt beginnen met je teugels laten vieren (dat deed je al, maar hij moet meer met zijn neusje richting de grond gaan.) als je paard op een goede manier bereden wordt, zal jij meegaan en graag willen zakken, hij gaat zijn rug dan op de juiste manier gebruiken en zal op de juiste plekken spieren kweken, dat moet je dan altijd even doen tijdens het rijden. Nu gebruikt hij zijn rug niet veel omdat hij te hoog ingesteld word, hij zal op de verkeerde plekken spieren ontwikkelen en na een tijdje rugproblemen krijgen, en dat wil je niet met zo een knap paardje als dit! (:.En dat is allemaal ontzettend lastig om allemaal uit te voeren, want ik ben er met mijn 4-jarige springer ook mee bezig, dus weet hoeveel tijd en geduld het kost,maar oefening baart kunst! Ik denk dat hoij nog een mooie toekomst voor zich heeft! :d.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 11-02-12 01:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:11

Mooi, leuk paard. Kan het zijn dat zijn lopen in in het verlengde daarvan zijn aanleunig verband houdt met jouw zit/hand? Helemaal onafhankelijk is die niet (je handen gaan bijv. mee omhoog als je lichtrijdt en werken wat terug in de galop). Gaat ongetwijfeld met wat maandjes samen doortrainen helemaal goed komen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 02:07

Weer bedankt voor de tips :j

Ik, gewend aan mijn springzadel, moet ook nog erg aan het dressuurzadel wennen.
Ook is Davarti weer heel anders dan 'mijn' andere paarden en is dit natuurlijk ook weer lastig.
Ik moest hem van de eigenaar zo min mogelijk laten schudden en ik kan natuurlijk niet als 16jarige tegen hem ingaan.
Ik heb wel al voorzichtig aangegeven dat ik hem met de pessoa wil longeren zodat hij afwissenling heeft én zijn rug leert gebruiken.
Ik heb nogal de slechte gewoonte om mijn polsen te knikken en ik ga nog wel eens te ver achter in het zadel opgeruimd.
Ik weet niet of je dit bedoeld?
Het is wel lastig om stil te zitten/handen stil te houden als hij zo onrustig is, dit is natuurlijk geen excuus om streng te zijn.
Verder is hij, denk ik, alleen op de handen gereden, want hij reageert nauwelijks op mijn zit/benen (als ik ze op een andere manier gebruik dan versnellen), waardoor het erg lastig is om hem mijn hand te laten volgen.
Nu heb ik hem een paar dagen op een rij gereden zoals het hier aangegeven werd, wat mij echt enorm geholpen heeft! Dus bedankt hiervoor, alleen heeft er eergisteren een klant hem gereden en was hij gisteren dus net een plank met een betonnen mond :(.
Maar we trainen vol goede moed verder :D

Heeft iemand trouwens een tip qua zacht/rubberen bit?
Ik rijd hem nu bitloos (sidepull), maar dit bevalt mij niet zo goed als een echt bit.
We hebben al een enkel & dubbelgebroken trens (normale dikte) geprobeerd.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:42

Ik raad een Nathe bit aan, die zijn erg zacht in de mond.
Ik denk dat het ook een aanrader is, om dan met een vlinderbit te gaan longeren, je moet zo min mogelijk scherpe bitten gebruiken bii een jongpaard. Een Vlinderbit is iets scherper dan een (dubbel gebroken) trens. Hoe wil je dat longeren dan gaan aanpakken als ik vragen mag? Knup je er een bijvoorbeeld chambon aan, of een los elastiek? Dat kan wel goed helpen om het neusje naar de grond te laten gaan.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 17:12

Met een pessoa tuig, dan met de voorste touwtjes tussen zijn voorbenen.
Zo leert hij zijn rug gebruiken en blijft zijn achterhand er ook een beetje bij :)

Die bitten ken ik niet, ik zal ze even gaan googlen :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:21

Dat kan ook, werkt prima.
Haha, is goed. Sommige paarden kauwen het nathe bit doormidden, gaat niet snel maarkan dus wel voorkomen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:46

Wat een mooi paard zeg, ik ben het wel met de rest eens eerlijk gezegd!
Ik mis ook die voorwaartse drang! Hij hoeft niet harder, maar hij mag wel actiever gaan worden!
Het lijkt alsof hij heel erg inhoud en dat zie je ook in zijn bewegingen terug!
Verder vind ik net zoals jezelf dat hij wat meer mag uitschuiven in zijn hals waardoor hij dus ook wat losser door het lijf gaat lopen! Je paard heeft zeker geen slechte bewegingen maar als je op deze puntjes oefent kan het straks alleen maar beter worden! :)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:08

Dankjewel :)
Ja, ik ben het ook 100% met je commentaar eens :j

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:33

Leuk paard! Omdat ik benieuwd ben naar zijn mondje (ik heb ook een paard in dezelfde leeftijd), hoe gaat dat nu? Welk bit heb je nu in?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:40

Dankjewel!
We hebben er nu een enkelgebroken rubber bitje in, dit bevalt tot nu toe erg goed :)

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:39

Oke het is dus wel een aanrader! Die van mij gaat best goed in draf en stap maar in de galop is elke beweging in de mond soms te veel! Ik zal eens kijken of dat beter gaat met zo'n bitje!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:38

Ja, bij Davarti werkt dit bitje in ieder geval heel fijn. Hij knabbelt er fijn op en is ook niet meer zo 'bang' voor het bit. :)