Varnoldi @ training thuis (Lichte tour) o.a. begin piaff

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

Varnoldi @ training thuis (Lichte tour) o.a. begin piaff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 00:07

Vandaag stond er weer eens een training op het programma en ik dachtaat ik eens wat stukjes filmen zodat het eens wat anders is dan foto's of filmpjes van een proef ;)

Eerst even kort over ons voor de mensen die ons niet kennen. Ik ben melanie, 20 jaar en heb 3 paarden (Thore, Wilke en Varnoldi).
Varnoldi is een 10-jarige ruin van Stravinsky en ik heb hem nu ongveer 2,5 jaar. We zijn in het Z1 begonnen en inmiddels starten we Lichte Tour en hebben we onze punten voor de Midden Tour ( = Intermeidaire 2).
Dit jaar focussen we ons vooral op de Young Riders, omdat dit ons laatste jaar is bij de YR want ik word dit jaar 21. De training is dus bijna altijd op Lichte Your niveau.

We hebben dit jaar ook nog wat belangrijke wedstrijden in de planning:
- 18 of 19 februari halve finale van het NK van de Lichte Tour
- eerste week van april CDI Addington (internationale YR wedstrijd in Engeland)
- eerste week van mei CDI Roosendaal (internationaal YR)
- Juni NK Young Riders in Hoofddorp
- Juni hopelijk halve finale CHIO-cup op het CHIO Rotterdam maar daar zijn de selecties nog van bezig

Tussen de trainingen door van ons huidige niveau nemen we ook zo nu en dan spelenderwijs wat oefeningen uit de Zware Tour mee (Grand Prix). We zijn een paar weken geleden begonnen met een beginnetje van piaffe. We nemen het soms gewoon even mee in de training om hem zo langzaam aan te leren hoe het moet en dat hij er handig in kan worden en kan groeien in de oefening. Het is dus nog zeker niet perfect en hij vindt het nog moeilijk maar het begin is er!

Ook de wissels op de pas snapt hij. Hij wil er nog wel eens wat heet in worden en moet zich nog iets meer ontspannen maar het idee snapt hij en ze gaan bijna altijd goed. We doen ze niet heel vaak omdat het toch vrij zwaar is en als hij ze eenmaal kent is het meer een kwestie van de manier van springen verbeteren en vooral meer ontspanning te krijgen. Hij kan ze nog groter springen dan tijdens het filmpje maar dan bouwt hij veel te veel panning op, dus eerst hier zeker en handig in worden en dan komt de rets wel (meer lossigheid, meer bergop etc.)

Draf is ook flink aan het ontwikkelen. Hij was altijd vij krabbelig in zijn draf en weinig gedragen. De laatste tijd hebben we veel aandacht besteed aan het verbeteren van de manier van draven. Het gaat echt steeds beter maar het kost hem veel kracht en is soms ff puzzelen maar we doen het gewoon korte stukjes en trainen lekker door! Alle stukken zijn nog niet even mooi in het ritme maar hij wordt er steeds zekerder in en constanter. Soms moet ik hem nog wat t veel "helpen" maar de stukken dat hij zelf zo draaft als ik wil worden steeds langer!

Het filmpje is dus en compilatie van korte stukjes van de training. Loswerken en de rest van het galopwerk is niet gefilmd.
Het is gewoon om een idee te krijgen waar we met de training mee bezig zijn en hoe ver we tot nu toe zijn gekomen!
Perfect is het zeker niet maar dat hoeft ook niet, het is geen proef en van je fouten moet je leren! Zeker Varnoldi want hij kan zeeeeeer gefrustreerd raken als hij een foutje maakt :(:)

Owja, misschien voor de oplettenden onder jullie: normaal reden we eigenlijk altijd op trens maar omdat he bij de Young Riders HELAAS verplicht is om met stang & trens te rijden, rijden we er thuis ook wat vaker mee.

Commentaar en tips zijn natuuuuurlijk welkom! Hou het wel netjes, geen discussies aub.

http://www.youtube.com/watch?v=wjmEs7WbIZI&feature=youtu.be

iklieftponys

Re: Varnoldi @ training thuis (Lichte tour) o.a. begin piaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:11

Ik kan je geen tips geven, kan alleen van jou leren en andersom ben ik bang vrij weinig,
't enige wat me opvalt is er dat er nog wel wat spanning in zit (maar zo te lezen weet je dat zelf ook al)
heb weinig te zeggen verder maar wilde nog wel even zeggen dat ik het echt een prachtig paard vind! echt een knapperd! Volgens mij komen jullie er wel!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:14

ik vind het er wel goed uit zien, alleen de piaff is nog iets voorwaarts. misschien kun je een keer proberen om van uit de passage ( als hij die makkelijk doet en kent) van daar uit naar de piaffe rijden. sommige doen dat een stuk makkelijker. maar hij gaat het zeker wel doen.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 00:15

@iklieftponys: heb je gelijk in, komt vooral door wat we doen. Als ik hem wat normaler laat draven zoals nu in de proef kan ik zeg maar gewoon zitten en loopt hij gewoon en doen we de oefeningen en klaar. Deze manier van draven vind hij gewoon nog moeilijk en zeker de wissels om de pas en piaffe zijn nog zo groen dat het hem vaak nog wat "moeite" kost en het er idd wat gespannen uitziet. Ook deze draf kost hem gewoon soms nog moeite en moeit hij (en ik soms ook) hard voor werken.
Dat is ook de reden dat we het korte stukjes doen! Tussendoor stappen we veel met lange teugen om ff lekker te kunnen ontspannen en draven we ook wat gewoner, ronder ingesteld etc om ook aan de lossigheid etc te werken en niet constant met volledige aanspanning te lopen want dat houden ze niet vol!

Hij wordt ook om de 5 maanden ongveer helemaal nagekeken om goed in de gaten te houden dat hij het lichamelijk nog aankan, nergens problemen heeft of bijvoorbeld vast zit.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:16

Ziet er super netjes uit hoor!
Ik zie wat je bedoeld met de draf, af en toe ook wat taktfouten naar mijn idee maar daar moet hij gewoon meer kracht en balans in gaan vinden.
Heb alleen 2 vraagjes:
1) waarom heb je er voor gekozen om de piaff vanuit de stap te gaan doen? mijn ervaring leert dat het nog wel eens problemen wil gaan geven met je stap gedeeltes.
2) waarom er even niet iemand naast met een zweepje naast gedurende de piaff, hebben ze vaak wat hou vast aan. Tenzij hij net als die van mij panisch is voor zwepen ;)

Bedoel het helemaal niet aanvallend ofzo, maar beide vragen zijn gebaseerd op mijn ervaringen :)

En dan nog een vraag; hoe ga jij er mee om dat je paard zou gefrustreerd raakt na een fout? Want ben zelf nog een manier aan het vinden voor mijne maar ze raakt nog wel eens over verhit :+

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:16

Super mel!!! Wat zijn jullie voor uit gegaan! Respect!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 00:18

@nicky_rilana: bedankt voor je tip! Bij hem werkte het beter om het vanuit de stap te doen omdat hij bij passage nog te veel spanning opbouwt en dan niet mooi vloeiend terug komt in de piaffe.
Hij kan het nog meer op de plaats maar dat hou ik nu nog tegen omdat toen hij het net kon bijna op z'n gat ging zitten zo ver zakte hij achter en kroop hij als het ware helemaal in mekaar en kreeg ik hem er niet meer uit. We oefenen het nu daarom meer in het voorwaartse zodat hij er ook weer makkelijk uitkomt en niet in blijft hangen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:18

Fijn paard!

Vind je er netjes opzitten (jaloers op je beenhouding), heb alleen het idee dat je wat spanning opbouwt in je polsen, kan dat? Je elleboog en onderarm lijken wel los en verend, enkel je pols lijkt wat strak...

Leuk om te zien hoe hij de piaffe zo aanpakt, ziet eruit als een fijn meedenkend paard. En ook prettig om te zien dat je daarna meteen weer een stuk ontspanning geeft! Ik denk (maar ik heb daar geen ervaring mee hoor, dus misschien slaat het wel nergens op) dat je wel in de gaten moet houden dat hij niet teveel met de achterhand omhoog gaat piafferen. Lijkt erop dat hij een beetje doet wat ie eerst in de andere oefeningen ook deed, hij zakt voor iets in elkaar en blijft daardoor in het kruis hoger. Maar he, de rug wordt wel heel mooi rond dus de basis is in ieder geval goed denk ik! Al met al supergaaf dier, heel veel succes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:18

Wat een geweldig paard en wat rij je hem ontzettend goed en vriendelijk! Je weet waar je mee bezig bent en ik kan je ook echt geen tips geven haha. Veel succes jullie laatste jaar YR, moet goedkomen!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:19

snoeppig schreef:
@nicky_rilana: bedankt voor je tip! Bij hem werkte het beter om het vanuit de stap te doen omdat hij bij passage nog te veel spanning opbouwt en dan niet mooi vloeiend terug komt in de piaffe.
Hij kan het nog meer op de plaats maar dat hou ik nu nog tegen omdat toen hij het net kon bijna op z'n gat ging zitten zo ver zakte hij achter en kroop hij als het ware helemaal in mekaar en kreeg ik hem er niet meer uit. We oefenen het nu daarom meer in het voorwaartse zodat hij er ook weer makkelijk uitkomt en niet in blijft hangen.

aa, oke. ik kom je vast wel een keer tegen in de gp of zo. en dan kan ik het resultaat in rl zien

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:20

Wat een krachtpatser is t aan het worden zeg! Ik vind je alleen af en toe wat streng met je binnenhand.
Heel veel succes voor t komende wedstrijdseizoen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:20

Mag ik vragen op welke manier je de piaffe hebt aangeleerd? Ik zie een paard wat niet zakt, niet sluit, maar wat korte krabbelpasjes maakt. Naar mijn mening komt piaffe vanuit een verzameling van de draf, waarin luchtigheid en ontspanning basis zijn.
Ook de galopwissels vind ik niet mooi uitgevoerd, ze zijn kort, en het achterbeen mag veel meer ondertreden.

Ik vind je paard netjes aan de hulpen al zou ik je ophoudingen van voren kleiner willen zien om ontspanning en luchtigheid te behouden.
De draf vind ik fijn met goede gedragenheid, zoals je zegt nog iets wat kort, maar als hij nog sterker wordt en nog meer gaat dragen zal hij daarin ruimte vinden, maar houdt die lossigheid van voren.

Ik snap dat je bezig bent met aanleren en basis, maar dit is wat ik op dit moment zie.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:21

Tjeemig dame, wat kan jij toch rijden! Ik volg je topics altijd en vind je foto's een grote inspiratiebron. Erg leuk om je nu ook eens in bewegend beeld in je training te zien! Ik vind het er heel vriendelijk en ongedwongen uitzien en wil je complimenteren met je stille zit, want ik weet uit ervaring hoe lastig het is netjes stil te zitten met wat stevigere bovenbenen. Complimenten! Ik kan niet wachten tot je volgende topic :Y)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:22

Joolien schreef:
Mag ik vragen op welke manier je de piaffe hebt aangeleerd? Ik zie een paard wat niet zakt, niet sluit, maar wat korte krabbelpasjes maakt. Naar mijn mening komt piaffe vanuit een verzameling van de draf, waarin luchtigheid en ontspanning basis zijn.
Ook de galopwissels vind ik niet mooi uitgevoerd, ze zijn kort, en het achterbeen mag veel meer ondertreden.

Ik vind je paard netjes aan de hulpen al zou ik je ophoudingen van voren kleiner willen zien om ontspanning en luchtigheid te behouden.
De draf vind ik fijn met goede gedragenheid, zoals je zegt nog iets wat kort, maar als hij nog sterker wordt en nog meer gaat dragen zal hij daarin ruimte vinden, maar houdt die lossigheid van voren.

Ik snap dat je bezig bent met aanleren en basis, maar dit is wat ik op dit moment zie.

Niet zakken oke, dat kan ook niet als hij voor nog zo in elkaar duikt, maar niet sluiten? Seriously? Zie je de rug niet omhoog komen of moet ik dit zien? Serieuze vraag hoor, niet om te zeuren maar dat paard wordt zo bol dat ie bijna in de knoop komt (althans, dat zie ik) dus ik ben echt benieuwd hoe jij dit ziet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:23

Wat ontzettend gaaf dat je een training online gezet hebt, echt heel leerzaam om te bekijken.
Volgens mij gaat dit paard straks een hele mooie piaffe laten zien en wat heb jij een mooie zit.
Ik kan niets anders dan complimenten geven, ik word helemaal blij van je filmpje.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:24

deze gaat echt wel zakken maar best voorwaarts piafferen en dan nog zakken dat is pas zwaar. daar heeft hij de kracht niet voor.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:24

3 paarden op een aanzienlijk niveau toe maar daar kunnen vele een puntje aan zuigen de gemiddelde Bokker :D ;)
Wie is je instructrice als ik mag vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:25

Klopt Esther, je hebt gelijk, hij wordt wel mooi bol in de rug. Verkeerd gezien.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:27

Hoe vaak train je z'n paard eigenlijk?
Gaaf om te zien dit!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 00:27

Dankje Maud!

@ Evony:
antwoord 1: Varnoldi is een paard wat echt vreselik braaf is en eigenlijk nooit iets uit eigen initiatief zal doen. Hij was vrij makkelijk vlug te maken in de stap en vandaar uit dus makkelijk om te leren om dat om te zetten in piaffe. Ik ben bij het aanleren echt heel secuur gewees in de hulp, dus been iets naar achter, soms klikken als hulp en dan piaffe. Hij is gelukkig zo slim dat als ik mijn beenligging niet exact zo doe als ik hem geleerd heb hij eigenlijk nooit aanpiaffeerd zonder dat het moet!
Vanuit de draf werd hij snel te traag en wilde hij vaak meer richting passage ipv piaffe dus vandag de keus om hem het vanauit stap te leren. ondertussen kan hij ook al overgangen verzamelde draf, piaffe, verzamelde draf. Passage kan hij wel maar moet hij nog sterker voor worden!
Antwoord 2: In het hele begin toen hij totaaaaaaal niet wist hoe het moest heb ik dat wel gedaan als ondersteuning maar uiteindelijk bleek dat hij daar juist erg van in de war raakte. Toen hij eenmaal door had hoe het moest heb ik het verder zelf gedaan, soms met ondersteuning van een zweep maar die hou ik dan zelf vast om het ritme aan te geven. Als er iemand met de zweep achter gaat komt hij eerder terug dan dat hij actief wordt. Dus om verwarring voor hem te voorkomen en het op zo'n rustig mogelijke manier aan te leren doen we het zonder iemand die er achter loopt ter ondersteuning.

Wel logische vragen! We zijn soms gewoon net een beetje anders dan anders combinaties haha

Ja en je laatste vraag: blijft lastig want hij wil nog wel eens doordraven in zijn gedrevenheid. Hij wordt meerstal niet heel heet maar raakt nog wel eens in paniek als hij bijvoorbeeld en foutje maakt in een serie.
IMijn reactie hang meestal af van wat hij doet. Als hij zich verstapt of het gewoon ff niet trekt negeer i het gewoon of geef ik even een klopje om hem gerust te stellen en doen we het opnieuw. Wordt hij bijvoorbeeld te heet in de serie en wordt hij loperig (war dus niet mag) reageer ik er op door hem bijvoorbeeld stil te zetten ,na te laten geven en weer verder te rijden en als hij dat goed doet weer een klopje. Blijft altijd wel moeilijk hoor!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:27

Wat leuk om zo eens te kunnen zien hoe je daar mee bezig bent. :)
Lijkt me een erg fijn paard, je stuurt hem netjes rond!

Met rijtechnisch commentaar kan ik je niet helpen.
Les je nog bij gj?

Veel succes nog samen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:28

Ik kijk altijd naar jouw topics, maar post eigenlijk nooit....
Wil je dit keer een complimentje geven voor je zit en beenligging, aangezien ik die in de andere filmpjes redelijk hectisch vind overkomen +:)+
De rest ga ik mij niet aan wagen!

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:30

Wat me opvalt en wat ik wel leuk vind, je draagt een cap! Je rijdt op dusdanig hoog niveau dat de kans redelijk klein is dat je van je paard valt en dan draag je toch tijdens t trainen een cap :(:) Vind het wel een goed voorbeeld :o

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:38

heb weer heel veel respect voor jou,zo hoe jij rijd daar droom ik van,ik hoop ooit ook eens op een hoger niveau te komen.heel veel succes met je kanjer.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:40

Jee wat gaaf, wat zijn jullie vooruit gegaan! Zijn draftechniek wordt gewoon heel anders op deze manier, echt mooi om te zien! En wat ben je mooi gaan zitten :) ik zie jullie wel een keer gp starten hoor!