First admiral a.k.a. Willem (Engelse volboed) 1ste x rij-itp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fe_m_ke

First admiral a.k.a. Willem (Engelse volboed) 1ste x rij-itp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:10

Hallo allemaal,

Maak kennis met mijn paard, Willem, een Engelse volbloed van 4,5 jaar.
Ik heb Willem vanaf december 2010 en sinds juli 2011 staat hij hier in het westen en zijn we begonnen met inrijden.
Willem is al op 2-jarige leeftijd zadelmak gemaakt om te kijken of hij geschikt was voor de renbaan. Gelukkig voor mij groeide hij veel te snel en had hij dus niet de juiste bouw voor een renpaard. Hij is toen verkocht aan de vriend van mijn vader, die hem lekker op het land heeft gezet tot hij 3,5 was. Toen heeft mijn vader hem voor mijn verjaardag gekocht.

Ik heb nog helemaal geen ervaring met het inrijden van jonge paarden, maar met behulp van mijn instuctrice (we hebben elke week les) gaan we met ups en downs vooruit.

Mijn belangrijkste verbeterpunten:
- Benen lang houden, hakken naar beneden
- Mijn handen stil en naast elkaar houden. Ik steek mijn recherhand altijd te veel naar voren en ben te streng met mijn linkerhand.
- Aangezien ik nogal bewegelijk ben met mijn handen en Willem met zijn hoofd is dat ons moeilijkste punt en hebben we dus vaak nogal een los-vast verbinding. Dit zie je vooral op de filmpjes.

Ik heb erg veel plezier met Willem, het is een schat van een paard en ik heb er alle vertrouwen in dat wij er wel gaan komen, maar we doen het lekker rustig aan :D

De foto's en filmpjes zijn gemaakt toen ik al een tijd aan het rijden was, van het losrijden is geen beeldmateriaal.

Wees een beetje lief voor ons!

Stappen
Afbeelding

Draffoto's rechtsom
Afbeelding

Afbeelding

Draffoto's linksom
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beruchte handen!
Afbeelding

Galopfoto's
Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn de links van de filmpjes waar de foto's uit komen:
http://www.youtube.com/watch?v=NbumtnNWnpA
http://www.youtube.com/watch?v=vD8UZ0OuFYg
http://www.youtube.com/watch?v=gaSAVxfG ... re=related

En nog wat standfoto's van mijn mooie man <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot de volgende keer!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:20

Ontzettend om jullie zo bezig te zien Femke! Wat heb je toch een knappe knol onder je kont :D

Het enige advies wat ik kan geven is probeer hem wat actiever te rijden van achteren. Is lastig, zeker met een onbalanzig paard, wat die echt wel is.
Ik heb het idee dat je net even iets te veel moeite moet doen om uit het zadel te komen en Willem je daar nog niet genoeg in meeneemt. Probeer lekker veel overgangen te rijden, totdat je er dood moe van wordt.
En denk dat je dan ook wat minder hoeft te drijven en je benen wat stiller kunnen blijven liggen.
Het zijn allemaal jonge paarden dingetjes hor! Dus jullie komen er zeker weten wel :j

Fe_m_ke

Re: First admiral a.k.a. Willem (Engelse volboed) 1ste x rij-itp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:23

Ja dat zijn ook inderdaad de dingen waar we veel mee bezig zijn tijdens de les. Deze foto's en filmpjes zijn ook gemaakt toen hij moe begon te worden dus dan wordt het nog lastiger!

Met jouw paardje gaat het ook goed he :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:26

Echt een leuke paardje, je komt er wel hoor want het ziet er al goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:47

Ik zie een paard wat met het hoofd nageeflijk loopt maar verder gebeurd er helemaal niks in het lijf. Ik zou eerst gaan werken aan activiteit en het hoofd nog even laten voor wat het is, hij is nu ontzettend traag, dus maak hem beter aan je hulpen, dan activiteit en dan pas nageeflijkheid.

Fe_m_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:21

@Joolien, Ik snap wat je bedoeld maar deze foto's en filmpjes zijn natuurlijk een momentopname. En op dat moment was hij idd niet aan het been, dit omdat hij erg moe aan het worden was. 20 min ervoor moest ik er juist voor zorgen dat hij niet te hard ging. Het is een jong paard met nog geen goede conditie, tijdens mijn lessen word ik er juist op gewezen dat ik niet te veel moet blijven drijven anders leert hij niet om zelf naar voren te lopen. En nog even over zijn hoofd, daar ben ik ook helemaal niet mee bezig behalve dan te zorgen dat hij die zo stil mogelijk houdt. Of dit nou hoog in de lucht of lager is...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:40

Leuk dier heb je! Hij vind het volgens mij nog mega moeilijk allemaal. Dus ik zou eerst werken aan lekker voorwaarts krijgen, been is lopen en wat er vooraan gebeurd gewoon voor lief laten. Door jouw "gefrunnik" wordt zijn hoofd ook onrustig en dat is zonde voor het beeld. Dat hoofd gaat vanzelf wel zakken als hij van achter sterker en sneller wordt!

En je schrijft dat je hem eerst moest inhouden omdat hij te heet was, stop dan zodra hij moe wordt. Niet alleen zijn lijf is dan moe maar zijn hoofd ook. Jonge paarden hebben nog niet zo'n lange concentratieboog. Dus als hij fris is proberen hem op je zit terug te rijden, bijvoorbeeld in draf door langzamer te lichtrijden en met je handen wat sluiten zodat hij naar beneden kan komen en veel overgangen rijden van stap naar draf en andersom halthouden en galop naar draf en stap en meteen weer in draf. Houd hem lekker bezig!

Komt vast goed met jullie!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:18

Ziet er goed uit Femke! De verbeterpuntjes zijn hier al aangegeven, en met de begeleiding die je hebt moet dat zeker goed komen!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:05

He Fem, ik zie al duidelijk vooruitgang! Ik heb m natuurlijk een tijdje niet zien lopen en het ziet er al stukken beter uit dan in t begin. Vooral doorzetten, komt vanzelf goed met je les!