eindelijk in rust bang paard de trailer in-dankzij Eddy

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

eindelijk in rust bang paard de trailer in-dankzij Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:31

*\o/* ik ben zoooo blij *\o/*
ik had vanmiddag eindelijk het ultieme gevoel met trailerladen van mijn paard, het lukte!!! zonder bloed zweet of tranen, maar in alle rust.

ik zal bij het begin beginnen. fahya had nog nooit in een trailer gestaan, en ook ik had nog nooit een paard in de trailer gedaan bewust..dat wil zeggen ik was altijd een klein meisje en hielp dan wel mee, maar dacht er verder niet bij na wat ik nu dus wel doe...
we hadden een georganiseerde strandrit vd rijvereniging. leuk, ik kon met een vriendin meerijden in de 2paardstrailer. ze kwam me ophalen met haar pony er al in, ik nam fahya mee de trailer in, vriendin zette de stang er achter, en we konden gaan. dat ging makkelijk!
Na een lekkere strandrit gemaakt te hebben, was er in de auto ingebroken :( we hebben uuuren moeten wachten met de paarden op hulp want het raam was ingeslagen. Uiteindelijk konden we weer gaan, dus vriendin zet haar paard in de trailer, en ik loop er ook gelijk in met fahya. vriendin zet paard vast in de trailer, ik zet paard ook vast (let op hier he want wat missen we hier?? - ik was dus een leek in trailerladen)
vriendin loopt de trailer uit, om de stang achter haar pony te doen: ik loop ook de trailer uit...... vriendin de pony bleef braaf staan, maar fahya dacht ik loop ook de trailer uit want jij gaat ook!! en toen ging het natuurlijk mis. ze stond al vast aan de touwen, en wilde naar achter, in paniek is ze waarschijnlijk gaan hangen/steigeren/ of wat dan ook maar ze vloog zo de trailer achter over uit (wij liepen er net naast dus heb dat niet gezien alleen dat ze er uit rolde). volle paniek natuurlijk bij mij en mn vriendin die wist ook niet wat ze mee maakte. Haar pony bleef altijd netjes staan en daarom kon ze dat zo doen.
Ik had nog nooit een paard geladen dus ik deed haar na. Doodzonde, maar gebeurd is gebeurd.

We hebben hierna nog 1, of 2? uren gestaan om haar weer de trailer in te krijgen...dat wilde ze natuurlijk echt niet. uiteindelijk hebben we haar met een longeerlijn denk ik er in gekregen, in ieder geval gedwongen.

Vanaf toen was het einde zoek, fahya was niet meer normaal te laden. Ik heb veel gelezen, en heb ook geoefend met voer. ook lang achter elkaar voeren in de trailer, maar de trailer bleef eng voor haar. heb geoefent met parelli om ze er in te sturen maar deed dit op basis van op internet gelezen dingen.

Achteraf was ik aardig op weg, maar miste net de juiste tips en tricks om te doen. Ik was het nu eindelijk eens beu, het was ook erg confronterend dat ik mijn paard niet kon vertellen, of haar het vertrouwen dus kon geven om toch die trailer in te lopen uit zich zelf? De enorme angst voor de trailer zelf werd toch wel steeds minder, dat lukte me wel met dat voeren enzovoorts, maar het er gewillig oplopen zat er nog steeds niet in.
Ze ging dus gewoon stilstaan , en dan kon je trekken of duwen maar ze bleef gewoon staan. of juist heel wild met de hals zwaaien en doen om er onder uit te komen, achteruit rennen zowat, omdraaien tot bokken toe.

Meelopen deed ze sowieso niet meer. Af en toe lukte het wel als iemand anders haar meenam, en ik er achter liep. Maar zelf meenemen had ik verpest die dag dat ik haar alleen voor vastzette en niet eerst de stang er achter deed.

Maar!!!!!!! al jaren is Eddy Modde een groot man voor mij, een held, _/-\o_ geweldig hoe hij met paarden om gaat, en dus ook de paarden trailerlaad. Ik heb een afspraak kunnen maken dat hij mij kwam helpen op stal met Fahya.

Een aantal weken geleden was hij er dan. Hij ging eerst aan de slag met fahya, en daarna mocht ik. Hij was blij te zien dat we al zo goed op weg waren, en sowieso helemaal bekend zijn met het Natural Horsemanship. Want deze dingen zijn de basis voor het trailerladen, wij moeten dit beide beheersen zogezegd. De angst was ook min of meer omgeslagen in het niet willen bij fahya blijkbaar...en omdat ik te bang was om haar te dwingen omdat IK nog aan het ongeluk dacht..en fahya niet want die denkt niet zoals een mens in het verleden... en fahya daarvan gebruik maakte door gewoon niet meer te wíllen... bleven we hangen. Ik heb adviezen gekregen en goede tips, en allemaal kunnen uitvoeren zodat ook fahya bij mij goed de trailer op liep.
Nou helemaal super. Hij is een uur geweest, in dat uurtje heeft fahya ook alles uit de kast gehaald hoor, serieus alles wat ze ook maar ooit heeft geprobeerd om onder het trailerladen uit te komen: heeft ze aan Eddy laten zien dus dat was super voor mij om te zien wat ik nu precies moest doen.

Helemaal blij met deze les, Eddy was ook zeer tevreden hij zei het gaat al erg snel, ik moest verder gaan oefenen dat ze nu ook stil bleef staan zolang ik wilde, en niet er gelijk uitdenderde(want dat deed ze nog).

Ik heb door omstandigheden niet meer kunnen oefenen, heb geen wedstrijden meer gehad, maar vandaag had ik eens tijd om de trailer aan te koppelen en eens te gaan proberen of we het goed hadden opgeslagen.
nou, echt ik had zoooooo'n geweldig vlinderig gevoel hahaha ik kan het niet omschrijven.

Ze ging ZO de trailer op, wel licht nog proberen er onder uit te komen, maar lang niet meer zo erg als dat het was, en de eerste paar keren denderde ze er direct uit, uiteindelijk bleef ze al wat langer staan en kreeg ik de kans om haar er zélf uit te vragen. ooohh ik ben zo blij!!

1 omdat fahya de trailer rustig in , en uit gaat.
maar 2 ook: omdat ik echt weer wat er bij geleerd hebt,gegroeid ben :) ik was van plan om me verder te gaan orienteren op het trailerladen omdat mijn eigen paard er zo lastig in gaat, maar ook mede omdat er iemand hier uit de buurt belde of ik haar wilde helpen met een niet te laden paard. ik zei dat ik geen ervaring had behalve met mijn paard, en dat dat wel beter ging maar nog niet perfect. ook dit paard kreeg ik wel weer rustig bij de trailer... maar niet gewillig de trailer IN, uit zich zelf. stapje voor stapje met snoepjes..maar ook dit paard begon natuurlijk juist ons in de maling te nemen.. Het leek eerst geslaagd te zijn maar helaas later heb ik gehoord dat het weer een uur duurde voordat hij er in stond.. dat is jammer!!

Dit heb ik gedaan, via Eddy Modde. zijn Ebook, en online videocurus, en een priveles. en het heeft geholpen :j

de kick van het inrijden, zadelmak maken van paarden wat ik eigenlijk ken, heb ik nu ook leren kennen bij het voor elkaar krijgen van het trailerladen van mijn trailerbange paard. GEWELDIG *\o/*

BEDANKT EDDY _/-\o_

TurboTinker

Re: eindelijk in rust bang paard de trailer in-dankzij Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:21

Wat geweldig dat het zo geslaagd is! dat geeft een goed gevoel.
Wanneer kom je met de mijne oefenen :P

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:42

haha dat gevoel kunnen wij nu ook wel niet op de Eddy manier!! maar op onze manier en super!!!binnen half uur op normale manier zonder voer de trailer op!!en dat gevoel ja inderdaad dat is
niet in woorden uit te drukken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:26

nou ja...dank zij eddy,maar je hebt het maar mooi wel zelf gedaan!
*\o/* :D

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:34

ellepel schreef:
nou ja...dank zij eddy,maar je hebt het maar mooi wel zelf gedaan!
*\o/* :D

daar sluit ik me helemaal bij aan.
je hebt dan wel de tips en de tricks gekregen, maar uit eindelijk was het jij zelf die haar op de trailer kreeg *\o/*

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:54

Kom mij ook maar helpen, mijn paard wil alleen als er al 1 on staat.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 00:23

thanks meiden
kom graag helpen ;) de les van Eddy heeft me flink op weg geholpen!

ellepel jou onderschrift :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 06:53

:D

:D