maxi rijden 6-1-2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

line18

maxi rijden 6-1-2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 10:47

ik heb sinds een tijdje weer is met maxi gereden.
helaas kan ik op dit moment niet veel rijden omdat onze bak erg blubberig is.
en ik veel last heb van mijn dystrofie in mijn hand.
met brace om rijd maxi makkelijker voor me dan zonder.
ik houw nog wel een toutje vast vanwegen mijn angst in de galop (al gaat het steeds iets beter)
houw inmiddels het zadel niet meer vast alleen het toutje.

eigen verbeter punten
* ik moet leren haar minder aan te sporen en me zweep te gebruiken al vind ik dat wel lastig.
*veder weet ik dat ik meer op mijn kont moet blijven zitten in de galop
* rechter op zitten.
* handen op de juiste hoogte (al is dit lastig met mijn dystrofie hand)
* naar voor kijken (of welke richting ik op wil) en niet naar de grond.
* hakken niet optrekken

de tieleman heb ik er om zitten zodat ze niet eens heel hoog kan met haar hooft wand dan kan ik haar niet meer houden met mijn hand.

veder hoor ik wel graag opbouwende krietiek.
we kunnen nu eenmaal niet van de een op het andere moment alles veranderen.

hier topic van de vorige keer:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1524181

nu de foto's en filmpjes van deze keer:
1. stappen:
Afbeelding

2. even kijken in de spiegel
Afbeelding

3. ruime stap
Afbeelding

4. in draf proberen volte groter te maken
Afbeelding

5. helaas alles behalve goed (hooft omhoog en ik val iets naar voor ) maar ze sprong wel gelijk aan in galop.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6DK8UYXD-D.jpg

6. lang en laag laten lopen in draf.
Afbeelding

er zijn ook 2 filmpjes gemaakt.
1 is met andere in de bak en toen ging het ook nog niet zo lekker.
flimpje 2 ging het gelukkig beterder.
ik weet zeer zeker dat het nog niet goed is maar zit naar mijn iedee wel verbetering in.

1 nog lang niet geod maar wel op de betere weg

2 al iets beter

blubjes

Re: maxi rijden 6-1-2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:00

hoi,
je kunt best goed het verschil tussen het eerste en tweede filmpje zien, in het eerste filmpje duw je haar met je bovenlichaam als het ware in de galop, je wilt zo graag dat ze gaat galopperen. probeer om terug te blijven zitten en om de galop rustig voor te bereiden. paar pasjes doorzitten, stelling vragen, buitenbeen achter de singel en dan moet ze gaan.
als je haar niet steeds wil aandrijven moet je veel overgangen en schijnovergangen rijden. dus in stap af en toe een paar pasjes voorwaarts en weer terug nemen. en dan weer voorwaarts en weer terug. je zult zien dat je steeds minder grote hulpen hoeft te geven. doet ze dit in stap goed, dan doe je dit in draf ook, paar pasjes voorwaarts, even terugnemen, weer naar voren. af en toe een paar pasjes stappen dan weer over naar draf, enz...
ze wordt dan allert op jou, en zal ook minder op de andere paarden reageren, plus dat waarschijnlijk haar neusje vanzelf wat meer naar beneden gaat.
verder, mooi paardje hoor!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:37

Eerste filmpje: zijn de hulpteugels in de aanbieding of zo....oeps...misschien toeval.

Volgens mij loopt je pony niet rad, of zo slecht voor het been dat ie teugelkreupel loopt. In ieder geval er klopt iets niet.
Zo kun je toch niet rijden, je wordt er doodmoe van zo.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:47

Leuke haf heb je!

Helaas is je paardje totaal niet aan het been. Als je hem aan het been hebt gaat je paardje vanzelf ook zijn hoofdhouding beter houden die nu erg onrustig is. De slof helpt nu ook vrij weinig.. Ga druk bezig met overgangen rijden, het lijkt nu namelijk als je in draf bent dat hij elk moment in stap kan vallen. Je zult merken als je dat goed hebt, dat rijden een stuk beter zal gaan! Als jij dan controle hebt gaat je galopprobleem vast ook snel voorbij. Heb zelf ook probleem met voorwaarts, maar veel overgangen en tempo wisselingen doen wonderen. De stap ziet er netjes uit tot hoever je kunt zien op de foto's, als je nu nog actiever krijgt gaat de stap misschien zelfs nóg beter. :)

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:52

Het ziet er absoluut niet ontspannen uit.. Jij moet continue aansporen en je pony heeft het duidelijk ook niet makkelijk... Ik heb het idee dat er iets niet goed is, hij loopt wel heel moeilijk.. Misschien moet je hem is laten checken?! En anders proberen veel overgangen te maken!!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:57

@noukie175 punt 1 heb ik geen slof dus die zal zeker nooit helpen.
punt 2 de tieleman heb ik niet voor haar houding maar dat ze zich niet ineens met haar hooft omhoog kan gooien omdat ik last heb van mijn hand en dit niet meer aan kan als ze gaat trekken.
en daar helpt hij wel goed voor.

@
mijn paard word 2 a 3 keer per jaar helemaal na gekeken en er is nu niets aan de hand.
ze is nu wel iets stijver maar dat heeft ze elke winter.
ze heeft namelijk een spier probleem (spieren zijn te snel opgerekt door verkeert rijden van de vorige ijgenaar)

@Morris
geen iedee waarom die andere hulpteugels gebruiken.
bij mij is het vooral omdat ik last heb van mijn hand en haar anders niet kan houden als ze iets zouw willen doen.
hoop dat het ooit over gaat maar ben bang dat het alleen maar erger word.
(elke winter zal het erger zijn dan de zomer)
en bedankt voor de tip.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:05

had ik slof neergezet? oeps.. ik zei alleen dat als je hem niet voorwaarts neerwaarts rijd je hem ook niet laag kan houden en hij zelf ook niet. Ik denk als je hem voorwaarts hebt dat je de thiedeman minder nodig zult hebben omdat ie dan makkelijker is voor jouzelf om te rijden. Ik snap waarom je hem hebt en je gebruikt hem ook niet verkeerd, hij trekt je paardje bijvoorbeeld niet naar benenden waarvoor veel andere mensne hem gebruiken. :)