Morgen komt ''mijn'' coachpaard!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Morgen komt ''mijn'' coachpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:23

Zo, en nu kan ik het niet langer voor me houden :D

Ik volg momenteel een cursus tot Equine Assisted Coach (= mensen coachen met behulp van het paard, overigens zónder rijden, alles gebeurt naast het paard). Nu had ik met Biscuit een ontzettend geschikt coachpaard, maar inmiddels is hij verkocht en heb ik een AV veulen staan.
Buiten dat een veulen niet echt ideaal is voor coach-sessies vanwege de mentale inspanning voor zo'n paard, is een eigenwijze en nog ietwat happerige jonge hengst natuurlijk sowieso verre van ideaal :+

Ik zat dus best met een vraagstuk, want binnenkort moet ik gaan starten met oefensessies (vrijwilligers mogen zich overigens melden :D ) en ik had dus geen geschikt paard meer... Puzzelen puzzelen....
En ineens kwam mn pensionhoudster zomaar met de oplossing!!

Al een tijdje geleden had zij haar oog laten vallen op een merrie van een vriendin van haar (en een goede kennis van mij, heb daar ook nog even gestaan met Biscuit) en nu stond die merrie niet goed waar de huidige eigenaresse haar heen had gebracht in bruikleen. Merrie moest daar eigenlijk weg, en haar eigenaresse vond dat ze zo goed bij ons op stal tot haar recht zou komen. Mn pensionhoudster zag daar natuurlijk wel iets in!

Morgenochtend vertrekt de pensionklant die box nummer 4 (2 van mn pensionhoudster met haar 2 AV hengstveulens en 1 van mijn AV hengstveulen) nu nog huurt... En hebben we dus allevier de boxen gevuld met Arabieren :D Sterker nog: we hebben dan 4 AF'jes op stal hihi.

Antha is 16 jaar en daarmee alleen al geschikt voor de coaching. Ze is erg relaxed en ik heb gewoon echt een perfecte aan haar. Ze krijgt 2 bijrijdsters, ieder 2 dagen in de week, en zo moet ze een beetje haar stallingsgeld gaan verdienen. Ik lever een bijdrage voor de coaching en daarnaast zal ze als lespaard gaan dienen voor de vriend van mn pensionhoudster (die op 1 van de hengsten wil gaan rijden mettertijd, maar dan toch écht eerst zal moeten leren rijden := ) en evt voor nog anderen. Antha krijgt prima haar taken in elk geval, maar ze zal een waar luxeleventje gaan leiden met véél buitenritten, wat ze prachtig vindt! Ik mag haar af en toe ook nog eens rijden, dus kan mooi een beetje in shape blijven de komende jaren, want Umoyax zal ik mettertijd toch ook gaan beleren....

Ben heel erg blij dat ik Antha mag gaan gebruiken voor de coaching! Een vriendin van me is 1 van haar bijrijdsters en zo kan ik Umoyax ook mooi verkeersmak maken, gaat die vriendin op Antha en kan ik meewandelen :)

Nou, lekker warrig verhaal := Ik ben in elk geval blij :D

inge_romeo

Re: Morgen komt ''mijn'' coachpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:26

haha, beetje warrig verhaal inderdaad! :D
Maar wel super leuk voor je!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:27

Iets te enthousiast geschreven denk ik :') Dan word ik erg warrig :=

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:20

Nouja, Gefeliciteerd hoor :D
Klinkt leuk :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:36

Hee wat gaaf joh.
Lijkt me heerlijk een stal met alleen arabjes :D

Het is ook volgens mij een heel geschikt ras wat erg fijn gevoelig is:)
En goed in spiegelen zijn :) (klopt dit) :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 09:36

:D arabieren zijn idd heel gevoelig en spiegelen heel goed :j
Al moet ik zeggen... Op cursus zijn oa shires en die spiegelen ook echt enorm! :-)

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:13

Heel leuk voor je!
Heb zo leuke dingen gehoort over dit form van coaching, ik snap steeds niet helemaal hoe het werkt, volgens mij is het iets dat je echt mee moet maken. Toch? Zou het wel doll graag een keer proberen.

Van den Haag naar Heemskerk is jammer en helaas een beetje veer.. Anders had ik mij vol enthusiasme als vrijwilliger aangeboden. Heel veel succes en plezier ermee!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:17

Tja, spiegelen...

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:38

Leuk hoor, wat een enthousiast verhaal! Ik heb een kleinkind van Antha in bezit :)

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:42

Als je nog proef personen zoekt, dan houd ik me aanbevolen, woon in de buurt, pb me maar als je me nodig hebt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:56

Oh wat leuk! Heb nog een dochter van haar verzorgd een hele tijd, hele fijne merrie is dat :j

Ryttare: Equine Assisted Coaching is in feite ervaringsgericht en met behulp van het paard. De coachee (=degene die gecoacht wordt) doet een eenvoudige oefening met het paard (een hele fijne is bijv paard halster omdoen en een rondje mee lopen, gewoon, heel simpel) en aan de hand daarvan stelt de coach vragen. Bijv; hoe vond je het gaan? Coachee zegt dan bijvoorbeeld dat ze het goed vond gaan, maar het vervelend vond dat het paard steeds stilstond (ik noem maar een dwarsstraat), waarop de coach vraagt wat dat dan voor de coachee betekent. (een reactie kan zijn dat diegene het vervelend vindt als dingen traag gaan want............. *vul maar in*). Uitgangspunt is ook dat de coachee de oplossing van een bepaald vraagstuk zélf al heeft, paard en coach helpen hem/haar om bij die oplossing te komen :)

Het is iets heel anders dan Equitherapie, waarbij het paard inderdaad wordt gebruikt als spiegel. Dan kan het dus zijn van: paard doet ineens zn hoofd omhoog want *........*.

Antha is inmiddels gearriveerd en voelt zich duidelijk helemaal op haar plekkie hier :D