riders on the storm!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

riders on the storm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:13

Naar aanleiding van dit topic: [ITP] noon en ik met nieuw zadel, past ie mij? had ik besloten om het KN zadel toch maar terug te brengen naar de winkel, omdat het net niet helemaal goed zat. Vanmiddag een nieuwe poging met een nieuw zadel! Een Kentaur Andromeda van maar liefst 18,5 inch pfff :o .

Natuurlijk was ik veel te nieuwsgierig en moesst ik hem uitproberen, storm of geen storm :D en dus, paardje opgezadeld, zwemvliezen aan, duikbril op en gaan met die banaan!

Noon was wat minder blij met het weer, maar ik vind het toch dapper, want het was echt noodweer, al is het misschien niet zo goed te zien op de foto's.

**let aub niet op de rijstijl en het niveau, het ging er voor mij puur om dat ik het zadel even wou proberen en toen bleek dat het toch wel leuk is om in de storm te rijden, even lekker lol met je knol-len, dus niet echt serieus :+ **

graag jullie mening over ons en dit zadel. Ik ben er op zich wel tevreden over, al moet ik wel wennen aan de megawrongen, maar gelukkig zit mijn lange been niet in de weg. Nog even ter info.. paardje is 1.61 en ik ben 1.80 (ik lijk op haar sowieso vrij "massaal aanwezig")

draf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

poseren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gluur
Afbeelding

sjezen door de waterplas!! }> (zit bewust voorover hier)
Afbeelding
Afbeelding

noon ten voeten uit yeehahhhh (Bok/schop/ en oortjes op oorlog!)
Afbeelding

wat me nu zelf opvalt is dat ik het zadel iets te ver naar voren heb gelegd. Noon was flink onrustig met opzadelen en ik heb de boel vrij snel vastgeknoopt zeg maar, maar ik zie nu dat het zadel een stukkie terug had gemoeten.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 06-01-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nutteloze tag uit titel verwijderd

Corelli

Re: [ITP] riders on the storm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:03

Het zadel ligt inderdaad wat te ver naar voren en daarom zou ik nog een keer gaan uitproberen als hij voldoende naar achteren ligt
En die onrust tijdens het opzadelen, kan je dat verklaren? Doet ze dat vaker, had dat met de wind te maken o.i.d.? Want het kan ook een teken zijn dat je paard het zadel niet helemaal lekker vind liggen..
Jij kent je paard het beste, dus jij zal wel kunnen onderscheiden wat voor reactie het was :)

Verder heb ik er weinig verstand van, dus kan ik over de ligging weinig nuttigs toevoegen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:18

Dank je voor je reactie. Die onrust kwam puur van het weer, normaal rij ik ook niet met zoveel wind, dus ze stond vrolijk rond te hupsen bij het zadelen. Ik heb het geluk dat dit paard zelf heel duidelijk is als een zadel haar niet aanstaat. Dan wordt ze namelijk heel erg boos tijdens het rijden. Dat laat ze echt merken. Hoe het op haar ligt, daar ben ik tevreden over. Sluit netjes aan, druk is goed verdeeld, schoft mooi vrij, genoeg ruggengraatvrijheid. Ik ben alleen heel onzeker over mijn eigen zit.

Ik heb al tig zadels geprobeerd en gedaan, maar iedere keer zit het net niet fijn, past het niet of valt de zit te klein voor mijn achterwerk. Daarom nu een 'maatje mega' zadel om te proberen en nu vind ik zelf wel dat ik er in pas, maar dat ik nu mijlen ruimte over heb kan ik ook niet zeggen. Had ik wel verwacht met die inchmaat. Ik moet dit vrij snel beslissen en ruil mijn eigen zadel er op in, dus als ik deze neem, ben ik mn oude zadel kwijt zeg maar.

Daarom ook een beetje aan jullie de vraag, is dit zadel nu eindelijk wel groot genoeg volgens jullie? Qua zit is het gewoon even wennen, ik ben die dikke wrongen niet gewend en het zit gewoon anders dan mn vertrouwde premiere zadel, maar dat is logisch. Ik denk wel dat ik hieraan kan wennen.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:26

Zijn je beugels niet iets te lang? Je gaat nl op je tenen staan als je verlichte zit wilt rijden.
Ook met lichtrijden zou dit wel eens lastig kunnen zijn.
Ik vraag me alleen af of je met die wrongen je beugels wel in kan korten, je knieen worden wel erg op 1 plek gedwongen.
Qua maat zou ik m liever een halve maat groter zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:37

ik zou mijn beugels vandaag wel een gat korter kunnen proberen. Met de lengte van gisteren had ik geen last van de kniewrongen. Een inchmaat groter bestaat niet eens van dit type, ik heb nu 18,5 inch er op liggen. Heb toch niet zoooooooooooon rare maat (44) dat ik een 19 inch zadel nodig zou hebben |( |( |(, ik ben al zo ontevreden en onzeker over mijn figuur sinds mn dochter er is, 3 jaar geleden. Ik snap het niet meer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:43

Niet onzeker zijn door je figuur hoor! Inchmaat heeft niet alleen te maken met je billen, maar ook met je bovenbenen. Jij bent gewoon vrij lang, echt niet bijzonder zwaar ofzo :) Bovendien is de ene 18" de andere niet, als je een wat plattere zit hebt voelt het ook veel ruimer.
Ik ben een beetje bang dat daarom de wrongen jou in de weg gaan zitten als je je beugels iets korter hebt. Is het misschien een optie om een VSD zadel te proberen? (dat wil zeggen, veelzijdigheid richting dressuur)
Daar is het zweetblad niet zo ver naar voren geplaatst als bij een gewoon veelzijdigheidszadel, maar wel ietsje meer dan bij een dressuurzadel. Ik denk dat je dan misschien je bovenbenen wat makkelijker kwijt kunt :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:59

Dank je voor je reactie. De KN die ik hiervoor had, die had een plattere zit, maar zat niet prettig voor mij. Ik rij al 20 jaar met dressuurzadels en kan op een veelzijdigheidszadel echt absoluut niet zitten. Ik vind dat trouwens ook niet echt geschikt voor mijn doel, richting M dressuur komen dit jaar (en ik koop geen zadel voor een jaar natuurlijk) dus hopenlijk wordt het uiteindelijk wat meer dan M nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:04

Oke, dat kan.
Ik ga je stiekem toch nog even het verschil laten zien tussen een gewoon veelzijdigheids zadel en een VSD, dan snap je misschien iets beter waar ik vandaan kom. Het is namelijk echt heel dichtbij een dressuurzadel :)
Stubben veelzijdig
Afbeelding
Stubben VSD
Afbeelding

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:15

Ik zou eens aan een stalgenootje kunnen vragen wat voor een zadel ze heeft. Zij heeft hetzelfde euvel als jij: lange bovenbenen. Op basis van wat ik zie van de foto hebben jullie een vergelijkbaar postuur.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:54

Zadel lijkt zo vanaf de zijlijn goed te passen, zie wel dat je de zweetbladen beetje naar voren duwt met je been. die bobbel op foto 8. Kun je de zweetbladen niet vast leggen? eventueel dan maar de stijgbeugelriem er overheen? denk dat voor het zadel het beter is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:58

Voor het goede zou het zadel ietsje naar achteren mogen, maar niet heel veel, alleen vind ik deze eigenlijk al te groot voor je paard, als ik zo de foto zie dan lijkt het me dat ie nu al voorbij de laatste rib komt, terwijl ie volgens mij maximaal tot de 2 na laatste rib mag komen als ik het goed onthouden heb (en al helemaal als je 'm verder naar achteren gaat leggen). Dus ik zou sowieso niet voor een 18.5" kiezen :n. Die foto die van achteren genomen is, is scheef genomen, dus die vertekent een beetje, maar het ziet ernaar uit dat je paard ook nog wat scheef is, daar moet je wel goed me oppassen met het kopen van het zadel.

Heb je niet een paar foto's en filmpjes van hoe het zadel ligt zonder dek eronder en zonder jou erop, want dan kun je pas een beetje beoordelen of ie op haar goed ligt. Dus een foto van achteren waarbij je het zadel ook echt helemaal kunt zien (en kunt zien of de ruggegraat vrijligt), foto van schuin voor bij de schoft, zijkant etc. en dan filmpjes van hoe het zadel ligt tijdens vrij bewegen (dus ook liever niet aan de longe) in stap, draf, galop en dan ook nog een paar van achteraf gezien.
Ik zou er ook in jouw geval een goede zadelmaker bijhalen, je moet niet zelf gaan prutsen als je niet precies weet waar je op moet letten, in Groningen zit een hele goede.

Wat me trouwens wel een beetje stoort is dat je paard op de tweede foto haar tong uit haar mond heeft hangen, verder vind ik het rijden ook niet zo'n fijn beeld geven, maar dat is offtopic.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:00

Blijheid schreef:
Oke, dat kan.
Ik ga je stiekem toch nog even het verschil laten zien tussen een gewoon veelzijdigheids zadel en een VSD, dan snap je misschien iets beter waar ik vandaan kom. Het is namelijk echt heel dichtbij een dressuurzadel :)
Stubben veelzijdig
Afbeelding
Stubben VSD
Afbeelding

Ik heb dat tweede zadel. Stubben heeft een vrij platte zit en weinig wrong (mijnes tenminste, ze zijn natuurlijk in elk model te krijgen..)
Ik rijd er ook dressuur mee, super zadel! Ik ben ook 1.76, alleen maatje 38, maar wel super lange benen.

Hoe heb je die mega wrongen gevonden? Wat ben je gewend van je vorige zadel? Zelf vind ik het het belangrijkste dat het zadel goed op het paard ligt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:11

ik had dit zadel: [RT-HAW] Noon @ wedstrijd L1. Wel een zadel met aardig wat wrong, redelijk diepe zit maar niet gedwongen (BR premiere). Ik vind de wrongen niet storend, het is alleen wennen. Een plat zadel met weinig wrong is niet echt wat voor mij, heb ik vroeger wel gehad (een stubben). Ik heb wel wat steun nodig door mn fibromyalgie en een zadel met een vrij smalle zit ivm mijn heupen.

Paardje heeft nooit z'n tong naar buiten noch andere problemen met mond/bit dus dit zal een momentopname zijn. Ik heb bovenin het topic gezegd liever niet naar de rijstijl te kijken, omdat het niet bepaald serieus dressuurtraining was met windkracht 8-9 ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:16

Het hoeft toch ook niet serieus dressuurtraining te zijn, dan verwacht ik juist niet zo'n soort plaatje. Maar dat is nou maar 1 zinnetje wat je eruit pikt, ik geef je toch voldoende tips lijkt me zo, maar daar reageer je niet op?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:19

Ik vind het zadel ook een beetje aan de kleinere kant :o
Klein beetje maar, dus ik denk dat een halve maat groter wel voldoende zal zijn :j

Of een ander zadel proberen :) :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:23

hyppolyte schreef:
Ik zou er ook in jouw geval een goede zadelmaker bijhalen, je moet niet zelf gaan prutsen als je niet precies weet waar je op moet letten, in Groningen zit een hele goede.
.

Daar heb ik mijn zadel ook laten aanpassen, als we over dezelfde praten....

Op 1 of andere manier vind ik het zadel gek eruit zien, omdat je bovenbeen over het zadel komt aan de achterkant en voor zo'n enorme wrong zit.
Ik vind je wel mooier zitten dan bij je "oude" zadel in je andere topic

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:24

volgens mij wordt het wel is tijdt voor een hoefsmidt!! voor je paard ook beter

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:52

nou moet ie niet gekker worden hoor! flashdance.. ze wordt keurig elke 8 weken bekapt en de hoefsmid komt vandaag weer. Nog even en ik mishandel mn paard ook nog sjongejonge!

@ hippolyte: ik wil daar best foto's van maken vandaag. Ik heb hem gisteren beoordeeld en hij kwam niet voorbij de achterste rib, dus ik denk dat dat an sich meevalt. Ik pruts overigens niet, ik weet waar ik op moet letten bij het paard. probleem zit bij mezelf, daar vraag ik ook jullie mening over (hoe zit ik in dit zadel, vergeleken bij de vorige).

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:16

[quote="Leorah"]
nou moet ie niet gekker worden hoor! flashdance.. ze wordt keurig elke 8 weken bekapt en de hoefsmid komt vandaag weer. Nog even en ik mishandel mn paard ook nog sjongejonge!

@ hippolyte: ik wil daar best foto's van maken vandaag. Ik heb hem gisteren beoordeeld en hij kwam niet voorbij de achterste rib, dus ik denk dat dat an sich meevalt. Ik pruts overigens niet, ik weet waar ik op moet letten bij het paard. probleem zit bij mezelf, daar vraag ik ook jullie mening over (hoe zit ik in dit zadel, vergeleken bij de vorige).
als jij om de 8 weken de hoefsmidt laat komen dan zien die hoefen er niet zo uit als op de foto hoor mevrouwtje zou me daar ook is druk om maken dan alleen je zadel _/-\o_
Laatst bijgewerkt door flashdance4 op 06-01-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:19

Nefertarie: ik kom sowieso bij elk zadel met mn bovenbeen wat aan de achterkant achter het zweetblad uit (zie vorige topics). Een grotere maat bestaat niet van dit type zadel. Hij heeft een vrij breed en ook wel lang zweetblad. Ik zal vanmiddag eens foto's maken met het zadel op de juiste plek en ook even zonder dekje.

flashdance, dit soort taal hoef ik niet te pikken. Ik verwacht dat ik als volwassene ook op een normale en volwassen manier wordt aangesproken, Zoals ik net zei, onze paarden komen al 20 jaar lang keurig elke 8 weken bij de hoefsmid en die komt vandaag. De ene keer hoeft er maar een beetje af, de andere keer groeien ze wat harder.

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:24

Leorah schreef:
Nefertarie: ik kom sowieso bij elk zadel met mn bovenbeen wat aan de achterkant achter het zweetblad uit (zie vorige topics). Een grotere maat bestaat niet van dit type zadel. Hij heeft een vrij breed en ook wel lang zweetblad. Ik zal vanmiddag eens foto's maken met het zadel op de juiste plek en ook even zonder dekje.

flashdance, dit soort taal hoef ik niet te pikken. Ik verwacht dat ik als volwassene ook op een normale en volwassen manier wordt aangesproken, Zoals ik net zei, onze paarden komen al 20 jaar lang keurig elke 8 weken bij de hoefsmid en die komt vandaag. De ene keer hoeft er maar een beetje af, de andere keer groeien ze wat harder.

of ze gaan niet om de 8 weeken of zou toch maar is naar een andere smidt kijken je ziet het zelf toch ook wel op die foto

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:44

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten verwijderd. Graag respectvol naar elkaar reageren!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:46

flashdance.. nu is het welletjes. We hebben een zeer gerenomeerde hoefsmid die zijn vak uitstekend doet. Als je ook nog in twijfel gaat trekken of ze wel elke 8 weken heen gaat, be my guest. Ik weet gelukkig beter.

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:55

Leorah schreef:
flashdance.. nu is het welletjes. We hebben een zeer gerenomeerde hoefsmid die zijn vak uitstekend doet. Als je ook nog in twijfel gaat trekken of ze wel elke 8 weken heen gaat, be my guest. Ik weet gelukkig beter.

dat zal wel , maar ik vindt het er niet geloofwaardig uit zien hoe die hoefen er uit zien

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:02

mag je rustig vinden, is jouw mening, maar je kunt ook gewoon iets aannemen als het je verteld word in plaats van eigenwijs doordrammen over iets waar je zelf niet bij bent en dus de kennis er niet over hebt. 1 hoef, 2 hoeVen trouwens.. ;). Maar goed.. ik zal straks, speciaal voor jou, een foto maken van haar bekapte hoeven.. haha. En nu graag weer on topic.