Na wat wikken en wegen heb ik toch maar dit topic geopend..

Meet Wolin!

Even een intro vanuit het jaar 2010..
In 2010 had Wolin helaas haar knie verdraaid, waardoor we ook een kliniekbezoek hebben moeten leveren.. Gelukkig herstelde ze er heel goed van. Ook mede dankzij de super fysiotherapeut c.q. chiropractor die ik had ingeschakeld om Wolin sterker te laten worden. Wolin werd vanaf sept 2010 elke maand nagekeken, behandelt en kregen we een soort van ´plan´ mee, waarmee we aan de slag konden gaan. Een onderdeel van Wolin haar revalidatieplan hield in dat haar rechterschouder spier sterker moest worden. Deze was onderontwikkelt en dat samen met haar ´wappervoorbeen´ maakte het geheel niet erg sterk..
Januari 2011
Wat een sneeuw! En wat was het koud! Ook in januari ging de revalidatie gewoon door, Wolin werd nagekeken en behandelt waar nodig door de fysio/chiropractor en om de dag kreeg Wolin de Tens-therapie; door middel van schokjes worden de spiercellen getraind en sterker.. Wolin vond het allemaal prima en stond bijna te slapen tijdens de behandelingen. Met die kou en omdat het om de dag moest gebeuren was het best pittig.. Ik was vastbesloten om Wolin weer een heel sterk paard te laten worden, die haar lichaam correct gebruikte. Ook kwam in Januari de paardentandarts weer voor Wo haar halfjaarlijkse tandencontrole.
De Tens-therapie in uitvoering..

http://28.media.hyves-static.net/118619 ... 95527.jpeg
´Dag mevrouw´.. ´Dag jongeman´..

Februari 2011
Nog steeds sneeuw, sneeuw en sneeuw.. Revalideren ging door. Ze verbeterde zienderogen. Wolin ging ondertussen gewoon los in de paddock.. en waar we konden, wandelden we wat. Ik kon nog niet veel met mevrouw, helaas hadden we geen binnenlongeercirkel meer. En opstappen en wegrijden.. Been there, done that

Maart 2011
In maart werd het weer beter weer! De zon begon weer te schijnen en de longeercirkel kwam weer tevoorschijn onder al die sneeuw vandaan! Van onze fysio moesten we met dubbele longe aan de slag, Wolin mocht niet meer flierefluiten, maar haar lichaam correct gaan belasten. En dus werden Wolin en ik aan het werk gezet.. Wolin liep fantastisch! Waar ze met longeren altijd behoorlijke grappen uit kon halen, vond ze het zelfs leuk om tussen de dubbele lijnen aan het werk te zijn! Een heerlijk blij paard was het resultaat! Super! Helaas hier geen foto´s van.. Wel wat gewone kiekjes uit maart.

http://91.media.hyves-static.net/128090 ... 06690.jpeg
In maart ging ik ook weer wat onder het zadel opbouwen, helaas schoof mijn zadel steeds naar rechts en dus ging deze richting Duitsland om nagekeken te worden. Ik kocht een bruine Barefoot London zodat we wel lekker aan het rijden konden blijven! Even wennen.. Maar Wolin vond het een heerlijk zadel!

April 2011
Het voorjaar was droog en warm.. en dat betekende dat de paarden al op 9 april het land op mochten! Wat heerlijk na zo´n winter! Wolin werd ondertussen met de dubbele longe rustig doorgetraind en ze kreeg weer mooie bespiering en ze zag er werkelijk fenomenaal uit. Koppie was ook in balans en ze werkte dus graag!
Zo groeiden de plannen voor de Veluwetrail, TREC-wedstrijdjes en evt ook weer een crosslesje..
9 april was het zover... ´Mijn paard is de dolfijn van de prairie´..

http://40.media.hyves-static.net/127997 ... 71139.jpeg
Tussendoor kreeg ze een hoefbalbetrapping, deze groeide er via de hoef eruit, waardoor ze een stukje hoef miste aan de achterzijde en iets er ´doorheen´ zakte en haar voetje wat platter werd.. De smid en ik zaten er bovenop, want helaas was dit ook aan het platvoetje van Wolin..

En zo liep Wolin op 1e paasdag nog fantastisch.. En ging ze met een galop van een geweldenaar het land in. Zo liep ze op 2e paasdag hardstikke kreupel!

Mei en juni 2011
Wolin kreeg rust, ze heeft lekker op het land gelopen en vakantie gevierd. In mei kwam ook weer mijn zadel terug vanuit Duitsland. Ondertussen overlegde ik met de fysio, hoefsmid, dierenarts over wat de kreupelheid zou kunnen zijn. Ook merkte ik eind mei dat Wolin niet lekker wilde inbuigen naar links en begon ze te kopschudden zodra in mijn linkerteugel aan nam.. Op 17 juni kwam de paardentandarts opnieuw, ik wijdde het echt aan het gebit. De paardentandarts kon naar zijn zeggen niks ontdekken.. Wat kon dit dan wel zijn?.. Ondertussen stapte ik enkel aan een lang teugeltje buiten of lekker zadelloos en bitloos.. En hebben we het even zo gelaten, Wolin kon immers toch niet aan het werk. Wolin begon na een paar weken rust wel weer wat beter te lopen gelukkig

Juli 2011
In juni afspraak gemaakt bij de kliniek om Wo te laten onderzoeken.. En toen kwam het volgende; Wolin heeft een laadprobleem.. We hebben hier in het verleden aan gewerkt met Petra Vlasblom, wat super ging! Ik kreeg de tools om Wolin te kunnen laden, het ging lang erg goed. Wolin blijkt echter niet zomaar een paard (duhh..

Ik heb toen weer de hulp van Petra ingeschakeld, ik wist het even niet meer. Wolin moest nagekeken worden, maar hoe ging ik haar nou weer daar krijgen?!
Augustus 2011
Wat een maand was augustus.. Op 7 augustus heeft Petra Wolin geladen en op 8 augustus was de afspraak op de kliniek, Wolin bleek helaas een recidief van haar oude blessure te hebben, iets wat we al vermoedde..

Wolin was het er niet mee eens dat ze moest blijven, wat een stress heeft dat paard gehad zeg, arm dier

Wolin met veel stress in Bodegraven op stal. Mijn moeder vond het ook vreselijk om haar zo te zien..

10 augustus werd Wolin weer opgehaald van de kliniek door Petra, ze liep met een vlotte vaart zo de trailer op. De hele terugweg heeft ze staan bokken op de trailer, ze was boos, gefrustreerd en had stress.. Terug op stal liet Wolin iedereen weten dat de afgelopen paar dagen niet leuk waren. Met behulp van Bachbloesemtherapie werd Wolin weer relaxed. Thuis op stal hebben we haar besloten om toch boxrust te geven, iets wat volledig tegen mijn gevoel ingaat. Maar Wolin haar voetje moest nu rust krijgen, want de IRAP moest ook haar werk gaan doen. Wolin leek het prima te vinden op stal, ze hoefde even niks. En ze werd er 3 keer per dag uitgehaald, twee keer per dag om een halfuur te stappen en twee uur aan de hand te grazen...

...en een keer om met haar beste vriend in de paddock te gaan, dat heb ik wel vanaf het begin gedaan. Wolin móet sociaal contact hebben.. en dat had ze! Lots of it!

Samen met Scallawag uren in de paddock vertoeft

Op 14 augustus kreeg ons oudste paard, Bram, koliek. Hij knapte niet genoeg op, ondanks darmverslappers, pijnstilling, stappen etc.. Op 15 augustus hebben we hem moeten laten gaan. 29 jaar, dus een hele leeftijd.. Maar na al die spannende dagen op de kliniek.. met veel stress en tranen was dit toch heftig.

En het afscheidstopic van onze lieve ouwe dibbes..
[IM] Bram, in volle glorie 29 jaar geworden..
Op 17 augustus kregen we het bericht dat mijn ouders gingen scheiden. Niet dat het onverwacht kwam, maar zoals jullie wel kunnen lezen waren de dagen ervoor heftig geweest en was hun timing erg slecht (voor zover je zulk nieuws kunt timen

Een onzekere tijd, wat betreft Wolin haar herstel, maar ook wat betreft mijn thuissituatie. Want ondertussen waren er ook de teleurstellingen van het nog niet af kunnen rijden voor mijn rijbewijs, er dient zich maar geen woning aan en ga zo maar door.
Eind augustus ben ik een paar dagen naar Spanje geweest met een lieve vriendin, even niks, even een mini-break.. Mijn staleigenaresse, stalgenoot en mijn moeder waren zo lief om de zorg voor Wolin op zich te nemen en dit hebben ze dan ook subliem gedaan

http://65.media.hyves-static.net/142871 ... 17764.jpeg
http://75.media.hyves-static.net/142871 ... 17674.jpeg
September 2011
Eind augustus kwam ik terug uit Spanje en kort daarop was mijn verjaardag, ik heb er lekker niks aan gedaan

Verder verliep September rustig. We zijn terug geweest naar de kliniek. Het herstel van Wolin gaat langzaam maar gestaag, de hoefsmid was tevreden over haar hoeven, ze ontwikkelen zich mooi en ze krijgt weer ietsiepietsie steunsel

Wolin komt er gelukkig veel uit en dat houdt madam rustig en vrolijk! Ze heeft vlak doorvoor even een mega dip gehad, ze liet haar hoofd hangen en oogde helemaal niet blij.. mijn hart brak, dit is niet hoe ik mijn paard wil zien..

Half september kwam onze Tinkerdame Megan naar de pensionstal toe waar Wolin stond! Vanwege de scheiding van mijn ouders, had mijn moeder veel te weinig tijd voor haar en onze paarden op twee stallen begon nu toch wel echt op te breken. Dus daarom nam ik ook voor een groot deel de zorg van Megan op me, zo kon ik ook een beetje blijven rijden en.. het gaf ook een stuk rust. Wolin heeft ooit twee weken gelogeerd op de andere stal en daar kon ze het wel redelijk vinden met Megan en ze zagen elkaar in de andere paddock en...
New Best Buddies!!

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0720_n.jpg
Oktober en November 2011
Niet heel veel bijzonders in deze maanden.. Wolin houdt zich braaf. We stappen wat aan de hand, onder de man, ze gaat lekker de paddock in en geniet van het mooie weer. Want oktober was warm! De paarden staan nog op het land, dus Wolin had veelal een privé paddock

Grazen hoort er ook nog bij..

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8272_n.jpg
Op 9 november heb ik Christie Dreessen Wolin en Megan na laten kijken en zijn ze voor het eerst elektrisch gevijld.. Wolin bleef namelijk maar schudden met haar hoofd en het inbuigen naar links wilde ook maar niet lekker gaan, terwijl Wolin altijd op twee pinken te rijden is.. Er bleek heel wat achterstallig onderhoud te zijn en bij Wolin was duidelijk waarom ze moeilijk kon inbuigen, ze had een beste haak onder op haar achterste kies links.. Het gebit is weer keurig uitgebalanceert

Ook waren deze twee maanden groots voor ons, het trailerladen ging subliem! Ik had voor mezelf weer de ´tools´ om Wolin rustig op de trailer te krijgen en haar te begeleiden waar nodig. Wat is bij jezelf blijven toch belangrijk

December 2011
Op 1 december zijn we terug geweest op de kliniek voor controle.. Tevens is er een scan gemaakt en de scan zag er veelbelovend uit, de blessure genas goed en de dierenartsen waren tevreden! We zijn er bij lange na nog niet.. De dierenarts vermoed dat Wolin haar voet reageerd op het warm beslaan, omdat ze na het nieuwe beslag soms 2 dagen wat korter loopt.. We mogen van de dierenarts weer wat gaan opbouwen met ´joggen´ op het zachte. Dat is leuker gezegd, dan gedaan

Godzijdank is het nog niet aan het vriezen of sneeuwen geweest, de paarden hebben dus lekker veel van de paddock kunnen genieten van het zonnetje, elkaar en grote rolpartijen

1e kerstdag 2011, mijn lieve dames.. De kerstgedachte hebben ze goed begrepen, want qua karakter lijken ze op het eerste gezicht niet compatibel

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5537_n.jpg

En nu..?
Ik wil met dit topic weer een nieuw jaar in luiden, met veel positiviteit, moed, liefde, wijsheid en gezondheid en met hopelijk weer nieuwe kansen.. 2011 valt voor ons niet echt af te sluiten, er lopen nog dingen die in 2011 gestart zijn.
10 Januari a.s. moeten we weer terug naar de kliniek, we wachten het af, ondanks dat Wolin zich goed houdt, heeft ze nog wel een hekje gesprongen, gek gedaan.. We zijn op de goede weg, maar we zijn er bij lange na nog niet.. Dus ik ben voorzichtig met het roepen dat dit ons jaar wordt

Ik heb lekker mijn startkaart opgezegd, dat voelde goed

Ik stel verder geen verwachtingen, we gaan gewoon weer ons best doen en meer dan dat kunnen we niet doen. We gaan gewoon steeds een beetje beter!
Op persoonlijk vlak hoop ik nu toch echt wel te kunnen afrijden voor mijn rijbewijs, mijn eigen woonruimte te krijgen en eigenlijk gewoon een rustig jaar tegemoet te gaan.. Dat moet haalbaar zijn en dat opent vast een hoop deuren!
Maar bovenal; ga ik heel goed voor mezelf, mijn paard en mijn dierbaren zorgen.. Doen jullie dat ook?