Het korte jaar van toverbal Lotte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Het korte jaar van toverbal Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:50

2011 was het jaar dat er een prachtig veulen werd geboren op stal :D!
Een veulen die heel wat uurtjes van mij in beslag neemt <3.
Een kort jaar, omdat ze pas in september geboren is.

In het jaar 2010 was moeder Fenna op proef, oftewel, even kijken of ze geschikt was, dan zouden we haar kopen.
Toen had Fenna een leuk idee toen ze een middag op het land stond.
'Laat ik eens kijken hoe gezellig het is bij de buurman paarden'
Toen stond ze ineens aan de andere kant van het touw, en wat een plezier had ze :').
Snel alles weer op de goede plek gezet, maar toen was het 'kwaad' al geschied natuurlijk.
Kwaad tussen haakjes, want zo zie ik het niet :P.

Het jaar 2011, eind augustus, ik kwam terug van vakantie.
Direct een kijkje nemen op stal, maar helaas, nog geen veulen, wel een hele dikke mama.
Daarna bijna elke dag langs geweest, in de hoop wat aan te treffen.
September
Toen, 6 september kreeg ik een berichtje, Fenna had een merrie veulen gekregen.
Toevallig was ik die dag vrij, dus direct er langs natuurlijk!
En daar stond dan een mooi bruin merrie veulen
Afbeelding

Afbeelding

Daar stond ze dan 'Lotte'!
Eigenlijk heet ze Lotte-Fleur, lang verhaal;
Ik ben met een groepje vrijwilligers veel met het veulen aan de gang, los zetten, oefenen met dingen etc.
Met ons, is er nog een vrijwilliger, een oudere man, die ook veel met het veulen bezig is.
Zijn paard is afgelopen jaar overleden, waar hij kapot van was, en nu is hij helemaal gek met het veulen.
Zijn kleinkind heet Lotte, en woont ver weg. Hij noemde het veulen de hele tijd al Lotte.
Wij vonden dat een mooie naam, en het idee er achter is ook mooi!
Maar er waren mensen, Die nooit met het veulen iets doen, die vonden Fleur een mooie naam.
Ik vind Fleur echt vreselijk voor zo'n leuk veulen. (Niets tegen mensen die Fleur heten hoor)
Dus hebben ze er maar Lotte-Fleur van gemaakt, om de rust te bewaren.
Je kan waarschijnlijk begrijpen dat ze altijd Lotte word genoemd, omdat de voorstanders van Fleur nooit bij het veulen zijn :+

We zagen al de kringen om de ogen, waardoor we al een vermoeden hadden dat ze wel zou gaan verschimmelen
Afbeelding

Afbeelding

De tweede dag van haar leven gingen we ze eens even lekker in het bak zetten.
Afbeelding

En liepen we een stuk met ze door de bak
Afbeelding

En weer terug naar de stal
Afbeelding

Oktober
In oktober weinig foto's gemaakt (weinig foto's te vinden in ieder geval).
We begonnen een beetje met wat kleine dingetjes, zoals poetsen.
Toen kwamen de eerste verkleuringen
Afbeelding

November
In november zijn we begonnen met aan het halster meelopen. Ze pakte dit erg goed op, en wandelde netjes mee.
Deze maand sprong ze ook over de bakrand :o , dat was even schrikken!
Afbeelding

Ook word ze al een stuk groter
Afbeelding

December
Begin December begon er een klein probleem te groeien,toen werd Lotte te springerig aan het halster. We hebben heel veel met haar gewandeld, en waar nodig haar op de plaats terug gezet. Ook hebben we haar deze maand voor het eerst vast gezet aan de stal (niet met een knoop, wel het eind vast gehouden). Hier bleef ze heel rustig.
Afbeelding

Afbeelding

We zijn begonnen met voetjes optillen en hebben voor het eerst een ander paard er bij in gehad.
De eerste keer hebben ze niet eens gesnuffeld, Fenna was heel erg beschermend en liet het veulen niet bij de ruin. De ruin die er bij in stond, was heel rustig en ging er niet achter aan.
Afbeelding

Diëgo
https://lh6.googleusercontent.com/-I5cq ... G_4279.jpg

Het halster werd te klein voor Lotte, en we kochten een nieuwe
Afbeelding

Helaas zorgde dit er waarschijnlijk voor dat ze minder graag het halster om had (het ringelt een beetje).
Daarom zijn we nu druk bezig dit zo vaak mogelijk te doen.
Tusse Diëgo en Lotte gaat het ook steeds beter.
Toen toch maar een beetje snuffelen
https://lh5.googleusercontent.com/-m7-d ... G_4280.jpg

Maar het is nog wel eng
Afbeelding

flamon

Re: Het korte jaar van toverbal Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:46

Wauw wat groeit ze mooi op !! ze is echt heel erg leuk !

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:48

Wat een leuk beestje :+:

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:15

Dankjullie! Vandaag de dierenarts geweest bij de navelbreuk, maar het zag er allemaal positief uit :)!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:38

Wat een ontzettend leuk gelukte kruising, heel aansprekend :j
Weet je ook wie de paps precies is? (Weet niet of er meerdere hengsten daar liepen, bijvoorbeeld.) Heb je daar ook een foto van?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:40

Lotte is echt een knappe kruising <3

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:57

Wat een lekker ding <3

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:08

Ik reageer toch even ook al is er even niet op dit topic geschreven omdat er constant schimmel geschreven wordt. En dat kan écht niet!

Zou Lotte geen stekelharige bruine kunnen zijn? Of zelfs een roan? Ze kan nl. inderdaad alleen maar schimmel worden als haar vader óf haar moeder een schimmel is.

Nou.... moeder is overduidelijk geen schimmel en volgens jullie pappa ook niet en ik moet zeggen ik heb nog nooit een bruiner paard gezien (hahaha).... maar was pappa een bruinroan of had hij witte haren in zijn bruine vacht dan draagt hij wel het roanfactor of een verdunningsfactor bruin bij zich en dan kun je volgens mij dus wel een VALK of STEKELHARIGE BRUINE krijgen.

Of mamma was toch drachtig van een schimmel toen ze kwam..... Zoektocht geopend dus! Succes!!

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:57

Ik blijf het een leuk veulen vinden! :+:
Alleen beetje jammer van het Fleur verhaaltje :=

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:01

Wat een leuk veulen :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:17

abba schreef:
Ik reageer toch even ook al is er even niet op dit topic geschreven omdat er constant schimmel geschreven wordt. En dat kan écht niet!

Zou Lotte geen stekelharige bruine kunnen zijn? Of zelfs een roan? Ze kan nl. inderdaad alleen maar schimmel worden als haar vader óf haar moeder een schimmel is.

Nou.... moeder is overduidelijk geen schimmel en volgens jullie pappa ook niet en ik moet zeggen ik heb nog nooit een bruiner paard gezien (hahaha).... maar was pappa een bruinroan of had hij witte haren in zijn bruine vacht dan draagt hij wel het roanfactor of een verdunningsfactor bruin bij zich en dan kun je volgens mij dus wel een VALK of STEKELHARIGE BRUINE krijgen.

Of mamma was toch drachtig van een schimmel toen ze kwam..... Zoektocht geopend dus! Succes!!

Veulen is overduidelijk SCHIMMEL ... is al te zien bij de alle eerste foto's, mn het brilletje.
Moeder is een haflinger ... dus hier zeker geen schimmel of verdunningsfactor aanwezig ... gewoon vos + flaxen.

Vader moet een schimmel zijn geweest en maar kan zwart of bruin basis zijn geweest. Haflingers zijn meestal homozygoot voor agouti waardoor je veelal met een zwart-basis (schimmel) een bruin gekleurd veulen krijgt.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:11

Peterina schreef:
Veulen is overduidelijk SCHIMMEL ... is al te zien bij de alle eerste foto's, mn het brilletje.
Moeder is een haflinger ... dus hier zeker geen schimmel of verdunningsfactor aanwezig ... gewoon vos + flaxen.

Vader moet een schimmel zijn geweest en maar kan zwart of bruin basis zijn geweest. Haflingers zijn meestal homozygoot voor agouti waardoor je veelal met een zwart-basis (schimmel) een bruin gekleurd veulen krijgt.

Ik ben geen kleurendeskundige en ik ben het deels met je eens, maar de TS zegt zelf dat de vader bruin is en ik ken zelf geen bruine paarden die niet al voor een deel schimmel waren zeker als ze op een vruchtbare leeftijd zijn! Als ik naar de foto kijk in het begin van Lottes verhaal, dan is hij écht een bruine!

ZIE VERHAAL VAN FOUTJE IS GEBOREN

Ik heb zelf drie bruine pony's die een verdunningsfactor bij zich dragen en ook daar heb ik in combinatie met een échte vos een stekelharige vos meegekregen!

Lotte heeft idd een brilletje en zal dus idd wel schimmel worden, maar dan is die pappa dus écht niet de pappa!

Charley_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:03

aaah wat schattig! Ben egt stapelgek verliefd <3

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:50

@abba: er is ook gezegt door TS dat de merrie bij JONGE paarden stond. Veel bruin-geboren schimmels (of welke basis kleur dan ook) beginnen pas met een jaar of 3 te schimmelen. Kan best zijn dat papa op de tijdstip van bevruchting een bruin-gekleurd paard was ;) , maar hij zal zowiezo een bruin-geboren schimmel zijn geweest.

Ik ken schimmels die pas met 12 jaar zijn gaan schimmelen ... dus het is echt mogelijk dat ze met 3 jaar of ouder nog niet grijs tonen.

Dat je uit bruine pony's met verdunningsfactor x vos een stekelharig vos kan krijgen is niets abnormaal. Dit betekend alleen dat de bruine pony's ook vos dragen en wat het stekelharigheid betreft: dit hoeft niet 'zichtbaar' te zijn in de ouders om toch max te tonen in het veulen. Stekelharigheid wordt meestal door het Sabino gen veroorzaakt en kan een paar generaties 'schuilen'.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:50

dubbel post

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:44

@ Peterina,

Ik weet dat dat kan, maar ik heb al meerdere schimmels gehad en die begonnen toch écht allemaal voor hun tweede jaar al te 'verkleuren' + waar is het brilletje van de pappa? De dader is op de foto gezet en dat is zo te zien een bruine, geen bruin geboren schimmel. Maar goed, alles kan :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:59

Nee, helaas, NIET alles kan bij kleurengenetica bij paard! ;)

Een schimmel veulen = een schimmel vader, ongeachte de geboorte basis kleur. Schimmel slaat NOOIT en NIMMER een generatie over.

De vermoedelijk 'dader' kan wel op foto gezet zijn maar als dit geen schimmel (bruin of zwart geboren, nu al vergrijst of moet nog vergrijzen) dan is die NIET de vader! Zo simpel is het!
Er kan wel van alles verzonnen worden maar er bestaan wel dergelijk vast regels wat kleurengenetica betreft.

En na meer dan 30 jaar ervaring in kleurengenetica en de erfenis daarvan kan ik u gerust melden dat niet alle schimmels vergrijzen vanaf de geboorte, of voor dat ze 3-4 jaar oud zijn, en dat er schimmels zijn die pas met hun 10 jaar vergrijzen. Er zijn zelfs schimmels die zeer donker blijven om dan pas met rond hun 12-15 jaar 'in eens' dusdanig vergrijzen dat ze binnen het jaar wit zijn! Het bestaat allemaal.

Dus de vermoedelijk 'dader' die op de foto staat is of een jong bruin-geboren schimmel die nog moet gaan grijzen of hij is de vader niet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:08

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 11:14

Ik heb helemaal geen verstand van kleurengenetica etc.
Maar wij hebben het idee, dat er sowieso op het hoofd steeds meer bruine haren weer door beginnen te komen, ook bij haar hals lijken er bruine haren zichtbaar te worden.
Iemand hier een idee over of verklaring voor :D ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:20

Daar kan je niets over zeggen ... misschien gewoon nieuw aanzet van winter haartjes of misschien vallen nu pas op omdat de omliggende haren witter worden.
Donkere gaat ze toch niet worden want schimmels worden lichter. Roan is ze zowiezo absoluut niet!
Zal wel chique zijn van de zomer als zij heel licht is en haar zwarte manen en staart kan behouden! :9

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:28

@Peterina, ja inderdaad, dat lijkt mij ook. Haar manen en staart hebben namelijk nog geen enkel wit/bruin haartje. Ze is nog helemaal pikzwart :)

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:40

Aah wat schattig!

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:45

Ik heb al jullie topics bekeken en het is gewoon een fantastisch mooi lekkerding en niet echt een foutje :) meer een superleuke verassing :) ik kan niet wachten op nieuwe foto's en hoe zou ze er uit gaan zien als ze wat ouder is :) de eeuwige papa en schimmel discussie is iets om over op te gaan zoeken en erg spannend , geeft je denk en fantaseer werk :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 19:25

Toch nog even een vraag wat betreft het schimmel zijn.
Lotte begint nu toch veel bruine haren door de grijze vacht heen te krijgen. Ook heeft ze een donkere aalstreep.
Ik wil best geloven dat ze schimmel word, maar ik vraag me gewoon af wat die bruine haren daar nu doen.