verleasen/verkopen.. daar gaat je vertrouwen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monatoetke

verleasen/verkopen.. daar gaat je vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 20:52

Omdat het vorige topic gesloten is hier even opnieuw met enkele aanpassingen in overleg met de mods.
Namen zijn weggehaald en daarvoor in de plaats heb ik een letter ingevuld vanwege privacy.

Begin September besloot ik voor een jaar naar Egypte te gaan om te reizen en werkervaring op te doen binnen de hippische sector. Ik had niks bindends hier behalve mijn KWPN merrie Unique.

Na niet al te lang twijfelen besloot ik haar aan te bieden voor lease hier op bokt. Mensen om me heen hadden hier goede ervaringen mee en ik vond het zonde om een gezond en graag werkend paard een jaar op de wei te laten staan. Unique was dol op aandacht en was altijd blij om samen met je dingen te gaan doen.
Ik kreeg een leuke reactie van M en dat klonk zeer goed. Ik nodigde haar uit om kennis te maken en proef te rijden. Het voelde goed aan, M en Unique leken een klik te hebben en het rijden zag er goed uit. We besloten daarom dat de lease door kon gaan.
Niet veel later werd Unique opgehaald en het leasecontract ondertekend. Ook werd er gesproken over het eventueel overgaan tot verkoop indien ik langer zou blijven of door zou reizen. M gaf aan dat ze daar wel voor open stond en dat moesten we dan bespreken.

Tijdens mijn verblijf in Egypte kreeg ik door de berichten van haar echt het gevoel dat ik een goede keuze had gemaakt en besloot Unique te verkopen aan M. Via mailcontact hebben we afspraken gemaakt en een betalingsregeling getroffen.
Het eerste termijn ging al niet goed, ze zou problemen hebben met internet bankieren. De 2e maand kon ik echter nog steeds naar mijn geld vragen, nog steeds niks.

Inmiddels ben ik door omstandigheden terug naar Nederland gekomen en nog steeds geen bericht en geen geld. Ik stuurde haar een bericht via mail, PB en telefoon. Ik wilde de 2 termijnen voor 5-12-2011 binnen hebben en anders wilde ik andere alternatieven overwegen.

Op 3-12-2011 kwam ik erachter dat M bekend stond wegens eventuele oplichterij.
Mijn hart ging tekeer en mijn moed en vertrouwen zakte in m'n schoenen... dit menen ze toch niet? Heb ik met een oplichter te maken?
Ik belde haar met een anoniem nummer om te vragen of ze mijn berichten had gehad. Ze was op werk en zou om half 4 thuis zijn en dan reageren. Uiteraard heb ik niks meer gehoord.

Ik besloot contact op te nemen met de andere gedupeerden en heb hun aan alle gegevens van M geholpen. Ik had haar telefoonnummer, thuis adres, stal adres en een kopie van haar paspoort.
3 van de 4 gedupeerden hebben actie ondernomen en er is meerdere malen aangifte gedaan wegens oplichterij.

Ik deelde mijn zorgen met vrienden van me en hierdoor ging de bal rollen. Ik kreeg in de buurt van de woonplaats van M een adres om te verblijven tot alles rond was en we maakte plannen om Unique terug te halen. De overeenkomst werd niet nageleefd dus ik wilde alles ontbinden en mijn paard terug.

Op vrijdag 9-12-11 zijn we met trailer en alle papieren en het mailcontact op papier naar de stal gereden waar Unique zou moeten staan.
Toen we het erf op liepen en naar de weide werden begeleid door de stalhouder werd mijn grootste angst werkelijkheid... Het paard wat ze daar had staan was niet Unique... ze was spoorloos.
Ook bleek ze al 2 maanden geen stalhuur aan de man betaald te hebben en was ze al een lange periode niet geweest...

Na overleg met de politie zijn we naar het huis van M gegaan. Helaas niemand thuis. We hebben omwonenden gevraagd naar extra informatie maar tevergeefs.
We gaven de hoop op om haar te confronteren ermee en besloten dat het tijd werd om aangifte te doen wegens verduistering. De aangifte werd op het bureau verwerkt en ik leverde alles qua papieren, contract, kopie paspoort en het mailcontact in zodat ze er een kopie van konden maken.
De politie had nog getracht haar en haar partner te bellen, maar ook dit was tevergeefs...
Met lood in mijn schoenen en geen resultaat zijn we naar huis gegaan.

In de middag werden we gebeld door de vriend van M, hij zou niks weten van dit verhaal en wilde dat we de aangifte terug trokken en we alsnog met de betalingsregeling verder zouden gaan.
We hebben aangegeven dat we daar geen vertrouwen meer in hadden en dat hij tot maandag 12-12-11 had om ofwel Unique met alle spullen terug te brengen ofwel het geld bedrag wat ik nog zou krijgen, anders zou de aangifte een feit worden (dit spraken we af na overleg met de politie).
Hij gaf aan dat het lastig zou worden om Unique terug aan mij te geven waardoor wij vrijwel zeker wisten dat mijn paard doorverkocht was...
Hij gaf aan dat hij zou kijken wat hij kon doen en hij zou die avond of de dag daarna contact met ons opnemen. Wij hebben afgewacht maar hoorden niks.

De dag daarna hebben we Unique terug gevonden op marktplaats en wordt ze te koop aangeboden door de dame waar ze nu staat. We hebben haar gebeld en het hele verhaal uitgelegd. Unique zag er op de zeer recente foto's super uit dus dat deed me goed.
De vrouw legde uit dat de vriend van M haar benaderd had om de ruil (haar vorige paard tegen Unique) terug te draaien. De vrouw wilt mee werken maar wilt ook een onkosten vergoeding. Unique was is zeer slechte staat toen de vrouw haar kreeg en niet ge-ent (wat M wel zou regelen volgens afspraak) en had daardoor flinke kosten gemaakt.
De vriend van M wilde hier echter niet aan mee werken en gaf aan dat hij me wel al betaald zou hebben.

Toen wij hem daarna belde gaf hij aan dat hij net 150 euro over gemaakt zou hebben, terwijl M al veel meer betaald zou moeten hebben. We hebben hem dus gezegd dat dat niet volgens afspraak is.
Hij begon over een advocaat en dat hij wel een zaak zou hebben. We zouden dit maar via de rechtbank moeten regelen...

De dag daarna heb ik overleg gehad met de politie, ze hebben me nog enkele tips gegeven waarmee ik nu verder ga en daarnaast hebben we een fijne advocaat die net een soortgelijke zaak heeft gehad.
Het zal een lange tijd duren voor er gerechtigheid zal komen en ik ben bang dat dat ook voor de andere benadeelden geld... Ik kan alleen maar hopen en mijn best doen dat dit soort mensen die voor diefstal en oplichterij gaan gestraft worden en dat Unique in goede handen is en komt...

Inmiddels zijn we weer een poosje verder en is het overleg met de advocaat gedaan. We gaan nu beginnen met de verdere stappen in gang te zetten.

Ook heb ik nog contact gehad met de huidige thuis van Unique, ze is nog niet verkocht maar staat wel te koop. Ik weet in elk geval dat ze goed staat en het goed heeft. Ik heb ze gevraagd of het mogelijk is om contact te behouden met de potentiële nieuwe eigenaar omdat ik haar mis, en gewoon graag wil weten of ze goed terecht komt.
Laatst bijgewerkt door Monatoetke op 25-12-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:57

Jeetje. Heftig.
Hopelijk gaat alles goed komen.

en krijg je of je paard of het geld terug.

Vervelend dat je vertrouwen nu beschadigt is.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:00

Jeetje meid, dit is niet niks. Maar ik maak uit je laatste stuk op dat je haar niet kan/wil terugkopen? Ik wens je heel veel sterkte en succes!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:01

Wat een verhaal, zeg.
Dan denk je dat je het allemaal goed geregeld hebt.
Gelukkig dat het nu goed met je paard gaat.
Maar wat een k...streek van die M met haar vriend!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:01

ik volgde je in het egypte topic..

ik blijf het rot vinden dat die m zo oplicht.. en haar zo weer doorverkoopt.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:02

Nee Unique krijg ik niet meer terug. De mensen die haar nu hebben hebben haar te koop en dit mag ook gewoon omdat zij niks aan de hele situatie kunnen doen, zij hebben hun vorige paard tegen Unique ingeruild en zijn nu dus ook echt haar eigenaren.

Ik heb helaas nog geen loterij gewonnen, anders was terug kopen een optie :)

Nu gaan we er gewoon voor mijn geld terug te halen.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:04

Vreselijk verhaal meid! Zou je Unique niet terug willen?

DaisNBenj

Re: verleasen/verkopen.. daar gaat je vertrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:04

Oh lees nu pas je post. Wat jammer. Hopelijk komt ze ergens goed terecht!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:06

pfff wat een klote situatie.. Ook sneu voor je paard om van hot naar her gesleept te worden. Waarom heeft de huidige eigenaar hem ook weer te koop staan? Hoop dat je je geld terug krijgt.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:11

De eigenaresse is een springruiter en Unique doet het super op een simpel parcours, maar geen giga potentie om ver te komen. Dus snap het ook wel.

Ik hoop ook dat ze goed terecht komt want idd, van hot naar her is niks :\

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:12

Jeetje.. wat een rot situatie..
En als je je geld terug hebt, wil je haar dan niet terug kopen?
heel veel sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:14

Als een gestolen iets door verkocht wordt, is het dan geen heling?
En dat mag toch niet?
Succes ermee.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:17

Nou volgens mij werkt dat niet zo hoor,wanneer je een gestolen paard gekocht hebt wat Unique is omdat ze niet afbetaald is en men zich niet aan het lease/verkoopcontract houdt kun je het paard gewoon inleveren en een rechtzaak beginnen tegen de heler.

Ze zijn in deze verplicht Unique aan jou terug te geven en mogen het niet weer doorverkopen,raar dat de politie geen beslag gelegd heeft op Unique en de nieuwe eigenaresse Unique gewoon laten doorverkopen.

Tevens vind ik het ook niet zo slim van jou om je paard aan iemand mee te geven zonder die persoon daadwerkelijk goed te kennen.
Waarom had je haar niet op haar huidige stal laten staan en dan laten leasen onder toezicht van familie of staleigenaar,of zelf verkopen voordat je naar het buitenland gaat als je er toch geen toekomst in ziet?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:19

Citaat:
Nou volgens mij werkt dat niet zo hoor,wanneer je een gestolen paard gekocht hebt wat Unique is omdat ze niet afbetaald is en men zich niet aan het lease/verkoopcontract houdt kun je het paard gewoon inleveren en een rechtzaak beginnen tegen de heler.

Ze zijn in deze verplicht Unique aan jou terug te geven en mogen het niet weer doorverkopen,raar dat de politie geen beslag gelegd heeft op Unique en de nieuwe eigenaresse Unique gewoon laten doorverkopen.

staat me ook iets van bij hoor! Misschien even op bokt zoeken volgens mij is hier eerder een topic over geweest.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:22

@Lizzyy, ik had al toegezegd op mijn arabiertje Shaf voor de problemen begonnen waren omdat ik dacht dat Unique goed stond bij M. Ik red het niet om 2 paarden te onderhouden dus het is geen mogelijkheid haar terug te kopen. Nu niet qua aanschaf, dan niet qua onderhoud. Sowieso ben ik bang dat het nog zeker een half jaar gaat duren voor alles opgelost is :\

@romeorowan, omdat dit een civiele zaak is gaat de regel van heling helaas niet op. Ik had dat direct aan de politie gevraagd, maar 'helaas' is dat dus niet het geval.

@Paddenpad, gezien ik en een kopie van haar paspoort, het staladres, en haar woon adres heb (en email adres en telefoonnummer) en daarnaast een waterdicht contract (notaris in de vrienden kring) was ik in de veronderstelling dat het wel goed zat. Maar zoals de titel zegt 'daar gaat je vertrouwen' ben ik inderdaad te goed van vertrouwen geweest. Maar daar helpen we nu niemand mee.
Waarom ze niet op mijn oude pensionstal bleef is omdat de afstand te groot was vanuit M naar daar.
Laatst bijgewerkt door Monatoetke op 25-12-11 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:24

Wat een onbetrouwbare mensen zijn er toch.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:25

Ja wanneer het paard gestolen is en TS dit dus kan aantonen moet de huidige eigenaresse Unique aan TS teruggeven en een rechtzaak tegen M beginnen in de hoop dat ze haar ingeruilde paard terugkrijgt of anders een geld bedrag,dit kan echt zomaar niet!

Dus of men moet alles weer terugruilen of uitbetalen!

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:31

Paddenpad schreef:
Ja wanneer het paard gestolen is en TS dit dus kan aantonen moet de huidige eigenaresse Unique aan TS teruggeven en een rechtzaak tegen M beginnen in de hoop dat ze haar ingeruilde paard terugkrijgt of anders een geld bedrag,dit kan echt zomaar niet!

Dus of men moet alles weer terugruilen of uitbetalen!

Dit heb ik dus gevraagd aan de politie hoe het daar mee zat maar zo simpel is het helaas dus niet.
Er zal eerst een rechtszaak opgestart moeten worden voor er aan beslaglegging gedacht kan worden.
Doordat M en haar partner niet mee willen werken aan alles terugdraaien gaan we nu dus voor het geld terughalen door midden van gerechtelijke procedures.

Omdat de huidige eigenaar van Unique haar voorgaande paard heeft ingeruild met Unique is zij nu dus wel wettelijk gezien de eigenaar. Aan Unique kunnen we dus sowieso niet komen. We kunnen wel beslag leggen op het paard wat M nu heeft, maar daar schieten we niks mee op. Geld terug halen is de makkelijkste en beste oplossing blijkt na overleg met advocaat en politie.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:38

Nou rekent er maar niet op,iemand die het paard niet terug wilt geven gaat ook echt geen geld betalen.

Dus dan zou je een paard van iemand kunnen stelen,deze omruilen met iemand anders en dan ben je de eigenaar en hoef je niet terug te ruilen en het gestolen paard kan weer doorverkocht worden?!!Vreemde zaak,denk niet dat dat de bedoeling is.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:41

Nee dat is niet de bedoeling, maar helaas zijn er regels en wetten waar we ons aan moeten houden.

M is zeker wel verplicht te betalen hoor, het zal alleen nog een poosje gaan duren (schat ik in iig) voor het gehele bedrag binnen is.

Kijk er zijn nog altijd leuke deurwaarders die het op loonbeslag etc kunnen gooien en via de advocaat en rechter is er genoeg te regelen, dus ik maak me persoonlijk niet al te veel zorgen over het geld wel of niet terug krijgen. Heb alles zwart op wit, ook al het contact wat er is geweest dus dat komt wel goed. Het zal alleen niet binnen een dag of week opgelost zijn.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:44

Wat een rot situatie,alleen begrijp ik niet dat je wel geld hebt voor een advocaat,wat uiteindelijk ook mega veel gaat kosten.
En dan niet het geld bij elkaar kan krijgen om je paard terug te halen.
Toch hoop ik voor je dat t goed komt en je paard alsnog een goed tehuis krijgt,arm paard

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:49

Advocaat kost me alleen geld als ik de zaak verlies, waar ik niet vanuit ga natuurlijk :o
Anders komen die kosten ook nog voor M

Daarnaast bestaat er rechtsbijstand natuurlijk.

Het is niet zo dat ik Unique niet terug wil!! Soms zijn dingen financieel gewoon niet te doen.. :\

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:57

Ok,dan hoop ik dat je hem wint,
T blijft wel triest, eens en nooit weer wsl

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:00

Misschien volgende keer even wachten met een nieuw paard kopen voordat de vorige afgehandeld is?
En mocht je je weer bedenken voor langere tijd naar het buitenland te gaan je nu nieuwe paardje niet zomaar uit handen geven aan onbekenden. :+

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:01

Wat een reactie van jou paddenpad. Denk je werkelijk dat ze het express heeft gedaan?