Nooit gedacht dat we 2012 nog zouden halen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Nooit gedacht dat we 2012 nog zouden halen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 22:16

Ik zie ze nu al een paar dagen voorbij komen, de "het 2011 van .." topics. Als er iemand een bewogen 2011 heeft gehad, dan is het Zelano wel geweest. Bij deze vind ik dat ze dan ook echt een eigen topic heeft verdiend van haar jaar met gigantische ups en downs. Het is nog geen 2012, maar tegen alle verwachtingen in gaan we de jaarwisseling dan toch samen halen!

Zelano kreeg ik via mijn vorige baan bij een africhtingstal. Zelano was een lastige merrie van 4 jaar oud met een apart en stronteigenwijs karakter. Haar vorige eigenaresse had haar gefokt met het idee onbezorgd met haar te kunnen gaan rijden. Zelano zorgde echter voor een stuk minder onbezorgdheid en zodoende kwam ze in 2008 bij mij terecht. Het klikte meteen met Zelano toen ze mij de stal uit mepte. "Zomaar mij gaan borstelen? Je mag je ook best eerst even voorstellen." Wat een merrie! Ik heb Zelano zadelmak gemaakt en hier begon ons gezamelijke avontuur.

Eind 2010 kreeg ik van mijn vorige staleigenaar te horen dat de stal er mee op zou houden. Iedereen moest op zoek naar een eigen plekje. Dat was het slechte nieuws. Het goede nieuws was dat een vriendin van mij zelf een pensionstalletje ging beginnen, en nog veel dichter bij huis ook. Voor het eerst in mijn leven zou mijn paard op een kwartiertje van huis komen te staan. Dat was een kans die ik niet voorbij mocht laten gaan! De stal was nog niets meer dan een paar hectare wei en een schuur met wat stalletjes er in, maar er waren mogelijkheden te over. Op 1 januari 2011 was ik dan ook de eerste pensionklant.

Afbeelding
Nog in de sneeuw mocht Zelano haar nieuwe plekje verkennen. Ze kreeg versterking van een andere pony waar ze het alleen niet zo goed mee kon vinden, dus voorlopig stond ze alleen in de wei. Ze miste haar vrienden en vriendinnen van de vorige stal wel heel erg in het begin, maar gauw genoeg zouden er nieuwe paarden komen waar ze weer vriendschappen mee kon sluiten.

Al snel werd er een paar kuub zand gestort, en de rijbak was een feit. De rijbak was nog niet af, of ik was al weer met Zelano aan het rijden. Zelano blijkt een echte zand-mentaliteit te hebben: op de wei wil mevrouw niet werken, maar op het zand maar al te graag. Al gauw konden we dus weer gezellig aan de bak. Soms ook wat minder serieus..
Afbeelding

Het duurde niet lang, of Zelano begon weer last te krijgen van haar longproblemen.. ze heeft hier in 2009 voor het eerst last van gekregen, en waar het nou precies aan lag was tot dan toe niet duidelijk. Medicatie sloeg niet echt aan, en de veearts wist ook niet waar het door kwam. In overleg met de veearts besloot ik, naast wederom een kuur ventipulmin en een injectie om de ergste reactie te remmen, om een bloedtest te doen. Zo konden we zien of ze ergens allergisch voor was. In afwachting van de uitslag wilde ik haar niet meer met bit en dichte neusriem rijden. Ik wilde zo min mogelijk poeha om haar hoofd, zodat ik zeker wist dat ze in haar ademhaling niet gestoord zou worden. Om die reden ben ik overgestapt op bitloos. In het begin was het voor ons allebei vooral aftasten, want hoe je moest sturen met dat nieuwe kingekruiste hoofdstel was voor ons beiden een enorm mysterie.
Afbeelding

Uiteindelijk leerden we er allebei mee omgaan, en was ze fijner te rijden dan ooit tevoren. Er ging een wereld voor ons open! Zelano was rustiger met haar hoofd, werd constant in haar aanleuning en actiever van achteren. Dit hadden we veel eerder moeten doen.
De uitslag van de allergietest kwam terug. Zelano bleek allergisch voor zo'n 30 verschillende soorten bomen en grassen. En helaas niet de bomen en grassen in Verweggistan, maar alles wat op eigen bodem groeit... Dit was echt een enorme klap voor me, want hoe moesten we nu verder? Ik besloot om PuurPollen te gaan geven, om de mogelijke reacties mettertijd te kunnen gaan temperen. Het voorjaar - en daarmee het pollenseizoen - was inmiddels aangebroken. Om de pollen zoveel mogelijk tegen te houden, ging Zelano als een heuze chirurg met neuskap de wei op.
Afbeelding

Er waren intussen meer paarden gearriveerd op ons nieuwe stekje, en Zelano kon het goed vinden met haar nieuwe kudde. Soms waren de koudbloedjes ook nog wel in voor wat gekkigheid :) Dat leverde geregeld leuke plaatjes op.
Afbeelding

http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... elano3.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... G_1259.jpg

Afbeelding

In maart kreeg Zelano dan eindelijk de versterking waar ze al weer een tijdje op had gewacht: een échte hartsvriendin! Ons "gezinnetje" werd verblijdt met de komst van Alanda. Net als Zelano een KWPN'er met een apart karakter. Alanda kenden we allebei nog van de stal waar we begonnen waren, en de vonk was daar al over geslagen. Het duurde nu dus ook niet lang voordat mijn twee dames dikke maatjes waren met elkaar.
Afbeelding

Afbeelding

Dankzij deze foto ontstond "Zalando" :')
Afbeelding

Het geluk duurde echter niet lang...

Zelano begon weer last van haar luchtwegen te krijgen, en ditmaal erger dan ooit tevoren. Het was een ontzettend warm en droog voorjaar, ik wachtte dus eerst maar even af of het de temperatuur was. Een dag later was Zelano echter nog veel benauwder en in paniek: ze was niet van mijn zijde weg te slaan en kwam bijna op schoot zitten. Ik was bang dat ze ter plekke dood neer zou vallen. Snel weer de veearts gebeld. Deze heeft haar weer bekeken en beluisterd. Hij hoorde haar ene long helemaal niet meer, en haar andere long kraakte nog maar een heel klein beetje. Het leek er op dat ze vrijwel geen longfunctie meer had. Met tranen in mijn ogen besproken wat de mogelijkheden nog waren.

Aangezien Zelano tot nu toe niet goed had gereageerd op medicatie (geen verbetering) zag mijn veearts het niet rooskleurig meer in. Hij was bang dat er nog maar één realistische optie was, en dat was om Zelano nog een paardwaardig afscheid te gunnen. Mijn wereld stortte in. Hoe kon ik dit Zelano aan doen? Hoe kon ik dit Alanda aan doen, die zou haar zojuist verworven vriendin weer verliezen. Hoe kon ik mezelf dit aandoen? Wat was de juiste beslissing?

Om bedenktijd te winnen, heb ik besloten om haar 10 dagen aan de prednisolon te zetten. De datum stond vast, 17 mei zou Zelano worden ingeslapen. Alle paden die er nog waren, liepen dood. Ik mocht niet aan mezelf denken, ik moest aan haar denken: het moest de juiste beslissing zijn voor haar.
Afbeelding

Met de vorige eigenaresse van Zelano heb ik in deze tijd veel contact gehad, en aan haar heb ik een hoop steun gehad. Ze begreep mijn keuze, maar hoopte dat er toch nog een kans was voor Zee. Op 13 mei heb ik besloten dat, als het dan toch klaar was, dat ik ook wilde weten hoe het er van binnen uit zag. Hierom heb ik een second opinion laten doen bij de DAP in Moergestel. Hier hebben ze een bronchoscopie gemaakt. Haar luchtwegen waren bedekt onder een dikke, gele slijmrivier. De veearts daar vertelde al dat deze hoeveelheid slijm beslist niet normaal was. Hij wilde proberen hoe ze zou reageren op slijmoplossers in combinatie met de ons bekende Ventipulmin. Hij benadrukte dat, als dit niet zou werken, er inderdaad niets meer mogelijk zou zijn voor Zelano. Zelano moest vanaf heden 24 uur per dag naar buiten, ze mocht nóóit meer op stal staan. Ook met voeren opletten met stof, niet vegen als ze in de buurt is, etc...

Afbeelding

Zo gingen we een hele spannende tijd tegemoet. Zelano knapte gelukkig heel snel zienderogen op en werd al snel weer steeds meer de oude. We konden zelfs het rijden weer oppakken!! De eerste keer dat ik weer met haar reed, deden mijn wangen zeer van het lachen. Dit was zo'n enorme mijlpaal, een paar weken geleden zou ze nog worden ingeslapen en nu flikten we het hem toch maar weer mooi. Dat gevoel, dat is onbeschrijflijk en ik heb het iedere keer weer met rijden. Iedere dag is een dag die we toch maar mooi hebben samen.

Afbeelding

Ondertussen was Zelano een hele belangrijke hulp om de onzekere Alanda wat meer zelfvertrouwen te geven. Stond ik Alanda te overtuigen dat ze echt in de buurt van dat enge zeil op de grond kon komen, en dan stond Zelano achter me alvast het zeil te vermoorden :')
Afbeelding

Mijn vaste veearts heb ik steeds op de hoogte gehouden van de voortgang bij Zelano. Toen hij haar voor het eerst weer zag bij de jaarlijkse inenting, wist hij niet wat hij zag. Ze was zo ontzettend opgeknapt en zag er zo ontzettend goed uit. Hij benadrukte me dat dit écht een wonder was en dat hij dit nooit gedacht had.

Sindsdien heeft Zelano nog een aantal terugvallen gehad met haar longen. Ik denk dat ze inmiddels nog misschien de helft of iets meer dan de helft van haar oorspronkelijke longcapaciteit over heeft. Iedere keer dat ze een terugval heeft, houden we minder over. Maar zolang Zelano de wil en het plezier blijft houden om te leven, gaan we door. Zij is de enige die het moment kan aangeven, en ik ben dan de enige die de keuze kan maken. Ik besef dat dit uiteindelijk een keer op houdt, en haar 8e verjaardag in april 2012 wordt een gigantische mijlpaal als ze die haalt. Maar van iedere dag samen genieten we met volle teugen. Ze voelt zich lekker, ze is blij en gelukkig en maakt op de wei nog altijd de dienst uit alsof er niets aan de hand is :)

Intussen rijden we zelfs weer lange bosritten van 1,5 uur. Ze leeft hier helemaal van op, ze vindt het geweldig om weer mee te kunnen doen en stapt onvermoeibaar door. De grootste stukken zelfs stoer voor op, en met flink de pas er in. Op die momenten is er helemaal niets aan haar te merken, ze is dan echt helemaal in haar element.
Afbeelding

Ik zou niet weten hoe ik moet omschrijven hoe belangrijk Zelano voor mij is, hoeveel ze voor mij betekent. Ik hoop oprecht dat we nog heel lang van elkaar kunnen genieten en daar gaan we voor. 2011 was voor ons een heel moeilijk, heel zwaar en emotioneel jaar. Maar het zit er bijna op.

Schitterende dame, op naar 2012!
Afbeelding

valine

Re: Nooit gedacht dat we 2012 nog zouden halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:27

Tjee, wat een verhaal...

Ik wil jullie dan ook alle gezondheid en frisse lucht voor 2012, 2013, 2014, 2015 ... enz toewensen!
Op naar een nieuw jaar voor jullie drieën. :))

:wave:

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:45

zo, wat een verhaal zeg.. :(:)
wat super dat ze zo is opgeleefd, wat een geluk dat je voor een second opinion bent gegaan.
ik wens jullie heel veel plezier en gezondheid toe voor 2012! :)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:48

Jeetje wat een verhaal Sandra!
Maar wat een geluk dat ze weer zo is opgeknapt.
Dat jullie nog maar heel veel uren samen mogen genieten!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:54

Hé Sna mooi eerbetoon zo! En ik duim heel hard mee dat je nog heel lang van dr mag genieten. Ondertussen heeft ze ook Bradaigh flink ingepakt. En genieten we allemaal ontzettend van de buitenritjes!
(En ze kan natuurlijk niet vertrekken voordat Alanda dr ruimteschip gevonden heeft ;-) )

Go Zee *\o/*

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:56

Wat een mooi en ontroerend verhaal, ik hoop inderdaad dat je nog heel veel jaren van haar mag genieten!!

Grz Sabina

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:17

Wat een mooie samenvatting van een bewogen jaar! Volgens mij hebben jullie, het plekje op jullie nieuwe pension wel gevonden. Ik hoop dat jullie nog heel vele jaren samen mogen genieten! Op naar 2012!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:56

Bedankt allemaal! :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:21

Wat een verhaal! Super dat ze nog een kans heeft gekregen en zo is opgeknapt! Respect voor jullie allebei.
Geniet lekker van haar op jullie prachtige stal! Veel geluk en gezondheid voor 2012!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:41

Jeetje wat hebben jullie een hoop meegemaakt het afgelopen jaar...!
Super fijn dat het nu goed gaat, vooral omdat het er zo uitzichtloos uit zag.
Goed dat je een second opinion heb gedaan!
Ik raad dat ook altijd iedereen aan (uit eigen ervaring)

Heel veel plezier samen, geniet zolang het kan.
Heel veel geluk in 2012 en al de daarop volgende jaren.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:50

Wow wat heftig...ik wens jullie ook nog een prachtige tijd samen en veel geluk en gezondheid in 2012!!!

_X_Iris_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:21

Zo kippevel, geweldig mooi verhaal.
heel veel succes toegewenst in het nieuwe jaar.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:06

Mooi geschreven zeg!!
Ik wens jullie ook nog heel veel geluk in het nieuwe jaar! Hopelijk mag je nog lang van ze genieten.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:24

Heel mooi geschreven Sandra.

Fijn om te horen dat het dus goed kan blijven gaan.
Heb zelf hetzelfde probleem met mijn pony en het is ook maar ieder jaar afwachten geblazen....

Een Knallend 2012,2013,2014,2015 etc toegewenst

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:27

:oo wat heftig!!!
Wat super dat ze op is geknapt en jullie weer verder samen kunnen!!!!!
Op naar een goed 2012!!