Ik schrijf hier niet vaak wat maar dit was toch wel een afschuwelijke dag dat ik het even van me moet afschrijven....
Afgelopen zomer zijn mijn vriend en ik in Turkijke wezen paardrijden,omdat ik in galop kon en hij niet wilde hij terug in Nederland ook op paardrijden,hij wilde ook een buitenrit maken en niet alleen in stap..
Dus samen met de vriend van mijn vriendin op paardrijden gegaan,weken gelest met z'n 2en en vandaag was de dag ! We gingen samen met nog 2 andere vriendinnen van stal op buitenrit in Rucphen (op een manege). we kregen allemaal een paard aangewezen,moesten even in de bak draven om te laten zien dat we konden rijden en vertrokken..
Het begon heel leuk,heel stuk gestapt tot het bos,hier en daar een drafje en toen mochten we in galop.. We moesten in een rij rijden maar de voorste leider ging al galoperen toen de 2de helft nog niet helemaal aangesloten was.. Hierdoor gingen de achterste paarden inplaats van een lekker galopje in volle rengalop ... Ik riep nog stoppen naar de voorste leider maar voordat ik het goed en wel had geroepen zag ik mijn vriend eraf vallen, ondertussen ging mijn paard ook in volle rengalop ervandoor,en zag ik nog net de vriend van mijn vriendin eraf vallen,schrok me echt dood! Maar de paarden waren niet meer te houden , we gingen in volle vaart door ,opeens hoorde ik een hele harde gil en keek achterom en zag het andere meisje achter mij met paard en al vallen,ik kon niks doen want me paard was niet te stoppen.......
Ondertussen rende we in volle vaart door het bos,ik samen met me andere meisje en 2 paarden zonder ruiter die voor ons rende,paarden waren niet te houden.. we konden er niet langs want het voorste paard was niet van plan ons erlangs te laten,als we in de buurt kwamen begon hij te trappen ... Zag wandelaars in de verte en riep help,paarden zijn op hol geslagen,een man sprong ervoor,maar we naderde zo hard dat ik riep dat hij aan de kant moest springen ... paarden zouden hem zo omver hebben gelopen.. Een heel stuk verder zag ik in de verte zo'n houten hek, dus ik denk die gaan er zo met ze alle overheen ,heb me paard aangespoort en ben heel hard langs het eerste paard gerent,toen kreeg ik die van mij eindelijk terug in draf en alle paarden gingen draven.. Heb heel hard naar me vriendin geroepen dat ze er nu vanaf moest springen,maar omdat ze nog zo geschrokken was viel ze op de grond onder het paard,ik kon er nog net afspringen en had mijn paard nog beet,meisje kon het andere paard niet houden en voor ik het wist gingen ze er weer met z'n drieën in volle rengalop ervandoor... we stonden te shaken op onze benen.. snel naar stal gebeld om te vertellen dat de paarden ervandoor waren..
Naar me vriend gebeld die geen telefoon had,toen naar de vriend van me vriendin, en iedereen was opzich ok,behalve de vriendin van die jongen,die was toen haar paard ervandoor ging,vol met het paard tegen een boom geknald,paard rende in plaats van met de groep mee de struiken in.. ambulance was al onderweg ..
Een wandelaar kwam met haar paard aangewandelt die hij gepakt had en die hebben we toen maar overgenomen..
Het was echt verschrikkelijk om aan de andere kant van het bos te staan,niet wetend waar naartoe te moeten,niet wetend waar de andere zijn.. Al snel kwam er iemand van stal maar die ging naar de andere omdat die natuurlijk meer hulp nodig hadden .. We hebben 2 uur met z'n 2en en de paarden staan wachten daar op de hei...
Ondertussen erachter gekomen dat de 3 losse paarden in een weiland een heel stuk verderop stonden (zijn over een weg gerent) en 1 ervan was stokkreupel en niet al te best eraantoe..
Terug op stal werd ons niet eens gevraagt of we wat wilde drinken,en het ergste was nog dat de eigenaresse langs ons liep en zei : Ik dacht dat jullie konden rijden ... ik vroeg wat ze ermee bedoelde maar ging er niet op in ... er zijn nog wat vervelende dingen gezegt maar ga er maar niet te veel op in maar leuk was het niet om daarna nog zo behandelt te worden..
Einde van de rit,vriendin naar het ziekenhuis,veel pijn aan de rug maar gelukkig waren de foto's goed maar heel de week waarschijnlijk niet kunnen lopen.. Meisje wat met paard viel gekneusde heup en schouder.. mijn vriend met pijn aan zijn been.. Behalve het ene paard wat stokkreupel is zijn de andere paarden er goed vanaf gekomen..
Dus dat was eens en nooit meer... Moest het toch even van me afschrijven..
Zo hey, wat een drama.. Dit is de nachtmerrie van elke ruiter.. Blij dat jullie niks ernstigs hebben.. Maar wat stijlloos hoe die staleigenaresse tegen jullie deed.. Weet je misschien hoe t nu verder gaat met t kreupele paard? Beterschap voor jullie allen!!
Sodeletuut
Geplaatst: 04-12-11 22:46
Wat vreselijk rot zeg, dat moet wel heel erg schrikken geweest zijn.. Hoe gaat het nu met dat meisje die naar het ziekenhuis moest?
Nachtlampje
Geplaatst: 04-12-11 22:48
Jeetje, wat een naar verhaal! En wat ontzettend raar dat de schuld op zo'n manier op jullie word afgeschoven. Ik zou het niet pikken, eerlijk gezegd. Hopelijk is iedereen daar er snel weer bovenop, zowel fysiek als mentaal!
BlackShadowZ
bahbah, dat wil je ook niet meemaken En wat achterlijk dat jullie zó behandelt worden zeg! Ik had ze toch wat anders vertelt Maar ik snap dat je op dat moment even ergens anders aan denkt!
Heel voor sterkte voor iedereen!
daantjuhhh
Jeetje, en die reactie van die manege houder? echt belachelijk. Gelukkig zijn jullie er zonder blijvende scheuren vanaf gekomen..
little_birdy
Geplaatst: 04-12-11 22:49
wat een slechte manege bah als begeleider moet je altijd zorgen dat de groep bij elkaar is
0011223344
Geplaatst: 04-12-11 22:50
Was er dan geen begeleider mee? Wat ontzettend vreemd en jammer hoe dit is gelopen.. Ik denk dat de manege eigenaresse ontzettend baalde en was geschrokken en dat ze daarom zo heeft gereageerd, wat het natuurlijk niet goed maakt om zo te reageren.
Jij bent er ook af gevallen? Hoe gaat het nu met je en de rest? Durf je nog wel te rijden?
haflingertje
Geplaatst: 04-12-11 22:52
Wat een vreselijke rit zeg! Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie je rot geschrokken zijn..
Eileen_
Geplaatst: 04-12-11 22:53
omg,, dat is schrikken ! ook erg asociaal van de eigenaar..
Thats_Me
Geplaatst: 04-12-11 22:54
Dat moet echt verschrikkelijk geweest zijn. Echt de hel van elke ruiter die op buitenrit gaat. Gelukkig is het toch aardig 'goed' afgelopen. Misschien dat de manege eigenaar nog wel bijdraaid en morgen hun excuses aanbied. In het heetst van de strijdt spelen er ook veel emoties mee van beide kanten, al is het zeker niet netjes dat jullie zo behandeld zijn.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 04-12-11 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Happie
Geplaatst: 04-12-11 22:55
Wat een verhaal dat is goed schrikken geweest. Wellicht een samen loop van omstandigheden maar wat een reactie van de manege houder. Heb je er zelf angst aan over gehouden of valt het mee?
juval
Geplaatst: 04-12-11 22:55
jee, dat is schrikken zeg.. wat eng... hoop dat jullie er allemaal goed overheen komen. sterkte!!!
Jeetje, dat is een verschrikkelijk ritje geworden zeg. Gatsie... Als de begeleider je niet kan horen, omdat de groep te groot is, dan zorg je toch voor betere oplossingen?
Ik kan er niet meer over zeggen. Ik hoop dat iedereen snel over de schrik (en pijn) heen is, en dat dit niet nogmaals herhaald. Kende je de stal hiervoor of niet?
Wat een vervelede rit zeg. En wat een rotopmerkingen van de eigenaresse.
tinkerfunss
Geplaatst: 04-12-11 23:02
he bah wat naar! En wat een rare reactie van de manegehouder! dat ze niet even hoort hoe of wat het gebeurt is.. heel gemeen!
Heel veel 'beterschap' voor jou, je vriend en de andere! Hopelijk zijn jullie er snel weer overheen!
Babette
Geplaatst: 04-12-11 23:05
Jezus Natas, wat een verhaal! Snap dat de schrik er goed in zit! Vond het jammer niet mee te kunnen maar nu achteraf gezien dus niet rouwig. En zeker dan die schop na van de stalhouder. Belachelijk!
quartel
Geplaatst: 04-12-11 23:07
een rit die je niet meer vergeet zeg
Vreselijk lijkt me dat.....je zo machteloos door zo een groot dier mee te moeten laten voeren....niet weten waar je heen gaat....welke hoek het dier om gaat.......totaal geen controle hebben.....bah...... En dat soort paarden worden zo maar aan iedereen verhuurd?????? Was er geen begeleiding? Of wilden jullie die niet? Hebben jullie gezegd ervaren te zijn?........want dat ben je niet na een paar weken les n.l. Werd er ook niet eerst even gekeken hoe goed jullie konden rijden voor jullie op pad gingen dan??
Gelukkig is het voor iedereen redelijk goed afgelopen, ik hoop voor dat ene paardje ook
Sja....die stalhouder heeft het wat mij betreft voor de rit begon al verkeerd aangepakt allemaal. Logisch dat die dan na die rit de boel ook nog eens verkeerd inschat
shan
Geplaatst: 04-12-11 23:08
Natuurlijk heel vervelend dat het zo liep maar......
Als ik je profiel bekijk zou denken dat je genoeg weet van paarden om zo verstandig te zijn niet iemand mee te nemen op een buitenrit waarvan je weet dat er gestapt, gedraafd en gegaloppeerd wordt, terwijl die persoon amper kan rijden. (iemand die 'weken' gelest heeft klinkt niet als een ervaren ruiter vind ik)
Persoonlijk denk ik toch dat jullie je rijkunsten erg overschat hebben. Ik kan me de reactie van de manegehoudster ook goed voorstellen. Zij dacht dat jullie konden rijden, dat gaven jullie aan, vervolgens vallen jullie als appeltjes van de paarden af als er wat gebeurt en houdt ze een kreupel paard over, plus een paar paarden die misschien morgen ook stijf zijn en opgelopen benen hebben. Daar zou ik ook niet blij mee zijn. Beterschap voor de gewonden, en misschien de volgende keer toch iets realistischer naar jezelf kijken...
nou sorry, rij-ervaring of niet.. als een kudde paarden op hol slaat kan je er weinig aan doen hoor.. ook al rij je al 30 jaar.
quartel
Geplaatst: 04-12-11 23:14
aan de andere kant is het ook de verantwoording van de paarden verhuurder om te zien of het verantwoord is die dieren zo maar mee te geven.........en daar zie ik meerdere verhuurders toch echt flink in tekort schieten
Arabesk
Geplaatst: 04-12-11 23:15
Dit kan iedereen gebeuren.....
Anky stuiterde ook meer dan eens door de baan.
shan
Geplaatst: 04-12-11 23:17
juval schreef:
nou sorry, rij-ervaring of niet.. als een kudde paarden op hol slaat kan je er weinig aan doen hoor.. ook al rij je al 30 jaar.
Maar het waren wel de onervaren 2 vrienden die er af vielen, en met een hoop geschreeuw en achtervolgen van andere paarden onstaat er natuurlijk al snel paniek binnen zo'n kudde
ashley1
Geplaatst: 04-12-11 23:25
Sodeknetter wat een nachtmerrie zeg ! Hopelijk is iedereen snel weer een beetje in orde en die mannen... kan me het goed voorstellen dat zij nu helemaal klaar met paardrijden zijn Zelf vind ik het eerlijk gezegt ook van jullie kan overschat en -sorry- onverantwoordelijk om 2 onervaren ruiters op een bosrit met gallon te nemen maarrr ik vind ook dat het de stalhouder en begeleider aan te rekenen is.
Ik heb zelf jaren buitenritten begeleid en bij ons moest er altijd zelf gepoetst èn gezadeld worden waarbij je de eerste afvallers er vaak al uit kon filteren en daarna moest ook iedereen voorrijden en als ik ze niet ervaren genoeg vond konden ze mooi thuisblijven.
Ik hoop nogmaals iedereen veel beterschap toe en zowel jullie als de stalhouder veel wijsheid voor de volgende keer.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 04-12-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt