Lotus tijdens springles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Lotus tijdens springles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 17:03

Hallooo,

Een tijdje terug alweer had ik springles en Niena (NienSCHaap @ bokt) was mee om te kijken en heeft toen nog een stukje gefilmd. Lotus is een erg loperig en druk paard die vooral tijdens les veel te veel energie heeft (geen last van spanning dus energie moet er op een andere manier uit, in Lotus haar geval wordt ze dus erg loperig/trekkerig naar de hindernis). We zijn er druk mee bezig om Lotus meer bij mij te kunnen houden, zo kun je in het filmpje (eerst 22 sec.) goed zien dat ik haar op mijn zit terug kan rijden, dit is heel anders geweest, een paar maand eerder zou ze lekker gaan bokken.

Ik heb een tijdje lopen twijfelen of ik het filmpje wel zou plaatsen omdat er waarschijnlijk flink wat reacties op haar drukte komen en dat sommige mensen vinden dat ik nog niet zo de hoogte in moet, ik spring L met Lotus en juist omdat ze zo druk is trainen we wel op niveau, als ze een keer zo druk is op wedstrijd moet ik het natuurlijk uit kunnen zitten. Tips zijn natuurlijk altijd wel kom maar hou het vriendelijk! ( er staat een instructeur in de bak waar ik al veel aan heb maar tips zijn altijd welkom)

Lotus J
NRPS
v. Jumper zfdp
L1 dressuur
L springen

http://www.youtube.com/user/NienSCHaap# ... 38b6niLCzk

Mallodie

Re: Lotus tijdens springles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:08

Hoi,
Je paard is inderdaad heel loperig. Weet je hoe dit komt? Heb je haar zelf opgeleerd of heb je haar zo gekocht?
Mag ik vragen wat juist de bedoeling is van deze manier van rijden, hoe je haar op deze manier wilt aanleren om rustiger te worden?

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:13

Nee ik heb haar niet zelf beleerd en waar het vandaan komt heb ik geen idee. In dit filmpje is niet te zien hoe we het oplossen maar het belangrijkste is dat ik het niet met mn handen ga oplossen maar inderdaad op mijn zit. Ze weet ook precies wanneer ze mag springen dus door bepaalde lijntjes een paar keer te herhalen willen we er voor zorgen dat ze niet zelf bepaald wanneer ze gaat aangalopperen / versnellen/ springen en wanneer niet, de manier waarop we dat doen is met geduld denk ik en heeft niet echt een bepaalde manier, ik kan het niet echt uitleggen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:14

Je lost het al goed op na het eerste sprongetje. Nog meer rust rijden tussen de hindernissen. Overgangen, voltes ed zodat ze geconcentreerd op je hulpen blijft en wacht. Ik zou je sporen ook af doen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:21

Ik zou inderdaad ook de sporen af doen. Ze is al heet genoeg denk ik ;)
Verder blijft die rust belangrijk, ik zie dat je L dressuur rijdt, kan je niet dressuurmatig rijden tussen de sprongen?
Ik zou haar ook pas laten springen als ze echt rustig is, tussen de sprongen figuren rijden, stellingen vragen, tempowisselingen zodat ze echt op jouw zit terugkomt want hier heeft ze het toch moeilijk mee.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:25

sporen moet ik van instructeur omhouden omdat ze anders helemaal dood voor het been is en nog drukker/lastiger onder controle te houden is, heb ze zelf ook liever af maar heb er toch wel wat extra controle mee. dressuurmatig tussen de hindernissen rijden probeer ik wel maar is toch erg lastig als ze zo druk is. rust is inderdaad wat er nog moet komen, het is jammer dat ik geen filmpje van een concours heb, dan is het namelijk een totaal ander paard. bedankt voor de tips, ik zal ze eens uitproberen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:28

Geen wonder dat ze dood voor het been zou worden, je zit namelijk constant te prikken. Dus ook ik zeg spoortjes af en trainen met lage sprongetjes met inderdaad tussendoor wat dressuur en veel voltes.

Succes! :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:32

Je zit inderdaad continu met je sporen. slim joh

Mijn paard racet ook super op de hindernis af en hebben verschillende dingen geprobeerd.
balkje ervoor, voltes voor de sprong, van uit draf, juist al in een flinke draf erop af zodat ie niet meer kan versnellen, gewoon laten gaan.
wat er nou uiteindelijk de doorslag heeft gegeven, geen idee :')

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:34

je bent zo te zien al een heel eind op de goede weg en wat heb je een gaaf paard. ik kan er alleen aan toevoegen dat als het mijn paard was, ik er waarschijnlijk een martingaal aan zou doen. zodat je wat meer controle kan houden de laatste paar passen voor de sprong.heel veel succes verder

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:38

dit was pas de tweede keer dat ik met sporen sprong dus daardoor komt het hoogstwaarschijnlijk niet (casperzazoe: dat slim joh komt een beetje hatelijk over, doe het natuurlijk niet expres!), het zijn trouwens kleine sporen (knop spoortjes) geen rechte sporen van 3cm of iets dergelijks. misschien heb ik er ook niet duidelijk bij gezet dat dit Lotus op haar aller druktst is, ze heeft ook zo haar goede dagen maar het is gewoon een echte merrie die extra tijd nodig heeft om dingen te accepteren dus het gaat niet 1,2,3. ik zal in het vervolg tijdens springen goed met dressuur bezig gaan, vanwege een blessure aan haar been heeft ze al erg lang niet gesprongen dus nu kunnen we gewoon een nieuwe start maken.

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:47

mijn pony doet precies het zelfde niet altijd soms heeft ze van die dagen, ik probeer haar ook tussen de sprongen gewoon goed dressuur matig te blijven rijden.
Opzich vind ik het er verder niet zo verkeerd uit zien en als ze trekt op de hindernis zie ik nog niet zo als een probleem als ze na de hindernis maar terug komt.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:52

Misschien is het ook goed om zoals hier eerder vermeld is, lager te springen?
Ik denk dan niet aan 1 kruisje waar je telkens over moet maar veel lagere sprongen die toch moeilijk zijn, in-uitjes, korte bochten waar je haar echt onder controle moet hebben en rustig moet rijden.

Kleine sprongen waar ze toch erg veel concentratie voor nodig hebben en waar je controle mee leert krijgen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:59

Weet je hoe wij op de manege rennerige paarden aanpakken? :o

Zet in het midden van de bak een kruisje neer, rij er naartoe en doe NIETS!
Als ze harden gaan dat je wil, ook al is het maar een ietsje, dan ze je ze stil, halt, algelopen en klaar :+
dan doe je het opnieuw. Net zolang doorgaan tot ze dus rustig en normaal doen.
Bij echte ren paarden kun je beter niet ze zo lang laten lopen, maar in het begin uit een volte naar het sprongetje toerijden.
Na de sprong ook weer stil staan zo snel als je kan :D

resultaat= 0 rennende paarden

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:03

@ Loveidefix: Een echt rennend paard voor de sprong stilzetten, dan moet hij wel erg goed op je zit reageren of trekken jullie zo hard tot ze stoppen? Mij lijkt het ook dat je op deze manier weigeringen in de hand werkt..

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:21

Ik zie je zelf te weinig echt terugzitten in het filmpje voor de sprong. Je gaat gewoon mee met de beweging van het paard, maw: zo haal je het tempo er niet uit!
Dit moet je dressuurmatig oplossen, zoals al eerder gezegd, maar ik vind ook dat je aan je houding dient te werken. Zit terug voor de sprong en geef mee ongeveer een meter voor de sprong. Rustig de sprongen aandraven, niet in galop. Maak veel voltes, tempowisselingen. Paard reageert naar mijn mening niet/nauwelijks op je zit.
Gezien het feit dat je paard het hoofd aardig omhoog brengt, zou een martingaal geen verkeerde keuze zijn. Zodra het paard zijn hoofd omhoog brengt op deze hoogte, heb je weinig te zeggen, dus: controle kwijt!
Heel veel succes, veel oefenen baart kunst!!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 22:14

Yetse schreef:
Ik zie je zelf te weinig echt terugzitten in het filmpje voor de sprong. Je gaat gewoon mee met de beweging van het paard, maw: zo haal je het tempo er niet uit!
Dit moet je dressuurmatig oplossen, zoals al eerder gezegd, maar ik vind ook dat je aan je houding dient te werken. Zit terug voor de sprong en geef mee ongeveer een meter voor de sprong. Rustig de sprongen aandraven, niet in galop. Maak veel voltes, tempowisselingen. Paard reageert naar mijn mening niet/nauwelijks op je zit.
Gezien het feit dat je paard het hoofd aardig omhoog brengt, zou een martingaal geen verkeerde keuze zijn. Zodra het paard zijn hoofd omhoog brengt op deze hoogte, heb je weinig te zeggen, dus: controle kwijt!
Heel veel succes, veel oefenen baart kunst!!

Bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan, zat het gaan proberen! :j

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:49

Wat ook werkt: leg een stuk of 6 balken op de grond, draaf over de 1e drie normale arbeidsdraf en de laatste 3 terugnemen, denk in slowmotion, langzaam lichtrijden zodat hij terugkomt op je zit. Dit een paar keer herhalen, maar ook andersom, dus: langzaam draven en daarna weer in tempo rijden. Je moet hem zo weten terug te rijden dat hij bijna overgaat naar stap. Ik heb ook zo'n heethoofd onder me en ik weet dat ik alleen maar bezig moet zijn met tempocontrole en dat doe je vanuit de dressuur. Dat springen dat kan hij als de beste en ik hoef me daarmee niet bezig te houden, hij heeft een goede springtechniek maar trekt erg aan op de hindernis. Ik hou hem bezig, schouderbinnenwaarts, buitenwaarts, etc veel overgangen maken voor de afwisseling. Dressuur is de basis van het springen! Heel veel succes!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:34

Terwijl aantrekken op de sprong helemaal niet zo verkeerd is!
Heb het filmpje nog niet gezien... omdat ik op school zit op de computer waar het geblokkeerd is.
Maar wat ik hierin uit haal is dat ze erg aantrekt?

Je weet wel dat ze WIL springen en er dan ook plezier aan heeft?
Teminste, liever een paard die je naar de hindernis toe moet duwen.

Heb ik ook altijd bij jonge paarden gehad, zodra ze het snapte, voelde je ze heel goed aantrekken, omdat ze er dan plezier in krijgen.

Heb zelf ook eens een paard gehad, die als een gek op de hindernissen afstormde...
Wat ik deed, zodra ik voelde dat ze onder me uit rende, kleine volte draaien, en wat korter bij de hindernis terug komen, zodat ze helemaal de tijd niet heeft gehad om als een gek op de hindernis af te galloperen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:28

Lotus is niks veranderd qua drukte. Ik ken haar van haar vorige eigenaar en het is gewoon een fanatieke heethoofd naar de sprong. Persoonlijk zou ik er een martigaal aan doen omdat zij vlak voor de sprong haar hoofd omhoog doet. Daarnaast veel wachtoefeningen doen met balkjes. Lage sprongetjes in een lange lijn zetten. Rustig uit draf en galop nemen, keer halthouden en wisselen van het aantal galopsprongen. Hier moet je veel geduld voor hebben en consequent blijven. Springen kan zij wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:22

Je bent alleen maar bezig met stilzetten en zeggen dat ze niet harder mag.
Probeer 1 basis tempo te vinden en blijf daarin galoperen en blijf doorgaan, niet stil zetten.
Je paard word alleen maar onrusitger als je bezig blijft met nee zeggen. Zeg ja maar..

Blijf doorgaan en laat haar maar een keer flink op haar plaat gaan omdat ze door blijft gaan. Laat los want je houd de hele tijd vast.

Blijf galoperen galoperen galoperen, en galopeerd ze op jou tempo (en dan niet een te laag tempo kiezen maar lekker actief) dan mag ze over de sprong. En blijf dit volhouden..

Is even moeilijk maar word het echt beter van!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:31

Wat ik moest leren was gewoon wat balkjes op 20 meter afstand leggen. er overheen galloperen en tussendoor stoppen. Volgens mij is ie zo ook hardstikke sterk..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:30

Stukje bij beetje komen jullie er wel, met de lessen zijn jullie echt al vooruit gegaan en vergeet niet dat jullie uit een moeilijk dal komen je voor hete vuren heb gestaan je vaak genoeg zand heb mogen happen maar jullie samen blijven vechten.
Doorzetten en lessen en veel blijven oefene dan gaat het goed komen heb de volste vertrouwen in juliie.