Zadeldrukmeter, wat een eyeopener!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Zadeldrukmeter, wat een eyeopener!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:48

Hallo allemaal,

Omdat mijn paard de laatste tijd niet zo lekker liep ben ik naar de Osteopaat geweest.
Zij heeft mijn paard weer een heel eind lekker los gemaakt. We gingen weer met sprongen vooruit.
Toen is mijn paard waarschijnlijk weer gevallen ofzo in het weiland want toen liep hij weer niet lekker.
Ik weer terug naar de Osteopaat. Zij gaf dat er ook een druk plek op zijn rug zat. Mijn zadelmaker laten komen maar eigenlijk lagen mijn zadels best goed... Dus toen maar een zadeldrukmeter laten komen.

Hier haar bevindingen en en foto's:

"Duidelijk waarneembaar is dat, doordat je meer ‘op links’ zit, er aan de rechterkant van het paard meer druk komt.
De drukplek naast de schoft wordt voornamelijk veroorzaakt door scheve belasting.

Zoals belooft hierbij een samenvatting van wat ik je gisteren allemaal verteld heb. Alles onthouden is best lastig
Zorg dat je je beugels evenveel voelt aan de bal van je voet. Hak uitdrukken hoeft niet, voet moet ‘plat op de grond staan’ als je geen hulp geeft.
Denk maar aan het voorbeeld van het touwtje dat ik noemde.

Schouders.

Je zit met je romp een beetje gedraaid naar rechts. Om hier aan te gaan werken kun je beginnen met het volgende;
Bovenarmen allebei losjes langs je romp laten hangen vanuit ontspannen schouders. Handen dragen en voor je zwaartepunt houden
(althans waar je zwaartepunt hoort te zitten). Als je linkerhand voor is, dan betekent dat je getordeerd zit (wokkel).

Ademhaling

Ademhaling altijd laag houden. Dit kun je de hele dag door oefenen zodat het ‘gewoon’ wordt en met paardrijden gaat het dan
(op een gegeven moment) vanzelf.

Billen

Je zit meer op links, dus ook op je rechterbil zitten. Als je paard links voor ‘zwaar’ wordt of vastpakt dan zelf denken dat je naar rechtsachter moet gaan met je zwaartepunt."

Ik dacht dus altijd dat ik netjes recht op mijn paard zat, maar (waarschijnlijk sinds ik in april mijn rug heb gebroken) ik zit helemaal niet zo netjes recht.

Nu de foto's van mijn springzadel:

Afbeelding

Afbeelding
En dit is dus de afdruk van onder mijn zadel"
Afbeelding

Dit is met mijn dresuuurzadel:

Afbeelding

Afbeelding
Het verschil in been ligging
Afbeelding
Afbeelding

Afdruk van mijn dressuurzadel:
Afbeelding

En ik ben ook op een zadelbok gaan gaan zitten op die "gelpad"
En dan zie je dus ook dat ik scheef zit
Afbeelding

Ik deel dit met jullie omdat ik hoop dat mensen er wat aan hebben.
Vandaag met rijden merkte ik echt een dag en een nacht verschil met de tips die ik heb gekregen!

Ik vond het echt schokkend dat dat zo veel impackt heeft!

magda_90

Re: Zadeldrukmeter, wat een eyeopener!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:52

Als een paard zich al kan irriteren aan een vlieg op zin huid, dan is het soms onvoorstelbaar hoeveel het duld als het zadel slecht past of als de ruiter (daardoor) scheef zit. Bedankt voor de informatie die je hier gedeeld heb, ik was al een tijd benieuwd hoe dit precies in zijn werk ging.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:54

Met recht een eye opener!
Goed zeg, om op deze manier er eens naar te kijken en mega interessant lijkt mij.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:57

Leuk om te lezen en te zien, ik hoop ook altijd maar dat ik mijn paard zo weinig mogelijk in de weg zit.
op foto 2 zie je trouwens heel duidelijk dat je naar links zit.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:01

Interessant. Zondag komt Harmke (aan je foto's te zien was zij het he?) ook bij ons op stal om te meten.

Ben erg benieuwd, ben bang dat mijn boomloosje niet door de keuring heen komt. En dan natuurlijk ook meteen reflectie op houding en zit.. :) Pff maar eens zien wat het wordt! Foto maken echt veel duidelijk.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:02

Ja zie je idd wel duidelijk op deze foto's!!
Ik ben altijd een vreselijke zeikert met mijn zadels dus kon me nouwelijks voorstellen dat het daar aan lag.
Ik heb ook echt een goede Osteo en heel goede zadel maker!!
Ik heb mij het ook nooit gerealiseerd maar het is eigenlijk wel heel logisch

Was idd Harmke

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:08

Wat ik me eigenlijk wel afvraag. Van wie heb je les? Want in principe heb je echt geen zadeldrukmeting nodig om te zien hoe scheef je zit! Niet om je aan te vallen, want tis echt heel interessant om te zien en goed dat je het gedaan hebt. Maar vooral de foto's van achteren spreken eigenlijk toch al boekdelen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:14

Ik heb meerder goede instructeurs. Het is mij ook wel verteld, ook de laatste les nog. Maar ik heb mij niet gerealiseerd dat het zo erg was en dan moet je nog begrijpen hoe je het oplost....
Dat valt niet mee.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:25

hoi isa! vet interessant, ik wist niet dat het zo in zijn werkig ging toen je vertelde dat je dit ging doen :D. wel echt fijn om te weten wat je eraan kan doen, zeker met zulke goede tips!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:27

Ja stom dat het zo simpel kan zijn he?!

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:31

ja meestal denken we er veel te moeilijk over en is de oplossing soms erg makkelijk :P

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:30

Noem nu gaan werken aan een betere zit maar `makkelijk´ :\ Paardrijden is soms zo confronterend, echt een spiegel die je voorgehouden wordt.

Goed dat je dit gedaan hebt, goed geluisterd naar je knol!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:05

Nee makkelijk is idd anders -O- maar wel goedkoop en op te lossen :$

Maar oei oei nu al sprierpijn |o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:15

jeetje, dit geeft wel erg veel info. Ik vind het alleen "vreemd" dat als je naar links zit er rechts meer druk komt, ik had het omgekeerd verwacht :?

Ik vind het alleszins wel heel erg interessant. Zou je me eventueel via pb meer info willen geven?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:19

Ik wil ook zo'n ding! Iemand enig idee waar die te koop zijn?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:20

Wat ik me kan voorstellen is dat als je meer naar links zit, dat je je zadel dan dus eigenlijk naar links over de schoft en ruggengraat meetrekt en dat er dan dus rechts meer druk ontstaat om te zorgen dat het zadel toch recht op z'n plek blijft liggen.
Maar misschien zit ik er volledig naast? Ik was in eerste instantie ook wel verbaasd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:23

petitparis schreef:
jeetje, dit geeft wel erg veel info. Ik vind het alleen "vreemd" dat als je naar links zit er rechts meer druk komt, ik had het omgekeerd verwacht :?

Ik vind het alleszins wel heel erg interessant. Zou je me eventueel via pb meer info willen geven?

Als je naar links zit, wil het zadel ook naar links.
Dit betekend dat de rechts minder ruimte komt (het zadel blijft "hangen" tegen de schoft/rug).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:24

Beli schreef:
Nee makkelijk is idd anders -O- maar wel goedkoop en op te lossen :$

Maar oei oei nu al sprierpijn |o

Waar heb je spierpijn?

Leuk (en confronterend voor jou) om die foto's te zien! Heb hier zo'n pad liggen en wil hem er binnenkort ook wel weer onder leggen..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:29

Brainless schreef:
petitparis schreef:

Als je naar links zit, wil het zadel ook naar links.
Dit betekend dat de rechts minder ruimte komt (het zadel blijft "hangen" tegen de schoft/rug).

Daarom zijn veel zadels ook scheef, als je alleen links opstapt heb je dat dus ook steeds met het rechter kussen. Om die reden stap ik links en rechts op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:30

@ brainless: als je het zo bekijkt is het idd logisch. Misschien moet ik dit ook eens laten doen :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:31

Hoe sneller en handiger je word hoe minder gewicht je op de andere kant kunt zetten en dus het evenwicht behouden bij het opstappen. Word zonder krukje lastiger dan met, maar niet onmogelijk (mensen met lichamelijke gebreken daargelaten).
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 07-11-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:31

Wat een handig iets is dat zeg! En natuurlijk voor jou een hele grote eyeopener waar je uiteraard veel aan hebt! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:32

Wat ik niet helemaal begrijp, is dat je instructeur/trice nooit heeft gezien dat je behoorlijk scheef zit!
Want je hoeft echt geen zadel druk meter te hebben om dat te zien!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:36

ZusJacobs schreef:
Hoe sneller en handiger je word hoe minder gewicht je op de andere kant kunt zetten en dus het evenwicht behouden bij het opstappen. Word zonder krukje lastiger dan met, maar niet onmogelijk (mensen met lichamelijke gebreken daargelaten).

Ik stap ook van 2 kanten op en af om rechter te zijn in mijn lijf. 9 van 10 x met krukje. Maar dan merk je ook dat je niet helemaal recht bent, en hoe rechter ik ben naast het paard hoe makkelijker er op.

TS heb je oefeningen gekregen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:44

Japeloup schreef:
ZusJacobs schreef:

Ik stap ook van 2 kanten op en af om rechter te zijn in mijn lijf. 9 van 10 x met krukje. Maar dan merk je ook dat je niet helemaal recht bent, en hoe rechter ik ben naast het paard hoe makkelijker er op.

TS heb je oefeningen gekregen?

Helemaal waar hoor! Merk wel dan wanneer je je bewuster bent van je lichaam, dat aan de rechterkant opstappen heel simpel word.. Ging laatst beter dan links op stappen..