Omdat mijn paard de laatste tijd niet zo lekker liep ben ik naar de Osteopaat geweest.
Zij heeft mijn paard weer een heel eind lekker los gemaakt. We gingen weer met sprongen vooruit.
Toen is mijn paard waarschijnlijk weer gevallen ofzo in het weiland want toen liep hij weer niet lekker.
Ik weer terug naar de Osteopaat. Zij gaf dat er ook een druk plek op zijn rug zat. Mijn zadelmaker laten komen maar eigenlijk lagen mijn zadels best goed... Dus toen maar een zadeldrukmeter laten komen.
Hier haar bevindingen en en foto's:
"Duidelijk waarneembaar is dat, doordat je meer ‘op links’ zit, er aan de rechterkant van het paard meer druk komt.
De drukplek naast de schoft wordt voornamelijk veroorzaakt door scheve belasting.
Zoals belooft hierbij een samenvatting van wat ik je gisteren allemaal verteld heb. Alles onthouden is best lastig
Zorg dat je je beugels evenveel voelt aan de bal van je voet. Hak uitdrukken hoeft niet, voet moet ‘plat op de grond staan’ als je geen hulp geeft.
Denk maar aan het voorbeeld van het touwtje dat ik noemde.
Schouders.
Je zit met je romp een beetje gedraaid naar rechts. Om hier aan te gaan werken kun je beginnen met het volgende;
Bovenarmen allebei losjes langs je romp laten hangen vanuit ontspannen schouders. Handen dragen en voor je zwaartepunt houden
(althans waar je zwaartepunt hoort te zitten). Als je linkerhand voor is, dan betekent dat je getordeerd zit (wokkel).
Ademhaling
Ademhaling altijd laag houden. Dit kun je de hele dag door oefenen zodat het ‘gewoon’ wordt en met paardrijden gaat het dan
(op een gegeven moment) vanzelf.
Billen
Je zit meer op links, dus ook op je rechterbil zitten. Als je paard links voor ‘zwaar’ wordt of vastpakt dan zelf denken dat je naar rechtsachter moet gaan met je zwaartepunt."
Ik dacht dus altijd dat ik netjes recht op mijn paard zat, maar (waarschijnlijk sinds ik in april mijn rug heb gebroken) ik zit helemaal niet zo netjes recht.
Nu de foto's van mijn springzadel:

En dit is dus de afdruk van onder mijn zadel"

Dit is met mijn dresuuurzadel:

Het verschil in been ligging

Afdruk van mijn dressuurzadel:

En ik ben ook op een zadelbok gaan gaan zitten op die "gelpad"
En dan zie je dus ook dat ik scheef zit

Ik deel dit met jullie omdat ik hoop dat mensen er wat aan hebben.
Vandaag met rijden merkte ik echt een dag en een nacht verschil met de tips die ik heb gekregen!
Ik vond het echt schokkend dat dat zo veel impackt heeft!