*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:16

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:26

Euhm hoe ga ik dit netjes zeggen... Ik vind het heel slecht, sorry :o
In je openingspost zeg je dat je erg veel bezig bent met de houding van je pony. Maar ik zou eerst aan je eigen houding werken. Je zit op elke foto namelijk scheef en haar in de weg. Het lijkt of je haar echt in de stelling wilt trekken en gaat zelf naar buiten zitten. Zoals jezelf aangeeft moet je héél hard werken aan je voeten/benen. Voor de rest weet ik niet of je lest hebt? Maar hier zou ik echt mee beginnen/doorgaan. Ik bedoel het allemaal niet op een nare manier en je hebt echt een leuke pony :j Maar ik denk dat er nog heel veel punten zijn om te verbeteren. Succes ermee :)

upendo

Re: Ud'Anna - Udessa ter Pruts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:27

Meid..

Ik weet niet of het aan de foto's ligt of dat het echt zo is..

Maar je zit flink te snokken aan de teugels en sluit dus de luchtwegen in de neus van je pony af.

unicorn_kiss

Re: Ud'Anna - Udessa ter Pruts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:30

Ik weet niet goed wat je allemaal aan het doen bent met je handen?
Verder heb ik het idee dat je zadel best een boommaatje breder mag (maar dat is een indruk van de eerste foto)
Leuke poown verder!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:35

Ik kan je eigenlijk alleen adviseren om een professionele instructeur/instructrice te gaan zoeken. verder ga ik mee met het commentaar boven mij

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:36

ooooeeeeeiiii ik zeg dat niet snel, maar meid, zitlessen zijn voor jou niet overbodig..
probeer je benen absoluut langer te maken, je been niet op te trekken...
je handen mogen rustiger, minder hard, en een meter naar beneden...
dat je duidelijk richting aan geeft aan je paard is prima, maar je teugels mogen een stuk korter, en minder heftig bewegen..
dit beeld ziet niet fijn uit, en denk ook echt dat je je lieve paard in de weg zit...

stel dat zitlessen, of privelessen echt te duur worden, kun je ook eens vragen of iemand jouw paard aan de longe pakt, en zelf zonder beugels erop gaan zitten, probeer het ritme te voelen... dit gaat vaak erg goed als je je ogen ook dicht doet...
probeer je zo lang mogelijk te maken... benen lang, rug recht, handen stil..
hier is echt werk aan de winkel... maar dat komt vast goed...

groetjes keshia

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:37

upendo: nochtans krijg ik altijd de kritiek dat ik te vaak veel te weinig contact heb op mijn teugels... ze hangen te vaak los in boogjes... maar op deze foto's zie ik ze inderdaad ook vaker gespannen staan dan los... ik los wel degelijk geregeld hals - strek momentjes in waarop ze ook mooi spontaan zakt als je de teugels losser laat in draf en stap... helaas dus niet op foto...
Ik hoor haar gelukkig nooit puffen of kuchen of snokkend ademhalen ofzo en ze heeft nooit een opengesperde mond ofzo dus denk dat het echt momentopnames zijn...

Unicorn: geen flauw idee wat mijn handen betreft maar ik kom geregeld in ruzie met mijn zweep en teugels... ik moet dit écht afleren...

anoukie: in de stelling trekken zal ik never nooit niet doen... daar leert zij niks mee en het doet haar alleen maar pijn... het scheef zitten is er inderdaad ingekropen nadat mijn vorig zadel scheef lag op haar rug... om dat te compenseren ging ik scheef zitten naar de andere kant toe... dit zadel is splinternieuw en aangepast door een erkend zadelpasser en op maat gemaakt... maar ik zit nu wel nog met de gewoonte van te compenseren tav. een scheef liggend zadel... ook hier moet ik dringend op letten...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:38

keshia: ik heb jaren privéles gevolgd mbt. het zitten op een paard... zet mij zonder zadel op een paard of zonder stijgbeugels en ik zit... maar met stijgbeugels en met zadel krijg ik continu het resultaat dat ik die benen optrek... ik weet niet hoe het komt maar het is precies alsof ik niet meer kan normaal zitten op een zadel sinds ik zo lang zonder heb moeten leren zitten...

Mijn teugels korter? Nu snap ik het niet meer... hierboven wordt net het tegenovergestelde gezegd?
Dat ik de luchtwegen afsnij door ze te kort te hebben?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:41

Het is een leuke pony, zo te zien.
Je houding gaf je zelf al aan, en hierboven ook genoemd.
Wat nog niet is genoemd, en wat mij opviel, is dat je voeten heel ver in de stijgbeugels zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:42

Ik dacht eerst dat je op de Antoine de Both methode reed, maar toch niet...
Je zegt dat je travers etc oefent, maar ik zie een paard die nog niet eens recht de baan door kan. Je hebt je handen veel te hoog, je binnenhand naar buiten wanneer deze normaal op de plek moeten blijven en een paard wat constant scheef is.
En een niet passend zadel, je zit ongelooflijk in stoelzit.

Normaal geef ik altijd tips maar ik weet niet waar ik moet beginnen, sorry...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:43

mika: inderdaad en ik denk dat dat ook de reden is van mijn hakken zo op te trekken... ipv mijn hakken uit te drukken en enkel de tippen in mijn beugels te laten rusten stop ik die veel te ver en druk mijn tippen uit ipv mijn hakken... vreeeeselijk irritant !

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:43

wil je eerlijk comentaar? Ik snap niet waarom je gekozen hebt om je eigen paard in te rijden...jezelf en je paar tegelijk dingen aanleren gaat gewoon niet :)

Ik zou je paard gewoon even laten staan en eerst zelf zitles gaan volgen op een ouder paard zodat je leert te zitten en goed te rijden, dan heb je je paard ook wat om mee te geven i.p.v. in de weg te zitten. Het ziet er echt heel slecht uit, sorry :)

Je hebt wel een hele knappe pony en ik denk dat jullier er samen best gaan komen, als je maar aan jezelf werkt en met een GOEDE instructeur aan het werk gaat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:45

Little_Gift schreef:
mika: inderdaad en ik denk dat dat ook de reden is van mijn hakken zo op te trekken... ipv mijn hakken uit te drukken en enkel de tippen in mijn beugels te laten rusten stop ik die veel te ver en druk mijn tippen uit ipv mijn hakken... vreeeeselijk irritant !

Als je voeten zo ver in de beugels zitten, kan het niet anders of je hebt een verkeerde beenligging.
Misschien kun je proberen hier iets aan te doen, dat zal alvast een goede verbetering zijn.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:46

zucht.. wat zal ik hiervan zeggen; heb geen zin om 20 a4tjes te typen dus ik zal het kort houden.
heel knap dat je deze fotos durft te plaatsen maar zeer onvriendelijke manier van rijden; onbedoeld en door gebrek aan ervaring vast wel maar alsjeblieft zoek een goede instructeur want dit brave beestje word zo helemaal naar de .... gereden

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:47

Alsjeblieft neem les! Je ''verpest'' zo je prachtige paardje. :o :o :o Sorry als het bot overkomt, maar zo bedoel ik het niet.
Ik denk dat jullie best een leuk duo kunnen zijn na een paar lesjes.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:50

Joolien: dat het zadel niet past daar kan ik niet mee akkoord gaan... het zadel is slechts een maand oud en splinternieuw helemaal aangepast op maat door een erkende zadelpasser... het heeft mij een flinke duit gekost maar dat had ik er heus voor over...

De foto's zijn nu wel telkens foto's waarbij ik haar zelf scheef instel omdat rechterhand haar moeilijke kant is en ze asymmetrisch is... links is ze veel meer bespierd dan rechts en nav een ostheopate, een zadelpasser e.d. werd mij uitdrukkelijk gezegd éérst te werken aan soepelheid op rechterhand door overdreven stelling en buiging te vragen, soms zelfs naar het scheve toe en haar van daaruit terug recht te maken... als ik haar recht door de hoefslag stel dan gaat ze ook recht... maar als de ene het zo zegt en de ander dan weer zus, tja dan weet ik het ook niet meer...

gekvanfleur: dank je voor je mening...

mika: dit is inderdaad, volgens mij, werkpunt nummer 1...

tamaramt en minouesmee: nochtans is ze altijd héél vrolijk als ze ziet dat ze opgezadeld wordt en is ze altijd heel happy als je haar dingetjes vraagt... ze heeft er duidelijk geen tegenzin in...

Ik begrijp wel niet waarom er zo afgeschoten wordt op het feit dat ik mijn benen optrek... voor de rest zit ik niet te klapperen op haar rug en heb ik geen probleem om mijn benen los te laten hangen... alleen dus met de hielen omhoog en de tippen omlaag ipv omgekeerd... dit is niet het ideale plaatje maar het is nu toch ook geen moord?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:51

Little_Gift schreef:
upendo: nochtans krijg ik altijd de kritiek dat ik te vaak veel te weinig contact heb op mijn teugels... ze hangen te vaak los in boogjes... maar op deze foto's zie ik ze inderdaad ook vaker gespannen staan dan los... ik los wel degelijk geregeld hals - strek momentjes in waarop ze ook mooi spontaan zakt als je de teugels losser laat in draf en stap... helaas dus niet op foto...
Ik hoor haar gelukkig nooit puffen of kuchen of snokkend ademhalen ofzo en ze heeft nooit een opengesperde mond ofzo dus denk dat het echt momentopnames zijn...

Unicorn: geen flauw idee wat mijn handen betreft maar ik kom geregeld in ruzie met mijn zweep en teugels... ik moet dit écht afleren...

anoukie: in de stelling trekken zal ik never nooit niet doen... daar leert zij niks mee en het doet haar alleen maar pijn... het scheef zitten is er inderdaad ingekropen nadat mijn vorig zadel scheef lag op haar rug... om dat te compenseren ging ik scheef zitten naar de andere kant toe... dit zadel is splinternieuw en aangepast door een erkend zadelpasser en op maat gemaakt... maar ik zit nu wel nog met de gewoonte van te compenseren tav. een scheef liggend zadel... ook hier moet ik dringend op letten...

oef meid sorry maar je trekt wel degelijk heeel erg hard aan haar koppie,
die loopt verschrikkelijk scheef en moeizaam omdat jij er als een zoutzak opzit,,,
ze drukt haar rug weg en wil niet lopen van ellende,
neem les VEEEEL les of stap niet meer op,
je trekt schop enz dit werkt niet je hele dier word verpest .....

Amalarab

Hakken uitdrukken, alleen tenen in de beugels, beugelriemen gaatje langer, handen lager en dichterbij elkaar. Niet zoveel steun zoeken door aan de teugels te hangen. Heb je zelf nog les? Denk dat je hele houding door les aangepast zou moeten worden. (ben zelf geen crack hoor) Het is jammer dat je duidelijk niet lekker zit en daar kan wel aan gewerkt worden. Jarenlange (manege)les en 'gedrild' worden is zo gek nog niet.
Mooie pony hoor, veel plezier nog samen!

upendo

Christiene

mee eens met bovenstaande.. de foto;s geven geen fijn beeld... die handen zeilen alle kanten op.. die voeten trek je op...

les nemen.. lijkt me niet geheel overbodig.:)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:52

Ik denk dat je beter een filmpje had kunnen maken inplaats van foto's, want het zijn ook maar momentopname's en daar kunnen wij ook niet goed op beoordelen of jou mee helpen. :)

En inderdaad ik denk het zelfde als ponylies. Neem als de wiedeweer les of stap er niet meer op. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:54

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:55

Ow jeetje is dit serieus? Wat dacht je van een zitlesje of 25 aan de longe? Hoe denk je ooit een paard recht te krijgen als je er zelf bijna achterstevoren opzit?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:57

Joolien schreef:
Ik dacht eerst dat je op de Antoine de Both methode reed, maar toch niet...
Je zegt dat je travers etc oefent, maar ik zie een paard die nog niet eens recht de baan door kan. Je hebt je handen veel te hoog, je binnenhand naar buiten wanneer deze normaal op de plek moeten blijven en een paard wat constant scheef is.
En een niet passend zadel, je zit ongelooflijk in stoelzit.

Normaal geef ik altijd tips maar ik weet niet waar ik moet beginnen, sorry...

Uhhmm, dit lijkt totaal niet op de methode van Antoine de Bodt!
Het zou juist goed zijn als je met deze methode gaat rijden ;)

Ik heb ook best wat tips voor je, maar die zijn ook al genoemd. Handen lager, hakken uittrappen, tenen naar binnen, maak jezelf lang, minder trekken aan de teugels, teugels korter (wil niet zeggen strakker), en ga RECHT zitten, want als jij niet recht zit, is je paard ook niet rechtgericht. En nog een tip: onspan je benen! Je hebt constant je benen aan je paard, dus eigenlijk geef je steeds hulpen, waar je paard niet naar moet luisteren, dat maakt je paard in de war, en daardoor wordt 'ie ook steeds minder aan de hulpen.

Succes!

O ja: als jij een zadel hebt aan laten meten op een scheef paard, past het niet.
Nog een edit: jou paard wordt asymmetrisch omdat JIJ niet recht zit.
En nog een edit :+ : jij zegt dat je hakken wel omhoog zijn, maar dat je je been af laat hangen en dat je been ontspannen is. Dat vind ik knap, want een normaal mens kan dat niet.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 03-11-11 20:02, in het totaal 4 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:57

sorry maar hoop echt dat je LES gaat nemen of ga er niet meer op dit is gewoon zielig om te zien .....