Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:47

Vandaag is er iets gebeurt waarover je wel eens leest, maar waarvan je hoopt dat het nooit bij je eigen paarden gebeurt.

Mijn fjord staat al bijna 2 jaar met vervroegd pensioen ivm artose/spat. Hij staat op een mooie grote wei, achter het erf aan een bospad (eigen terein!) Samen met 2 andere gepensioneerde paarden van +/- 30 jaar oud. Ze staan 24/7 op het land met een schuilstal.
Rond 5 uur vandaag kreeg ik een smsje van een stagaire van stal, dat mijn fjord gekortwiekt was door 2 meisjes. De tranen sprongen in mn ogen, en het stoom kwam uit mn oren..
Gelijk vanuit mijn werk naar stal gegaan om de schade op te nemen. En ze zijn niet voorzichtig geweest met de schaar :\

Mijn fjord met giga wilde bos manen, een voorpluk tot op zn neus, en een mooie volle staart, heeft nu enkel een korte manentop recht afgeknipt tot een stuk boven zijn ogen, 1 kant van zijn manenkam is tot op zijn nek weg geknipt, en er zijn hele stukken vanaf boven uit zijn staart weggeknipt. Gelukkig, voor zover ik van geluk mag spreken, was hij er het minst erg aan toe.

De oude vos, is zijn hele staart kwijt!! Tot aan zijn staartwortel, zijn complete manen en zijn voorpluk. Het is zo ontzettend sneu, hij zwiept de hele tijd met zn korte staartje, maar kan de vliegen niet meer van zich afslaan, want hij is zijn vliegenmepper kwijt :(:)

Het andere oudje, mist voor de helft zijn staart tot aan de staartwortel, er hangt enkel nog 1 lange pluk staart. Ook hier complete manentop en manen weggeknipt..

Ik weet wie het gedaan hebben, 2 meisjes van 12 jaar. De 1 (A.) is zelf paardengek en heeft zelf ook een paard, waardoor ik het nog minder kan begrijpen! De ander (R), een vriendinnetje, weet zelf niet zoveel van paarden.

Ik heb met de moeder van A. gesproken, die zich heel erg schuldig voelde omdat ze zich verantwoordelijk voelt voor de daden van haar kind, ze heeft wel 100x haar excuses aangeboden, en is bereid om alles te doen, ze snapt er helemaal niets van wat haar kind tot dit toe heeft aangezet, en ik snap het ook niet, want het leek me een heel lief meisje die oprecht gek is met dieren, en die nooit een dier opzettelijk tekort zou doen (kwestie van niet nagedacht over de functie van de staart?) haar moeder was zelf ook over de rooie, en ik ben er zeker van dat haar dochter de nodige straf wel heeft gehad/krijgt. Heb het meisje zelf ook gesproken, en ik vroeg me vooral af waarom?! Waarom in hemelsnaam?! Hier heb ik helaas nog steeds geen duidelijk antwoord op.. Wel kon ik zien dat het meisje oprecht spijt had van wat ze gedaan heeft, en haar moeder zorgt wel voor een passende straf. Ik ging daar uiteindelijk met een goed gevoel weg, juist door de in mijn ogen goede reactie van haar moeder.

Vervolgens ben ik samen met mijn vriend naar het andere meisje (R.) en haar ouders gegaan. Deze reageerden vrij laconiek en nonchalant. Kind moest 'sorry' zeggen en daar was het dan mee gedaan, waarschijnlijk begrijpen ze de ernst van het hele probleem niet, ook al hebben we dat heel duidelijk proberen uit te leggen. Dit meisje wordt dus nu totaal niet gestraft voor haar daden. En dat vind ik heel erg..

Wat het eerste meisje en haar moeder betreft, is het goed zo voor mij. Het is al gebeurt, die manen en staart kunnen er helaas niet meer aan, en dat zou de enige perfecte oplossing zijn, het meisje wordt gestraft, heeft oprecht spijt, en is ook echt geschrokken, ziet de concequenties in.. Maar wat dat tweede meisje en haar ouders betreft, ben ik zo kwaad, en vind ik dat ze niet zo makkelijk weg kunnen komen met zo'n in mijn ogen toch wel erge daad.

Als mijn fjord zijn complete staart gemist had, kregen ze een rekening van de extensions, want die kwamen er dan zeker. Waarschijnlijk is dat ook de enige oplossing voor de 2 andere paarden...

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wel/geen aangifte doen? Kosten van de extensions verhalen op hun, zo ja, hoe?

Ik sta echt voor een raadsel, en snap nog steeds niet hoe dit in godsnaam heeft kunnen gebeuren!

Edit: Foto's volgen morgen, had nu natuurlijk geen camera bij me.
Laatst bijgewerkt door Jaime_ op 25-10-11 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:51

Zou idd aangifte doen, en dan meer voor schrik aan te brengen bij het 2e meisje
En de rekening die voor de andere 2 paarden de extensions bij hun neerleggen, die delen ze maar door 2
Maar wat een geluk, noem het geluk!! dat je weet wie het zijn, scheelt zo,n berg zorgen.

LEKKERGEK

Berichten: 998
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:00

Pfft, jeetje. Dat die ouders dat meisje geen straf hebben gegeven. En idd de extentions verhalen op hun. Misschien dat je eerst even kan bellen van joh, wij gaan extentions aanschaffen voor de paarden en willen de kosten op jullie verhalen. Dan weten hun ook gelijk waar ze aan toe zijn. Willen ze niet betalen, tjah dan weet ik eerlijk gezegt ook niet zo goed hoe dit werkt. Via de verzekering misschien?

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:01

Is het misschien een idee om een foto voor en na aan de ouders van meisje R te laten zien? Zodat ze een beeld hebben van de schade, misschien dat de reactie dan ook anders is.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:04

Gewoon aansprakelijk stellen voor de schade... Alle drie de eigenaren (begrijp dat er 3 eigenaren zijn in het verhaal?) dienen schadeloos gesteld te worden. Zijn de ouders van de kids als het goed is ook gewoon voor verzekerd.

Ik zou zeker bij die andere twee extensions in de staart laten plaatsen (dus op kosten van de ouders/verzekering) omdat dat niet alleen cosmetisch is maar ook functionaliteit!

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:13

Ik zou zeker de rekening van extensions bij hun neerleggen. Eerst er over beginnen in een gesPrek.

Als ze nOg zo laconiek doen, aangifte doen en alsnog de kosten op hun verhalen!!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:22

Dat meen je niet.. Echt aangifte gaan doen.. ooooooooh kan hier zo pissed om worden, waarschijnlijk is die vriendin er mee gekomen dat ze kappertje bij de paarden gingen spelen.. God wat zou je die ouders toch graag een schop onder hun reet willen geven.. Getver..

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:26

Jeetje :oo ! Wat verschrikkelijk zeg :oo :(:) ! Arme dieren!
Ook ik had ze de rekening van de Extensions gebracht! Net zo lang tot de staart en manen weer helemaal aangegroeid zijn!

Hoe durven die kinderen! Met die leeftijd mogen ze in mijn ogen toch al wel weten dat dit écht niet kan :n .
Heel veel succes en sterkte!

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:30

Ik vrees dat je de ouders niet kunt dwingen om de kosten voor extensions te betalen. Het gaat hier om een cosmetisch probleem (want zal de tegenpartij zeggen: ook paarden zonder staart kunnen een gezond leven leiden). Dus ik zou zeker van te voren goed overleggen met deze mensen voor je dingen aanschaft die vervolgens niet vergoed worden. Dat zit je met een dubbel probleem.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:32

troi schreef:
Ik vrees dat je de ouders niet kunt dwingen om de kosten voor extensions te betalen. Het gaat hier om een cosmetisch probleem (want zal de tegenpartij zeggen: ook paarden zonder staart kunnen een gezond leven leiden). Dus ik zou zeker van te voren goed overleggen met deze mensen voor je dingen aanschaft die vervolgens niet vergoed worden. Dat zit je met een dubbel probleem.


Volgens mij valt dit onder het beschadigen (vandalisme) van persoonlijk eigendom, en kun je daarom ook aangifte doen.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nachtmerrie is werkelijkheid, staart en manen afgeknipt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:34

OK, dus dan moet je het via de politie spelen? En dan? Via de WA verzekering van de tegenpartij?

Jolliegirl

Berichten: 32998
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:35

Focussed schreef:
troi schreef:
Ik vrees dat je de ouders niet kunt dwingen om de kosten voor extensions te betalen. Het gaat hier om een cosmetisch probleem (want zal de tegenpartij zeggen: ook paarden zonder staart kunnen een gezond leven leiden). Dus ik zou zeker van te voren goed overleggen met deze mensen voor je dingen aanschaft die vervolgens niet vergoed worden. Dat zit je met een dubbel probleem.


Volgens mij valt dit onder het beschadigen (vandalisme) van persoonlijk eigendom, en kun je daarom ook aangifte doen.


Hier kun je idd aangifte voor doen!
Dit valt onder vandalisme...

Ze horen de handen thuis te houden..

Ik zou dan alleen niet enkel de ouders van R voor de kosten laten opdraaien... Want omdat zij laks reageren moeten zij straf krijgen, en die andere niet?
Dan moeten ze maar mooi beide dokken.. samen een daad doen, samen verantwoordelijk.

Of laat die grietjes een poos je stallen uitmesten :Y) Leer ze een lesje!

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:36

troi: Als ze er onderling uit kunnen komen kunnen de ouders het volgens mij idd op hun WA verzekering. Mochten de mensen nou niet willen meewerken moet je het idd via de juridische weg spelen, dus aangifte doen.

Deeday

Berichten: 708
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:37

Ik denk dat ik dat meisje toch echt zelf een draai om de oren had gegeven dan.. jeetje het zal je gebeuren :(

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:37

Volgens mij valt dit idd onder vandalisme, in de ogen van de verzekeraars is een paard een 'ding' dus schade kun je (als het goed is, maar ik ben geen verzekeringsexpert) verhalen bij de ouders van de meisjes.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:38

Don_Zhivago schreef:
Ik zou zeker de rekening van extensions bij hun neerleggen. Eerst er over beginnen in een gesPrek.

Als ze nOg zo laconiek doen, aangifte doen en alsnog de kosten op hun verhalen!!



Ben het hier helemaal mee eens :j

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:40

Ik weet niet wat in dit geval het handigste is..

Ben benieuwd hoe het wordt opgelost

Milan_lover

Berichten: 6196
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:41

Jeetje! Dat is toch echt niet normaal?! :oo
Je weet toch op die leeftijd dat je met je tengels van andermans spullen en dieren af moet blijven?!

Een aangifte is hier wel op zijn plaats ja, want ze hebben nu ook een functie van de paarden weg genomen...

Maar kunnen die meiden altijd bij de paarden?

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:44

Dit is ook van mijn nachtmerrie dat dit gebeurd met mijn tinker waarbij ik zo zuinig ben op haar behang!
Ik zou inderdaad de extensions laten betalen door hun...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:47

Rinske schreef:
Volgens mij valt dit idd onder vandalisme, in de ogen van de verzekeraars is een paard een 'ding' dus schade kun je (als het goed is, maar ik ben geen verzekeringsexpert) verhalen bij de ouders van de meisjes.

Maar wordt het afknippen van manen en staart gezien door de verzekeraar als "schade"? Kan me voorstellen dat mensen die niet in de paardenwereld zitten denken "ach wat, het groeit toch zo weer bij" . Bedoelen ze me schade niet iets in de trend als 'been verwond'? Ik zou me toch eerst even fatsoenlijk laten informeren door iemand die écht juridische kennis heeft alvorens een rekening neer te leggen.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:49

Jasses wat akelig... Ik vind 12 jaar al best oud om zoiets "impulsief" te doen. Kan me voorstellen dat je echt heel boos en verdrietig bent over zoiets.

Ik denk dat de moeder van meisje A. best nog even contact zal hebben met de moeder van dat andere meisje. Die zal de ernst als "mede-ouder" wellicht wat beter over kunnen brengen dus ik denk dat dat wel duidelijk zal worden.

Ik weet niet of ik zelf nu nog voor extensions zou kiezen. Het is absoluut sneller mooi met extensions, maar het vliegenseizoen is nu wel zo goed als op zijn einde met de winter voor de deur. Ik zou het haar dan eerder wat gelijk proberen te knippen/trekken en het op natuurlijke wijze weer laten bijgroeien.

Aangifte kun je doen natuurlijk, maar nu je zelf al bent langsgeweest, het mijns inziens redelijk goed is opgepakt door in el kgeval de ouders van A en de kinderen waarschijnlijk echt geschrokken zijn, voegt het denk ik niet heel veel meer toe.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-10-11 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:53

Relax, relax. Ik snap dat je geschrokken en boos bent, maar het wordt winter, dus een vliegenmepper is niet echt nodig. OK, een lelijk afgeknipte voorpluk, verruïneerde manen en een halve staart of een geheel ontbrekende staart zijn niet leuk maar voor een paard valt er prima mee te leven. Tegen de tijd dat het voorjaar wordt is een en ander al weer aardig aangegroeid.

Wat wel mateloos irritant is, is dat dat ene kind gewoon geen besef heeft wat het voor een paardeneigenaar betekent als een paard op deze manier gemolesteerd wordt en dat zij en haar ouders daar hun schouders over ophalen. Je hoort je kind te leren met de jatjes van andermans spullen, inclusief dieren, af te blijven.

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:55

Ik ben ook bang dat een verzekeraar niet gaat betalen hiervoor.

Mede omdat de gebruiksfunctie van het paard niet aangetast is.
Als je van te voren op het paard kon rijden, dan kan dat zonder die staart nog steeds..

Ik zou het dan proberen te gooien op waarde vermindering van het paard.
Wellicht dat dat in verzekeringsland iets begrijpelijker is.

(kijk dat het beestjes zijn die je niet voor de verkoop hebt dat maakt niks uit)

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:56

Jeetje, ik sta echt niet voor mezelf in mocht iemand dat ooit bij mij flikken. Ik denk dat ik even vastgehouden moet worden dan hoor. Ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand dat doet.. Hoe kom je erop?!

Hoop voor je paard dat hij er niet zo heel veel last van heeft, maar het blijft gewoon een asociale idiote actie. Zou zeker nog even die ouders laten weten dat die extensions mooi op hun rekening komen :j

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:58

Bedankt alvast voor de vele reacties.

Als eerste vind k het echt bullshit dat het zetten van extensions cosmetisch zou zijn, want als dat het geval zou zijn liet ik mooi ook 3x een nieuwe maantop inzetten + 3x manen + 3x staart..
Ipv enkel 2x staart omdat die paarden gewoon een staart nodig hebben, omdat de staart een natuurlijke functie bevat, het hebben van een staart is functioneel en voor een paard in mijn ogen gewoon een basisbehoefte. Die arme vos staat de hele tijd non-stop te zwiepen met z'n kwastje, zonder resultaat :(:) heb echt met het beest te doen.. Denk dat hij het terug groeien van zn eigen staart niet eens meer kan gaan meemaken..

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben eigenaar van de fjord, de andere 2 paarden zijn ex-springpaarden van de stal/grond eigenaren. Het gaat dus om 2 'eigenaren' in dit geval, en die andere eigenaar is ook flink kwaad, minstens zo erg als ik.

Het zal toch ronduit belachelijk zijn als we de kosten van de door hun gemaakte schade niet op hen zouden kunnen verhalen? Dat is toch van de zotte? Als ik iemand zn fiets oranje spuit, kan ik toch ook dokken om 'm weer zwart te laten spuiten? Of mag je tegenwoordig gewoon aanpassingen doen aan andermans eigendom zonder voor de schade op te hoeven draaien?

Heb nog even wat gezocht op internet, en in andere berichten die ik vond op internet over het afknippen van staarten, vond ik steeds dat er aangifte gedaan werd van dierenmishandeling..

@ Milan_lover, opzich kan iedereen bij de paarden, het hek van de wei zit wel op slot, kwestie van onder het stroomdraad door tijgeren..

* excuus als ik een beetje boos over kom, maar ik ben nog steeds aardig over de zeik :o *