Mijn fjord staat al bijna 2 jaar met vervroegd pensioen ivm artose/spat. Hij staat op een mooie grote wei, achter het erf aan een bospad (eigen terein!) Samen met 2 andere gepensioneerde paarden van +/- 30 jaar oud. Ze staan 24/7 op het land met een schuilstal.
Rond 5 uur vandaag kreeg ik een smsje van een stagaire van stal, dat mijn fjord gekortwiekt was door 2 meisjes. De tranen sprongen in mn ogen, en het stoom kwam uit mn oren..
Gelijk vanuit mijn werk naar stal gegaan om de schade op te nemen. En ze zijn niet voorzichtig geweest met de schaar

Mijn fjord met giga wilde bos manen, een voorpluk tot op zn neus, en een mooie volle staart, heeft nu enkel een korte manentop recht afgeknipt tot een stuk boven zijn ogen, 1 kant van zijn manenkam is tot op zijn nek weg geknipt, en er zijn hele stukken vanaf boven uit zijn staart weggeknipt. Gelukkig, voor zover ik van geluk mag spreken, was hij er het minst erg aan toe.
De oude vos, is zijn hele staart kwijt!! Tot aan zijn staartwortel, zijn complete manen en zijn voorpluk. Het is zo ontzettend sneu, hij zwiept de hele tijd met zn korte staartje, maar kan de vliegen niet meer van zich afslaan, want hij is zijn vliegenmepper kwijt

Het andere oudje, mist voor de helft zijn staart tot aan de staartwortel, er hangt enkel nog 1 lange pluk staart. Ook hier complete manentop en manen weggeknipt..
Ik weet wie het gedaan hebben, 2 meisjes van 12 jaar. De 1 (A.) is zelf paardengek en heeft zelf ook een paard, waardoor ik het nog minder kan begrijpen! De ander (R), een vriendinnetje, weet zelf niet zoveel van paarden.
Ik heb met de moeder van A. gesproken, die zich heel erg schuldig voelde omdat ze zich verantwoordelijk voelt voor de daden van haar kind, ze heeft wel 100x haar excuses aangeboden, en is bereid om alles te doen, ze snapt er helemaal niets van wat haar kind tot dit toe heeft aangezet, en ik snap het ook niet, want het leek me een heel lief meisje die oprecht gek is met dieren, en die nooit een dier opzettelijk tekort zou doen (kwestie van niet nagedacht over de functie van de staart?) haar moeder was zelf ook over de rooie, en ik ben er zeker van dat haar dochter de nodige straf wel heeft gehad/krijgt. Heb het meisje zelf ook gesproken, en ik vroeg me vooral af waarom?! Waarom in hemelsnaam?! Hier heb ik helaas nog steeds geen duidelijk antwoord op.. Wel kon ik zien dat het meisje oprecht spijt had van wat ze gedaan heeft, en haar moeder zorgt wel voor een passende straf. Ik ging daar uiteindelijk met een goed gevoel weg, juist door de in mijn ogen goede reactie van haar moeder.
Vervolgens ben ik samen met mijn vriend naar het andere meisje (R.) en haar ouders gegaan. Deze reageerden vrij laconiek en nonchalant. Kind moest 'sorry' zeggen en daar was het dan mee gedaan, waarschijnlijk begrijpen ze de ernst van het hele probleem niet, ook al hebben we dat heel duidelijk proberen uit te leggen. Dit meisje wordt dus nu totaal niet gestraft voor haar daden. En dat vind ik heel erg..
Wat het eerste meisje en haar moeder betreft, is het goed zo voor mij. Het is al gebeurt, die manen en staart kunnen er helaas niet meer aan, en dat zou de enige perfecte oplossing zijn, het meisje wordt gestraft, heeft oprecht spijt, en is ook echt geschrokken, ziet de concequenties in.. Maar wat dat tweede meisje en haar ouders betreft, ben ik zo kwaad, en vind ik dat ze niet zo makkelijk weg kunnen komen met zo'n in mijn ogen toch wel erge daad.
Als mijn fjord zijn complete staart gemist had, kregen ze een rekening van de extensions, want die kwamen er dan zeker. Waarschijnlijk is dat ook de enige oplossing voor de 2 andere paarden...
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wel/geen aangifte doen? Kosten van de extensions verhalen op hun, zo ja, hoe?
Ik sta echt voor een raadsel, en snap nog steeds niet hoe dit in godsnaam heeft kunnen gebeuren!
Edit: Foto's volgen morgen, had nu natuurlijk geen camera bij me.