Tuigpaardje Bente onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Tuigpaardje Bente onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:23

We hebben Bente eind juni gekocht voornamelijk als paardje voor het mennen. Ze is een KWPN tuigpaard, V. Moneymaker VM Waterman, van 1.55 (ik ben zelf 1.78).

Toen we haar kochten was ze al wel een paar keer (3 :+ ) onder het zadel geweest. Maar dat was ergens in december, dus tja, veel bleek daar niet van te zijn blijven hangen want de eerste keer dat ik op wilde stijgen schrok ze zich helemaal wild van het been dat over haar rug moest wat resulteerde in een enorm blauw oog bij mij #) want tja, een tuigpaardje doet dan...vooral het hoofd omhoog /3 dus we wisten waar we op moesten letten :+

Uiteindelijk zijn ergens in juli voor het eerst echt opgestapt. Iemand op haar, die je dan ook opeens achter je ziet, was dus enorm schrikken! En dan nog iemand met lange benen om je lijf.... >;) Met andere woorden het op- en afstappen hebben we ontzettend vaak geoefend totdat ze dus snapte dat dat niet eng was. Toen waren we in augustus :+

Maar dan het voorwaarts gaan. Een tuigpaardje gaat uit zichzelf, ook op de wei bijv. bij voorkeur in een flinke stevige draf, hoofd omhoog, staart de lucht in enthousiast voorwaarts. Nu moest ze dus rustig in stap vertrekken (niet bepaald haar favoriete bezigheid, ook niet voor de wagen). Dat lukte eind augustus. En daarna vanuit stap, rustig in draf. Allebei vanuit ontspanning en met mooi gebogen bovenlijn. Dat lukte in september. Nu is het oktober en het begint ergens op te lijken *-:)

Natuurlijk moeten ze dat voor de wagen ook hoor, alleen met iemand erop is het heel anders dan met die wagen erachter, zeker voor een nogal pittig dametje als Bente <<)
Zie hier, voor het idee, Bente in stap voor de wagen....
Afbeelding
En mijn knapperd in draf.... koppie erop en kijken maar :D
Afbeelding

We zijn nu dus zover dat we netjes kunnen halthouden..... (de foto's zijn van 2 verschillende dagen van afgelopen week, vandaar andere kleding }:0 )
Afbeelding

vanuit halthouden netjes kunnen vertrekken in stap ....
Afbeelding
we rijden op het veld of in de bak...let niet op mij :D
Afbeelding

al wat meer gesloten en in aanleuning kunnen draven (mijn been zie je er nog niet echt goed tegenaan, langzamerhand accepteert ze het meer, dus het komt goed :j )
Afbeelding

en lekker uitstappen langs de weg...
Afbeelding

Galopperen onder het zadel komt er langzamerhand aan, maar nog niet foto-waardig :o

:wave:
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 24-10-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tass

Re: Tuigpaardje Bente onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:34

Wat een leuke dame is het zeg <3.

Het gaat al de goede kant op he, komt helemaal goed met jullie :D.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:52

Bente :+: wat en heerlijk eigenzinnige dame is het toch :) heb haar gister nog geknuffeld hoor!

Ziet er goed uit, je doet het mooi in jullie eigen tempo. Gaat helemaal goedkomen!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:09

Ha super-Bente !!!! dat ziet er toch keurig uit, training in stijgende lijn, helemaal super dus !!! _/-\o_

Fijne onder het zadel ontspannen stap foto's hoor ! KEURIG !! :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:15

Zo, wat goed dat je het lekker rustig aan doet met haar, en haar de tijd geeft te wennen aan je ruitergewicht. De zadel foto's zien er heel goed uit, en ik vind je er mooi op passen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:55

Ziet er heel fijn uit!

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:43

Wat een leuk paard! Goed dat je het zo rustig aan doet.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:40

Gave bente onder de vrouw!
Staat je goed, VHU!
Heerlijk dat je met haar ook zo lekker veelzijdig bezig kunt zijn!

Groetjes, lacuna

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:45

Bedankt voor alle positieve reacties :D

Was erg bang dat ik veel te lang voor haar zou zijn maar gelukkig valt dat nog wel mee :o
Ik heb totaal geen haast met haar, dat werkt bij haar niet (haasten) en bij mij niet want 't is wel mijn hobby (moet de hele dag al haasten :+ ).

Leuke is dat je merkt als ze onder het zadel beter stelling neemt en aanleuning & been meer accepteert, ze dat voor de wagen ook doet (behalve dat been dus, dat vervang je dan door je menzweep). Dus het werkt prima met elkaar samen zeg maar :D

En die afwisseling werkt zowel voor mij als peerd fijn :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:12

Mennen en ohz is inderdaad de perfecte combinatie. Het haalt bij elkaar het beste naar boven. Heerlijk toch dat dat weer kan.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:17

Leuke foto's! Ziet er echt lekker ontspannen uit. Toppie!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:45

Wat ziet het er ontzettend lekker rustig met zijn tweeën bezig uit :)
Geweldige uitstapfoto, ook.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:13

Jullie zijn super bezig zo saampies, heerlijk! :j

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:18

en 'live' zag het er super uit hoor! leuke combi die lekker aan het rijden is; kan niet beter toch?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:28

Super VHU dat je lekker aan de slag bent en dat het elkaar aanvult is alleen maar meegenomen. Ziet er goed uit.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:16

Wat gaan jullie goed! Super!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:26

Wat mooi is ze onder het zadel ook :oo
en ze ziet er heerlijk rustig uit. Het is echt een onwijs knap paard! :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:47

_/-\o_ dank, dank :D
Grappig dat jullie vinden dat het er relaxed uitziet. Ze is namelijk ook heel vlot :=

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:25

Wat een mooi gezicht! En wat is ze weer meer paard geworden. Bente is inderdaad een vlotte snelle dame, ik vind t heel knap van je (Det is nog steeds niet ingereden :P )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:17

Gewoon doen :j
En opletten op dat hoofd #) :+
Ik heb haar heel veel en ook nu nog als ik denk ze is wat al te enthousiast voor het rijden gelongeerd of ook nog gewandeld. Ze is gewoon erg voorwaarts en vlot en dat is helemaal niet erg, als je wat vertrouwen krijgt. Maar als je dat nog niet hebt, is je eerste reactie waarschijnlijk 'ho', en tja, dat schiet niet op, want daar wordt Bente tenminste alleen maar wiebeliger van.

Doe het nu nog hoor. Als ik ga rijden eerst longeren (ook al heeft ze hele ochtend in paddock/wei gestaan), al is het maar even 10 minuutjes. Als ik dan nog het idee heb dat het wat te druk is (of bij haar, of in mijn hoofd zeg maar) ga ik met haar aan de hand rondje om stal wandelen, of twee rondjes := en dan stap ik rustig op. Staat ze niet goed stil met opstijgen doe ik het gewoon nog een keer. Bij alles is het wel zo dat ik bepaal wat er gebeurt en niet zij. Wil ze dat toch, doen we het, heel rustig maar dus wel, nog een keer. En dat werkt goed bij haar.

In het begin stapte ik er dan, na het longeren, in de longeerring gewoon 5, 6x op en af, stukje stappen, weer erop eraf etc. Om die rust er maar in te krijgen. Toen maar keertje in bak opgestapt en wat gewandeld etc. En zo wat uitbreiden.

Deed alles ook gewoon alleen (behalve dus die keer met dat blauwe oog }:0 toen hield iemand haar vast, dat werkte dus niet) tot vorige week, toen 1e lesje gehad. Vooral omdat ik wil stoppen of juist doorgaan hoe ik denk dat het met haar voelt. Tot nu toe werkt dat dus goed. En ik heb bij alles zoiets, als dit het is, waar we komen, so be it. Maar tot nu toe gaat het nog elke keer weer stukje beter. En dat is wel heel erg leuk :D

Voor degenen die meelezen en denken: dat is een merkwaardige methode :o? ik heb vroeger flink wat paarden beleerd en wedstrijden gereden maar ben heel zwaar geblesseerd geweest, dus vandaar dat ik niet meer veel kan rijden en het op deze manier aanpak. Heb geen zin in gedoe en gestress of onnodige risico's.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:21

Klinkt goed hoor, maar ik laat toch iemand anders er eerst opstappen. Ik heb nog noooit een paard beleerd, dus kan ook niet uit ervaring er gewoon maar opstappen. Vandaar mijn bewondering voor je hahaha.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:50

OK dan is het misschien niet zo handig :=