eigenlijk wilde ik deze nog even bewaren, maar het is lastig zijn vorderingen bij te houden als ik het niet meteen opschrijf. En eerst schrijven en 4 maanden later plaatsen vind ik ook weer zoiets
Dus ja, dan maar 2 tegelijk, ik werk met de paarden niet iedere dag, dus voor de liefhebbers heb ik dan iets vaker wat om te lezen
Achtergrond:
Enige tijd terug kreeg ik een mail van een klantje van mij. In die mail sprak ze over een paard wat voor de nodige problemen zorgde en wat opgevangen moest worden omdat hij anders zou worden ingeslapen. En vervolgens de vraag of ik niet iets voor dit paard zou kunnen betekenen.
Daar heb ik heel even over moeten denken, niet omdat ik dit paard niet zou willen helpen, maar om de doodeenvoudige reden dat ik 'genoeg' eigen paarden heb en niet zit te springen om nog een extra kostganger...
Maar ja, als het dier gezond is, dan vind ik een dergelijk einde om die reden ook weer erg rigoureus...
Afijn, ik heb er een nacht van wakker gelegen en besloten dat ik contact op zou nemen met de eigenaar van dit paard. Ik sprak haar en hoorde het verhaal aan. Nadat ik duidelijk heb meegegeven dat ik van dergelijke uitspraken niet erg gecharmeerd ben, begreep ik haar standpunt ook wel weer.
Het paard vertoonde met rijden ernstig staakgedrag (heftig steigeren etc.) en om die reden voor verkoop niet geschikt. Zij kan het paard niet meer onderhouden en verkopen durft ze om eerder genoemde reden dus niet. Wat ik mij wel kan voorstellen. Om te voorkomen dat hij een pijnlijk handelscircuit in zou gaan, zou inslapen de enige optie zijn.
Hem evt. met vervroegd pensioen sturen was volgens haar dierenarts geen optie, het dier is er nog te jong voor en te goed voor. Het dier kwijnt gewoon weg nu. Maar ja, ermee werken ging dus ook niet.
De problemen begonnen een jaar of 3 geleden. hHet paard werd dressuurmatig gereden en dit ging goed. Op een zeker moment is het paard gaan staken en dit ging van kwaad tot erger. Zo erg, dat rijden niet meer ging en zelfs gevaarlijk werd. Om een fysieke oorzaak uit te sluiten is het paard helemaal door de mallemolen gehaald. Zowel middels het reguliere, als het alternatieve circuit. Het paard was rontgenologisch helemaal in orde, behalve dat hij 1 te strakke collateraal band had, waaraan hij is geopereerd.
Naast de eerder genoemde problemen, heeft het paard nog wat punten waaraan gewerkt zou moeten worden. Zo kan hij niet vast staan en is hij wat angstig.
Na een rust periode heeft de eigenaresse er wel een paar x opgezeten maar zonder iets aan het dier te vragen, want daar kwam hij heftig in de staak. Het paard is vervolgens naar iemand gegaan (met bijbehorend verhaal) die er recreatief mee aan de gang zou gaan, maar dit is volledig geescaleerd. Hierop is het paard binnen een week weer naar huis gehaald.
Ik ben bij het paard wezen kijken en in de oogopslag van het dier zag ik een vriendelijk dier, wat weliswaar met zijn ziel onder zijn arm stond. Dit heb ik de eigenaresse ook meegegeven, dat dit mij opviel. Zij gaf aan dat haar dierenarts dit ook al had aagegeven.
Ik zag de ellende van de eigenaresse die toch echt wel gek van haar paard was, maar gewoonweg met de handen in het haar zat. Ik heb nog even met haar gesproken en haar gezegd dat ik er op terug zou komen.
Een week later heb ik haar opgebeld. Ik zou hem overnemen...
Inmiddels staat hij nu een week bij mij en ben ik met hem aan de gang gegaan.
NAdat hij de eerste 2 dagen zijn stal als galopbaan heeft gebruikt (helemaal uit zijn doen) is hij nu wat rustiger geworden.
Dag 1 heb ik hem rustig aan de lijn gewerkt. Ik wilde hem niet direct los doen omdat ik vond dat hij eerst wat meer tot rust moest komen. Aan de lijn kon ik mooi zien hoe hij beweegt en wat er met, maar vooral in, zijn lijf gebeurd.
Het viel meteen op dat hij zich erg strak houdt in de rug en dat hij meer door zijn lijf moet leren bewegen. En met dat in het achterhoofd, ga ik straks met hem werken.
Dag 2 heb ik hem los in de bak gehad en dat was heel interessant om te zien hoe hij zich zou gedragen.
Hij was zeer onrustig en was erg loperig door de baan en vooral lonkend naar de paarden die in de weides staan. Daarnaast toonde hij weinig respect en kwam hij in volle galop op mij afrennen toen ik op hem afkwam. Kennelijk niet met de intentie voor mij opzij te gaan. Nu stap ik niet snel opzij voor een paard, maar nu ff wel
en dat was maar goed ook
maar goed, dat is een kwestie van inschatten.Dit grapje haalde hij tot 3x toe uit, maar ik heb er in eerste instantie weinig aandacht aan besteed. Uiteindelijk ben ik met mijn hoofdmaat 59/60 veeeeeeeeeel slimmer als dat hij is, dus ik wist dat ik het toch wel voor elkaar zou krijgen. Mij krijgen ze niet zo snel gek
Afijn, binnen no-time kon ik hem dus wel gewoon pakken en daarvoor heb ik hem de hemel ingeprijsd
Dag 3 mocht hij lekker de weide op, samen met een ander paard. En daar waar hij de dag ervoor nog in volle galop recht op mij af kwam denderen met de intentie recht over mij heen te gaan, aangezien ik voor zijn gevoel ernstig in de weg stond
, kwam hij nu keurig naar mij toe lopen, kon ik hem vastklikken en liep hij braaf met mij mee de weide uit.De dagen erna heb ik hem lekker een beetje met rust gelaten. Het viel mij op dat hij aan de hand nog niet erg gehoorzaam is, dus daar ben ik nu spelenderwijs mee aan de gang. Hij moet leren dat het not- done is mij ongevraagd voorbij te gaan en dat ik degene ben die zijn tempo bepaald. Hier ben ik heel subtiel mee aan de gang gegaan.
Dit zal wel als een rode draad door zijn training lopen. Hij mist wat 'basis-normen' en die moeten hem weer even bijgebracht worden, voordat ik uberhaupt een stap verder kan zetten.
Maar al met al een leuke uitdaging en een aanwinst in mijn stallen.
Wordt vervolgd!
Succes!!
wel gebruik ik nu nog een lege stal, die tegenover zijn eigen stal is. In een stal voelt hij zich 'safe' dus een kale stal leek mij een mooi punt om mee te starten. In eerste instantie ben ik bij hem gebleven om vervolgens buiten de stal bij hem te gaan staan. Ik laat hem nog niet alleen en ben nog duidelijk aanwezig voor hem, dit gaan we uiteraard afbouwen met de tijd.
Och wat word ik hier gefrustreerd van zeg
).