Bitloze Grand Prix: Waarom niet?4-10-2011
Een discussie over het gebruik van bitten in de top van de dressuur staat tijdens het Global Dressage Forum (30-31 oktober) op de agenda. Een recente citaat van de Engelse dressuurruiter Richard Davison: “Waarom kunnen we in Engeland wedstrijden rijden op trens en op FEI niveau alleen met stang en trens? Als bestuursorganen de strakke neusriemen niet bevalt, moeten ze alternatieven leveren.” De Franse Grand Prix amazone Alizee Froment gaat een stap verder. Tijdens het Global Dressage Forum rijdt zij haar Grand Prix paard zonder bit.
Alizee Froment is de Franse Chef d’Equipe van de pony’s en tevens is deze jonge amazone Grand Prix ruiter die op CDI-niveau aan de start verschijnt. Het rijden van dressuurpaarden is haar beroep. Alizee: “Nog niet van het ene paard afgestapt en dan kan ik alweer op de volgende. Het is de dagelijkse routine van alle professionele ruiters”. Soms is het van essentieel belang die routine te doorbreken, zegt Alizee. “Het is de reden waarom ik op een dag besloot, toen mijn Grand Prix paard Mistral was gezadeld en op me stond te wachten, om het hoofdstel te laten liggen en alleen zijn halster om te doen. Ik wilde controleren of mijn paard Mistral en ik nog steeds één waren. Vanaf de eerste voorzichtige stappen voelde ik meer plezier het bloed door mijn aderen stromen, daarbij proefde ik de smaak van vrijheid en het immense vertrouwen die ik had mijn paard had. Het meest opvallend wat ik beleefde was een optimale concentratie tussen ons beide. In mijn ogen is dressuur de weg naar het perfecte begrip en absolute harmonie, en het werken met een halster is een verdere stap op deze weg. Dit is de reden waarom ik heb besloten om regelmatig op deze manier met al mijn paarden te werken, van vijfjarige paarden tot mijn twee Grand Prix paarden”.
Alizee Froment demonstreert het bitloos rijden tijdens het Global Dressage Forum en gaat met trainers, jury’s en het publiek van internationale dressuur experts vanuit 25 landen de volgende vragen bediscussiëren. Is bitloos rijden te vergelijken met de ‘klassieke’ dressuur? Hoe zit het met de technische details: hoe werkt je ermee, hoe vaak, en is het te combineren met het rijden met de gebruikelijke stang en trens? En ten slotte wordt er met de FEI vertegenwoordigers bediscussieerd: in hoeverre moeten de regels van de wedstrijddressuur worden aangepast?
Meer informatie over het programma of het bestellen van kaarten: http://www.globaldressageforum.com. KNHS leden kunnen gebruik maken van een leden korting!