Bitloze grand prix: waarom niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Bitloze grand prix: waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:05

Bron: http://www.academybartels.com/public/ni ... nwsID=2700

Bitloze Grand Prix: Waarom niet?4-10-2011

Een discussie over het gebruik van bitten in de top van de dressuur staat tijdens het Global Dressage Forum (30-31 oktober) op de agenda. Een recente citaat van de Engelse dressuurruiter Richard Davison: “Waarom kunnen we in Engeland wedstrijden rijden op trens en op FEI niveau alleen met stang en trens? Als bestuursorganen de strakke neusriemen niet bevalt, moeten ze alternatieven leveren.” De Franse Grand Prix amazone Alizee Froment gaat een stap verder. Tijdens het Global Dressage Forum rijdt zij haar Grand Prix paard zonder bit.

Alizee Froment is de Franse Chef d’Equipe van de pony’s en tevens is deze jonge amazone Grand Prix ruiter die op CDI-niveau aan de start verschijnt. Het rijden van dressuurpaarden is haar beroep. Alizee: “Nog niet van het ene paard afgestapt en dan kan ik alweer op de volgende. Het is de dagelijkse routine van alle professionele ruiters”. Soms is het van essentieel belang die routine te doorbreken, zegt Alizee. “Het is de reden waarom ik op een dag besloot, toen mijn Grand Prix paard Mistral was gezadeld en op me stond te wachten, om het hoofdstel te laten liggen en alleen zijn halster om te doen. Ik wilde controleren of mijn paard Mistral en ik nog steeds één waren. Vanaf de eerste voorzichtige stappen voelde ik meer plezier het bloed door mijn aderen stromen, daarbij proefde ik de smaak van vrijheid en het immense vertrouwen die ik had mijn paard had. Het meest opvallend wat ik beleefde was een optimale concentratie tussen ons beide. In mijn ogen is dressuur de weg naar het perfecte begrip en absolute harmonie, en het werken met een halster is een verdere stap op deze weg. Dit is de reden waarom ik heb besloten om regelmatig op deze manier met al mijn paarden te werken, van vijfjarige paarden tot mijn twee Grand Prix paarden”.

Alizee Froment demonstreert het bitloos rijden tijdens het Global Dressage Forum en gaat met trainers, jury’s en het publiek van internationale dressuur experts vanuit 25 landen de volgende vragen bediscussiëren. Is bitloos rijden te vergelijken met de ‘klassieke’ dressuur? Hoe zit het met de technische details: hoe werkt je ermee, hoe vaak, en is het te combineren met het rijden met de gebruikelijke stang en trens? En ten slotte wordt er met de FEI vertegenwoordigers bediscussieerd: in hoeverre moeten de regels van de wedstrijddressuur worden aangepast?

Meer informatie over het programma of het bestellen van kaarten: http://www.globaldressageforum.com. KNHS leden kunnen gebruik maken van een leden korting!

Afbeelding

Caira

Re: Bitloze grand prix: waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:16

WAUW waanzinnig dit! zou graag heen gaan, maar de kaartjes zijn iets boven budget

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:25

Wow, dat klinkt super zeg :) Zou er ook wel graag naar toe gaan inderdaad.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:14

ON --> EV

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:15

WOW!!! Geweldig!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:18

Hoe is hij dan in de loop der jaren getraind?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:23

Johanna59 schreef:

Met bit :)

anneliesdj

Stoer zeg, ben benieuwd wat daaruit rolt.

Is zij ook de ruiter links? Valt op dat daar veel meer spanning is.

JJane

he he zou tijd worden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

Electra63 schreef:
Johanna59 schreef:

Even mezelf quoten uit ander topic:

Ja, maar voor haar was het ook een 'switch' die ze vooral mentaal moest maken.... ze geeft ook aan dat vertrouwen eerder de reden was om het niet te doen.... Ofwel: een paard dat goed aan te hulpen staat, de ruiter aanvaard als leider, en een ruiter met veel vertrouwen in het paard kan blijkbaar bergen verzetten zonder bit...

Dat zij kundiger is dan velen geloof ik direct... wel een prachtig streven! dat zie ik toch echt liever dan zo'n stapel oud ijzer.... een trensje is toch wel even iets anders dan een grote hand vol schroot (S&T) dat zachte, fragiele mondje in duwen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

anneliesdj schreef:

Lijkt dezelfde ruiter. Maar links is tijdens een wedstrijd, misschien wedstrijdspanning?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:25

anneliesdj schreef:

Rechts is inderdaad een veel fraaier beeld... ook het paard oogt meer ontspannen..... ik wordt hier wel warm van!
Jammer dat die kaarten onbetaalbaar zijn...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:26

Electra63 schreef:
anneliesdj schreef:

Lijkt dezelfde ruiter. Maar links is tijdens een wedstrijd, misschien wedstrijdspanning?

Iemand met zoveel ervaring die dit bovendien als betaalde job heeft zal toch niet meer geplaagd worden door teveel spanning?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:27

Ninx schreef:
Electra63 schreef:

Even mezelf quoten uit ander topic:

Ja, maar voor haar was het ook een 'switch' die ze vooral mentaal moest maken.... ze geeft ook aan dat vertrouwen eerder de reden was om het niet te doen.... Ofwel: een paard dat goed aan te hulpen staat, de ruiter aanvaard als leider, en een ruiter met veel vertrouwen in het paard kan blijkbaar bergen verzetten zonder bit...

Dat zij kundiger is dan velen geloof ik direct... wel een prachtig streven! dat zie ik toch echt liever dan zo'n stapel oud ijzer.... een trensje is toch wel even iets anders dan een grote hand vol schroot (S&T) dat zachte, fragiele mondje in duwen!

Dan quote ik mezelf ook maar even:
anneliesdj schreef:
>;) Ik ben heel benieuwd waar jij dat leest.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:27

Toch zal er op den duur de stang en trens weer gebruikt moeten worden. Een soort onderhoud. Anders komt het niet goed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:28

Ninx schreef:
anneliesdj schreef:

Rechts is inderdaad een veel fraaier beeld... ook het paard oogt meer ontspannen..... ik wordt hier wel warm van!
Jammer dat die kaarten onbetaalbaar zijn...

IMO kun je het helemaal niet vergelijken en hoeft dat ook niet. Links is wedstrijd, misschien nationaal/internationaal niveau dus spanning. Rechts is misschien gewoon thuis tijdens een training. Het ziet er wel goed uit, maar paard is gewoon opgeleid op de traditionele manier door een kundig ruiter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:29

Johanna59 schreef:
Toch zal er op den duur de stang en trens weer gebruikt moeten worden. Een soort onderhoud. Anders komt het niet goed.

Volgens mij, gebruikt ze het ter afwisseling, dus allebei, prima toch?

En Ninx: juist topsporters hebben wedstrijdspanning (nodig) om optimaal te (kunnen) presteren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:30

Johanna59 schreef:

Waarom?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:32

Citaat:
Iemand met zoveel ervaring die dit bovendien als betaalde job heeft zal toch niet meer geplaagd worden door teveel spanning?

Ik durf er 100 euro op te zetten dat onze nederlandse toppers voor een belangrijke wedstrijd best wel spanning hebben.
En wat mij betreft is dat niet meer als gezond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:33

Johanna59 schreef:

Dat zeg je... maar is dat zo? Wie heeft ooit verzonnen dat er niet 1, maar zelfs 2 bitten in 1 mond moesten?
Ik weet niet of jij die combinatie van bitten wel eens in je hand hebt gehad, de grootte en het gewicht ervan gevoeld hebt, en je hebt staan afvragen waarom dat in godsnaam in zo'n betrekkelijk kleine, gevoelige en zachte ruimte moest?

Ik vind het onzinnig en juich het toe dat er veel discussie over is...

Wat mij betreft lekker afwisselend bitloos en met trens..... maar die S & T moet er gewoon uit...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:34

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik durf er 100 euro op te zetten dat onze nederlandse toppers voor een belangrijke wedstrijd best wel spanning hebben.
En wat mij betreft is dat niet meer als gezond.

Ongetwijfeld... maar dat je je schouders daardoor naar je oren trekt, je ellebogen achter je romp hebt, je eigen kaak vastzet en verkrampt, en het paard achter de loodlijn kruipt, zou dan wel een groot verlies zijn dankzij die spanning...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:36

Lees ik het goed dat de kaarten voor 2 dagen maar liefst 665 euro kosten?????????????????

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:37

Cowgirl schreef:
Lees ik het goed dat de kaarten voor 2 dagen maar liefst 665 euro kosten?????????????????

Ja, bizar he? }:0 Niet te geloven..... dressuur is toch voor the lucky few ;) :D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:28

Ook ik vind de foto links veel te gespannen over komen vergeleken bij de rechter.En dan kijk je idd puur naar haar gezicht,schouders,handen.Tuurlijk is de rechter lekker tuus maar de uitvoering is er niet minder om!Gaaf om te zien.
Ik ben dan niet zo`n goede ruiter maar wissel het ook graag af.Maakt ook dat ik meer met m`n zit ga doen en niet zo op de teugels focus :o

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:33

Ik vind dit weer een stapje in de goede richting :j leuk om te horen ( en aan anderen te kunnen vertellen) dat een Grand Prix paard ook op een halster gereden kan worden :)