Andrew Mclean, mijn dag kan niet meer stuk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Andrew Mclean, mijn dag kan niet meer stuk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:17

Ik ben gisteren naar een fantastische clinic geweest van Andrew Mclean.
Voor wie hem niet kennen; Andrew Mclean is een Australische gedragsbioloog met een doctoraat in het leervermogen van paarden.
Andrew heeft het voor elkaar gekregen om de wetenschap achter het leervermogen van paarden te koppelen aan de training van paarden. Dit is wat hem en zijn manier van werken voor mij en vele anderen uniek maakt.

Zijn grootste zorg is het welzijn van paarden en van de mensen die met paarden werken, geen wonder dat het dan ook een geweldloze manier is. En dat kan!!!

Als je een paard op deze manier kan trainen en ermee blijft werken, zal het voor paard en ruiter/begeleider een stuk ontspannender en veiliger zijn.
Als je 'weet' word het zoveel duidelijker waar het soms misgaat. Hoe verkeerd we soms denken over hoe paarden in elkaar zitten en hoe geweldig is het als je dat wel weet!

Het is toepasbaar op alle disciplines van de paardensport, omdat een paard een paard blijft. Het maakt ook niet uit waar je eigen voorkeur naar uitgaat western, dressuur of welke ook en ook niet of je net begint of al vergevorderd bent.

Het begint allemaal vanaf de grond, vanwaar je de meeste hulpen (+/- 10, echt waar!!) prima kan aanleren. Dit is ook mogelijk bij nog onbereden paarden op een zo geweldloze manier dat je paard, tegen de tijd dat je erop mag/kan, al zo goed de signalen kent dat je er (bijna natuurlijk) zo mee weg rijdt. Op dezelfde manier pak je ook problemen aan, schep duidelijkheid en eenvoud voor jezelf en je paard, geloof me het werkt.
Paarden zijn niet zomaar dwars, gemeen of doen het expres niet en meer van dat soort uitspraken.
Een paard snapt het gewoonweg niet of niet meer, ze lijken zo weinig op ons dat dat voor velen van ons zelf niet te snappen is!

Ik heb in ieder geval een kundige man aan het werk gezien, de kleinste details merkte hij op. Ik ben blij dat ik hem binnenkort weer zal horen/aan het werk zal zien tijdens de Popular Equitation Science Day, 26okt. Wil je net als ik, het ook zo graag goed doen voor je paard, er zijn nog een paar kaarten over. Er zal een "paardenwereld" voor je open gaan!
http://www.equitationscience.com/ISES20 ... onDay.html

Ach ik zou zo wel even door kunnen schrijven. Maar waar het voor mij om gaat is dat we het voor (veel) paarden nu eens goed gaan doen, dat we ze voor eeuwen trouwe dienst nu eens eindelijk belonen in de taal die ze begrijpen.
Want wat ik al wist en nu heel zeker weet, het zijn geweldige dieren waar wij mee omgaan en wat mij betreft verdienen
de paarden: alle RESPECT!!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:00

he jolin aan gezien mijn engels niet zo goed is
zou je mischien nog wat meer willen vertellen door bv praktijk voor beelden

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 10:16

SulJinty

Re: Andrew Mclean, mijn dag kan niet meer stuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:03

Klinkt goed Jolin. Ik ga het vanavond eens op m'n gemakkie doorlezen en bekijken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:15

Ik vind dit een beetje een reclamepraatje. En ga dan ook temmen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:08

Dit zou helemaal nieuw moeten zijn? Valt reuze tegen, hoor. Deze man heeft duidelijk niet goed opgelet bij de NH-lessen, want wat hij daarover zegt klopt niet, en voor de rest zegt hij eigenlijk gewoon dat als je een probleem hebt met je paard je terug moet naar de basis en ook dat doet iedere verstandige en kundige trainer wel. Enige probleem is dat veel mensen niet zo'n goed besef hebben over wat de basis is :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:17

Ik kan de filmpjes niet openen, maar is dit nu zo nieuw? Iemand als Inge Teblick werkt net zo goed met "het koppelen van de wetenschap achter het leervermogen aan de training." Die kennis ligt bovendien voor iedereen al lang voor het oprapen; zie haar boek 'grondwerk met paarden'. :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:33

Ik kon alleen het eerste filmpje openen en van wat ik kon zien vond ik het niet echt boeiend.
Wil wel een filmpje zien hoe hij een paard traint want volgens mij heeft hij niet veel verstand van het lichaamstaal van paarden als ik hem zo met dat paard zie lopen.

jacq46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:50

Ook ik ben er geweest en het heeft heel veel indruk op me gemaakt. Wat ik hier lees en ook wat ik merk aan de omgeving is dat mensen zo sceptisch zijn als het gaat over nieuwe dingen. Jammer hoor. Op de 1 of andere manier willen mensen toch graag blijven geloven en handelen zoals ze zelf denken. Ik vraag me dan ook af: wat heb je te verliezen om het anders te doen als het in het belang van je paard is? En willen we niet allemaal graag weten wat er in het paard zijn hoofd omgaat? Nou ikke wel en ik ben blij dat ik er naar toe ben gegaan en ga ook zeker naar het ISES in oktober. Eerder had ik zijn boek al gelezen en merk nu al zoveel verschil bij mijn paard dat ik er niet omheen kan om te geloven wat deze man te vertellen heeft.

Ik ben het met je eens Jolin.... dit is een gemiste kans als je het voorbij laat gaan!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:12

Het punt is dat het niet "iets nieuws" is, daarbij lijkt het niet veel extra's te bieden ten opzichte van hoe ik nu met mijn paarden omga. Over het algemeen heb ik een aardig beeld van wat er in het hoofd van ze omgaat en ook hoe ze elk op hun eigen manier leren en dus op hun eigen manier moeten worden aangesproken.
Maar goed, als het jouw wel iets te bieden heeft, moet je er vooral naartoe gaan. Absoluut goed om meer kennis op te doen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:54

Als iemand de filmpjes echt wil zien kan je ze eenvoudig zelf vinden met die ene link! Gewoon zoeken op Hippotv.be op omgang.

Waratje, prima toch dat het fijn gaat met je paarden, houden zo.

jacq46, het was super he!

cocochanel, had je 'm gezien dan zou je niet zeggen dat hij er geen verstand van heeft.

elanor, Inge laat inderdaad heel goed zien hoe snel en goed paarden kunnen leren, denk aan de worteltjes in je hand!

SulJinty, het kan bijna niet anders of jij begrijpt waar ik het over heb.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 22:04

Ennuh, even de vertaler aanzetten kan wat duidelijkheid geven bij de ISES link bovenaan .
En helemaal naar beneden scrollen helpt ook ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 07:15

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:53

Klinkt mij ook niet echt heel nieuw in de oren. Beetje het idee van het wiel opnieuw uitvinden?
Maar mischien komt dat omdat je geen beelden hebt van waar hij aan het werk is. Mischien dat het dan anders blijkt.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 12:20

Blabla, hij zal ook de laatste zijn die zegt iets nieuws uitgevonden te hebben daar begint hij zelfs zijn uitleg mee, hij is niet de zoveelste, daar is hij de man niet naar. Hij is voor mij wel de eerste die mij uit kon leggen hoe een paard in de wereld staat. Ik weet nu wat er werkt en waarom het werkt.
Geloof me ik zou niet zo enthousiast zijn over de eerste de beste oproer kraaier! Heb daarvoor al te veel van die types gezien.
Laatst bijgewerkt door jolin op 26-09-11 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:25

Ow oeps sorry, dat krijg je als je een filmpje kijkt met een een half oog :o
Maar het verhaal over hulpen die elkaar overstemmen klonk wel heel aannemlijk, dat dan weer wel :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 12:29

:D Is oke hoor.
Gewoon proberen en je paard laat het je wel weten.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:53

OPG -> VVDD