5 jarige Haflinger Beau op wedstrijd, M1 Dressuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

5 jarige Haflinger Beau op wedstrijd, M1 Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:14

En daar is Beau weer :D

Afbeelding

Afgelopen zaterdag (17 september) was de onderlinge van de club, in Firdgum. Natuurlijk deed
ik weer mee met Beaut'je en dit keer in de M1. We hebben nu 2 officiele M1 wedstrijden
gereden en nu 1wp. Na de 2e wedstrijd (waar ik dus een wp had) heb ik besloten om even een
wedstrijdstop te houden en thuis lekker door te trainen. Beau heeft namelijk het probleem dat
hij slomer word als ik de zweep weg leg, wat nu wel beter gaat maar ik toch wil vermijden op wedstrijd.
Ik kan namelijk geen scherpe been hulpen geven, en dat heeft hij heel goed door. Dus daar zijn we
goed mee bezig de laatste tijd.

Ook zijn we er achter gekomen dat mijn nu half jaar oude fryso zadel voor de 2e keer 2 drukplekken
heeft gecreeerd op beau zijn rug en morgen komt de zadelmaker dus weer. Ik reed de wedstrijd nu ook op een zadel van
mijn instructrice, wat heel anders zat.

Verder ben ik ook weer enorm druk bezig geweest met mijn houding, ik heb nogsteeds wel de neiging om achterover
te gaan zitten wat echt een enorm verkeerd beeld geeft, want hangen doe ik echt niet.

Maar goed, ik was erg benieuwd hoe Beau het zou doen na een maand trainen om zonder zweep te rijden en zag de
wedstrijd ook echt alleen als training. Het was echt vies koud weer en dan is Beau altijd op zn best. Hij wou echt voor
me lopen en heeft geen 10 seconde zijn mond dicht gehouden, hij moest echt even zich laten zien en dat heeft hij
wat betreft de jury ook gedaan! Ik had 200 punten en daarmee ook de hoogste score van de dag.
Dus ik kan niets anders zeggen dan dat ik enorm trots was op mijn haflingermannetje! :D

Voor diegenen die Beau nog niet kennen,
Korte informatie over Beau:
Naam: Beau
Ras: Haflinger
Vader: Onbekend
Leeftijd: 5 jaar
geboortedatum: 8 april 2006
Hoogte: 148 cm
Geslacht: Ruin
Niveau: M1 Dressuur

Leerpunten van mijzelf
* Mijn vreselijke houding, het ging iets beter maar heb nogsteeds de neiging om achterover te gaan zitten,
Wat een ongelofelijk verkeerd beeld geeft, en ik mijn rug ook belast (en wie weet die van Beau.)
* Handen, ik heb heel weinig kracht in mijn handen, dit moet ik echt leren opbouwen. Heb ook speciale
antislip teugels en rijd met handschoentjes omdat anders de teugels uit mijn handen gleiden. Wat erg vervelend
is voor mij en voor Beau omdat Beau soms te lange teugel krijgt en de constante druk verloren gaat.
* Beenhulpen, Ik moet leren om concequent te zijn met mijn beenhulpen, hij loopt echt soms duidelijk over mij heen.
* Hakken uitdrukken, ik heb wel eens de neiging om mijn hakken op te trekken.
* Handen rechtop houden
* Vooruit kijken, daar begin ik de laatste tijd mee, erger me er dood aan als ik de fotos terug zie.
(heb geen spiegels dus voor mij is het de gewoonte geworden om in mijn schaduw te kijken.)

En hier natuurlijk de beloofde fotos :D
Inrijden
1.Afbeelding
Het begon echt te plenzen, maar het ergste vind ik nog mijn afschuwelijke houding. Ik moet rechtop zitten, vooruit kijken en handen
meer naastelkaar, gelijke hoogte en rechtop. Ben wel erg tevreden met zijn actieve achterhand.

In de proef
2.Afbeelding
Ik kan het niet goed zien, maar ik zit volgens mij iets achterover. Verder mogen mijn hakken meer uitgedrukt.

3. Afbeelding
Redelijke houding, zit wel een beetje als een zoutzak vind ik, Beau zijn achterhand mag nog wel wat meer onderteden.

4. Afbeelding
Inzet middendraf, hij mag nog wel wat meer zakken van achteren. Ik moet mijn handen meer sluiten en letten op mijn kapstokjes.

5.Afbeelding
Wat doe ik in vredesnaam met mijn hoofd? :( Gelijk het hele beeld verpest! Achterhand treed wel redelijk mooi onder.

6.Afbeelding
Vage foto, volgens mij einde van de middendraf en sluit ik hem nu weer wat op. Ik vind mijn teugels wat te lang en moet wat meer
meegeven zodat de achterhand er ook beter onder kan komen. En vooruit kijken.

7.Afbeelding
Middendraf andere kant, vind ik me persoonlijk wat beter en rechterop zitten.
Wel kijk ik weer vooruit en moeten mijn hakken wat meer uitgedrukt worden.

8.Afbeelding
Middengalop, prikte hem net bij, wat niet veel effect gaf behalve een verpest beeld ! Hij mag veel meer ondertreden en bergop.
Ook zit ik belabberd.

9.Afbeelding
Zelfde verhaal, mijn hele houding is bagger en hij mag veel meer bergopwaarts.

10.Afbeelding
Drafje tussendoor, hakken meer uitdrukken. Opzich vind ik hier mijn houding wel redelijk.

Hier het topic van vorige keer ter vergelijking, ons eerste M1 wedstrijd: [RIJ-ITP] Haflinger Beau, Ons Vreselijke M1 Debuut.

Zo, dat was het alweer,
Tips en commentaar is vind ik hartstikke fijn en is dus van harte welkom!!

Groetjes Lotte

Vulina

Re: 5 jarige Haflinger Beau op wedstrijd,M1 Dressuur (200 pten.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:23

Netjes Lotte! En wat een enorme punten zeg! Gefeliciteerd! Punten noem je zelf al, weinig aan toe te voegen ;)

aerdenhout1

Re: 5 jarige Haflinger Beau op wedstrijd, M1 Dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:32

MMMM...ik vind het niet zo'n fijn beeld geven. Je hangt verschrikkelijk achterover en trekt daarbij ook behoorlijk in de mond van de pony. Het geeft een beeld waarin het lijkt of je de hele voorkant aan het tillen bent.
Aangezien ik ook kan zien dat deze Haflinger echt een goede sportpony is, zou ik daar aan gaan werken anders kom je zo direckt in de M2 in de problemen. Veel losser maken aan de voorkant zodat hij zich zelf gaat dragen.
Foto 10 de laatste is ook de beste vind ik. Daar zit je zelf redelijk recht en dat geeft al een heel ander beeld.
heb je nooit iets op je protocol staan dat je hem losser moet krijgen voor en zelf rechter moet gaan zitten?
Als je dat voor elkaar kan krijgen denk ik dat jullie een super toekomst hebben!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:39

Allereerst, wat een kicke haf zeg! Heel stoer dier! Wel ga ik met Aerdenhout1 mee dat er behoorlijke verbeterpunten zijn. Je houding geef je zelf al aan, maar daarbij lijkt het alsof je erg aan de teugels hangt. Hierdoor toont het allemaal nogal zwaar en stug. In de draf (voorzover dat van foto's te beoordelen is) ziet het er verder wel lekker actief uit. In de galop moet het idd meer bergopwaarts, maar ook dat geef je zelf al aan.

Gefeliciteerd met je punten! Ik denk dat er nog zeker wat rek in zit, dus als je aan bovenstaande punten nog wat werkt, wordt je zeker een combinatie om serieus rekening mee te houden.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:42

ik vind het zelf nu ook niet echt een fijn beeld geven. Je zit echt behoorlijk naar achteren en het oogt nu wel dat je behoorlijk zit te trekken al kan dat niet zo zijn.. Ik denk dat als je zelf rechtop gaat zitten en vooruit kijkt het beeld gelijk veel netter gaat zijn!

Goed dat jullie even gaan doortrainen en ben erg benieuwd naar jullie volgende wedstrijd :D

En een detail :P ik zou je haar even netjes in een knot oid doen, ziet er toch net wat verzorgder uit :)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:04

Ik vind foto 3 de enige fijne foto.

Hij loopt enorm gaaf te sjouwen en ziet er goed uit,dat is top. Maar besef dat de meeste haflingers des te sterker en heter worden als je er zo streng aan gaat werken voor. Want dit vind ik écht een erg strenge hand inwerking,dood zonde.

Denk aan je controle en rust in het rijden,iets meer die power is super ( vooral richting de M1 vind ik dat al heel goed als er net iets meer uit komt.) ,maar laat het paard dit doen door aan te spannen en niet door alleen maar verkeerde spanning op te bouwen waardoor die alleen maar vast gaat houden,want hoe meer hij vast houd in zn rug en zn hele lijf, hoe minder fijn jij erop kan zitten. ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:10

_Bitje_ schreef:
Verder ben ik ook weer enorm druk bezig geweest met mijn houding, ik heb nog steeds wel de neiging om achterover
te gaan zitten wat echt een enorm verkeerd beeld geeft, want hangen doe ik echt niet.

Leerpunten van mijzelf
* Mijn vreselijke houding, het ging iets beter maar heb nogsteeds de neiging om achterover te gaan zitten,
Wat een ongelofelijk verkeerd beeld geeft, en ik mijn rug ook belast (en wie weet die van Beau.)
* Handen, ik heb heel weinig kracht in mijn handen, dit moet ik echt leren opbouwen. Heb ook speciale
antislip teugels en rijd met handschoentjes omdat anders de teugels uit mijn handen gleiden. Wat erg vervelend
is voor mij en voor Beau omdat Beau soms te lange teugel krijgt en de constante druk verloren gaat.

En het staat ook een paar keer aangegeven bij de foto's dat ze wel weet dat ze achteroverhangt.. Dus ik denk dat het een beetje overbodig is om dat dan 4 keer achter elkaar tegen haar te zeggen...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:13

het is altijd goed om TS tips te geven en heb niet het idee dat het bovenstaande enkel gezegd is ter bevestiging, er staan ook tips :) Iedereen bedoelt het goed ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:20

Ik vind m nog steeds gaaf...je hebt het paard in ieder geval heerlijk aan het lopen, nu zelf nog leren meezitten!
Als ik je een tip mag geven, zoek het boek 'basis rijkunst' van Anne Muller eens op. Daarin staat echt ontzettend duidelijk beschreven hoe je moet zitten met een heel goed onderbouwde theoretische achtergrond. Daarnaast denk ik dat je er meer hulp vanaf de grond bij nodig hebt. Ik denk dat deel van het probleem is dat op het moment dat jij denkt recht te zitten, je nog altijd te ver achterover hangt. En van een klein beetje achterover is het een kleine stap naar veel achterover hangen....je moet eerst weer voelen hoe het is om echt recht en in balans te zitten en dat kan je zelf bijna niet corrigeren omdat je het waarschijnlijk gewoon niet meer voelt. Pas als je eenmaal gevoelt hebt wat recht ook weer was zal ineens het kwartje vallen en kan je dat gevoel terug opzoeken in je eigen rijden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 18:06

Dankjulliewel voor jullie snelle reacties weer !

Aedernhout1: ik ben me heel goed bewust van mijn afschuwelijke houding en erger me er net zo erg als Jou aan, alleen 1 ding wat niet zo is is dat ik aan de teugels hang. Als dat zo zou zijn dan had Beau al lang niet meer zo kunnen lopen en zou die nu goed vast zitten en zijn hele rug blokeren, dat doet ie niet. Doordat ik zo achterover zit lijkt gr inderdaad zo, maar als je goed kijkt zie je dat mijn teugels ook langer zijn dan normaal + dat ik mijn handen niet eens kan vastzetten ( geen grip / kracht in mijn handen). Dus ik ben het verder echt helemaal met je eens over mijn afschuwelijke houding, maar ik zit hem niet tegen te werken in zijn mond. De jury heeft daar verder ook niets over gezegd.

De rest beantwoord ik vanavond, ik zit nu op mijn mobiel en dat typt enorm lastig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:26

Zoals ik al zei _Bitje_ het lijkt alsof, net wat je zelf al zegt, als je echt aan het hangen was, dan zou de pony niet meer naar voren willen, maar het geeft wel het beeld van hangen!
Potverdorrie, schop onder je kont moet je hebben! RECHTOP gaan zitten hoor!!
Als je het zelf weet, dan elk stap die je pony doet er aan denken!
Het is gewoon zo zonde! Zowel amazone als Haflinger kunnen volgens mij echt ver komen, maar naarmate je verder komt wil het oog ook steeds meer!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 19:59

Dankjullie wel voor jullie reacties :j

aerdenhout1: Hahah nou krijg ik iedere keer maar een schop als ik wat achterover ga zitten, heb ik het in
ieder geval snel afgeleerd! Het is zo jammer dat ik geen spiegels heb, en het echt puur op mijn gevoel moet
doen, en dan stres ik hem helemaal omdat ik niet weet of ik nou recht zit, iets achterover of juist weer
voorover. Hoe dan ook, ik ben er druk mee bezig! En ja inderdaad, je vergeet het al snel en je hebt zo
je gedachten ergens anders. Maar na het zien van deze fotos denk ik weer; oliebol! nogsteeds zit ik niet
rechtop! En ik ben me er heel goed van bewust dat het hele beeld het hem juist doet hoe verder je komt, dankjewel
ik beloof dat ik heel goed mijn best doe om mijn houding te verbeteren :)

_Esther_87_: Klopt, ik heb niet door dat ik achterover zit, omdat ik de teugels langer houd en Beau daardoor ook niet
aangeeft dat ik trek. Misschien is dat juist wel wat ik moet doen, de teugels meer op maat, waardoor ik wel rechtop
MOET zitten. Het is gewoon erg lastig, iets wat je jezelf aanleerd weer moet afleren. Dankjewel :D

_Aurora_: ik ben blij dat iedereen het goed bedoelt, en ik sta open voor kritiek en tips, daar word je alleen maar beter
en harder van :j
Maar houd het wel leuk, ik weet van mijzelf dat dit een groot probleem is bij mij, en ben daar ook echt niet trots op :n.
Over dat trekken, kijk mijn reactie bij Vilouma :j

vilouma: Jammer dat de fotos zo'n verkeerd beeld geven wat betreft mijn handen. Ik mocht willen dat ik wat meer
grip had in mijn handen, want dat is juist een probleem bij mij. Ik heb erg veel moeite om de teugels vast te houden,
en heb daarom ook speciale teugels er voor. Dus strenge inwerking, dat valt best wel mee ;)
Dat het zo lijkt, dat vind ik ook, het is alleen niet zo en baal er erg van dat mijn houding het hele beeld daarmee verpest.
Ik rijd Beau al 2 jaar, en niemand heeft verder op hem gereden. Zijn bewegingen zijn alleen nog maar gevorderd en zijn
achterhand is ook duidelijk actief, als je goed kijkt naar de fotos en niet alleen focussed op mijn houding. Als ik daadwerkelijk
hem helemaal zou tegenwerken van voren, zou hij allang helemaal vastzitten en al lang niet meer zo kunnen sjouwen, en kijk
alleen al naar dat hoofdje, dat straalt echt geen pijn/spanning of iets anders negatiefs uit. :)
Ik ben me heel goed bewust van mijn houding en werk er keihard aan, maar strenge inwerkingen, dat valt echt reuze mee hoor :j

mylittlejoy: Dankje voor je reactie, wat betreft mijn houding, daar heb je helemaal gelijk in en ook ik kan dr geen goed woord
over zeggen. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven is het onmogelijk voor mij om aan de teugels te hangen, omdat ik amper
kracht kan uitoefenen met mijn handen, ik heb dus weinig grip. Ik snap wel dat het zo lijkt, maar als je heel goed kijkt heb ik mijn
teugels ook redelijk lang dus belemmer ik hem niet in de mond. :)

Vulina: Dankjewel :o

Dankjulliewel voor jullie reacties, ik zal zeker wat doen met de tips die zijn gegeven. Misschien dat het werkt!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:08

Ziet er goed uit hoor Lotte
jammer dat je zo achterover hangt, ik doe dat ook heel erg en weet hoe moeilijk het is daarop te letten.
Ik denk inderdaad dat het daardoor lijkt alsof je hem voor heel strak hebt (kreeg ik in mijn topic ook commentaat over) maar dat vertekend door het achterover hangen.

Probeer hem in de galop, wat je zelf ook zegt wat meer bergop te krijgen. voor de rest ziet het er goed uit.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:10

Lotte wat heb je hem toch supersupersuper gaaf aan het lopen! +:)+
En dat ondanks de regen..

De galop is denk ik nog een aandachtspuntje, zou iets meer bergop mogen.

Gefeliciteerd met de onwijs hoge punten, mag je trots op zijn.

We zien jullie binnenkort in de Z1 he :wave: :))

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:26

wauw Lotte die 200 punten zijn echt top. Beau loopt ook lekker te swingen. Op sommige foto's mag hij nog wat losser in de bovenlijn. Maar dat gaat helemaal goed komen, en jouw houding ook :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:38

Haha dankjulliewel :o

Z zou me echt leuk lijken (of nog hoger :o ), maar we doen rustig aan, Beau is nog maar 5 en ik groei toch niet meer,
dus we hebben alle tijd! :D

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:17

het is ook leuk bedoeld en dat trekken weet ik ook dat het niet zo is alleen toont het nu wel zo. Het komt zeker weten goed en jullie gaan nog ver komen als je nu al zo ver bent!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:29

Ik zie toch echt de inwerking in de mond en de spanning die daaruit voortkomt, maar dat zal wel aan mij liggen ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:37

Dankjulliewel!

Vilouma, ja dan zal dat inderdaad aan jou liggen :j
De enige spanning die er was was dat Beau zich helemaal opwindde door het publiek en de ponys die hij voorbij zag komen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:00

Niet zo streng voor jezelf Lotte! :(:)
Als je rechtop gaat zitten dan verandert heel het beeld! Ziet er dan een stuk beter uit! +:)+

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:07

Wat een geweldig beenwerk heeft Beautje toch :+:

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:18

_Bitje_ schreef:
Dankjullie wel voor jullie reacties :j

_Esther_87_: Klopt, ik heb niet door dat ik achterover zit, omdat ik de teugels langer houd en Beau daardoor ook niet
aangeeft dat ik trek. Misschien is dat juist wel wat ik moet doen, de teugels meer op maat, waardoor ik wel rechtop
MOET zitten. Het is gewoon erg lastig, iets wat je jezelf aanleerd weer moet afleren. Dankjewel :D

Dat was deels wat ik bedoelde, maar nog niet helemaal. Ik denk dat op het moment dat jij er bewust mee bezig bent en denkt dat je rechtop zit, nog altijd wat achterover hangt. Heel veel mensen zitten een fractie achterover, dit word ook vaak gestimuleerd door te zeggen 'je moet trots zitten' en 'rechtop!' wat aan kinderen geleerd word. Je moet inderdaad rechtop zitten, maar rechtop wil zeggen met je schouder boven je heup, de meeste ruiters zitten daar net een fractie achter. Ikzelf meestal ook.
Pas als je weer even heel bewust echt gevoeld hebt wat rechtop is (en bij mij voelde dat alsof ik vreselijk vooroverhing) dan pas kan je jezelf verder verbeteren naar dat gevoel toe. En je teugels worden dan vanzelf korter..andersom werkt niet omdat je dan balans verliest.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:24

Ik vind het ook niet echt een fijn beeld geven.
Zoals al gezegd word, jij hangt heel erg naar achter en daarbij word er in de mond van je paard getrokken...
En zou proberen je hakken uit te drukken.

Ga met meer trots op je paard zitten want het is echt een heerlijk dier. :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:25

Die tilt z'n voetjes leuk op zeg ;)

zonde van je zit, gelukkig ben je er zelf wel van bewust..

tip:
Probeer zo vaak mogelijk iemand mee te nemen met rijden die je constant corrigeerd.. ik heb het zelf ook gehad, maar je moet zelf het idee hebben dat je wat voorover zit, daar veel foto's en videos van maken en dan de middenweg zoeken in je zit..

komt vast goed ;) succes met deze leuke haf..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 22:53

Ohww.. had nooit dit topic moeten openen, straks denkt heel bokt dat ik 1 of andere dierenbeul ben.. :\

Zon_Zhivago: Dat probeer ik ook, zo vaak mogelijk maar vaak zijn die ook bezig met rijden en dan begrijp ik
dat ze het irritant vinden om continu op mij te letten. Fotos en filmpjes zeur ik veel om, (menig mens die mij
kent noemt mij zelfs fotogeil := ) Omdat ik heel vaak rijfotos van mijzelf wil om mijzelf te verbeteren.
Dankjewel :)

DNIEZE: Ik denk dat ik niet meer ga reageren op wat betreft het 'trekken of hangen' in de mond.
Heb vaak genoeg vermeld dat dat absoluut niet waar is, dat het misschien zo lijkt omdat ik achterover zit
maar dat ik ook mijn teugels heel lang heb waardoor het qua druk gewoon hetzelfde blijft.
Maar goed, Het is aan jouw wat je wilt geloven ;)

Ik ben zeker trots op hem, Nog nooit zo'n geweldige band met een paard gehad
en probeer ook met al mijn gevoel zo te gaan zitten, maar helaas makkelijker gezegd dan gedaan.
Dankjewel :)

_Esther_87_: Dankjewel voor je uitleg, ik zal er zeker wat mee doen.
Pff.. ik haat echt mijn houding, bah.. :(

Kim: Dankjewel, ben ook enorm trots op mijn beautje die het allemaal zo gemakkelijk en leuk oppakt met plezier! :D

Amigo: Ik kan maar beter wel te streng zijn voor mijzelf, want ik erger me steeds meer aan mijn houding,
het hele beeld vertekend en ik ben het gewoon helemaal zat :o
Dus, ik ga maar weer keihard aan de slag, en waarschijnlijk mag ik 1 keer in de week naar mijn vereniging te rijden
waar ze spiegels hebben hangen :):)
Dankjewel :D