Het is de voor Europa belangrijkste approved show voor American Miniature Horses van het jaar.
3 judges uit Amerika, deelnemers uit heel Europa en zelfs (prof) mensen uit Amerika die paarden voorbrachten en ook paarden die soms al meervoudig wereldkampioen waren.
Ik had mij ingeschreven met een van mijn eigen fokproducten, DT Midnight Painted Patton. Een jaarling hengstje van 31" (79cm).
Vorig jaar als veulen werd hij al European Champion weanling Stallions.

En nu de vraag hoe hij het zou doen als jaarling hengst. Toch een van de zwaarste rubrieken.
Op zaterdag showde ik hem in de AOTE junior stallions. Een class met hengsten in de leeftijd van veulen t/m 2 jaar.
AOTE = Amateur Owned, Trained & Exhibited. De persoon die het paardje voorbrengt is dus amateur, eigenaar van het paardje en traint het paardje zelf en mag zowel thuis als op shows door niemand anders geholpen worden dan familie.
Patton deed super zijn best en showde erg goed. Wat beloond werd met een 1e plaats en European Champion AOTE Junior Stallions.

Op zondag showde ik hem in de Amateur Junior Stallions.
Wederom een rubriek voor amateurs en hengsten in de leeftijd van veulen t/m 2 jaar. Met het verschil dat in deze klasse ook paardjes mee doen die bij profs in training staan.
Patton deed weer erg zijn best.

Geconcentreerd, allebei

Ook deze (grote!) rubriek won hij, dus European Champion Amateur Junior Stallions.

Inmiddels had hij zich op deze manier 2x gekwalificeerd voor het kampioenschap Amateur Stallions.
Dus de ring in met alle nummers 1 & 2 van de amateur rubrieken voor hengsten.
Ook daar deed hij weer super zijn best.

En hij won!
European Grand Champion Amateur Stallions.

Daarmee had hij zich ook gekwalificeerd voor het Supreme Championship Amateur.
Daarna moest hij nog de Open Yearling Stallions 30-32" in.
Dat is een rubriek voor jaarling hengsten binnen een bepaalde maat en open voor zowel amateurs als de profs uit Europa en Amerika.
Dan sta je daar als amateurtje met je zelfgefokte paardje tussen alle grote namen en paarden die soms in Amerika al wereldkampioen zijn geworden.
Patton was erg moe maar deed zijn uiterste best. En hij won!

Erg blij

Felicitaties van Mike Rosauer, een top trainer uit Amerika.
Daarna nog voor het Grand & Reserve Champion Open Junior Stallions.
Alle nrs 1 & 2 uit de rubrieken met hengsten in de leeftijd van veulen t/m 2 jaar en in alle maatklassen. Een flink volle ring dus.
En daar werd hij Reserve Champion!

En als laatste rubriek de ring in voor de Amateur Supreme Champion.
De beste ruin, merrie en hengst van de amateurs kwamen de ring in.
Hij moest tegen een Spaanse merrie en een Duitse ruin (import USA) en ook nu weer stond Patton er en elke keer als er een judge voorbij liep, showde hij weer.

En ook dit won hij!
European Supreme Champion Amateur.

Al met al dus een top weekend

Met resultaten waar ik van te voren niet eens van had durven dromen.
Top 10 plekken, daar zou ik voor gaan dit jaar...
Alle foto's zijn gemaakt door Kelly Campbell - Arare Photography.