Friese pleegmama helpt mij terug in het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Friese pleegmama helpt mij terug in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:04

Al een tijdje werk ik vanaf de grond met deze knappe friesse merrie van mn stalhoudster. Ze had me aangeboden dat ik haar ook mocht rijden, maar heb dan vaak last van mn rug dus ik rij eigenlijk niet meer. Toch rustigaan weer opgepakt en nu houden we het zo'n 10 minuten, kwartiertje vol en hebben we er stiekem ook best plezier in.
De merrie is 8 jaar, ze heeft zelf een veulentje aan de voet en daarbij heeft ze sinds twee weken ook het veulen van de andere merrie aan de voet omdat zij helaas is overleden aan een heftige koliekaanval. Ze heeft het tweede veulen zonder enige moeite opgenomen als haar eigen en nu loopt ze dus met twee veulentjes <3
Ik zelf rij dus nauwelijks meer, en al helemaal niet op grote paarden (en voor mij is alles boven de 1.20m een groot paard...) dus ik vind het toch elke keer weer spannend om op te stappen (en een uitdaging om er uberhaupt op te kómen...) maar omdat het toch wel leuk is blijf ik het toch doen haha.
De bak waarin we rijden is onze uitlooppaddock. Eigenlijk kun je alleen op de volte rijden omdat de rest van de bak net te klein is voor het paard om de wendingen netjes te kunnen doen.

We werken vooral aan ontspanning, omdat ik maar een kwartiertje rij. doel voor nu is dat ze mijn hand wil gaan volgen in plaats van zich bovenin in een krulletje vast te zetten wat ze graag doet.

Eigen commentaar: ik zou werkelijk waar niet weten wat mijn handen aan het doen zijn...

Afbeelding
net begonnen

Afbeelding
langs de enge spookbosjes ;)

Afbeelding
rustig drafje

Afbeelding
braaf paard... ik ben onthoofd :+

Afbeelding
hier willen we naartoe, dat ze zich niet meer zo opkrult. Achterhandje mag er meer bij, ze moet mn hand nog verder naar beneden volgen, maar hier ben ik al heel tevreden mee.

Afbeelding
stukje stappen tussendoor,ik zit zo raar omdat ik probeer mn rug te ontlasten :x

Afbeelding
leuk, die binnenhand, maar zonder binnenbeen komt de buiging er natuurlijk nooit... en laat ik die hulpen nou juist niet kunnen geven... :Y)

Afbeelding
_-:( stomme handen... :x

Afbeelding
maar wel netjes je paard bedanken als je klaar bent :)
aan mn gezicht kun je zien dat ik wel heel erg blij ben dat dit paardje mijn gestuntel op haar rug accepteert en ook nog probeert om ondanks mn verkeerde hulpen toch te doen wat er bedoeld wordt <3

Tips zijn natuurlijk welkom, maar we rijden puur voor de lol. Ik 'train' dit paard ook, maar dan vanaf de grond (grondwerk, dubbellonge, etc) en het rijden is puur voor de afwisseling. :)

Groetjes, lacuna

Wildgirl

Re: Friese pleegmama helpt mij terug in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:07

Het ziet er heel vriendelijk en ontspannen uit :j
Fijn dat je toch af en toe met plezier een rondje kunt rijden zo, mooie merrie ook!

Veel succes met zijn tweeën!

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:10

Wat fijn dat je toch zo kunt rijden zeg :) Wat een mooi paard!

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:12

fijn paard zeg. geen foto samen met de twee veulentjes?
gaat prima het rijden zo.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:19

ziet er super uit
en ach die handen je bent je erzelf bewust van en dat is ook niet iedereen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:20

Wat een vreselijk lief paard .... jullie zien er samen fijn uit :j
Als je binnenbeen niet door kan komen door je rug is het misschien idee lange zweep erbij te nemen die je ertegenaan kunt houden als 'binnenbeenhulp'?
Voor de rest geen tips hoor, denk dat je op je beenhouding (niet te ver naar achteren) kan letten maar weet ook niet of je dat wel kunt ivm je rug.
En tja, die handen...je hindert haar niet, zou me er niet druk om maken.
Fijn hoor dat je er zo af en toe nog op kunt zitten!

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:39

Wat fijn dat je er zo toch lekker kunt rijden. En wat super lief dat de merrie zonder enige moeite het veulen groot brengt. Van het zweepje als binnenbeenhulp lijkt me een goed idee. Heb het zelf ook eens met mijn fries als extra hulp gebruikt en werkte bij mij prima.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:52

Ziet er best goed uit. Je zou iets meer voor je kunnen kijken en misschien andere schoenen aan kunnen trekken. Je rijd nu met schoenen zonder hak. Mocht je om wat voor reden eraf vallen, kan dit echt gevaarlijk zijn.

Verder zou ik zeggen, lekker genieten van dit mooie paard!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:00

Zo te horen een gouden merrie, super dat het zo goed gaat met haar als pleegmoeder *\o/* .
Wat leuk dat zij je ook weer het plezier in het rijden ohz terug geeft :j .
Gewoon weer wat kilomters maken en dan komt het echt wel goed, hoor, heel veel rijplezier!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:04

Leuke merrie en ziet er goed uit.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:10

Wat super dat je zo'n merrie kan en mag rijden.

Je rijd erg vriendelijk, maar je geeft aan rugproblemen te hebben waarom ga je dan zo verkrampt zitten?

Mijn advies is beugels korter, je drukt nu je hakken niet uit en zo kan je nooit ontspannen zitten.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:11

Super fijn dat je toch weer lekker kunt rijden! Het ziet er erg ontspannen uit en jullie vinden het zo te zien beide leuk! Miss iets leten op je teugel lengte zodat jeje armen en handen op de juiste plek houd :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 06:57

Wat een braaf paard! :D
en jij op een ander paard en dan ook nog eens niet met je eigen zadel?! :oo ;)
En ze ziet er goed uit, ondanks de 2 babies :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 08:08

Bedankt allemaal :)
Haha, mn eigen zadel ligt bij mn eigen paard ;)
En van de zadels die mn stalhoudster zelf voor haar paard heeft vind ik deze het fijnst op haar liggen en zet die mij het minst in een houding.

Mijn verkrampte houding kan zijn omdat ik het zelf nog heel erg spannend vind. Ze is een paar maatjes groter dan ik gewend ben ;) Maar met de beugels korter (hebben we eerder al eens geprobeerd) ligt mijn been OP de wrong, in plaats van erachter en dat zit werkelijk voor geen meter. Overigens druk ik mijn hakken ook niet uit als de beugel korter is :o Ben gewoon geen goede ruiter, ik probeer het paard zo min mogelijk in de weg te zitten en droom van de dag dat ook zij voor de wagen gaat ;)
wellicht zit ik ook wat beter als ik op mn eigen zadeltje zit, dat dwingt mij helemaal nergens in een houding en daar zit ik toch het meest ontspannen op.

De schoenen zonder hakje, ja, stom. Had geen andere schoenen staan op stal.
Teugellengte varieert omdat we proberen of ze mijn hand wil volgen, en dan geef ik ruimte op de teugel. Dan op een gegeven moment komt ze terug omhoog met haar hoofd, en moet ik mn teugels terug op maat maken. Denk dat dat ook wel meespeelt met het onrustige beeld van mn handen.

Zweepje als binnenbeenhulp ging bij de andere merrie heel goed, maar deze gaat er alleen van lopen. We zijn vanaf de grond bezig dat ze ook leert wijken voor de zweep, maar dat zit er nog niet helemaal in. Het is wel weer de bedoeling om met een zweepje te rijden, want dat maakt het voor mij een stuk gemakkelijker.
aan de andere kant, als ze mij gewoon zo op haar rug duldt, ben ik al helemaal tevreden. Kan er toch lekker een rondje op rijden, samen genieten en dan hoeft ze voor mij ook niet zoveel. Trainen doen we wel vanaf de grond (of straks vanaf de wagen... *droomt verder*...)

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties :)
Groetjes, lacuna

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:30

Citaat:
aan de andere kant, als ze mij gewoon zo op haar rug duldt, ben ik al helemaal tevreden. Kan er toch lekker een rondje op rijden, samen genieten en dan hoeft ze voor mij ook niet zoveel. Trainen doen we wel vanaf de grond (of straks vanaf de wagen... *droomt verder*...)

Je hebt groot gelijk Lacuna!
Overigens heb ik bekken/heupproblemen en de tip beugels gat(en) korter / hakken meer uitdrukken werkt dan compleet averechts }:0