Hond vliegt naar mijn paard haar keel en hangt in staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Hond vliegt naar mijn paard haar keel en hangt in staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:59

Ben me dood geschrokken vandaag. Ik ging vanavond naar mijn peerdie toe, uit de wei gehaald, geborsteld, opgezadeld, zelf regenpak aan gedaan en hup, lekker buiten rijden. Het begin was heel leuk. We kwamen twee reeën tegen die maar drie meter van ons afstonden en ons niet hadden opgemerkt. Ze waren zo verbaasd en Jos ook, dat ze een paar seconden elkaar aankeken tot de twee reeën ervandoor renden en maakten dat ze weg kwamen. Daarna nog heel wat leuke wilde konijnen gezien. Hier en daar op het zandpad een galop doen, lekker racen en hup weer naar huis.

Op de terugweg reed ik over het ruiterpad. Mensen lopen daar ook vaak met hun honden. Geen probleem voor Jos en ik. Die vind honden niet eng, ook niet als ze in de buurt komen, om haar heen wandelen, haar besnuffelen, compleet enthousiast zijn en dergelijke. Jos geeft er niets om. Ik blijf altijd even met haar staan tot de baasjes de hond komen halen en vast lijnen. Ik ben het er nooit zo mee eens dat ze een hond moeten loslaten als die niet luistert, maar goed, het is nu eenmaal zo en Jos reageert prima op honden.

Er was een stel, het klinkt misschien heel naar, maar een typische stereotiepe aso stel, met hun stereotiepe Stafford/Pitbull-achtige hond. Niets tegen zulk soort honden, mijn zus heeft er ook één en dat is echt een schat, maar het blijven moeilijke honden die, als je die niet onder controle hebt, gewoon niet los moeten lopen. Zeker met die grote kaken van ze. Als die zich ergens in vastzetten, zie dat maar eens los te krijgen. Dat is gewoon gevaarlijk. Ze zeggen wel, poedels kunnen net zo goed bijten. Klopt, maar die kaken hoef je niet met een houten stok uit elkaar te wrikken als ze iets vast hebben.

De hond, een jong beest van ongeveer 1 jaar ziet mijn paard en ik en rent meteen naar ons toe. De baasjes roepen wat ze willen, maar hond luistert niet. Ik ga stilstaan met Jos en wacht eigenlijk op het oude riedeltje, dat de bazen de hond komen halen zodat ik mooi verder kan.

Alleen was deze hond anders dan andere honden. In plaats van een beetje om ons heen te rennen, te blaffen of wat dan ook, begon deze hond in mijn paard haar benen te happen. Jos drentelde wat, maar bleef stilstaan, de brave poown. De bazin kwam aanrennen en probeerde de hond te pakken, maar die liet zich niet pakken. Jos begon nerveus te worden. Ondertussen zit vriendlief verderop zijn sigaretje te roken en keek mooi toe :( .

De hond rende mooi om Jos heen, tong uit de bek, kwispelende. Bazin zat erachteraan, te vloeken en te roepen, maar daar had de hond geen oren naar. Die vond het een heerlijk spel zo. Hij rende een paar keer onder Jos door en baasje maar schreeuwend dat ze bang was dat hij een trap zou krijgen. De hond ging voor Jos staan, stil, ha, dacht ik, mooi, kan de baas hem pakken, maar nee hoor, toen baas in de buurt kwam vloog de hond ineens naar Jos haar keel. Jos in paniek. Ik nu ook in paniek. Zeker toen de hond weer om haar heen begon te rennen en meerdere pogingen deed om Jos bij haar keel te grijpen. Eén schreeuwende bende daar, baas tegen mij, ik tegen baas. Ik wilde er vandoor galopperen, stik er maar in, dacht ik, ik blijf niet langer staan, maar voordat ik de hulpen kon geven hing de hond ineens in Jos haar staart. Dat werd haar toch echt teveel. Ze raakte compleet in paniek. Ze bokte, trapte en ging zelfs de lucht in. Ik verloor mijn beugels en na nog een paar bokken hing ik op haar nek. Ik heb geen idee of die hond er nog hing en wat er nou allemaal gebeurde met dat beest en de bazin, ik was te druk met niet van mijn paard af te vallen. Toen ging paard ervandoor. Doodeng. Ze was behoorlijk in paniek. Ik kon mezelf maar niet terug in het zadel krijgen en heb, terwijl ik op haar hals lag zonder beugels, haar zo terug moeten rijden. Pas toen ze stilstond, helemaal trillend, snuivend en met het wit in haar ogen, kon ik weer in het zadel kruipen.

Mijn hemel, wat was dat eng. Ik heb veel vaker op paarden gezeten die ervandoor gingen en soms was dat ook wel eng, maar niet zo als dit. Ben meteen afgestapt en heb Jos gecontroleerd op wonden. Haar vacht was wat door de war bij haar keel, daar waar de hond zijn tanden er langs zijn geschraapt, maar ze had wonderbaarlijk helemaal niets. We waren een heel stuk verder beland en stel met hond was niet meer in zicht. Ben ook zeker niet terug gereden. Geen idee of hond of bazin door mijn paard geraakt is, maar dat boeide me niet zozeer. Ben behoorlijk geschrokken. Stond wel te trillen op mijn benen. Niet voor mezelf, maar voor Jos. Stel dat die hond haar wel te pakken had gekregen? Dat hij haar in haar keel had gebeten? Ben na een stuk wandelen weer opgestapt en terug naar stal gereden. Ze schrok de hele weg van de meest belachelijke dingen. Op stal was ze al snel gekalmeerd met wat biks :). Maar mag hopen dat het voor haar geen blijvende angst oplevert voor honden.

Op stal moest ik zelf ook even bijkomen. Geen idee wanneer ik voor het laatst zulke angst heb gevoeld. Het moment dat de hond naar haar keel greep, mijn hart stond geloof ik even stil.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 23-07-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:06

Gelukkig is er niks mis gegaan! En nu maar hopen idd dat je paard niet bang is geworden voor honden.

Dat soort honden zouden aan de lijn moeten blijven langs een ruiterpad.. :\

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:07

Bah wat een rotervaring! Hoop voor je dat je paardje niks tegen honden krijgt :(:)

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:10

Man wat zul jij geschrokken zijn! Knap van je pown en van jou dat jullie relatief zo rustig zijn gebleven.
Ik zal voor je duimen dat het idd geen blijvende angst voor honden opleverd.

Dit soort eigenaren zijn nou de reden dat ik er ooit voor jou kiezen om met een zweep te rijden.
Mijn paard is ook goed mak maar als ik die honden af en toe te keer zie gaan ben ik bang voor het leven van mijn paard.

Dikke knuffel voor jou en je paard

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:11

Wat een verschrikkelijk vervelende en enge situatie. Wat bizar zeg dat die hond je paardje zo aanvloog. Ik heb zelf een stafford en amerikaanse bull, maar die zouden dat nooit doen. Ik snap niet waarom mensen hun hond niet opvoeden. Of als ze je zien en niet weten wat hun hond zou doen hem meteen aanlijnen. Zeker als de hond totaal niet luistert.

Gelukkig is het goed afgelopen!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:11

Oh meid sterkte

als ik het verhaal zo lees had je het bij het begin van in de benen proberen te bijten al op een rennen moeten zetten .. maarja das altijd achteraf gedacht...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:15

@shilady: Ja, daar dacht ik later ook aan en dat had ik ook moeten doen, maar vond het onbeleefd om ervandoor te gaan :') . Ik wilde de baas de kans geven om de hond gewoon te pakken. Achteraf had ik gewoon weg moeten wezen.

@Bootje: Ik heb niets tegen dat soort honden, maar het zijn niet de makkelijkste. Ze moeten wel opgevoed worden. Ze kunnen heel gevaarlijk zijn als ze niet worden opgevoed en helaas hebben veel mensen zulke honden voor 200,- eurie van marktplaats gekocht om er stoer mee te doen, zonder enig verstand van het ras of honden te hebben...

denisenicky

Re: Hond vliegt naar mijn paard haar keel en hangt in staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:27

Gelukkig hebben jij en je paardje niks opgelopen !
Idd zulke honden moet men vast houden ! Uit ervaring weet ik dat als je hier iets mee zou doen bij poliie of dierenambulamce dat als ze de hond vinden deze ingeslapen zou worden zulke honden zien ze als een gevaar voor mensen maar ook dieren

X sterkte

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:46

Wat een verhaal! Ik kom ook vaak genoeg hondenbezitters tegen die hun hond absoluut niet onder controle hebben. Soms als ik me er teveel aan erger roep ik naar het baasje dat mijn paard naar honden uithaalt, meestal schrikken ze daar wel van en doen iets meer moeite om hem van mij en het paard weg te krijgen. Ook neem ik bijna altijd een zweep mee zodat ik de hond gewoon een mep verkoop mocht ie mijn paard willen aanvallen (gelukkig nog nooit hoeven doen). Al is dit wel lastig aangezien een van mijn bijrijdpaarden soms dagen heeft dat ze erg heet is en het dan onverstandig is om met zweep te rijden aangezien ze ontploft als ze de zweep dan op zich voelt :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:53

Pfoe als het kan idd volgende keer zweep mee, ik vind het best als een hond dichtbij komt, maar erom heen rennen laat ik als eigenaar al niet toe. Ben niet bang een flinke tik uit te geven, desnoods alleen een gil. Wat ook vaak helpt is met je paard naar de hond toe stappen, hond voelt dan dat het geen prooi is en zal niet snel toehappen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:57

ik zou er melding van maken bij de politie, kijken of je erachter kunt komen wie die mensen zijn. Voor hetzelfde geldt hebben zij zich ook gemeld omdat ze willen weten of alles met jou en je pony goed is afgelopen. Knap dat je er niet af bent gevallen trouwens! En gelukkig maar dat het goed is afgelopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:03

neem de volgende keer een dressuurzweep mee,en echt een flinke klets naar die hond.
Op dat moment niets zeggen...dan denkt de hond..paard=pijn dan blijft hij er volgende keer uit de buurt.
Hebt je rondom beenbeschermers om?Als z'on schatje in zijn pezen bijt is het ook einde verhaal.
Verkeerde mensen met voor hun verkeerde honden.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:17

Meid, vreselijk. Gelukkig geen bijtwonden zo te lezen. Maar je heb wel weer een paard te trainen op 'honden' straks als je weer ontspannen voor een ritje naar buiten wilt. Doe echt aangifte!

Een hond moet aangelijnd. En met dit bijtgedrag is er nog wel wat meer aan de hand met de hond.
Baasjes zijn verantwoordelijk hiervoor. Nu jij en je paard, straks een andere hond of een kind.

Je paard heeft zich nog keurig gedragen voor lange tijd. Een ander paard haalt meteen uit met de benen of gaat aan de kletter met alle gevolgen van dien. Jij reed waar je rijden mocht en hebt tot zeer lang de controle over het paard gehouden. Dat valt van die hondenbezitters niet te zeggen.

Laat er geen gras over groeien meid en meld het!
Ik wens je succes en sterkte met je geweldige paard! Die van mij doen dat zo niet na. Ik vind je moedig, dat je er op heb weten te blijven. Ik had al lang in het zand gelegen met ik vrees, een tandafdruk van de hond in mijn been of erger.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:19

Ik zou echt aangifte gaan doen. Sterkte met je paard, die zal voorlopig wel even geen honden in de buurt willen..

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:25

Zeker even de politie en plaatselijke beheerder/boswacher inlichten. Weet uit ervaring dat ze het wel graag horen als dit gebeurt. Ze kunnen er verder natuurlijk niet veel aan doen, helaas...

Afgelopen week toevallig tijdens een rit 3 maal hond achter me aan gehad, waarvan 1 maal een pitbull. Deze zat ook gelijk aan het paard, maar had thank god een muilkorf aan!
Baas kreeg m niet te pakken (was in losloopgebied, dus de hond mocht los) terwijl ik stil stond op het ruiterpad. Pitbull ging ook voor de hals, paard werd nerveus en toen heb ik paard op de hond gezet. Gewoon erover heen dan maar hoor, wegwezen.

Die van mijn zal ook niet uithalen als er een in de staart hangt heb ik ervaren, dus het initiatief moet van mij komen. Als het lukt zorg ik zat mijn paard de hond in het oog houdt, hoofd ernaar toe, en anders achteruit erover. Scheelt dat die van mij met koeien gewerkt heeft :Y) en een vlotte QH is.
Net als jij vind ik het netjes om even te wachten. Dat doe ik dan ook. Maar als de baas de hond niet onder controle krijgt, of niet op komt dagen, is het wegjagen en doorgaan. Voordat paard belaagd en bang wordt. Dan maar aso!
Zou voortaan wat eerder voor jezelf kiezen, jammer dat het zo gelopen is joh.

PS Nee de pitbull heb ik niet aangereden, die dook optijd aan de kant, zo slim zijn die honden ook wel
Laatst bijgewerkt door Smotz op 24-07-11 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:26

Jee dat is schrikken.
Ik reed ook vaak in het bos en kwam ook wel dit soort situtaties tegen maar ik had net als Geerke zegt altijd een lange zweep bij me.
Heb idd 1x een hond weg moeten meppen en die was niet blij en de baasjes ook niet. Heb ze maar duidelijk verteld dat honden in het bos aangelijnd dienen te worden en dat ze wel eens een opvoedings en gehoorzaamheids cursus mogen volgen met idd zo'n staffordachtige hond.

Of van die mensen die netjes hun hond roepen, voor zich laten zitten.. je wilt net langsrijden en bedankt ze voor het bij zich houden van de hond en op het moment dat je bij die mensen bent sturen ze de hond weg en zeggen.. ga maar... hond blij .. pony niet blij met die hond.

Sterkte.. de schrik zal er zeker nog een tijd voot je inzitten en misschien verstanding om te melden bij de boswachter. Ze zullen daar wel vaker lopen met de hond.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:32

Ik zou hier zeker aangifte van doen.

Maar zo'n hond met een zweep te lijf gaan...
Misschien wel hoor, maar wat nou als hij vervolgens jou naar de keel vliegt?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:33

gelijk de politie of boswachterij bellen! Ik ben gek op honden maar je hebt zulke mafkezen lopen. Vaak doen ze ook nog net dat het komt omdat jij daar toevallig bent _-:( .

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:35

En dan is het weer een bedankje naar die domme hondenbaasjes die van een prachtig opgevoed, hondkennend paard een bang hoopje hebben gemaakt..

Heb zo'n zelfde ervaring gehad, maar dan met een kennel (10 stuks) vol jachthonden (weet even niet wat het ras is) die allemaal los om mij heen stonden te blaffen en springen. Mijn hondmak paard wat gewend is aan 1 a 2 honden om zich heen vond deze meute maar wat spannend, dribbelen op der plek omdat ze van mij niet mocht rennen. En de baasjes maar op het gemakje voorbij lopen en niets doen. Ben uiteindelijk vanuit stilstand in volle galop uit de roedel gestormd (op mijn commando) en toen schrokken de baasjes toch wel, bang voor hun hondjes (zie profiel, trekpaard :P ) . Het kon me op dat moment echt niet meer schelen. Sindsdien heeft mijn paard het niet meer zo op honden, het werd der gewoon teveel.

Tegenwoordig als ze een hond ziet die ze 'niet vertrouwd' en die op haar af komt rennen wil ze eerst vluchten, waar ik haar tegen houd en dan ziet ze geen andere kans dan de aanval in te zetten. Dus gericht trappen naar de hond. Dit al van een redelijke afstand, nou en wat snel zijn die baasjes met de hond terughalen dan.

Zo naar, wat als het nou een hondsbang paard was, levensgevaarlijk dat soort mensen.

@flying_indo: ik had altijd maar 2 redenen om mijn zweep (hele lange) mee te nemen op buitenrit. 1. Mevrouw koppig die soms stiulstaan en dan geen stap meer zet := en 2, voor honden die het echt te bont maken (denk dan idd aan bijten).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:41

Aangifte doen bij politie en de boswachter inlichten.

Als die mensen grientje fatsoen hebben (zal wel niet), hebben ze zichzelf gemeld bij de politie,
aangezien je voor het zelfde geld ergens verongelukt in het bos zou kunnen liggen.

Verder denk ik dat je netjes gehandeld hebt, je hebt dat gedaan wat denk ik de meesten doen, wachten tot eigenaar hond weer heeft.

Half jaar terug.. wij 3en op buitenrit Bergse Bos.. hond (grappig kruisinkje jong ding) komt eerst op ons af (achterste 2 paarden),
vanaf een pad dat achter de struiken paralel loopt,
bedenkt zich en grijpt 1e paard van achteren in staart of been, kon ik niet goed zien.. Was niet agressief, meer speels, maar ja...
Paard ging ervandoor bokkend, ruiter valt er af...
Paard foetsie.. heel fijn..
Eerst ruiter opgeraapt uiteraard.
Eigenaar kwam wel sorry zeggen, wij ondertussen haar gegevens in mijn telefoon getikt als sms..
En paard gaan zoeken.. (wij waren daar voor de 1e x.. dus hadden geen idee, waar ie gebleven kon zijn.)

Weet van een stalgenootje dat die in de L en D duinen ooit is aangevallen door 3 honden van 1 eigenaar,
zo'n JR, een herder en een ?? Haar paard had flinke bijtwonden en zij had gelukkig dikke jas aan,
want haar hadden ze ook proberen te pakken.
Die hebben het ook bij politie en boswachter etc. gemeld.

Helpt niet bij alle honden.. maar ik rij met mijn dressuur zweep buiten en dat is niet perse om het paard mee te slaan.......
Wel even in de gaten houden wat het voor soort hond is... zodat je jezelf niet in gevaar brengt.

Ben overigens hondenliefhebber en heb er zelf ook 1, maar laat mijn paard niet bijten, dan gaat de zweep erover. (nog nooit nodig gehad overigens)

Wel eens mensen hun kleine keffertje moeten laten redden uit de maaiende voorbenen van Sjol.
Want die is het na 10 minuten toch echt zat (mensen deden geen enkele poging hondje terug te roepen, sta je daar...),
zo'n draaiend keffend ding tussen haar benen, die probeert er dan met een voorbeen een mep op te geven :oo .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:49

Jeetje wat vervelend zeg!
gelukkig is het allemaal nog redelijk goed afgelopen.
Ik heb sinds dat er een keer een hond in mijn been heb gehangen toen ik met mn pony in het bos reed ook altijd een zweep mee. sorry maar helaas, als die ik me hangt en de eigenaar doet niks...

ik hoop dat je paardje niet te erg geschrokken is dat ie nu bang is voor het bos of honden.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:16

Wat een verhaal zeg!
Zeker aangifte doen bij de politie, die beesten blijven dat doen. Overigens zijn
pitbulls verboden in nederland en worden ze gelijk afgemaakt.

Bij ons in het amsterdamse bos loopt ook een man met een gekke hond. Die gaat gewoon keihard
lachen als die hond een van de paarden grijpt. Hond heeft een keer een paard te pakken gehad waar
hij 2 peesblessures bij heeft veroorzaakt.
Niet alleen paarden, hij grijpt ook andere honden en zelfs mensen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:25

En de eigenaren van de hond? Hebben die toen ze hun hond vast hadden nog wel gevraagd hoe het met jou en het paard ging? Nee zeker?
Volgende keer een zweep mee en als je de kans krijgt sla hem waar je hem raken kan. Jammer dat je paard hem geen rot schop heeft gegeven! Voorlopig hou jij nog wel even de angst voor los lopende honden vrees ik! Gelukkig is het nu goed afgelopen!
Trouwens, weg galoperen maakt het meestal erger, dan ben je een prooi voor dit soort honden en geloof mij, ze houden een paard bij!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:33

Wat een afschuwelijke ervaring...
En ik denk dat een zweepje meenemen ook geen zin zou hebben gehad, je denkt er gewoonweg niet aan om deze te gebruiken in die situatie.
Zelf ben ik op deze manier een paard verloren. Het ging net als bij jou, hond bleef ook aanvallen, helaas brak mijn paard zijn been tijdens de aanvallen, ik had een zweepje bij me, maar je kan zo'n hond niet eens raken, het gaat gewoon te snel. Goddank is het bij jou wel goed afgelopen...
Ik zou ook zeker even langs de politie en de boswachter gaan.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:34

Nikkylove schreef:
Wat een verhaal zeg!
Zeker aangifte doen bij de politie, die beesten blijven dat doen. Overigens zijn
pitbulls verboden in nederland en worden ze gelijk afgemaakt.

Bij ons in het amsterdamse bos loopt ook een man met een gekke hond. Die gaat gewoon keihard
lachen als die hond een van de paarden grijpt. Hond heeft een keer een paard te pakken gehad waar
hij 2 peesblessures bij heeft veroorzaakt.
Niet alleen paarden, hij grijpt ook andere honden en zelfs mensen.

dat is toch niet normaal. en niemand belt de politie?