Libelle @ springwork

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

salatiga1995

Libelle @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:46

Hallo ,,

Eindelijk heb ik tijd om de foto's neer te zetten ! Van de week zijn we weer even gaan kijken hoe Libel het springen oppakt, met schuin oog naar de naderende instructieweek in Ermelo.
Ik merk dat ze het nog wel erg moeilijk vind om in te schatten, maar dat steeds beter gaat ! Het is de bedoeling dat we veel gaan leren op de instructieweek, het is dus ook nog lang niet perfect!
Ik ben zelf ook geen springkampioen, ik heb alleen maar gesprongen op de manege en daar waren ze al blij als je er overheen kwam met paard :+
Tips zijn dus welkom, maar houd er rekening mee dat we allebei onervaren zijn en nog veel moeten leren !
De hindernissen zijn trouwens ook niet alles, maar anders heb ik niet en ik wou toch weten hoe het springen haar afgaat voor de instructieweek ! En als je goed kijkt zie je dat de balken altijd eraf kunnen vallen als ze ze aanstoot ! Daarnaast heb ik helaas ook niet de beschikking, en geld, voor een springzadel. Ik doe het dan ook maar met een dressuurzadel, wat niet heel confortabel springt maarja :+ Daardoor kom ik wel soms achterin mijn zadel, daar hoef ik dus geen commentaar op ;)

Beginnen met balkjes draven :

1. Tuigertje / Friesje => De knieactie heeft ze al :+
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. De eerste sprong
Afbeelding

4. Hier zie je goed de onervarenheid, ze springt soms te vroeg . Maar ik geef wel goed mee :+
Afbeelding

5. Een beetje schuin gesprongen maar wel een leuke foto ! :9
Afbeelding

6. Boogjes weer in mijn teugels :')
Afbeelding

7. Best netjes :D
Afbeelding

8. Een beetje achter in mijn zadel ..
Afbeelding

9. Ik moest me rug wat meer hol houden van mijn vriendin, lijkt nu alleen alsof ik mijn kont naar boven steek haha :')
Afbeelding

10. Ontspannen sprongetje :o
Afbeelding

11. Altijd mooie bekken trekken boven de sprong :Y)
Afbeelding

12. En tenslotte met mijn ogen dicht }:0
Afbeelding

Nou hopelijk is het niet al te slecht .. Ik trek iniedergeval niet in haar mond :+
Kritiek aub wel onderbouwen!
XX

_MG

Re: Libelle @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:50

Dat ziet er nog helemaal niet slecht uit!

Misschien is het makkelijker als een (goede) grondbalk gebruikt voor de hindernis, dus de stok en de halve balk ruilen oid.

Je houding ziet er niet slecht uit! Je mag wel je beugels iets korter maken :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:55

Citaat:
Hier zie je goed de onervarenheid, ze springt soms te vroeg

Citaat:
Ik merk dat ze het nog wel erg moeilijk vind om in te schatten,

Paard is daarin niet onervaren maar jij. Jij bent de ruiter en zal dus moeten meehelpen in de afstand.
Probeer haar te laten wachten en niet weg te drukken/laten springen.

Beugels mogen wat korter. :) Succes op de instructieweek! Komt vast wel goed. :)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:39

:+ Ik had die stok niet eens gezien :+ Jeetje vind dat een beetje gevaarlijk, hij ligt er best ver vanaf en niet duidelijk..
Verder moet JIJ idd de afstand bepalen, goed begeleiden, contact houden.
Ziet er niet slecht uit, maar nog wel verbeterpunten.
En zoals jij het zegt; je moet ook 'je kont naar boven steken' :P
Anders krijg je een hele bekrompen houding.
Probeer goed mee te komen en niet achter te blijven zoals op die ene foto.
Succes!

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:44

MelanieB schreef:
Citaat:
Hier zie je goed de onervarenheid, ze springt soms te vroeg

Citaat:
Ik merk dat ze het nog wel erg moeilijk vind om in te schatten,

Paard is daarin niet onervaren maar jij. Jij bent de ruiter en zal dus moeten meehelpen in de afstand.
Probeer haar te laten wachten en niet weg te drukken/laten springen.

Beugels mogen wat korter. :) Succes op de instructieweek! Komt vast wel goed. :)

Okee, maar ik zou zelf ook niet weten wanneer ze moet springen, en de bedoeiling is zeg maar dat ik dat leer op instructieweek ;)
Inderdaad dan wel een fout van mij, dat het vooral aan mijn onervarenheid ligt :j

Ik heb mijn beugels 2 gaten korter dan normaal, ik dacht dat dat meestal zo moest?

@ _MG => Het is niet mogelijk om die onderbalk te verwisselen, Libel springt alleen over dikke balken dus als ik een stokje bijvoorbeeld als hindernis gebruik gaat ze er dwars doorheen, ik kan dus alleen die 2 dikkere balken gebruiken, en mij leek het niet handig om die kapotte balk boven te doen in verband met splinters etc. :o

@ Nienke96 => Okee, ik zal erop gaan letten ! Zonder die stok sprong ze al helemaal laat dus vond har eigenlijk fijner springen als die stok daarvoor lag, het kan natuurlijk ook aan mij liggen daar niet van, maar ik dacht dat dat wel hielp :?
Ik zal die stok voortaan dan wel weglaten dank je wel voor de tip :j

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:39

Aah, daar hebben we foto's van Libelle! :D
Ziet er goed uit Lianne! :)
En op de instructieweek zal je inderdaad vast heel veel leren!
Jammer dat je niet met onze week meegaat, want dan had ik de knappe Libelle een keertje in het echt kunnen zien :+:

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:42

ik bedoel die halve balk en de stok omwisselen. Want die stok is bijna niet te zien, dus heeft ook iet veel nut als grondbalk!

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:53

_MG schreef:
ik bedoel die halve balk en de stok omwisselen. Want die stok is bijna niet te zien, dus heeft ook iet veel nut als grondbalk!

Oh zo , Ja dat kan ik ook doen ! Zal ik onthouden voor de volgende keer :o

Dank je wel Debbie ! Ik vind het ook echt heel jammer .. Maar als je nou even vrijdag al komt in plaats van maadag kan je haar wel zien ! En kan ik natuurlijk Black zien ! :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:13

Hoi, Op zich vind ik het er goed uit zien zo voor de eerste keer. MAar ik raad toch aan om wellicht een paar springlesjes te nmen voordat je daarheen gaat, lijkt me ok wel fijn.

Ok even een paar tips. Zoals gezegd wordt, ben jij diegene die moet bepalen wanneer het paard afgaat. Sommige ervaren paarden kunnen dat zelf, maar dat is niet iets wat een paard moet leren of van nature heeft. Jij moet de afstanden zien. Uiteraard kun je dat nog niet omdat je niet ervaren bent, daarom raad ik aan om voorlopig een drafbalk voor de sprong te gebruiken op ong 2 mter ervoor, zodat ze altijd goed af gaat, dit kun je zelfs vanuit galop doen. Zo krijgt het paard ook meer vertrouwen in de hinderis. En die stok, ik weet niet wat ie daar doet, maar daar ligt ie niet goed ;) Het paard moet met 2 benen tegelijk over de drafbalk.

Je houding is mbt het dressuurzadel redelijk(2 gaatjes korter mag wel), Alleen let erop dat je naar voren kijkt. Als je opzij gaat hangen om naar de sprong te kijken hang je altijd naast je paard en breng je je paard uit balans. Kijk dus ten aller tijde waar je naar toe gaat en niet naar de sprong. Als je vooruit kijkt ga je automatisch al rechter met je rug. Probeer gewoon tijdens het rijden de verlichte zit te oefenen voor een kwartiertje ofzo. En het liefst als iemand met veel verstand ervan meekijkt want die ziet het beste of je het goed doet.

Als laatste tip wil ik toch even het materiaal noemen. Je hebt er namelijk geen rekenling mee gehouden dat als het paard weigert en opzij springt, het paard wellicht tegen de stoel aan kan komen en daarin verstrikt raakt. Hou dus goed rekening met dit soort materialen, volgende keer kun je beter iets anders gebruiken.

Succes ermee!

Princenasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:20

Beide zijn jullie duidelijk nog onervaren. ik ga er veder niks meer over zeggen want dat is al gedaan voor mij.

Wat ik wel wil mee geven is dat je bij de praxis/gamma voor 5 euro rond balken kan halen.
En dat voor de veiligheid voor jezelf en je paard geen overbodige luxe is.

Op marktplaats kan je zo nu en dan ook nog 2de hans standaards vinden voor een klein bedragje.

WAT MIJN MOEDER ALTIJD ZEGT GOED MATERIAAL IS HET HALVE WERK!

Dus misschien ook ff opzoek naar een springzadel. desnoods 1 lenen.

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:15

hey lianne.
je ziet de onervarenheid bij beide, ik gaa mee met het commentaar dat jij moet proberen libel te begeleiden ookal is dat moeilijk. les zou goed helpen.
je houding snap ik vanwege het zadel, je beugels kan wel wat korter.

het komst vast goed met jullie succes!!

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:07

ik heb niet zoveel verstand van springen haha!
maar ik wilde toch even wat zeggen :) t ziet er wel lekker ontspannen uit.. en je kan van elkaar ook heel veel leren :)

En i kweet nit of je door wilt gaan met springen enzo.. maari k vind dat het gebruik van een springzadel pas nodig is als je dat echt wilt..
op deze manier kan het ook prima alleen even je beugels ee ngaatje korter doen.
en met lage balkjes kan dat prima! daar is helemaal geen springzadel voor nodig ;) en over dat materiaal.... zo gaat het toch ook prima! dus ga zo door :D en op de knhs instructieweek komt het vast wel goed! van wat ik weet, leer je daar heel veel! wel ontzetten jammer dat je niet met ons mee gaat in de week :(
maar iig wel heel veel plezier he!