Cobe heeft last van de processierups :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cobe heeft last van de processierups :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:04

Ik dacht dat ik alleen was .. maar neen, meneer heeft besloten gezellig mee te gaan doen :(

Sinds een weekje (kleine week) heeft hij last van een schuimbek .. en een gezwollen tong. Verder is hij niet ziek of lusteloos ofzo (gelukkig), hij schuimt gewoon enorm veel. Dit zijn symptomen van een allergische reactie op de processierups. Kan ook nog wel iets anders zijn, maar dit is het meest logische aangezien het rond z'n weide vol zit ... Ook vindt hij het leuk om in de paddock aan de eikenblaadjes te knabbelen (hij krijgt ook geen eten, arm schaap :+ ) dus ja .. het kan bijna niet anders. Heb vandaag naar de veearts gebeld en haar lijkt het ook de meest logische verklaring .. indien nodig komt ze volgende week wel even langs, maar het was volgens haar gewoon dat..

Probleem is echter dat je er niks aan kan doen .. Ja, je paard verhuizen naar ergens waar geen rupsen zijn, maar dat is niet meteen mogelijk .. Ik weet echt niet wat ik ermee moet .. Ik zelf heb ook last van die beesten, uitslag & veel jeuk enzo (en ben ookal héél erg 'verkouden' geweest) maar ik wist niet dat [***] zoveel op mij leek dat hij het nodig vond om mee te doen := :+

1. [MW] Processierups-ervaringen?
2. [SV] Dat vervelend ongedierte met vleugels! (niet volledig, maar het hangt allemaal aan elkaar volgens mij := )
3. [OPG] Enorm schuimen?
4. [MD] Schuimen: Schimmel of Rups? (als mensen met ervaring daar hulp willen bieden is dat altijd welkom! ;) )

Ik baal :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Roosmarijn_

Re: Cobe heeft last van de processierups :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:08

Wat vervelend zeg.. Ik zou denk proberen om hem toch te verhuizen. Kunnen ze die processie rups niet bestrijden trouwens?

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:09

Ha,

Ik had het er gisteren nog over met mijn vriend, wij wonen in brabant en ik zie regelmatig speciale busjes met aanhangers met daarop zo'n uitschuifbakje waar mannen in omhoog gaan om de processierups te bestrijden. Misschien kun je eens bij de gemeente vragen waar je woont???? Ik weet ook niet wie hier die bestrijders erop uit stuurt maar je kunt het altijd proberen toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:10

Ik ga het wel vragen aan de pensioneigenaar .. maar niet meer vanavond, heb al veel contact gehad nu en voor haar is het ook vrijdagavond :+ Echt helemaal verhuizen is niet mogelijk, maar in theorie wel naar een ander stuk weide waar er minder rupsen zitten .. De andere paarden hebben er (tot nu?) geen last van, dus dat zou moeten kunnen ...

De rupsen kunnen bestreden worden (is ook gebeurd), tot een hoogte van 5 meter ... Laten die bomen nu net een tikkeltje hoger zijn :+ En daar kunnen ze dus niet aan, aan de hogere nesten :=

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:18

Het hoeft niet persé een allergische reactie te zijn. De haren van een processierups zijn nu eenmaal hardnekkig. Heb ze zelf al vaker op me gehad en een keer in me nek. Nou me hele nek zat onder de bulten en het jeeeuukte als de ziekte.
Het is dat de haren gewoon op de grond vallen dus als het paard van de grond eet krijgt hij ze nog binnen.

Misschien aan de pension eigenaar vragen of er een 'extra' omheining geplaats kan worden (met bijvoorbeeld prikpaaltjes) dat je paard niet zo dicht bij de bomen kan? Laat staan ervan eten?

En inderdaad bestrijden. Weet nog op de vorige pensionstallen waar ik een paard deed rijden, liep de man van de eigenaresse altijd met een gasbrander langs de bomen en brandde zo het nest kapot. Tip voor de eigenaar van de pension stalling?

* zie net je laatste bericht. Misschien werken met een tractor of eventueel een hoge ladder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:20

Denk dat de brandweer wel de beschikking heeft over hoge ladders en dergelijke, blijkbaar kan het om de 1 of andere reden niet ... dus dat nemen we dan maar aan, hoe jammer het ook is ...

Een omheining plaatsen ofzo heeft ook geen zin, die haren waaien gewoon in het rond (en de eikenbladeren trouwens ook, zij het niet zo extreem natuurlijk).. En ik heb er jammer genoeg ook zelf ervaring mee, dus ik weet wel wat het is en hoe het voelt ;) Snap je eerste zin trouwens niet ... Wat zou het dan wel zijn?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:21

is het niet mogelijk om tijdelijk een medicijn te gebruiken die de allergische reactie onderdrukt? lijkt me echt vreselijk dit. je kan verder echt niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:23

Heb gevraagd aan de veearts, maar zij zei dat je er niks aan kon (moest?) doen ... Weet ook niet of er voor paarden wel zo'n middel bestaat ... Misschien dat een cortisone-spuit ofzo wel helpt, maar of het voordeel daarvan (als het helpt) opweegt tegen de rest van de rotzooi die je dan in het lichaam spuit ... De veearts vond het in ieder geval niet nodig om er iets aan te doen, zei ook dat je er niet echt wat aan kon doen .. Ze wilde wel eens komen kijken als ik me dan beter zou voelen (maar dan volgende week, heeft geen zin nu in het weekend ;) ) en uiteraard als hij verandert qua gedrag (niet meer eten of ziek zijn ofzo) dan komt ze meteen ;)

Ik vind het echt zo erg .. aangezien ik er zelf last van heb (ben ook allergisch voor alles wat vliegt en steekt :+ ) weet ik hoe irritant het is .. Je gaat er niet dood van, maar je vervloekt het wel :=

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:29

nee daarom. het is wel ontzettend vervelend. volgens mij heb je daar wel middelen voor maar wat je zegt, je geeft je paard dan wel weer allemaal "troep" en dat is echt de voor en nadelen tegen elkaar afwegen. vervelend hoor. vooral omdat je zelf zo machteloos staat en weet hoe vervelend het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:32

Nuja, enig "lichtpuntje" is dat hij zich er blijkbaar zelf niks van aantrekt :+ Ik heb een paar dagen terug nog met hem gewerkt en hij was héél meewerkend, zelfs bijna vrolijk te noemen ... Raar beest :+

Ik ga het weekend afwachten, kijken of het mogelijk is dat hij toch naar een ander gedeelte van de weides kan .. en dan maar hopen dat het vermindert/weg gaat. Het is ook zo dat z'n neus/mond het enige deel is wat nog open is, de rest wordt zowat volledig bedekt door de eczeemdeken dus dat houdt volgens mij die haartjes ook wel tegen .. Maarja, die neus dus niet ... Herinner me nu wel plots dat hij een week of 2 terug raar over de grond zat te schuren met z'n neus, maar dit deed hij maar enkel dan, een paar minuten, en heb ik hem daarna niet meer zien doen .. Misschien zaten er haartjes in een neusgat ofzo :+

Edit; heb er een klein filmpje van :)* Even uploaden :Y)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:36

lastig hoor. ik hoop voor je dat het snel over is met die rupsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:49

Hier is het filmpje.
Dit is op 8 juni geweest, zo'n 2 weken geleden dus. Toen dacht ik "hmm, dit is niet goed" maar ik heb toen z'n deken uitgedaan en ben hem gaan poetsen en toen deed hij het niet meer, ik heb het hem daarna ook niet meer zien doen (daarvoor trouwens ook niet). Dus ik heb er niet langer bij stilgestaan. Nu ik dat zo terug zie lijkt iets hem te irriteren op z'n lip (aan de binnenkant) .. Haartjes? Hij heeft in ieder geval duidelijk jeuk ... (maar dat heeft hij altijd wel in deze periode := )

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:55

ziet er echt heel vreemd uit zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:57

I know :j Daarom dat ik het ook ben gaan filmen .. Ik stond daar echt van Afbeelding

Maar toen ik z'n deken af deed was het voorbij, en daarna heb ik het ook niet meer gezien (en de pensioneigenaar heeft er niks van gezegd) dus was ik het vergeten :o Maar misschien is het toen begonnen, de irritatie, en is dit nu het gevolg ... Ik weet het niet.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:05

ja ik zou hier ook niet zo snel een allergie achter zoeken. maar het kan wel kloppen, een allergie bouwt namelijk op en wordt dan steeds erger. het kan dus zijn dat je paard straks meer klachten krijgt. maar die processierupsen moeten rond deze tijd toch allemaal zo'n beetje verdwijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:08

Ik heb eigenlijk geen idee wanneer ze verdwijnen, liever gisteren dan vandaag :o
Weet wel dat die haartjes blijven vastzitten in de nesten, en jaren later nog irritatie kunnen veroorzaken .. Maarja, dan is het allemaal niet zo extreem als in de rupsen-periode natuurlijk ... En een allergie bouw je inderdaad op :j Ik was 3 jaar geleden ook nog niet allergisch, en nu wordt het alleen maar erger := Het is ook niet het eerste jaar dat er processie-rupsen zijn .. Maar dit jaar hebben we wel meer in die paddock gewerkt (vorig jaar deed ik niet al teveel met hem :o ) dus het is wel te verklaren :j Ook staat hij normaal op een ander stuk weide .. sinds dit jaar zeg maar staat hij daar .. Ik ga dus vragen of het mogelijk is om alles terug te verhuizen, hopelijk gaat dat .. dan heeft hij er toch al minder in de buurt ...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:15

precies. ik hoop dat t werkt.