Kleine stapjes voorruit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sartje

Kleine stapjes voorruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:24

Charlie is onze pony wat we gekocht hadden als een projectje (Opknappen & verkopen)
maar inmiddels zijn we erachter dat Charlie meer 'mankeert' dan we dachten en heeft hij onze harten wel erg gestolen,
dus uiteindelijk is het toch een blijvertje.

Charlie is een welsh cobje van 6 jaar jong, erg getraumatiseert door mensen en objecten, hierdoor zijn wij
bezig met zijn vertrouwen terug te winnen. Voorheen liet Charlie zich nooit vangen en heeft hij 2 maanden enkelt in een paddock gestaan.

Inmiddels zijn we door diverse redenen verhuist van stalling, waar het ook voor hem fijner is. Charlie staat overdag buiten met pony's en avonds halen we hem naar binnen. We hebben voor deze optie gekozen omdat hij dan toch nog in contact blijft met mensen en we kunnen werken aan zijn vertrouwen, maar dan blijft hij ook sociaal naar paarden toe.

Sinds 3 dagen gaan we ontzettend voorruit, aaien en borstelen is nog eng en mogen hem nog niet verder borstelen dan zijn hals, maar het is een begin, ook laat Charlie zich nu redelijk vangen in de kudde. Ons viel op dat hij ontzettend verkeersmak is waardoor we nu elke dag een half uur wandelen op de weg, dit vind hij toch erg leuk en is dan ineens nergens bang voor, goede oefening van vertrouwingsband ;)

Het filmpje is van 3 dagen geleden.

Fot's van vandaag (Hij heeft een koeienhalsband om omdat hij zn halster afschopt)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En zijn grote litteken waar hij mee gekomen is :(
Afbeelding

Het leek ons leuk om hier bij te houden hoe erg Charlie voorruit gaat :)

tessa84

Re: Kleine stapjes voorruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:34

wat een mooi paardje
hoelang zijn julli er nu in totaal mee bezig
wat mooi dat die langzaam het vetrouwen in de mens terug krijgt
veel succes met hem

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:36

Echt een leuk paardje om te zien, en op het filmpje zie je dat hij toch wel heeeeel erg
nieuwsgierig is naar wat er in die enge emmer zit haha. Heel veel succes
met hem, gaat vast helemaal goed komen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:20

Was jullie al aan het volgen in je andere topic.

Ben heel blij voor je dat er zo veel vooruitgang in zit, denk als je eenmaal dat vertrouwen hebt, je een geweldige pony aan hem hebt. Vooral lekker doorgaan zoals je nu doet zou ik zeggen

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:22

Wat een leuke pony!
Fijn dat jullie zo goed je best doen voor hem :)
Ik heb ook zo'n "opknappertje". Wat bij mij heel goed heeft geholpen was hem samen te zetten met mijn super brave merrie, en dan daarmee aan de slag te gaan: poetsen, knuffelen, voeren, hij werdt vanzelf nieuwschierig en minder angstig! Het duurde ruim een half jaar voor ik hem kon aaien en een halster aan doen, maar ze zijn het zo waard!
Veel succes met je knapperd!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:28

Wat een leukerd zeg! Als ik zo t filmpje zie is ie volgens mij banger voor de emmer dan voor jou :')

Maar top dat jullie lekker gaan wandelen enz! Geeft al een heel ander beeld dan t topic dat je plaatste, had t veeeeel erger verwacht. Fijn dat er vooruitgang in zit iig! :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:18

och wat triest dat het diertje zo angstig is :(:)

maar ik denk dat het best goed gaat komen, nieuwsgierig is hij genoeg :P :j

en het is een flink litteken op zijn hals :oo ,jammer dat je er niet achter kan komen waardoor het gekomen is.
je bent iig goed bezig +:)+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:32

Wat fijn dat het zo veel beter gaat, sinds wanneer is dat?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:21

amyz schreef:
Wat een leukerd zeg! Als ik zo t filmpje zie is ie volgens mij banger voor de emmer dan voor jou :')

Ik zou eens een lagere bak proberen, bijvoorbeeld een afwasbak

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:11

yvonnedv schreef:
amyz schreef:

Ik zou eens een lagere bak proberen, bijvoorbeeld een afwasbak

dacht ik ook aan
hij schrikt elke keer als de rand van de emmer hem raakt
je kunt ook een flextube gebruiken, zijn superhandig! Afbeelding
succes nog met hem!

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 23:31

Heb even ruzie met dingen plaatsen :(

Hij was vandaag erg aaibaar, toen ik hem binnen wilde halen vanavond kwam hij op mij afgelopen en was blij om me te zien,
hij was aardig te lokken met voer, waarna ik zijn halstertouw kon pakken. Daarna blijft hij staan en is alles goed, we hebben nog fijn een stukje gewandelt en geknuffelt. Erna mocht hij lekker op stal om zijn avond eten te bemachtigen. ;)

Hij is gek op de man die in de ochtend voert, hij hinnekt naar hem en knuffelt altijd. De man vind hem ook erg leuk en noemt hem ook zijn maatje, hij hoeft hem maar te roepen en Charlie hinnekt naar hem! Dat is wel ontzettend leuk om te horen!
Afbeelding
Afbeelding

Zidore, op het filmpje is het precies de zelfde emmer. Alleen in het zwart ;) Maar elke emmer is eng, hoe groot/klein of laag ze ook zijn.

Marleen_Usar sinds maandagavond gaat hij eigelijk redelijk vooruit, Maar sinds hij nu ook op stal staat en ontzettend veel met mensen in handen is maakt hij grotere stappen. Ben dus erg blij dat we toch voor deze keuze zijn gegaan.
Al hoop ik wel heel snel dat hij zich redelijk snel zonder halstertouw aan zijn halster laat vangen, want dan kan hij nog wat maanden mee op de grote weide in de kudde. Dat zal ontzettend fijn zijn, maar dat moet de tijd nog even leren :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:38

Wat een scheetje om te zien, fijn dat hij bij jullie terecht is gekomen. Ik hoop dat hij mensen weer helemaal gaat vertrouwen zodat hij een nog fijner leven krijgt en erg leuk dat hij al één vriend heeft, misschien heeft hij wel slechte ervaringen met een vrouw gehad, veel succes met hem.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:45

ik vind het wel een schatje om te zien!!! hij heeft echt een leuk koppie!

ik bedoelde een grote flextube, maar als hij overal bang van is dan heeft dat misschien weinig zin

leuk dat hij hinnikt naar die man!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:12

Ik stuur vanavond nog wat energieèn, dan gaat het nog sneller.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:48

Ik ga even afwachten Marleen, tot zover werkt het! Super ;-)

Via een andere bokker die hem herkende van een paardenmarkt vorig jaar in Hedel, ben ik erachter dat hij tot ie bij mij is in de handel is geweest. Voor november ben ik nog niet achter :'( Heb inmiddels wel telefoonnummers van de mensen gevonden maar weet niet zo goed wat ik moet vragen als ik hen bel.
Ook heeft hij een tijdje op stal de doorstap gestaan, dus mocht iemand hem nog herkennen, ik wil nog steeds graag alles weten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:06

Wat een knapperd is het!

Fijn om te horen dat ie nu een blijvend huisje heeft gevonden waar die de tijd krijgt om weer gewoon paard te zijn :)

Heel veel plezier en vooruitgang gewenst!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:03

als het de pony uit je profiel is, zou ik het totaal anders aanpakken.
die pony is niet bang, althans niet voor mensen(áls het de pony uit je profiel is).
enerzijds kun je proberen om hem helemaal met rust te laten en te negeren, maar ik denk dat het misschien beter werkt als je hem gewoon gaat behandelen als ieder andere pony.
gewoon pakken, gewoon poetsen, etcetc.
uiteraard moet je hem eerst wel te pakken krijgen, maar jaag hem dan in een box.
echter, dit is wel alleen voor ervaren en zelfverzekerde mensen, misschien moet de pony gewoon over een drempel heen geholpen worden, maar dat kunnen wij vanaf een topic en/of een foto'tje niet zien.

dit had ik in je andere topic geplaatst.
geen idee of je het had gelezen, maar blijkbaar zijn jullie dit advies toch aan het "opvolgen".
wat er verder allemaal gedaan is/word weet ik niet, maar blijkbaar werkt het.
heel fijn om te lezen dat hij toch zo vooruit gaat!
heel veel succes met de verdere begeleiding/opleiding van dit knappe dier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:20

Nog veranderingen op gemerkt?

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:26

Eergister was hij erg bang/nerveus, we wisten niet zo goed hoe dit kon want naar ons idee was er niks anders. Ook wilde hij niet gepakt worden uit stal, uiteindelijk wel gelukt maar hij schrok zo erg dat hij naar voren sprong. Hierdoor schrok ik helaas ook waardoor hij weer van mij schrok, arme pony.

Na het binnen halen kwamen er al aantal meiden aangerent dat ze hem middags zijn halster goed wilde doen, charlie had 1 oor eruit gekregen. Maar het lukte ze niet dus zijn ze z'n stalletje in gegaan. Dit verklaarde dus meteen een hoop in z'n gedrag. Heb ze vriendelijk bedankt, maar uitgelegt dat ik bang ben dat hij nog banger wordt door vreemde. :'(

Gister had hij een vrij goede dag, we hebben hem buiten gezet en wilde weg lopen op zijn stal te mesten maar daar was Charlie het niet mee eens. Charlie liep vluchtig achter ons aan en wilde echt bij ons blijven, we hebben hem nog even geknuffelt voor zover mogelijk was en toch echt even achter gelaten.
Na het mesten zijn we weer even gaan kijken, en hij stond vriendjes te maken met een haflinger, hij zag ons en hinnekte wel, helaas dit keer niet naar ons toegelopen maar bleef wel staan.

We hebben hem nog even geborstelt en we mochten tot aan zijn kont, we boeken dus rustig aan vooruit gang :)

We merken wel dat als we richting hem toelopen hij wat angstig is en inelkaar ''duikt'' maar hij vlucht niet meer. We wandelen elke dag even en dit blijft hij erg leuk vinden, we wandelen juist na het uit de bak halen voordat hij op stal gaat. Zo hopen we dat hij niet met uit de bak halen koppelt aan op stal staan.

Dus wat dat betrefd zijn we nog opzoek naar tips hoe we het beste kunnen aanpakken, zodat hij dingen niet aan elkaar gaat koppelen als hij los heeft gestaan. Dus mochten jullie tips hebben horen we dat graag!

Vanmorgen was hij erg vrolijk, hinnekte hij vrolijk en even in de kleine paddock met gras gezet, kan hij even lekker grazen. Kwam later aanlopen en hij hinnekte wel. Gras was leuker dus hij bleef staan, zoek hem vanavond pas weer op en dan mag hij weer op stal, ben benieuwd hoe hij vandaag is.

Heb nog wel even paar leuke foto's;
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NAMQH6VH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N3ZLBKHQ.jpg

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:53

Die ziet er erg leuk uit. Hoe groot is hij?

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:56

In de advertentie stond toen 1.35 ik zelf schat hem rond de 1.25 - 1.30. Klein ukkie dus

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:54

Wat een ontzettend leuk beestje! En wat heb je al veel bereikt! Kan me voorstellen dat je er eerst een hard hoofd in had, maar kijk eens wat ie nu uitstraalt!

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:00

Wat een leuke pony!
Goed om te lezen dat hij goed vooruit gaat, ik heb je vorige topic ook gelezen.
Heel veel succes ermee, zo te zien gaat het de goede kant op. :D

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:02

Marocje schreef:
Wat een ontzettend leuk beestje! En wat heb je al veel bereikt! Kan me voorstellen dat je er eerst een hard hoofd in had, maar kijk eens wat ie nu uitstraalt!

Jaa, heb ook het idee dat ie veel blijer nu is. Iedergeval een stuk meer happyer dan toen :)
Maar ohh wat zal ik graag zn manen en staart willen bij punten en een leuk klein ruitertje op willen hebben!
Maar daar moeten we nog heeeeeeeel lang voor wachten haha!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:16

Vervelend als er ineens vreemden de stal in lopen (hoe goed bedoelt dan ook).

Maar bij dit soort paarden zul je altijd op het positieve moeten blijven focussen. Een terugval is niet erg en vooruitgang natuurlijk geweldig!! *\o/*

Geniet hij ook al een beetje van het poetsen?