Van dressuurpaard naar springpaard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvie_Juudje

Van dressuurpaard naar springpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 17:55

Ik ben zelf geen springheld, maar een stalgenootje daarentegen vind het fantastisch.
Zelf spring ik ook regelmatig, maar dan stoppen we bij 80 cm.

Urlie heeft, in mijn ogen, een goede springtechniek en kan erg netjes hoog springen.
Het stalgenootje vind het fantastisch om op Urlie te springen en dit het was vandaag haar tweede keer.
Urlie is een paard dat erg overtuigd moet worden van zijn eigen kunnen, hij twijfelt in het begin erg.
Na een paar sprongen gaat het al stukken beter.

Commentaar op de amazone mag uiteraard ook, dit kan ik meenemen naar de volgende keer dat ze gaat springen!
Commentaar op het paard is meer dan welkom of tips waar ik zelf op kan letten.

De eerste keer springen
Eerst even lekker losrijden
Afbeelding

Een mooi galopje, netjes op de achterhand.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1.20
Afbeelding

Een nette houding van amazone en paard.
Afbeelding

De tweede keer springen
Een oxer op 1m
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als paardjes hoger springen dan je denkt...
Afbeelding

...Krijg je bloopers :D
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Yvie_Juudje op 13-06-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:59

Haha, ben je nog blijven zitten bij die blooper? :D
Ziet er goed uit! Zeker voor een dressuurpaard!
Alleen de filmpjes kan ik niet bekijken...

Yvie_Juudje

Re: Van dressuurpaard naar springpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 18:00

Haha ze is gewoon blijven zitten ja :j

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:02

Ik vind het er heel netjes uit zien.
Leuk paard trouwens

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:05

ziet er leuk uit.. :D
ik vind alleen dat ze bij de 1ste keer springen wat meer vooruit mag kijken in plaats van naar je mooie paardje :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:06

Urlie springt netjes Yvonne! Leuk dat je een amazone hebt gevonden die met hem wil springen :D
Wel zou ik een grondlijn neerleggen. Daar maak je het een stuk makkelijker mee voor Urlie ;)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:06

Waarom jagen jullie het paard zo aan op het derde filmpje? :?

Paard kan erg netjes springen, vind de amazone voor en na de sprong nog wat te onrustig in houding.
Teveel gefocust op de sprong, te weinig op haar eigen. :)

Wel erg gaaf paard, goede techniek.
Daar kun je met een goede ruiter/amazone nog veel mee bereiken.

Edit: Een tip... Laat de amazone eens boven de sprong opletten dat ze goed steunt op haar beugels.
Ze klemt haar knieen wel, maar verliest hierbij druk op haar beugels. Dan krijg je dus de acties van het voorover klappen.
Onderbenen naar voren duwen is erg belangrijk, en kan je houding heel veel verbeteren.

En ik krijg het idee dat er teveel gefocust wordt op hoogte.
Wat technische lijntjes kan dit paard enorm veel van leren en zichzelf nog meer verbeteren.
Ook goed voor de amazone trouwens, dit soort lijntjes zijn vaak laag, dan kan zij zich concentreren op de rust in haar houding.
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 13-06-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:08

Haha die blooper foto!!! Ge-wel-dig *\o/*
Vind hem voor een dressuurpaard zijnde, een mooie springert. Wel heb ik het idee dat hij teveel duikt boven de sprong, maar ik ben geen topper in de springsport dus ik zou het niet zeker weten....

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:11

ziet er erg goed uit, veel beter dan de springruiter bij mij op stal :=

Lovely_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:17

Prachtige foto's , de Blooper is echt goe

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:03

daNiielle_ schreef:

Paard kan erg netjes springen, vind de amazone voor en na de sprong nog wat te onrustig in houding.

Edit: Een tip... Laat de amazone eens boven de sprong opletten dat ze goed steunt op haar beugels.
Ze klemt haar knieen wel, maar verliest hierbij druk op haar beugels. Dan krijg je dus de acties van het voorover klappen.
Onderbenen naar voren duwen is erg belangrijk, en kan je houding heel veel verbeteren.

Wat technische lijntjes kan dit paard enorm veel van leren en zichzelf nog meer verbeteren.
Ook goed voor de amazone trouwens, dit soort lijntjes zijn vaak laag, dan kan zij zich concentreren op de rust in haar houding.

Hier ben ik het mee eens.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:36

Ziet er gaaf uit Yvie!

Naar aanleiding van de filmpjes zou ik persoonlijk niet zo zeer de hoogte in bouwen, maar een lijntjes neerzetten met lagere hindernissen. Dan kunnen paard en amazone leren hoe hard aan te rijden op de sprong om daarna ook nog een snetjes uit te komen voor de volgende. Paard kan de hoogte makkelijk aan, maar voor het vertrouwen lijken me zulk soort oefeningen goed.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:17

Hij springt netjes Yvie!
Vind de amazone er alleen soms nog wat onrustig opzitten maar goed ze heeft er pas 2 keer mee gesprongen. Leuk dat je iemand hebt die met je paard wilt springen, hij lijkt het namelijk aardig leuk te vinden :)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:07

Je paard springt netjes! Het lijkt alsof hij het erg fijn vind en dat is leuk om te zien.
Toch zou ik oppassen met die amazone, straks gaat je paard weigeren, haar techniek is slecht en ze schopt hem gewoon vooruit. Je paard moet zelf maar zien ofdat hij springt of stopt, ze jaagt hem en dat is het slechtste wat je kan doen.
Ik zou nadenken over de ruiter als je wilt dat je paard nog zal springen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:07

Leuk paard zeg, maar idd, waarom zitten jullie zo te jagen? Niet alleen in dat laatste filmpje, mij viel het al eerder op. Lijkt me niet nodig, bovendien heb je er meestal meer aan om vanuit te rust te werken, vanuit vertrouwen bereik je altijd meer.

Daniëlle heeft daarnaast ook gelijk dat benen lang houden weleens kan helpen. Dat geeft de amazone boven de sprong ook een zekerder gevoel.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:14

Het jagen van jullie lijdt ertoe dat de amazone het paard niet mooi naar de sprong begeleidt. Het aanrijden is rommelig, de afzet lijkt onbepaald/op de gok en de amazone vergeet haar eigen houding.

Wanneer je paard vertrouwen mist bij het springen dan liever laag springen dan optrekken en zo moeten "overtuigen".

Grappig vond ik wel dat ze tijdens de eerste keer springen continu naar beneden kijkt, bij de tweede keer elke keer mooi naarvoren :D

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:18

WOW wat een knoepert van een paard!
Hoe groot is hij wel niet? Hij (of zij?) ziet er echt machtig uit hoor!
Ik heb absoluut geen verstand van springen, helaas.
Kan dus alleen maar zeggen dat ik je paard gaaf vind en dat je hem in een mooi tuig hebt gestoken! (:

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:00

Wat een mooi paard zeg!
Het eerst wat me opviel is dat hij heel groot is! :oo :D
Vind het wel een beetje gejaagd op de filmpjes, jammer. Verder ziet het er goed uit! :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:07

Ziet er goed uit, dier kan leuk springen, af en toe (vooral bij de eerste paar foto's) vind ik hem wel over het voorbeen springen (voorbeen klapt naar achter en hij valt als het ware erover moeilijk uit te leggen haha).
Erg jammer vind ik dat het meisje erop zo enorm aanjaagt, dit zorgt voor onnodige stress voor het dier, stemhulpen zijn prima, maar zoiets doe je in het parcours als je totaal niet uitkomt en het paard een hindernis eng vind. Niet op een doordeweeks stijltje thuis.... Daarnaast moet ze bij het aanrijden gewoon stil blijven zitten en rustig afwachten op de sprong ipv ineens zo gaan rijden (dit komt vaak door angst van de ruiter dat het paard stopt dat ze zo gaan 'rijden').
Daarnaast, maar dat is mijn algemene mening bij 9vd10 springruiters .... Doe ajb een gewoon bit en een gewoon hoofdstel om en haal die martingaal (ja heb je al gedaan zie ik ;)) eraf. Als ze op B niveau dit allemaal al nodig hebben.... Spoortje/zweepje kan prima (als dit goed gebruikt word). Maar al dat andere leer, onnodig.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:58

Urlie is leuk!
Maar ik ben het wel een beetje eens met bovenstaand commentaar. Je kan haar beter eerst een tijdje wat lagere sprongen in passende lijntjes laten rijden dan zo snel omhoog te gaan.
En het meisje moet veel meer blijven wachten ipv er wild naartoe te rijden.
Braaf paard in ieder geval!

Zorro89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:15

Leuk paard, denk dat hij wel wat potentie heeft! De filmpjes vind ik geen fijn beeld geven, zeker het laatste filmpje niet. Je paard steekt op weg naar de 1e sprong zijn hoofd in de lucht en drukt zijn rug weg, gaat niet fijn over de sprong en vervolgens komt er een behoorlijk krappe bocht en komt hij weer niet goed uit bij de 2e. Jammer.. Op een vriendelijkere manier bereik je denk ik meer. Zoals het op mij overkomt gaat het nu om de hoogte, dat haalt hij makkelijk. Tip: lijntjes neerzetten waarin de amazone terug moet rijden of juist naar voren. Daar leert je paard meer van!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:36

Mooie foto's:) Wat een reusachtig paard lijkt het! ;) :+ Of ben jij klein?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:11

Michelleex schreef:
daNiielle_ schreef:

Hier ben ik het mee eens.

En nog een mee eens.

Veel te gehaast allemaal. Werk eens aan een fijn grondtempo, als dat in orde is, kan je als ruiter gaan wachten voor de hindernis. Ruiter is nu alleen maar aan het duwen en dat komt haar houding boven de sprong niet ten goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:25

Zorg dat je stalgenoot goede springlessen krijgt want ze springt wel maar haar manier van rijden heeft weinig te maken met een paard goed over de hindernissen begeleiden, het is een erg leuk paard met zeker capaciteiten en als je dit paard lekker aan het springen wilt houden/krijgen dan moet ze begeleiding hebben anders klappen ze straks nog en keer midden in een hindernis en dat zal niet de bedoeling zijn.