Een avondje in dameszadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Een avondje in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 23:02

Vanmorgen een wedstrijd zitten schrijven, en dan gaat het altijd jeuken, iedereen ziet er zo keurig netjes uit, en het staat zo mooi. Maar ja, om nou voor de nop in mijn apenpakje door de bak te gaan rijden...

Tot ik vanavond een idee kreeg. Ik snel een stalgenote gebeld, en ja hoor, ik kon de spullen op komen halen. Daar aangekomen besloten het volle kostuum mee te nemen, niet alleen de veiligheidsrok voor bij mijn jasje, maar ook het showkostuum. Dus op naar Vjesta. Tot 2 jaar geleden reden we redelijk vaak met dameszadel, maar dat is in het verval geraakt en ondertussen had k er al 1,5 jaar geen dameszadel meer op gehad. Mijn houding is bagger, ik probeer veel te rechtop te zitten, waardoor k achterover duik. De momenten dat ik er even niet aan denk om dat te doen geven een veel fijner plaatje, minder spanning en meer rust.

Mijn doel met het dameszadelrijden is om uiteindelijk er officiële KNHS wedstrijden mee te starten. Op het moment rijden we geen wedstrijden, hebben we geen startkaart (nooit gehad ook), dus het is zeker toekomst muziek. Op het moment krijg ik het niet voor elkaar om Vjesta lekker ontspannen te rijden onder het dameszadel. Nou was ik daar vandaag ook niet mee bezig, ik wilde vooral mijn eigen gevoel weer ff terug krijgen en leuke plaatjes schieten.

De eerste foto's zijn in wedstrijd kostuum. Tijdens het rijden in wedstrijdkostuum draag je op het dameszadel een veiligheids rok. Dit is een rok die maar aan 1 kant lang is, aan de kant van het zadel valt hij over je heup en over je zadel, maar hij gaat niet onder je door oid. Hierdoor kun je niet blijven hangen aan je zadel mocht je vallen. De linker voet moet te zien zijn. Officieël horen er ook bij ons handschoenen bij (wit voor alledaags, zwart voor rouw), maar die was k vergeten. Vanaf de Z rijden ook wij met hoedje, maar bij het dameszadel hoort er een voille bij.

Vjesta is een 11 jarige Fjord (joh). We hebben weinig niveau, doordat ik alleen in het weekeind kan rijden en lang in het buitenland heb gewoond is het meer de basis bevestigen wat we op het moment aan het doen zijn.

De voorbereidingen, veiligheidsrok gemakshalve om mijn benen vastgezet.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LZWCW3N3.jpg

Afbeelding
We zitten weer!

Afbeelding
Eventjes onwennig

Na een poosje stap en draf besloten toch maar n galopje te wagen. In een dameszadel is de rechtergalop altijd makkelijker (want door de manier waarop je zit zit je rechterheup altijd iets naar voren). Vjesta dacht er anders over, en vond het nodig om mijn vertrouwen in het zadel weer ff aan te wakkeren. Dus hop, serie bokken er tegenaan (doe ze nóóit)!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna toch de linker galop maar weer gepakt, Vjesta d'r makkelijke kant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zoef!

Toen hup naar binnen, showkostuum aan. Het showkostuum bestaat uit een onderrok met een kanten rand, een zwarte overrok met rode linten en een rood hesje met wijde mouwen. Dit is een burgeroorlog kostuum. De rokken hebben een onder wijdte over 6 meter!

Geen cap is eigen keuze! Dameszadel zit veel steviger dan herenzadel, en door die serie bokken had ik er idd vertrouwen in dat het goed zou gaan.

Afbeelding
Je kunt Vjesta 'moet dat nou' zien denken...

Afbeelding

Afbeelding
Aurora stond erbij en keek ernaar. Ze vond het maar wat raar!

Afbeelding
Op een dameszadel is iedereen prinsesje, tieten vooruit en neus in de lucht!

Afbeelding
Dit vind ik zelf wel een fijn plaatje geven

Ondanks dat Vjesta nog nooit met iets over d'r kont gelopen had gaf ze geen enkele sjoege, alsof het de normaalste zaak van de wereld was liep ze ermee rond, we hebben zelfs nog een galopje gewaagd!

Afbeelding
Even poseren. Blij dat ik ook mijn rechterlaars had aan gedaan. Gewoonlijk houd ik rechts altijd mijn schoen aan, maar hier piepte hij toch maar ff onder mijn rok uit.

Afbeelding
Tot ziens, laat vooral een berichtje achter!
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-06-11 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

NiKip

Re: Een avondje in dameszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:06

Wat gaaf :P
Jullie zien er leuk uit zo samen ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:09

Het het niet mijn ding, maar het is wel heel bijzonder om te zien :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:14

wauw zeg, wat gaaf! ziet er heel mooi uit, en Vjesta lijkt het allemaal wel best te vinden :))

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:15

Wat een prachtig kostuum :wow: Prachtig plaatje!

Wat is er zo veilig aan een "veiligheidsrok"? :o?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:22

Wat ziet dat er ongelofelijk mooi uit, dat laatste kostuum. Gaaf hoor! Mag ik vragen hoe je precies aan een dameszadel bent gekomen? Is het een authentieke? En heeft het lang geduurd voordat je iets gevonden had dat op je paard pastte? Kan mij voorstellen dat een dameszadel vinden lastig is, omdat er niet zo heel veel van zijn, maar dat het extra lastig is omdat ze traditioneel niet op Fjorden lagen :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 23:23

De veiligheidsrok is geen hele rok. Om in een hele rok zo te kunnen rijden, die dus niet aan de andere kant naast je paard hangt, niet over de kont heen hangt (zoals de showrok) maar 'onder je kont verdwijnt', houdt in dat je dus op de rok zou zitten. Je komt daarmee gigantisch in de knoop met je krukken, waar je benen op en onder liggen. Als je dan valt (en je valt altijd naar rechts als je valt) blijf je hangen aan je rok, met alle gevolgen van dien.

De veiligheidsrok lijkt te verdwijnen onder m'n kont, maar houdt daar gewoon op. Het is een soort lap die ik omsla. Hij zit vast om mijn rechtervoet en hangt dan gewoon naar beneden. Op de 3de bokfoto kun je een randje van mijn gewone rijbroek zien (die k eronder heb). Doordat ik er niet op zit is er veel minder kans dat als ik val ik blijf hangen.

Kortweg: het lijkt een rok, maar het is het niet.

Overigens is vallen vanuit het dameszadel een hele kunst, en gebeurd eigenlijk alleen als je paard plots naar links springt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 23:25

Narya schreef:
Wat ziet dat er ongelofelijk mooi uit, dat laatste kostuum. Gaaf hoor! Mag ik vragen hoe je precies aan een dameszadel bent gekomen? Is het een authentieke? En heeft het lang geduurd voordat je iets gevonden had dat op je paard pastte? Kan mij voorstellen dat een dameszadel vinden lastig is, omdat er niet zo heel veel van zijn, maar dat het extra lastig is omdat ze traditioneel niet op Fjorden lagen :o

Deze is niet antiek, maar gemaakt door een zadelmaker in Nederland, ben z'n naam even kwijt. Het mooie aan dit zadel is dat het op heel veel paarden heel erg goed ligt. Vjesta is wat ronder geribt dan een groot paard, maar ook op haar ligt het keurig. De nieuwe 'fabrieks' dameszadels zijn eigenlijk allemaal prut. Probleem is dat het geen gewoon zadel is, echt alles is anders, je zit veel meer op je paard dan er omheen zoals je met een herenzadel doet.

Ik leen hem zo nu en dan van een stalgenote, maar ik hoop over een poosje een eigen zadel te kunnen overnemen van iemand die k ken, zodat k er wat meer mee kan rijden.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:08

Wie had dat gedacht, Vjesta die bijna door de wand ging van een plastic zakje loopt nu gewoon rond met een rok op haar kont!

Petje af Martine, dat dit allemaal kan met je pittige tante! *\o/*

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:15

Wat enrom gaaf!! Ik ben wel van de historische kostuums en zo op het paard is het nog mooier :)
Mag ik vragen hoe je opstapt op een dameszadel?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:17

Ah duidelijk! Goeie uitvinding :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 09:42

Opstappen is simpel. Je hebt hoe dan ook een krukje nodig, omdat je beugel veel korter is. Je mikt al je rokken over je linker arm, zet je linker voet in de beugel en gaat gewoon zitten zoals je zit in een herenzadel. Dan leg je je rechter been over je kruk. Je mikt je rok over je benen heen, en zet m vast om je rechterbeen. Tadaaa!

Snadrem: maar plasticzakjes zijn nogsteeds levens gevaarlijk hoor, er is laatst nog n halstertouw gesneuveld omdat er een zakje langswaaide toen ze vast stond. T rare beest is alleen maar bang van dingen waar je t niet van verwacht. Als t regent kan k in en uitstappen met een paraplu, dat doet d'r helemaal niets...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:49

Gaaf hoor! En inderdaad leuk om te gaan starten, is weer eens wat ánders op een wedstrijdterrein!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:54

Vjestagirl schreef:
Snadrem: maar plasticzakjes zijn nogsteeds levens gevaarlijk hoor, er is laatst nog n halstertouw gesneuveld omdat er een zakje langswaaide toen ze vast stond. T rare beest is alleen maar bang van dingen waar je t niet van verwacht. Als t regent kan k in en uitstappen met een paraplu, dat doet d'r helemaal niets...

Ja.. dat kan alleen Vjesta :') Hoewel Zelano ook wel zo flauw kan zijn. Heel stoer en dapper bij de meest spannende dingen, maar o wee als er een berkenboom tussen de dennenbomen langs de weg staat. `Daar ga ik echt niet voorbij want dan gaan we allemaal dooooooooood!`... dat idee :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:12

Hoe spring je in galop aan aan de kant waar je been niet zit??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 10:39

Ik heb een zweepje in mijn rechter hand (moet eigenlijk een cane zijn, een bredere, harde stok met aan 2 kanten een knop), die ik gebruik als mijn rechter been. Als je m perongeluk laat vallen ben je dus direct ont-beent, en dat rijdt heel beroerd!

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:59

Martineeee wat leuk! Erg leuke foto's en leuke kleding. De volgende keer wil ik het ook wel in het echt zien!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:02

Ziet er echt leuk uit ! :D

Ook in showkostuum !

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:42

Leuke foto's! Ik heb ooit ook eens met dameszadel op mijn draver gereden, jaren geleden bij ons op stal (clinic) Dat was heel bijzonder! Dacht dat het veel enger zou zijn, maar dat was het niet! ik durfde zelfs te draven :D
Veel plezier met je leuk paardje :)

Jacobeho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:42

Super tof! Leuke Foto's en Leuke Kleding! :D

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:50

Wat gaaf! :wow: Fjorden en dameszadels: Dat zijn twee dingen die ik ontzettend mooi vind!
Hoe ben je erop gekomen om met je Fjord dameszadel te gaan rijden? Zijn er nog andere Fjordenmensen in Nederland die dit doen? Volgens mij ben jij de enige...

Ik wil zelf ook ooit nog een keertje in dameszadel rijden. :o
Ik zou het ook stiekum wel samen met mijn eigen Fjord willen doen, maar volgens mij moeten paarden ook eerst geschoold worden om met zo'n zadel overweg te kunnen, of niet? (Nu heeft die van mij juist wel een sterke rechtergalop en is links juist zwakker :P )

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:00

is het wat om hierin les te gaan geven?
of sowieso een clinic?
je weet er zoveel van en bent enthousiast genoeg!

complimenten!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:54

@mairead: de fjord heb ik al 5 jaar. Als klein meisje wilde ik altijd al met het dameszadel rijden, maar ja, zie het maar eens voor elkaar te krijgen. Tot ik op mijn huidige stalling kwam, waar 1 van mijn stalgenotes een fanatiek dameszadeler is. En ja, dan krijg je de onvermijdelijke vraag 'mag ik ook eens'. En ja hoor, natuurlijk mocht dat.

De meeste paarden snappen het vrij snel. Bij Vjesta hebben we het zadel er gewoon op gelegd onder het motto 'we zien wel wat er van komt'. Dat was in de periode dat ze nog eigenlijk gewoon te geslepen was om op te rijden. Toch gedaan. Ik zat er nog geen 5minuten op toen ze een sprint trok en er vandoor ging. En aan het einde van het sprintje zat ik nog. Sindsdien heb ik een ontzettend liefde voor dameszadel rijden: paard kan doen wat ze wil, vallen is nagenoeg onmogelijk...

@Mylene32: bedankt voor het compliment, maar nee, ik weet er bij lange na niet genoeg van af en ik zit ook absoluut niet netjes genoeg om hierin lessen of clinics te kunnen geven. Bij de Nederlandse Vereniging Dameszadel (http://www.dameszadel.nl/) kunnen ze je hier vast wel mee helpen als je het graag wilt!

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:42

ik wil het niet
ik vond het wel iets voor jou

succes met je fjordenmeid!

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:43

lijkt me eng:O
maar wel vet!