Gezellig dat je even komt kijken hier. Ik zal ons eerst even voorstellen.
Ik ben Maartje en 22 jaartjes jong en vorm met dit paard een combinatie sinds januari van dit jaar.
Riada was als 3 jarige kampioen op de keuring hier in Zeeland en is daarna tot haar 5e uitgebracht in de sport t/m de klasse M2 door de dochter van de eigenaresse. Zij ging toen studeren en wonen in Amsterdam en is gestopt met rijden. Riada heeft voor de eigenaresse een hele grote emotionele waarde en zal daarom ook nooit weg gaan, ze staat ook lekker bij de eigenaresse thuis samen met haar vriendje Buffalo, een Zeeuws Trekpaard. 3 Jaar geleden heb ik haar ook een half jaartje gereden, ik reed toen een paard wat bij haar in pension stond en via die weg ben ik ook Riada gaan rijden. Daarna ben ik een tijdje Zeeland uit geweest en sinds januari ben ik weer terug en zijn we dus weer aan het trainen. Mevrouw is nog wel aan de zware kant maar er is al heel veel af, en de weidegang nu helpt ook niet echt mee. Daarbij heeft ze een enorme aanleg om dik te worden en heeft ze ook nog een veulen gehad wat je bij haar altijd zal blijven zien.
Wat vinden we lastig? Tja, wat niet.. We zijn al van ver gekomen en zitten nog steeds in een stijgende lijn. Het moeilijke aan dit paard is dat ze heel handig en snel met haar lijf is, ze weet dus op heel veel manieren er tóch even onderuit te komen. Daarbij heeft ze een wat traag achterbeen en zodra het lastig wordt duiden we op verzet in verschilllende vormen.
Wat ik nu graag wil is dat ze actief, aan elkaar en van achter uit gaat lopen zónder daarbij zwaar op m'n hand te worden. Daar heeft ze namelijk een handje van, het liefst wil ze dat ik haar hoofd vast hou terwijl ze dat prima zelf kan. Verder probeer ik haar nog steeds recht te krijgen maar ook daar zit een probleem want dan laat mijn gevoel me nog wel eens in de steek. Vooral op de rechterhand wil ze links niet aannemen en blijft ze dus op rechts 'vasthouden', dat verschil is ook heel duidelijk in de foto's te zien. Mijn linkerhand is daarbij nóg niet stabiel genoeg om een fijne aanleuning te gaan geven en daardoor heb ik nogal eens de neiging om aan rechts te willen trekken.....
Afijn, we zijn dus nog niet eens B-niveau en hebben ook geen wedstrijdambities dus we hebben alle tijd. Voor nu wil ik gewoon dat ze fijn gaat lopen en dat ik haar op de juiste manier train.
Oh ja, ik heb elke week netjes les, en mijn instructeur is wild enthousiast over de sprongen die we vooruit maken..
Papa heeft foto's gemaakt en das geen super kwaliteit.. Van de galop en stap heb ik geen foto's, hebben we uiteraard wel gedaan.
Wees lief voor ons en ik ben gek op kritiek maar dan wel opbouwend en onderbouwd. We doen hard ons best en hebben in elk geval veel plezier samen.
Genoeg gekletst, daar gaan we!

Bovenstaande foto's zijn van februari dacht ik. Mijn houding is echt om te janken, ik zoek te veel mijn balans aan mijn teugels. Teugels zijn te lang en om over mijn beenligging nog maar te zwijgen..
Ik heb heel veel moeite gehad om aan haar bewegingen te wennen en stukje bij beetje gaat dit nu eindelijk beter..

Rechtsom, hier zie je duidelijk het punt waar ik vaak nét niet door heen kom. Zeker rechts om niet. Dan kan ik haar niet fijn nageeflijk sturen op mijn linkerteugel en dan krijg ik haar net niet door die kaak en kantelt ze dus. Komt in dit geval ook doordat ik mijn rechteram dan niet ontspan.

Hier wordt ze wat zwaar op mijn hand en moet ik haar dus weer actiever houden. Gevaar is dus dat ik steeds meer mee ga naar voren en dan niet meer terug kan komen dus te traag ben.

Staakmoment. D'r nieuwe geintje, als het moeilijk wordt, in galop aanspringen en dan heel paniekerig op de plaats blijven galoperen...

Rechtsom gaat hier al beter alleen moet ik uitkijken dat ik haar niet over d'r tempo heen ga jagen. Verder mag ze nog meer na gaan geven.

En toen was het kwartje weer even gevallen. Moet hier alleen opletten dat ik op 2 teugels ga rijden en niet alleen op m'n rechterteugel..

Als ik nou nog eens voor me zou kijken dan zou dat het plaatje bijna goed maken!

Trots!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik zit hier redelijk fatsoenlijk te paard en Riada loopt hier wel fijn van achteruit naar voren!
, maar ga zo door, dan komen jullie er echt wel!!
Vindt het netjes dat je zelf wel veel verbeterpunten ziet! Dat is nodig om beter te worden
Ga lekker zo door!
Tja en een nieuw zadel zit er niet in. Heb 't aan m'n instructeur voorgelegd en 't zadel ligt niet dusdanig dat ze er last van heeft. Jammer genoeg zal die buik er waarschijnlijk niet meer afgaan. Overblijfseltje van een veulen en dan een merrie met een soort van onstilbare honger die al dik wordt zodra ze ergens naar kijkt..
Precies waar we mee aan het werk zijn! Met m'n handen doe ik bar weinig, zolang ik genoeg blijf rijden met m'n been gaat zij vanzelf nageven als ik daar maar een klein beetje 'weerstand' houd. Het is alleen uiterst aantrekkelijk om af en toe even gewoon die *&^%$# kop (Mijn excuses voor mijn woordgebruik, maar zo voelt het op dat moment) naar beneden te trekken want ze kan er heel lang zomaar net tegenaan lopen!