Wat zitten we in een vreselijke dip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Wat zitten we in een vreselijke dip...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:18

|(

Vandaag huilend op het paard gezeten... Na afgelopen winter ben ik nu serieus aan het rijden op een 4-jarige merrie. En dat gaat hartstikke goed. Natuurlijk wel zo z'n ups en downs gehad, maar we groeiden en leerden allebei erg veel! Chelsea krijgt meer spieren en conditie en ook is ze in de hoogte gegroeid. Maar ze is ook sterker geworden en begint te puberen...

Sinds 2 weken gaat het rijden niet zo goed. Ze is drammerig en schrikkerig. De eigenaresse helpt me echt super goed en met haar aanwijzingen gaat het vaak daarna wel goed, maar toch ben ik niet streng genoeg en elke x dat we gaan rijden begint ze weer met klieren. Met klieren bedoel ik wegschieten achter in de bak (steeds op hetzelfde plekje) en onder me vandaan lopen. Zeg maar gewoon heel hard rennen. In de galop is ze al helemaal niet te houden. Vandaag ging ik weer vol goede moed rijden, maar zat er nog maar net op en ze schoot al weer weg. En weer was ze enorm drammerig. De eigenaresse ging me weer helpen, maar het duurde gewoon te lang en ik hoorde haar aanwijzingen roepen en zeggen 'toe nou Saskia, wees es streng!!!'. En Chelsea rende maar en had ik haar weer terug, ging ze weer... 'Ze loopt weer onder je vandaan!! Ze speelt gewoon een spelletje met je!!' En toen was het genoeg en barste ik in tranen uit :o ... Ik had echt zoiets van; ik kan dit gewoon niet! Ik heb het idee dat ik wel streng ben, maar blijkbaar niet genoeg! Zo frusterend!!!

En toen is de eigenaresse er zelf even op geklommen en na een klein kwartiertje had ze Chelsea perfect aan het lopen. Ze hoefde maar zwaar te gaan zitten en Chelsea zat al bijna in de stap. Nou, kan je vertellen, de eigenaresse heeft het zelf erg druk met 2 andere paarden van haar en ze heeft nu 3 x op Chelsea gezeten, dus je kunt je wel voorstellen hoe ik me voelde om te zien wat zij in een kwartier voor elkaar kreeg... Ik ben er daarna weer opgeklommen en heb een proefje gereden en toen ging het best wel goed!

Conclusie: ik ben veel en veel en veel te lief voor Chelsea!!!!!!

Aanstaande zondag heb ik een onderling wedstrijdje met haar; puur voor de oefening... Als dat maar goed komt ;) ! De eigenaresse gaat er deze week nog een paar x op en wie weet dat het op die manier mij wat helpt!

Zo, dit moest ik even van me afschrijven, want voelde me knap waardeloos vanmiddag!!!

kleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:33

Herken dat gevoel,
met mijn vorige verzorgpony was dat juist hetzelfde, altijd maar lopen,
en dan de eigenaresse erop, na 10 minuten liep ze perfect..

Maar na een tijdje zal dat wel beter gaan!
En idd, misschien een beetje strenger worden,
maar het komt wel goed.
Veel succes! ;)

Hilde_92

Re: Wat zitten we in een vreselijke dip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:42

Vervelend voor je!
Maar als het paard merkt dat ze de baas over je kan worden, zal het er met de tijd niet beter op worden.
Vaak is het zo dat ze steeds meer gaan proberen.
Het is en blijft een jong paard, misschien is dit niet jouw ding?
Ik hoop dat ik het mis heb en dat jullie over een tijdje weer onbezorgd rond rijden.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:58

Thanks voor jullie reacties!

Het is niet zozeer dat ik haar niet de baas ben, maar het duurt bij mij veel te lang voor ik haar onder controle heb. Eigenlijk moet het, na haar een paar x op haar plaats te hebben gezet, klaar moeten zijn. Nu hebben we elke x als we gaan rijden strijd, wat veel te lang door gaat... En dus zo frustrerend als je ziet dat iemand het na 15 minuten klaar heeft en lekker rond kan rijden.

Het is deels ook een stukje angst bij mij, want ben geen held en daarom te voorzichtig. Maar ik ken Chelsea nu en echt super raar zal ze niet doen en omdat ik dat weet, moet ik nu ook die 'angstknop' omzetten en gaan rijden.

Ik ga niet opgeven; de aanhouder wint ;).

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:50

Net wat de eigenaresse zegt: STRENG ZIJN! Ze probeert je inderdaad uit, en dat mag je eigenlijk niet toelaten. En ook vooral niet opgeven. Luisteren zal ze en niets anders!! Lief zijn is voor een andere keer, moet je maar denken, wérken zal je beste paard! :D

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:16

Ik moet zeggen dat ik al meermaals afgelopen 4 maanden een potje heb gejankt na het rijden !

Het is onze eigen merrie van 11 jaar die het me vreselijk moeilijk maakt .. Zij zit eerder omhoog te gaan, haar kont uit te gooien, plots 180° omdraaien, ... Elke keer vindt ze iets nieuws uit! En mijn gebrek aan ervaring maakt het haar ook nog lekker makkelijk!

Van zodra m'n lesgeefster het over neemt is er geen vuiltje aan de lucht! Ze loopt dan zelfs prachtig! Gelukkig kan ik met de begeleiding van mijn lesgeefster al wat verder maar alleen rijden zie ik voorlopig even niet zitten .. En ja, mijn lesgeefster zegt het 100x dat ik maar eens moet laten zien wie de baas is! Maar ik durf niet altijd :')

Zou het zeker nog niet opgeven, bij mij zijn er dagen dat het geweldig gaat en dagen dat het gewoon niet gaat .. Ik onthoud enkel de dagen die goed gaan :P

Hopelijk lukt het je!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:25

Ja dat is zo jammer.
Ik moet ook veel strenger zijn voor mijn pony maar die van mij is juist eerder lui ivp hyper.
Succes! Je hebt in ieder geval doorzettings vermogen dat is al een goed teken!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 16:58

Athea_Jack schreef:
Ik moet zeggen dat ik al meermaals afgelopen 4 maanden een potje heb gejankt na het rijden !

Het is onze eigen merrie van 11 jaar die het me vreselijk moeilijk maakt .. Zij zit eerder omhoog te gaan, haar kont uit te gooien, plots 180° omdraaien, ... Elke keer vindt ze iets nieuws uit! En mijn gebrek aan ervaring maakt het haar ook nog lekker makkelijk!

Van zodra m'n lesgeefster het over neemt is er geen vuiltje aan de lucht! Ze loopt dan zelfs prachtig! Gelukkig kan ik met de begeleiding van mijn lesgeefster al wat verder maar alleen rijden zie ik voorlopig even niet zitten .. En ja, mijn lesgeefster zegt het 100x dat ik maar eens moet laten zien wie de baas is! Maar ik durf niet altijd :')

Zou het zeker nog niet opgeven, bij mij zijn er dagen dat het geweldig gaat en dagen dat het gewoon niet gaat .. Ik onthoud enkel de dagen die goed gaan :P

Hopelijk lukt het je!

Nee, opgeven doe ik niet! Zoals het ook bij jou gaat, heb wij ook zo onze fijne momenten!

Jij ook veel succes!!!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 22:05

Even een kleine update:

Vandaag huilend van blijdschap op het paard gezeten, haha. Nu overdrijf ik, maar het ging echt super, super goed!!! Zelfs in de galop kon ik haar bij me houden! Dit komt waarschijnlijk omdat ze gisteren door de eigenaresse op haar plaats is gezet, maar goed, daar heb ik vanavond goed mijn voordeel uit gehaald, haha!

Maar dit doet me wel goed en als ze de volgende x wel gaat etteren, pak ik haar aan ~~}> !!

@Michelleex: Een lui paard lijkt mij ook erg lastig zeg... En vermoeiend!!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:41

Heei , wat sneu voor je echt stom .
Soms heb je echt van die rotmomenten dat je met alle moed begint en het dan zo stom gaat !
Niet blijven opgeven , nog een paar keer oefenen met de eigenares en eventuele nog een keer les van instructeur waar je je goed bij voelt ? :) Rustig van bij het begin beginnen , en wees eens streng !
Gewoon doen , knop omdraaien :+ Veel succes !

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:44

Misschien kan je aan de eigenaresse vragen wat je precies moet doen met 'streng zijn', want jij denkt dat je streng genoeg voor haar bent, zo lijkt het te voelen voor jou (tenminste, dat maak ik op uit je verhaal), maar toch blijft zij zeggen 'streng zijn, pak haar eens aan', misschien als ze je iets preciezer uit kan leggen wat ze daarmee bedoeld, en hoe ze dat zelf doet, dat het voor jou ook een stuk makkelijker is om 'goed streng' te zijn. :)

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:53

herken dit gevoel ook heel erg, heb het vooral met longeren dat ik hem vaak niet onder controle heb.
wat ik dan doe is les nemen! goede begeleiding van iemand die er veel van af weet.

succes ermee, het gaat vast lukken!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:03

Ik ken dit heel erg, ik wil zelf zo graag en als het dan niet lukt is het zo frustrerend. Maar echt hou moed want jullie kunnen het wel! En ik ben altijd nog weer sterker uit mijn dipjes gekomen dus .. :D

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:29

Bedankt voor jullie leuke reacties!!

@_Kiki_: de eigenaresse legt op zo'n moment precies uit hoe ik het moet doen, hoor! Ze gaat er dan even naast lopen en laat dan zien hoe het moet en als zij er op rijdt, kan ze het al helemaal goed laten zien! Daar ligt het niet aan, maar ik moet het zelf doen!!

@Macmoon: goede begeleiding is zeker erg belangrijk! De eigenaresse rijdt altijd bij mij met haar eigen paard en ondertussen geeft ze me altijd wel aanwijzingen, dus ik heb constant begeleiding.

Zoals ik al vermelde ging het rijden gisteren super fijn! Ik hoefde maar zwaar te gaan zitten en ze kwam al terug. Morgenavond ga ik weer rijden en ook vol goede moed!!! Ik denk inderdaad ook dat we hier alleen maar sterker uit kunnen komen!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:31

Aw ik snap wat je bedoelt, maar je moet denken:
Je paard kan het, dus je hoeft alleen maar aan jezelf te werken!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:38

NeverGiveUp schreef:
Aw ik snap wat je bedoelt, maar je moet denken:
Je paard kan het, dus je hoeft alleen maar aan jezelf te werken!

Klopt! Het probleem ligt bij mij. Ik moet een knop omdraaien en gaan met die banaan :+ .

je hebt trouwens wel een mooie toepasselijke naam!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:58

Haha dat zeggen mensen wel vaker, maar inderdaad ja! :P