Doortje (manegepony) aan het werk (springen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Doortje (manegepony) aan het werk (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:22

heee allemaal,

hier een HAW-topic van Doortje en mij, het zijn zo goed als alleen maar filmpjes :D
Ik begon met springen zo'n 1,5 jaar geleden, samen met Doortje. Zij kon toen nog helemaal niks, behalve rennend over een balk die op de grond lag.
In deze 1,5 jaar zijn wij onwijs vooruit gegaan, en dat is denk ik ook wel te zien.
Ze rent niet meer heel erg, ze komt hoger, beter conditie. We hebben al samen 1.05m gesprongen, dit was eenmalig, we springen in de les niet zo hoog.

Ik heb jammer genoeg geen filmpjes van begin 2010, dus dat is wel super jammer.

De afgelopen 2 weken was ze verkouden, vrijdag ging het een stuk beter.
Hierbij de filmpjes:

begin november 2010.
1. rond de 60cm

2. rond de 80cm, ging wat minder

3. rond de 80cm, ging helemaal slecht

eind november 2010
4. rond de 50cm, was losspringen. Ik ben met het gele dekje, en donkere vos, filmpje kan gestopt worden op 31 seconden.

op het eind gaat die andere pony aan de ren, vandaar het gekke eind.

5. rond de 60/70cm.

6. rond de 80/90cm.

Midden januari 2011
7. rond de 80cm. het ging niet helemaal goed, ik had geen lekker ritme, ook de 2e keer niet

begin mei 2011
8. rond de 50cm, losspringen op lijntje, ik ben met de donkere vos, rood dekje

9. rond de 60cm

10. rond de 70cm

11. rond de 80cm, op het eind werd degene die filmde afgeleid haha, ook scheef gefilmd *ik heb geen idee hoe je het kan draaien*

dit waren de filmpjes, ik heb ook nog een paar foto's:

12. 1 van de eerste keren springen
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. weigering
Afbeelding

15.
Afbeelding

En ons topic van onze 'fotoshoot' : [ITP] Doortje (manegepony) ITP

mijn eigen commentaar:
- beter bij me houden, ze wilt nogal onder me vandaan rennen
- als ik rem, handen laag houden. Dit blijft m'n instructrice maar zeggen haha

Tips zijn welkom, commentaar ook, wel onderbouwend.

Groetjes Claudia

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:37

Doortjeeeee <3 !
wat is het ook een lekker beest :9

Om nog even commentaar te geven:
Inderdaad, langzamer op de hindernis af. Anders komen er alleen maar ongecontroleerde sprongen.
Dan kan je, voordat je de volgende sprong neemt, eerst een volte draaien om haar weer rustig te krijgen.
Dan pas door gaan :)
Ze springt netjes! :D

_biondaa

Re: Doortje (manegepony) aan het werk (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:58

DOOOOOOOOOOOOOOOOORTJE <3

Ziet er goed uit, maar inderdaad wat langzamer op de sprong afrijden! :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:20

Stelling! Echt op letten, in de bochten stelling nemen, dit ziet er namelijk niet uit :o (vooral in het laatste filmpje kan je goed zien dat hij helemaal naar buiten kijkt. Dit zal ook beter gaan wanneer je haar beter terug kan nemen na de sprong. Goed je binnenbeen er aan, binnen teugel van de hals.
Ook mag je nog wat mooier mee komen met de sprong, je blijft nog een beetje recht boven haar. Als ze te hard op de hindernis rent, probeer dan eens om haar voor de hindernis stop te zetten, en dan ook echt STOP! Dat werkt altijd heel goed, de volgende keer zal de pony dan een beetje afwachten wat jij aan geeft, om zo'n vervelende stop te voor komen. Zo word jij weer de baas en kan jij bepalen hoe je het gaat doen. Dus zo nu en dan weer stop zetten is mijn advies.

Verder vind ik het er leuk uitzien! Echt goed dat je zo fanatiek met dr bezig bent, meestal zijn manege pony's een beetje in een sleur, maar deze is echt nog lekker druk! Haha goed van je dat je met dr bent gaan springen! Jullie komen er wel!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:23

dankje voor je tips,
stelling zijn we echt mee aant werk, vindt ze zelf ook heel moeilijk, maar gaat ook steeds beter :D
de stop gaat nog moeilijk worden, want ze trekt onwijs naar de hindernis toe, zou het ook kunnen helpen als je zelf aan het halthouden denkt, de hulpen daar ook voor geeft maar niet echt gaat stilstaan?
Ze is inderdaad nog lekker fanatiek met springen, ze vindt het zelf ook super leuk om te doen, vooral ook omdat je in de lessen nooit hoger dan een cm of 40/50 springt haha

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:49

Graag gedaan!

Denken aan halthouden is al een ding inderdaad, maar dan loop je onweis te sjorren aan dr mond, en of ze dan in het vervolg jou hulpen afwacht is ook nog maar de vraag. Als je denkt dat ze niet zal stoppen, begin dan met in stap er heel ontspannen heen te lopen. Dan zal ze waarschijnlijk keurig stilstaan. Dan draaf je een rondje en draaf je er heeel rustig in een sukkeldrafje heen. 5 meter ervoor ga je weer in stap en hou je halt. Als je dit kan doen zonder dat ze gaat drammen, dus gewoon een overgang rijd net als dat je geen hindernis er voor had, ga je het proberen in galop. Je gallopeert er rustig op af, 10/15 meter er voor ga je in draf. Als de hindernis niet heel hoog is kan je er dan in draf over heen, of je houd halt. Hier moet ze dus echt wachten op jou hulpen.
(tussen deze oefening door wel zo nu en dan er overheen, voordat ze er dalijk helemaal niet meer over heen wil :))

Veel succes!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:53

in draf gaat ze er wel gewoon ontspannen overheen, als we aan het losspringen zijn in galop doet ze het ook beheerst, het is echt het probleem in een parcours haha, dan gaat ze na de sprong onwijs lopen rennen.
In draf zoekt ze ook heel vaak m'n hand op, op de weg naar de sprong, maar dat vind ik dan weer minder slim, omdat ze dan de hindernis niet zit.
Het probleem zit echt puur in het parcours, anders zal ik eens aan m'n instructrice vragen of ik in het parcours, na elke sprong mag gaan draven en dan rustig doordraven naar de volgende hindernis of als ze rustig galoppeert rustig door galopperen

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:05

Ja dat is een goed plan :) ik denk dt het dan ook al zit in het terug nemen na de sprong. Als dat zo is kan je ook na de sprong in draf, enkele drap passen en dan weer aan springen in galop. Misschien dat ze dan ook al gecontroleerd blijft. Overleg maar eens met je instructrice.
Dat ze je hand opzoekt lijkt me geen probleem, zolang je haar niet naar beneden trekt is nagefelijk heid geen probleem. Wel moet je zorgen dat ze wel de kans krijgt om met de sprong haar hals te strekken.

Zo. Hihi nu stop ik :D ik hoop dat je er wat mee kan!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:09

dan weet ze dat ze terug moet na de hindernis enzo haha :)
Dat is sowieso nog een leerpuntje van ons, het blijft moeilijk met een pony die alleen maar hard wilt hahaha, ze wilt dan uit zichzelf nagefelijk lopen, vind ik geen probleem, maar dan wel 4 à 5 meter voor de hindernis haal ik d'r hoofd weer omhoog, omdat ze anders de hindernis niet ziet hahah, gekke pony, ook als we uit een bocht komen en na 5 meter is er een sprong, ziet ze hem alsnog maar half hahah

Ik heb er zeker wat aan, heel erg bedankt :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:15

Hihi nou graag gedaan, succes er mee!

(trauwens dat achterbeentje bij foto 14! Ieuw! Hahaha )

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:52

Ik vind het knap dat je zo kan springen. Leuke pony ook!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:56

dankjewel :D

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:02

Mij niet gezien zo hoog! petje af, ik dressuur liever (hoewel af en toe een sprongetje). Pony heeft er wel zin in,leuk!
Missch. veel oefenen in galop tempobeheersing. Hindernis plaatsen toerijden maar dan een volte draaien tot ze rustig is en dan springen, leren wachten op jou.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:52

Ik verplaats dit topic van HAW naar SPR-ITP. Topics met een overzicht van foto's over een langere tijd zijn niet toegestaan op HAW, zoals je kunt lezen in de Charter.

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:15

Wat een leuke vrolijke pony rijd je zeg!
Leuke combi zijn jullie!
Idd stelling moet je goed opletten, en als je haar wat meer gesloten houd rent ze minder onder je vandaan.

Sofiaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:53

je kan misschien ook tijdens het inrijden en tussen de sprongen in meer terug nagefelijkheid vragen, zo blijft ze opletten en loopt ze minder weg. als je draait moet je haar niet zomaar omtrekken en na de sprong moet jeproberen rechtdoor te rijden, want als er zo een sprong op de korte zijde staat land je bijna naast de sprong! oh ja als je zo eens te groot komt voor een sprong zou ik niet te eel naar voren vallen! want dan krijg je zo een weigering omdat je dan totaal geen controle meer hebt over je teugels! die weigering kwam trouwens omdat je net iets meer moest doorkomen tussen de sprongen!
wel een echt springbeest hé!;) mooi team hoor!^^

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:00

jaa, bij die weigering was het ook zo dat ik tussendoor teveel voorover bleef zitten, dit gebeurd nu al bijna zo goed als helemaal niet meer :D
daar ben ik echt super blij mee :)

super bedankt voor je tips en complimenten :D

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:54

Ziet er in principe goed uit, maar inderdaad hij loopt beetje onder je vandaan. probeer hem desnoods gelijk na de sprong stil te zetten zodat ie echt weet van: hé ik moet hier blijven. en voltes rijden en overgangen om hem ook bezig te houden en op jou te laten letten. Verder misschien soms je handen iets meer meegeven boven de sprong ;)

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:17

Zorg vooral dat je ontspannen blijft rijden. Die ontspanning gaat van jou over op je pony en dan gaat zij ook meer ontspannen lopen...

KirstenxxH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:35

ja ik ben wel vaker afgeleid geweest:o. echt leuke filpjes :D