Jonge Welsh beleren ! met foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Jonge Welsh beleren ! met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:23

Ik ben pas begonnen met beleren van mijn jonge Welsh cob en ben natuurlijk erg trots op mijn mannetje <3 .
Ik heb vooraf beetje licht longeerwerk gedaan (2 weken aantal korte sessies), zadel aantal keren erop, vervolgens erop hangen, er zelf op en paar rondjes gestapt aan de hand met begeleider erbij.

Daarna 1 les aan de longe, en nu voor 2e keer los zonder longe. Stuur zat er nog niet op, maar mijn paard is tot nu toe erg rustig en braaf, waardoor ik nu beter sturen kan trainen zonder de longe. We zijn bezig met voorwaarts tempo en sturen (enkel stap en draf).
Ik was overigens begonnen met een bit, maar omdat hij zo druk was met zijn hoofd, ben ik op bitloos overgegaan en dit bevalt mij veel beter. Ook sturen gaat beter!

We hebben les en begeleiding om de week en in die tussentijd trainen we verder met wat we geleerd hebben.

Voorwaarts tempo is nog wel erg moeilijk.
Ik train vanwege zijn leeftijd hooguit 30 minuutjes per keer en niet vaker dan 3 keer in de week.

Hierbij nog paar foto's:

Nog aan de longe en met bit 5e keer erop (incl keren van zadelmak maken)
Afbeelding

Oeps, moeilijk momentje, maar gelukkig goed opgelost
Afbeelding

Toch wel wat spanning:
Afbeelding

Goed gedaan!
Afbeelding

Los van de longe en bitloos (6e keer erop)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Braaf!!!
Afbeelding

SharonIndezz

Re: Jonge Welsh beleren ! met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:46

gaat al goed zo te zien!

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:49

wat een super leuk beestje!

En veel suc6, ziet er super uit!

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:50

Ik zou ook trots zijn als ik jou was! Wat heerlijk zeg! Geniet lekker van elkaar! Liggen nou je onderbenen zo ver naar achter of zijn dat momentopnames?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:57

Dank jullie wel! Mijn onderbenen moeten idd niet zo ver naar achteren. Dat is zeker een leerpuntje!
Dat komt denk ik omdat ik mijn lichaam iets naar voren hel om zijn rug nog te ontlasten, dat komt mijn beenligging niet ten goede ;-)
Fijn dat je mij er even op attendeert, daar moet ik mee aan de slag!

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:05

Wat een leuk beestje en superbraaf , daar mag je trots op zijn. Ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet. Succes!

reggyrat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:25

leuk paardje
leuk die witte neus ook
hij zit er wel braaf uit voor zoon 1e keer onder het zadel :D

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:53

Leuk paardje, ziet er heeel braaf uit voor de 6e keer!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:34

Wat een leukerd!
Fijn dat hij zo braaf en rustig is.

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:10

Ik vind dat het lijkt alsof je best hard bent met sturen? (foto5 en de een na laatste foto) wel een kei leuke pony!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:30

Wat een onwijs leuk beest! En wat issie braaf! Let alleen zelf wel op je houding, je komt erg gespannen over. Op sommige foto's lijkt het alsof je naar voren valt, terwijl je benen juist weer meer naar achter liggen.

Succes!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 11:00

Shaartje, ik denk dat dat momentopname is. De instructeur is daar ook erg op gericht, teugels ontspannen. Maar in de wending om te leren sturen moet je misschien even grotere hulp geven, zodat hij het kan leren.
Ik ben niet gespannen tijdens het rijden (omdat hij zo braaf is gelukkig), maar zo intensief bezig met alles dat ik mijn houding uit oog verlies, daar moet ik mee aan de slag!

De instructeur zegt ook altijd dat ook knijp met mijn bovenbenen, dat moet ook absoluut niet.

Leuk jullie reacties!

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:49

Niet verkeerd! Echter denk ik dat het niet onverstandig is om toch wat druk op beide teugels te realiseren. Iemand zei al dat "je wat lomp stuurt". Nu denk ik dit niet, maar denk ik dat dat vooral zo lijkt omdat je teugels helemaal los hangen tot het moment dat er gestuurd moet worden waardoor hij ook direct veel naar binnen kijkt. Probeer gewoon wat druk op beide teugels aan te nemen en dan met beide teugels tijdens het sturen contact te houden. Je kunt hierbij inderdaad wel grotere hulpen geven door de binnenhand duidelijk en overdreven van de hals te halen bij het sturen. Hierdoor gaat je paard de druk ook beter en sneller accepteren, bovendien ligt dit rustiger in zijn mond als hij steeds wat druk en contact heeft. Zo heeft het paard ook steun aan jouw handen. Probeer je handen ook lekker bij je te houden en op de plek. Zo blijft deze druk ook het meest constant. Doe je handen dus niet te ver naar voren. Verder zie ik wel (althans zo komt het over) dat je met veel liefde en geduld aan het werk bent. Misschien ben je er wel iets TE lief voor ;)!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:56

Terwijl ik je foto's bekijk denk ik, die gene in het midden ken ik! Steef toch? Ik heb ook les van hem.

Heel veel succes met het inrijden, maar dat gaat vast goed komen en heb je staks een super recht paardje!

Groetjes,
Marianne

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:16

Haha dat klopt, dat is Steef. Ik wil direct de basis oppakken van rechtrichten idd en hij helpt mij super goed!
Wat KimvdE zegt, kan ik mij wel in vinden. Steef zegt ook dat ik wat assertiever mag zijn. Ik ben beetje te lief idd ;-). Ik moet meer de leiding nemen daarin.

Wb teugelgebruik, daar zal ik ook beter op gaan oefenen. Het is misschien nog wat rommelig, zo voelt dat voor mij ook tijdens rijden. Daar moet ik rekening mee houden.
Bij de minste druk stopt hij, maar lichte contact moet hij niet denken dat hij moet stoppen. Dat moet hij toch leren.
Bedankt voor de tips!

Winola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:32

ziet er goed uit maar blijf letten op je eigen houding. handen laag houden niet te ver naar voren en je benen niette ver naar achteren.

jullie komen er wel