Ik denk dat ik het maar opgeef ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik denk dat ik het maar opgeef ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:22

Weet niet of het hier thuishoort aangezien het eigenlijk eerder een meerjaren-verslag is, maar omdat vandaag weer zo'n dag was ...

Ik weet het gewoon niet meer, mijn creativiteit is op en mijn energie is op. Ik heb er geen zin meer in ...
Al jaren probeer ik wat uit mijn pony te krijgen. Na de eerste jaren gewoon gereden te hebben (à la: niet zeiken maar luisteren!) heeft hij mij (via de harde weg) op een bepaald moment laten merken dat ik niet de persoon ben om zo met een paard om te gaan. Ik vond het ook niet leuk op die manier ... Ik ben anders met hem gaan werken, vanaf de grond en dat rijden zouden we wel zien. In die tijd is hij ook echt mijn pony geworden. In het begin had ik wat opstartproblemen zeg maar, maar met behulp van een superlesgeefster zijn we vertrokken en kreeg ik dingen met hem gedaan die ik nooit voor mogelijk had gehouden (simpele dingen hoor, zoals kunnen laten vrijspringen). We waren vertrokken .. het zou misschien langzaam gaan, maar het zou wel gaan, op onze manier, daar was ik van overtuigd :j

Nu zijn we 2 jaar verder en ik sta op het punt op te geven ... Ik kan niet meer, ik weet het niet meer ... Dat rijden mis ik totaal niet (mijn lichaam werkt toch niet altijd mee) en er is zoveel wat je van op de grond kan doen ... ik heb zoveel plannen en niks gaat gewoon ... Ik kan het niet allemaal via de computer uitleggen, mijn pony is een heel speciaal type en je moet er zoveel creativiteit en energie instoppen om er ook maar iets uit te krijgen ... Soms denk ik "ja, nu heb ik het gevonden en zijn we vertrokken" en dan gaat het ook echt goed, een keer of 2 .. en dan kan je weer he-le-maal opnieuw beginnen ... Ik blijf dus steeds op hetzelfde hangen, kan nooit eens zeggen "ja, nu gaan we echt vooruit".

En je kan dan wel zeggen: basis, basis, basis en van daaruit verder werken ... Maar het probleem is dat hij die basis wel KENT, maar het gewoon NIET WIL DOEN ... Als ik hem elke keer voor elke scheet blijf belonen heeft hij ook iets van: super, ik doe bijna niks en ik krijg alles ... Heb het idee dat hij dan nog minder gaat doen ... Maar beloon je niet voor een bepaald punt is z'n interesse ook zo weg .. Dus ik dacht: ik moet gewoon evenwicht vinden en dan gaat het wel lukken. Maar na jaren lukt het nog steeds niet ... sommige dagen gaat SUPER, maar de meeste keren steek je er heel veel energie in en krijg je er heel weinig voor terug ...

En daar heb ik geen zin meer in ;( Het is niet leuk meer zo, echt niet.
Ik weet niet wat ik nog kan & zou doen ... Mijn lesgeefster heeft het overdruk en iemand anders zoeken zie ik (vanwege zijn karakter) echt niet zitten ... als we een paar mensen treffen wanneer het niet klikt wordt alles nog erger denk ik :=

Ik ga het hierbij laten .. ik weet dat ik héél veel ben vergeten te vertellen, maar ik kan maar moeilijk jaren in detail gaan vertellen ... Samengevat is het zo dat de "niet banketstaaf, luisteren!" manier bij hem niet werk, dat je heel er moe van bent en niks bereikt hebt, dat het wel kan bij hem op een andere manier maar dat dit zelfs niet blijft lukken ... En ik weet het gewoon niet meer ... Ik wil gewoon fijn naar mijn pony, plezier hebben en samen dingen doen .. maar hier is het "altijd" van vol goede moed beginnen en met een rotslecht gevoel naar huis gaan ... en dat wil ik niet meer ... Mensen zeggen nu al dat ik te weinig met mijn pony doe (rijden is nog altijd hetgeen dat je moet doen natuurlijk) maar als zelfs hetgeen wat ik doe al niet wil ...

Ik weet het niet meer ...
Het is een pracht van een pony en hij is gewoon niet makkelijk ... ik heb daar alle begrip voor (bij anderen zou hij het een stuk minder hebben, ben ik zeker van) maar als gewoon niks wil .... íets kunnen doen waarbij hij enthousiast en blij is (en blijft) zou ik toch wel leuk vinden ...

(wat we nu doen, of tenminste geprobeerd hebben: grondwerk, los longeren, longeren, vrijspringen, vrijheidsdressuur, horse agility, lange teugelen & lange lijnen ... en vroeger dus rijden (TREC, endurance, lange buitenritten etc.) ).

_Chendo_

Re: Ik denk dat ik het maar opgeef ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:38

moeilijk sabine dat je hier mee zit, ik ken je natuurlijk van onze HK topic en snap dus wel wat je bedoeld.
Ik heb helaas geen tips voor je, zoiezo is dat veel te moeilijk over het internet en je hebt al zo veel geprobeerd.

In ieder geval sterkte ermee....!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:42

:) Ik weet dat het moeilijk is via internet, het zal waarschijnlijk ook zo zijn dat (sommige) mensen het gewoon niet begrijpen of denken van "oh, niet klagen, je moet gewoon even dit en dit doen" ... Het jammere is dat ik het al allemaal geprobeerd heb .. en niks wil gewoon .. Als je denkt: nu zijn we vertrokken, dan gaat het even goed en gaat het weer dieper naar beneden .. Ik snap er gewoon echt niks meer van ...

Ik ben niet iemand van " mijn pony moet omdat ik wil" .. maar iets zou ik toch graag wel met hem kunnen doen := En ik zou ook graag ergens aan willen werken en vooruitgang zien ... Maar dat laatste lijkt al helemaal hopeloos, als er eens iets lukt dan is het zeg maar de 1e stap, en een stap verder is alweer teveel ...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:45

Zou ik mogen vragen wat niet lukt met rijden? Bij de TREC en buitenritten, wat gaat er daarmee mis?

Ontzettend jammer dat het zo k*t gaat, maar om eerlijk te zijn denk ik dat wanneer jij duidelijkere lijnen gaat trekken hij jouw meer gaat beschouwen als leider en je vanaf daar verder kunt. Dit zie ik vanaf de leuke filmpjes die je zo vaak post :)

Edit, heb je trouwens al een keer academische rijkunst geprobeerd, werkt voor al mijn paarden geweldig. En serieus mijn moeders paard heb ik altijd maar een dommedoos gevonden maar we zijn nu heerlijk bezig met de traver en schouderbinnen en zelfs al draven aan de hand, hij vind het zo onwijs leuk, gaat er spontaan van dansen (en hij heeft het er lichaam alles behalve voor, maar voelt zich er duidelijk heerlijk in zijn velletje door :D )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:47

Heb jij wel de juiste "klik" of "band" met je pony? Zou het niet zo kunnen zijn dat hij het bij een ander die dat wel heeft, meer wil doen. En dat jij bij een andere pony wél meer eruit haalt en er wél plezier aan zou kunnen hebben? Is het niet gewoon de "verkeerde" pony voor jou, of jij het "verkeerde" baasje voor de pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:54

Goh, het rijden is heel complex.
Een grote reden is zijn singel(wond)problemen ... daar zitten we al zoveel probeersels mee verder en hebben nog altijd geen oplossing. Verder loopt hij gewoon niet graag en moet je er dus heel veel energie insteken om er heel weinig uit te krijgen .. Je wordt er echt moe van en hebt dan eigenlijk nog niks gedaan. We gingen bv. wel uren buitenrijden en ook in groep enzo, maar dan hang je altijd 100 meter achter de anderen te bengelen omdat meneer gewoon geen zin heeft om te lopen. Het is niet dat hij ze niet kan bijhouden, want als hij het dan ineens in zich kreeg dan schoot hij er vandoor, ging alles en iedereen voorbij en stopte dan weer, want dan was hij tevreden. Dit ging dan een paar keer per rit en de rest van de tijd zat je er maar op te puffen te zweten om hem ook maar iets of wat vooruit te krijgen.
Maar dit alles hangt volgens mij ook weer samen met die singelproblemen, na jaren is dat ook tussen z'n oren gaan zitten natuurlijk en ik denk dat hij zich daarvoor & daardoor ook gewoon afsluit zeg maar. Het is echt heel complex & moeilijk uit te leggen. Het rijden was op zich zo'n probleem nog niet, het hangt allemaal samen ...

Wat zijn duidelijkere lijnen? Wat kan ik wel & niet maken? Wat werkt wel & niet bij hem?
Daar zit namelijk het probleem ... Je moet op hem niet gaan slaan & schreeuwen want dan bereik je niks, maar doe je dat niet dan denkt hij "puh, ze kan me toch niks maken". Dus af en toe als ik met hem bezig ben volgt er wel eens een mep, als hij me echt zover krijgt zeg maar, maar dan word je op bokt weer afgebrand want je mishandeld je paard, je moet lief zijn ... Maar lief zijn werkt ook niet ...
Een voorbeeldje wat ik een tijdje terug heb aangehaald, was ergens ivm achterwaarts gaan denk ik. Dan lees je bv. dat je met fases moet werken, dus eerst een lichte hulp, krijg je geen reactie dan steeds een iets hardere hulp. Uiteindelijk zit je dan in een fase 4 denk ik, waarbij je met de musketon van de leadrope tegen z'n gezicht zit te zwaaien .. Iets waar elke paard voor zou wijken ... Maar die van mij staat erbij van: en wat wil je nou van me? Dat ik nu ga omdat jij zo doet? (het achterwaarts zit er overigens wel in, als ik dicht bij hem sta en zelf meestap gaat hij braaf mee, maar in het topic ging het over het leren van achterwaarts te (blijven) gaan als jij stilstaat, vandaar ;) ).

Hij trekt zich nergens geen bal van aan, of je nu hard of zacht bent, of je nu constant beloond of gewoon dingen van hem vraagt die hij hoort te doen zonder morren ... Niks werkt/blijft werken ... In mijn hoofd is het op, echt op .. ik weet het niet meer ...

@ GamblersCup : tja, hoe weet je dat hé?
Ik weet dat er baasjes zijn die hem zover zouden kunnen drijven dat ze verongelukken ermee .. maar of er ook baasjes zijn die er meer uitkrijgen dan dat mij lukt, ik weet het niet ... Of ik meer plezier zou hebben bij een andere pony is ook iets wat ik niet weet ... Er is altijd iets geweest waardoor ik iets had van "dit is mijn pony" .. Met al z'n moeilijkheden en eigenwijsheid & z'n gebruiksaanwijizing die nooit geschreven is geraakt (omdat het altijd verandert :+ ) is het toch mijn pony .... Alleen weet ik het nu even echt niet meer wat ik nog kan of moet of zou kunnen of zou moeten of ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:57

Lastig. En nee, dat kun je nooit zomaar weten natuurlijk.

Ik ken het een beetje (klein beetje): had een merrie die zó verschrikkelijk lief was, kon ik mee lezen en schrijven, was helemaal mijn kind. Maar rijden, dat ging totaal niet. We waren daarmee echt geen combinatie, werd zelfs gevaarlijk.
Die heb ik na 3 jaar twijfelen toch verkocht, en hoewel ik haar gemist heb (echt gemist... |( ) was het toch beter: nieuwe eigenaresse heeft er een superpaardje aan, ook met rijden, en ik heb een paardje kunnen kopen waarmee ik op alle vlakken gelukkig ben!

Maar het was wel een gok natuurlijk..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:57

geloof me Sabine, aan de hand van alle foto's en verhalen die ik van jullie al gezien heb, kan ik echt wel stellen dat ik een heel vergelijkbaar geval hier heb rondlopen. Mijn NF-merrie heeft me ook echt zooooo veel bloed ,zweet en tranen gekost om er uit te krijgen wat er in zat. en inderdaad, harde aanpak pikken ze niet en bij te vrijblijvend worden ze lui, ongeïnteresseerd en doen ze niet bepaald moeite om eens wat extra te doen. Ik heb nog andere paarden, dus ik zag het verschil in karakter heel goed!
Op onze draver kan iedereen opstappen, op Sita na al die jaren nog steeds niet (tis te zeggen, zolang ik in het zicht loop, volgt ze mij, maar vanaf dat ik niet meer dirigeer is het gewoon :evaw: ).

Het IS ook gewoon moeilijk om met een paard met dat karakter samen te werken. Ik moet nu nog steeds balanceren op een heel dun koordje tussen genoeg aandringen dat een beetje inspanning welkom is en losjes, ontspannen spelen en met aandacht voor haar.
Wat voor mij goed werkt is dat ik haar probeer te beschouwen als een maatje dat je iets gaat uitleggen. Verder probeer ik op voorhand voor mezelf de grenzen te bepalen zodat ik ook naar haar duidelijk kan zijn in wat ik echt niet wil. Te dicht tegen mij langs lopen is bv. not done (laat staan tegen mij aan lopen!). Ik houd me er dan ook aan om haar daarvoor altijd terecht te wijzen; ook tijdens het borstelen of wanneer ze gewoon even passeert in de weide. Omgekeerd probeer ik ook steeds het ludieke in te zien van dingen die ze zelf onderneemt en probeer ik wanneer ik bv. freestyle met haar te spelen zoals je eigenlijk ook met je hond agility zou gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:05

kynshiri schreef:
harde aanpak pikken ze niet en bij te vrijblijvend worden ze lui, ongeïnteresseerd en doen ze niet bepaald moeite om eens wat extra te doen.

Zo is het :j
En ik dacht het evenwicht wel te kunnen vinden, maar ik begin meer en meer te denken dat het er toch niet inzit ...
Ik ga sowieso wel proberen om terug een instructrice te vinden (ik hoop nog steeds dat die van mij tijd vindt, dat zou ideaal zijn :Y) ) maar ik wil zelf ook wel wat kunnen ...

Over het einde: ik probeer ook zoveel ... Ik beloon hem als hij iets doet op het moment dat ik niks vraag maar waarvan ik denk "ey, dit is leuk" .. Maar ook laat ik hem weten dat ik het niet apprecieer dat hij er een (begin van) jambette uitgooit als ik voor hem sta en het flemen vraag bv. (dit is nu nog wel niet voorgekomen maar om als voorbeeld te geven). Het "leuke" is .. hij weet het allemaal dondersgoed ... Maar het gewoon doen is blijkbaar heel erg moeilijk voor hem ...

Dat freestyle spelen & agility enzo zit ook in ons programma, vindt hij ondertussen ookal geen bal meer aan ... Altijd gaat het wel ergens mis, maar ik kan echt niet vinden waar ... het kan toch niet dat ALLES aan mij ligt ... ik besef wel dat ik dingen verkeerd doe, maar als iets lukt en ik doe de keer erna 'exact' hetzelfde en het lukt niet ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:07

Je hebt het misschien al wel gedaan, maar voor het geval dat....
Heb je je paard als eens medisch door de molen gehaald? Een paard dat er gezond uitziet kan soms toch wat onder de leden hebbeb. Misschien loopt hij rond met iets waarvan hij wat lusteloos wordt..? Of rent hij in de wei wel vol energie en plezier rond?

Dat verhaal over het achterwaarts gaan klinkt haast afgestompt, zo moeilijk. Hoe vaak probeer je iets met hem te doen? Zou het werken om hem eens een maand stil te zetten en daarna eerst eens 2x per week te poetsen en verder niks? Vanuit daar weer langzaam beginnen, steeds stoppen voor hij het zat is, en elke keer dat je iets doet iets anders doen?
Ik roep ook maar wat hoor. Ik vind het heel vervelend voor je, en kan me goed voorstellend dat je er moedeloos van wordt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:10

is je paardje eens een tijdje uit handen geven geen optie? als in enkele maandjes?
kun jij je ook weer even opladen en weet je ook waar je het voor doet/of dat het niet meer wat voor je is.
Klinkt hard, maar wat echt niet wil.....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:16

Hoe gedraagt hij zich bij de andere paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:20

@ Blijheid : dat is in de loop der tijd gebeurt :j Tot bloedonderzoek aan toe .. Alles was heel normaal ... Ik wilde dat voor mezelf ook, zeker weten dat zijn gedrag niet veroorzaakt werd door iets medisch zeg maar, maar de DA (en de rest) verzekerde mij dat hij kerngezond was en dat hij dus gewoon een speciaal geval was. Was blij natuurlijk dat hij gezond was, maar toch :+

Het is trouwens nooit een renner geweest, ook niet in de weide. Hij houdt zich niet bezig met rennen & onnozel doen want daar wordt je moe van en als je dat doet kan je je kudde niet in de gaten houden en beschermen tegen alle kwade geesten die hier ronddwalen ;)

Ik heb sowieso geen vast patroon van aantal keer iets met hem doen .. Ik heb een job met wisselende diensten dus het is niet dat ik een standaard aantal keer per week ga op standaard dagen en dan standaard hetzelfde doe .. verre van zelfs ... Vakantie geven heb ik ergens moeite mee ... Heb er wel zin in hoor, gewoon niks meer doen, maar mijn omgeving zaagt nu al :+ En verder heeft hij gewoon altijd vakantie .. hij staat 24/7 zomer & winter buiten in z'n eigen kudde, die paar keer dat ik eens wat met hem wil doen ... Soms doen we ook wel eens niks hoor, gewoon wat borstelen en rondhangen zeg maar ... Maar om nu echt te zeggen "ik doe een maand niks met hem" zie ik eigenlijk niet zitten :o

Qua afwisselen/niet afwisselen heb ik ookal een heel parcours doorlopen ... Heb het net nog in een pb gestuurd, even kopiëren:
Citaat:
Ik heb geprobeerd om met iets te beginnen, als dat begon goed te gaan wat anders te gaan doen.
Ik heb geprobeerd om gewoon heel veel af te wisselen.
Ik heb geprobeerd om met 1 ding bezig te blijven.

Met 1 ding heb ik het dan over 1 "stroming" zeg maar, maar wel dus nog steeds afwisseling. Bv. nu had ik het idee dat vrijheidsdressuur heel goed ging, hij vond het leuk, werkte goed mee, bood dingen aan en nieuwe dingen zaten er vrijwel meteen in en deed hij dan enthousiast mee. Dus dacht ik: dit blijf ik eens doen .. Maar na 3 keer vindt hij er al niks meer aan.

Maar .. als ik alles afwissel dan werkt het ook niet.
Zo heb ik bv. ookal geprobeerd om wat vrij te springen, wat los te werken, wat grondwerk, wat vrijheidsdressuur. Dit allemaal in 1 training zeg maar (dus alles maar een paar keer of een paar minuten).
Of bv. een horse agility-parcourtje met tussenin wat vrijheidsdressuur-oefeningen en dit dan een paar keer.

Ik heb volgens mij alles al geprobeerd .. wel afwisselen, niet afwisselen, wachten tot iets goed gaat en dan doorgaan, of juist heel veel verschillende dingen tegelijk doen ...

Het probleem is dat als ik steeds moet stoppen voor hij het zat ik ik echt het idee heb dat we nergens aan toekomen ...

@ Knert : je bedoelt iemand zoeken die met hem aan de slag gaat? Of echt ergens op stal zetten?
Want dat laatste zie ik niet zitten, hem uit z'n vertrouwde omgeving rukken waar hij al heel z'n leven staat en dan met een vreemde aan de slag laten gaan ... Iemand zoeken die daar met hem aan de slag wil is misschien wat. Maar dan zit ik weer: ik heb een verzorgster voor hem, een meisje van 12 jaar .. Maar zij is (begrijpelijk) heel erg gericht op het rijden en dat wil ik momenteel gewoon niet. Ik heb geprobeerd met haar wat grondwerk enzo te doen, maar ik kan het niet overbrengen en dan lukt het ook allemaal niet .. en dat is ook voor niemand leuk. Maar als ik dan iemand anders ga zoeken ... het meisje woont er een paar huizen vandaan en komt elke dag langs de pony ... Moet ik daar ook nog energie in steken om dat allemaal uit te leggen etc. en ik heb op dit moment gewoon even geen energie meer :o

@ Air : hoe bedoel je? Want die vraag zo is best wel vaag...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:26

Nogmaals, academische rijkunst?

Ik merkte in jouw filmpjes dat soms omdraaide en doorging, in dit geval is het jouw taak om hem zo snel mogelijk te laten weten dat dit niet is wat jij wilt. Of je dit doet door een brul te geven, door hem een knal met de zweep te verkopen of alleen maar met je lichaam te zeggen je kunt er niet doorheen moet jij weten, in dit geval moet jij je niks van Bokt aantrekken en gewoon doen wat op zo'n moment IETS geeft wat werkt. Ook al krijg je hem stil te staan, dat is al iets.

Ik ga je doorverwijzen naar iemand die ECHT goed is, en niet zoveel kost.
Voor informatie graag even pben, dan geef ik je haar telefoon nummer :)
Ik heb pas 2 lessen van haar gehad, en de eerste les was ik wat terug houdend, maar de 2de les heb ik staan janken door het gevoel wat dat paard mij gaf. Gaat hier over grondwerk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:27

Moeilijk zeg, ik zou het ook niet meer weten.
Behalve dan dat hem stilzetten en alleen af en toe poetsen allicht beter is dan elke keer gefrustreerd naar huis gaan. En wat je omgeving betreft, nou en? T is jou paard! Als zij wel een haalbaar plan is hebben dan zeggen ze dat maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:36

@ ZusJacobs : huh? :+

Ik snap ook niet precies wat je bedoelt met dat mijn filmpje soms omdraaide en doorging? :+
Ik denk dat je de pony bedoelt? Hij heeft 1x een dag gehad dat hij me letterlijk meesleurde, maar dat was juist 1 van de dagen dat we toch lol hadden .. :+ (dat meesleuren kreeg ik afgeblokt en hij deed het gewoon puur omdat ik in de kreukels zat en hij een eigenwijs struk vreten is :P ) Verder weet ik niet meteen wat je bedoelt?
Probleem is dat ik de laatste tijd merk dat ik weer harder wordt, dat ik weer wanhopig wordt zeg maar en dan, omdat niks het doet, hem maar een mep verkoop of een brul geef of iets dergelijks, maar dan slaat hij ook gewoon dicht ... Je zegt wel van "zolang je maar iets bereikt" .. maar op zo'n momenten bereik ik alleen maar frustratie ...

Ik denk trouwens dat jouw lesgeefster voor mij te ver uit de buurt gaat zitten (belgje). Ik heb trouwens wel zo iemand, alleen heeft zij het hondsdruk ...

@ Blijheid : ja, ik weet het wel ... maar toch ... het is echt niks om elke keer van je moeder te horen "heb je vandaag eigenlijk wel wat met je pony gedaan? Waarom heb je hem eigenlijk?". Ik heb haar nu al zover dat ze begrijpt (denk ik) dat je ook heel veel andere dingen kan doen in plaats van rijden .. maar als dat al niet meer lukt ... Weet wel dat ik alleen degene ben die moet beslissen, maar ik wil ook wel iets doen met hem .. alleen moet het wel leuk voor beiden zijn ... Ik heb al periodes gehad dat ik (uit noodzaak) niks anders met hem deed dan poetsen & wat rondhangen zeg maar ... Als ik elk jaar terug zo'n periode moet meemaken ...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:40

over het algemeen laat ik de dingen waarvan ik merk dat Sita denkt 'blablabla been there, done that' gewoon even achterwege... ik val haar ook niet lastig met 'testjes' zoals ik ook mijn hond niet het commando 'hier' geef om te testen of ze het wel doet tussendoor. als ik ze roep is het omdat ze nu moet komen (en dan kan ze het maar beter doen ook). ik durf nu niet met zekerheid stellen dat dieren weten of iets wat je vraagt een concreet nut heeft of niet, maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat het in mijn houding zeker verschilt of ik 'hier' roep omdat ze nu echt moet komen of of ik het eigenlijk maar doe om een keer te testen.

Verder is Cobe natuurlijk ook een beetje aan de mollige kant; dat werkt luiheid ook wel wat in de hand. Sita is echt veeeel beter te rijden nu ze wat kilo's kwijt is (ze is zelfs nogal hevig eigenlijk en galopeert de laatste tijd graag). Zo is alles een vicieuze cirkel waar je toch uit moet raken. geen conditie en wat te dik maakt dat ze ook niet bepaald graag lopen, maar omgekeerd krijgen ze er ook best wel zin in als ze fysiek in staat zijn om de oefeningen aan te kunnen. Sita galopeerde zoals gezegd nooit graag (altijd gebok, overkruisen, heel hard draven ipv aanspringen), maar na doelgerichte training voor de buikspieren en achterhand doet ze het nu eigenlijk best graag; gewoon omdat ze het nu ook KAN.
misschien moet je toch terug wat werkroutine er in brengen? longeren, vrij springen, later rijden eventueel? en dan toch telkens net even doorduwen zodat hij toch een tikje inspanning levert? niet afmatten, maar wel wat meer inspanning dan wat hij uit zichzelf zou doen dus?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:44

_O- sorry was lekker duidelijk, vergat het woord paard ertussen (stom toetsenbord..)
Nee, ik heb in een film gezien dat hij omdraaide, jij een stukje mee rende (zo van, hé dat mag niet) opgaf en hij zijn zin kreeg.

Hm nee dat word jammer genoeg te ver, ik ga je dan toch wel vertellen dat in zo'n geval les van een goede instructeur erg belangrijk is!

Verder nogmaals :+ Academische rijkunst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:45

Alles hangt samen :j
Maarja, als hij niet wil lopen zal er ook niks vanaf gaan (het voer enzo kan echt niet minder, daar wordt echt heel goed op gelet) dus ja ... dan sta je daar hé ... Op dit moment vrees ik dat ik hem zelfs (aan de longe) gewoon niet meer aan het lopen krijg .. Daar had ik laatst al moeite mee, toen is het met veel vijven & zessen nog wel gelukt, maar leuk was anders ... Er gaat gewoon niks meer zo lijkt het wel ...

@ ZusJacobs : weet je misschien nog welk filmpje? Of waar het topic over ging ofzo? Want ik weet echt niet wat je bedoelt :o

En wat gaat die Academische rijkunst voor mij doen? Je kan dat wel blijven vragen maar ik snap niet waar je naartoe wil :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:50

[***] schreef:
Alles hangt samen :j
Maarja, als hij niet wil lopen zal er ook niks vanaf gaan (het voer enzo kan echt niet minder, daar wordt echt heel goed op gelet) dus ja ... dan sta je daar hé ... Op dit moment vrees ik dat ik hem zelfs (aan de longe) gewoon niet meer aan het lopen krijg .. Daar had ik laatst al moeite mee, toen is het met veel vijven & zessen nog wel gelukt, maar leuk was anders ... Er gaat gewoon niks meer zo lijkt het wel ...

@ ZusJacobs : weet je misschien nog welk filmpje? Of waar het topic over ging ofzo? Want ik weet echt niet wat je bedoelt :o

En wat gaat die Academische rijkunst voor mij doen? Je kan dat wel blijven vragen maar ik snap niet waar je naartoe wil :+

Ah sorry, nee weet ik niet meer. Kan ook zijn dat ik het verkeerd gezien heb ;)

Ik vroeg of je academische rijkunst al geprobeerd hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:03

Niet specifiek neen, maar waar zit daarbij het verschil met "gewoon" rijden & lange teugelen & ... ?

Edit; misschien maar een stukje "wie is [***]" .. (een heel kleine samenvatting).

[***] is dé man, zijn kudde is zijn heiligdom en hij is gewoon de baas.
Veel mensen zeggen dat ze een dominant paard hebben, maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik een DOMINANTE pony heb. Dat merk je gewoon meteen als je hem bezig ziet in de kudde ... Hij vindt ook niet dat een ander paard zomaar in die kudde hoort en aarzelt geen seconde om een hengst 20 cm groter dan hem te gaan aanvallen om te laten zien wie nu eigenlijk echt de man is (terwijl er op beide paarden gereden wordt!). Hij krijgt alles gedaan door niks (weinig) te doen, elk paard vliegt & kruipt voor hem ...

[***] is verder, een heel korte samenvatting, er zo eentje:
Citaat:
Is log, voorzichtig en niet dol op bewegen, volhardend en koppig.

De dikke is om te beginnen een paard dat in zijn eigen wereldje leeft. Het kan heel goed zonder mensen leven. We hebben hier te maken met een heel goedmoedig paard dat zich niet snel van zijn stuk laat brengen. De dikke is log, voorzichtig, langzaam, niet dol op bewegen, volhardend, dapper, van gemiddelde of matige intelligentie en zeker ook koppig. Je kan dit soort paarden ook niet zo snel verpesten, maar is dat eenmaal gebeurd, dan is dat ook niet zo makkelijk te corrigeren. Als dit paard geprikkeld wordt tot agressie, dan wil het zich met zo min mogelijk energie ontdoen van het probleem en dan wordt dit paard echt ontzettend gevaarlijk.

Lichaamskenmerken van de dikke

De ogen van de dikke zijn klein, liggen hoog en vlak onder de neusrug. Het gedeelte vlak achter en boven het oog is echter heel benig en markant. Vaak liggen de kleine ogen van deze paarden heel menselijk. Daarmee bedoel ik dat ze niet aan de zijkant liggen maar meer naar voren toe. Het hoofd maakt als geheel een tamelijk grove en nauwlijks geprononceerde indruk. De neusgaten zijn vlezig. De mond is niet communicatief, niet speels. De oren zijn kort en vlezig, de hals is compact en lijkt niet erg beweeglijk. De kaak is niet erg expressief en vlezig van consistentie. Heel opvallend is de hoek die de mond maakt. Boven en onderkaak gaan vlak achter de mondspleet heel ver uit elkaar en dat versterkt nog eens de grove, ongemoduleerde indruk. De lippen zijn zeer eenvoudig, de gehele indruk is er een van ongebeweeglijkheid.

Welk mens past bij de dikke?

De dikke beschikt over een eigenaardige karaktertrek. Aangezien deze paarden beschikken over een enorme doorzettingsvermogen maar niet zo van beweging houden, kunnen ze heel gevaarlijk worden. Jammer genoeg laat men beginners, met name professionele beginners, graag aan dit soort paarden over omdat verder niemand zin heeft om zich met hen bezig te houden. Ze lijken zo rustig en traag. Ze staan onder de vrijetijdsruiters bekend als het soort dier waar je 'altijd van op aan kunt'. Dat klopt ook, tot het moment dat je echt iets van ze wil. Als iemand hun rust verstoort, en een beginner zal dat snel overkomen, dan owrdt de mens in de ogen van dit paard een lastige vlieg. Alleen heel ervaren ruiters kunnen dit soort paarden in beweging krijgen. Jammer genoeg gebeurt dat in de meeste gevallen alleen maar met heel veel bijlessen. Het mens bij dit dier moet geduldig en vooral rustig zijn en absoluut niet ambitieus. Het moet qua karakter op dit paard lijken.

De ontwikkeling van de dikke tot rijpaard

Wees voorzichtig met dit paard. Het beweegt niet graag, en de grootste fout die je kan maken is proberen dit paard met hulpmiddelen in beweging te krijgen, want dat gaat altijd fout en leid tot gevechten met bijten en slaan. En dit paard slaat maar een keer toe en wel raak. Daarna wil het namelijk weer staan en als het kan even een hapje eten.
Voor alles is het belangrijk de dominantie relatie duidelijk te maken, wel in een sfeer van vertrouwen. Het geduld wat de mens moet opbrengen bij de opleiding van dit paard is extreem. Elke vorm van ongeduld leidt tot een mislukking. De eerste maanden van een training vraagt u eigenlijk nog niks. U laat het paard in het midden van de bak staan en doet niets. Het niets doen staat centraal in de opleiding van dit paard. Nu gaat u het paard verrassen. U raakt hem licht aan met de zweep ergens op de achterhand, alsof er een vlieg op de huid gaat zitten. Uiteindelijk zal het paard een stapje zetten.Je looft het paard dan uitbundig en brengt het 'vermoeide' paard terug naar de wei. Dit herhaal je dagelijks en na een aantal dagen zal het paard de volgende dingen begrijpen:
1 U vraagt niets en dat vind hij heerlijk

2 Hij hoeft alleen maar in beweging te komen en dan is het alweer klaar.

3 Als hij in bewegint komt, krijgt hij een beloning.

Als hij deze dingen heeft begrepen zal het daarna makkelijker in beweging komen. Belangrijk is absoluut geduldig te blijven. Zo werk je ook langzaam naar de draf en de galop. Dit kan maanden duren. En heel veel meer dan dit zal het paard nooit leren, maar als u dit een dikke kan leren, dan hebt u een grote prestatie geleverd.

Ik weet dat niet iedereen erin gelooft, ik doe er verder ook niks mee, maar ik herken hem er wel volledig in. Dit is trouwens een korte samenvatting die ik toevallig gevonden heb, de echte tekst is een stukje uitgebreider ...

Dus ja, soms denk ik ook: misschien is hij echt beter weidedecoratie ...
Maar dat vind ik dan weer zo jammer, want er zit zoveel in .. hij kan zoveel met z'n uitstraling en z'n gedoe .. hij is gewoon ontzettend stoer en soms vindt hij het ook allemaal wel leuk om te springen enzo .. maar het wil gewoon nooit blijven lukken. En daar word ik moedeloos van :o

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:26

Goh Sabine, wat vervelend dat je hier zo mee zit!
Ik heb al veel verhalen en filmpjes gehoord over Cobe & jullie hebben echt al veel verbetering geboek, maar begrijp dat het heel moeilijk moet zijn voor je...

Ik heb niet echt tips of zo, maar toch heel veel sterkte en succes :(:)

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:27

En waar kan ik aan denken als je zegt 'afwisseling'? Je zegt dat hij het al niet meer leuk vind na de derde keer. Heb je al geprobeerd om het spannend te maken? De ene dag [ik zeg maar wat] leer je hem een voetje geven, de andere dag flemen, maar laat je hem tussendoor ook heel afentoe een voetje geven of wat hij ook kan. En natuurlijk duidelijk blijven. Iedere dag wat anders doen, misschien word je in zijn ogen wel wat interessanter..
Of de ene dag wat zwaarders, de andere dag iets heel makkelijks, dan nog eens wat makkelijks, dan wat moeilijkers, dan even niks, dan wat moeilijker, dan wat makkelijker, makkelijker, zwaarder enz. (jaa zo kan ik nog heel lang doorgaan :) )

Offuh.. heb je dat al geprobeerd...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:30

Allemaal geprobeerd :j
Ik denk niet dat er nog 1 combinatie is van "disciplines" of kunstjes of weet ik het wat ik nog niet geprobeerd heb. Daarom dat ik ook niet duidelijk kan zeggen van "zo werk ik", want ik heb al zoveel geprobeerd ... :+

Dank je lottex :) Jullie hebben al veel gezaag moeten aanhoren hé :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:33

heb je weleens bloed laten onderzoeken?Wat dat slome betreft....
Ik vermoed zomaar dat zijn glucose gehalte te hoog is.
Heb je een recente foto?