Leuk dat je komt kijken.
De laatste tijd gaat deze jongedame met haar pony zo hard vooruit dat het hoogste tijd werd om een en ander op de foto vast te leggen.
Even wat achtergrondinformatie:
De pony is een 7-jarige te groot uitgevallen shetlandruin. Hij wordt bereden door zijn 8-jarige eigenaresse. Toen ik afgelopen najaar ben begonnen met dit koppel les te geven zat het meisje bijna huilend op haar pony omdat ze écht niet durfde te draven. Ze heeft die hele les alleen maar angstig aan me gevraagd "maar ik hoef toch niet te draven he?!" De pony bokte haar er namelijk af als ze ging aandraven en het meisje was erg bang geworden, maar wel ontzettend gek op háár pony.

Daarom heeft zij een tijdje vertrouwen opgebouwd op onze brave stalpony Zoë. Na een paar keer rijden vroeg ze zelf of ze mocht aandraven, en heel rustigaan hebben we dat uitgebouwd. Toen het goed ging, zijn we terug met haar eigen pony gaan werken, eerst aan een halstertouw, toen aan de longe en later helemaal los. We zijn spelletjes gaan doen, we zijn gaan springen, en hoewel er geen foto's van zijn heeft mn dappere meid vandaag aan de longe een halve volte gegaloppeerd. Je kunt je voorstellen hoe trots ik ben.
De pony heeft de neiging om het hoofd naar beneden te trekken en grassprietjes die in de bak staan te proberen op te eten. Vandaar dat er een bijzettouwtje loopt vanaf het zadel, langs de manenkam en naar het bit. De pony wordt hierdoor alleen de mogelijkheid ontnomen om het hoofd zo ver naar beneden te trekken dat het meisje over de oren een koprol zou maken. Verder kan hij elke hoofd-hals-houding aannemen die voor hem prettig is.
Vandaag in de les hebben we geoefend met A-X halve grote volte links, X-C halve grote volte rechts en omgekeerd. Dat is nog lastig, dus daarom staat er onder X een pionnetjes-poortje waar ze tussendoor moest.
Ook de maat van de volte bij B of E is erg lastig voor het meisje, dus daarom staan er op de lijn van die volte 2 hindernisjes. Springen vindt ze helemaal te gek, en zo rijdt ze van B naar de hindernis, naar E en weer naar de hindernis.
Tips om de les nog leuker, speelser, interessanter te maken zijn van harte welkom. we werken momenteel aan een contactteugel (dat is nog erg lastig) en aan lichtrijden op het juiste been.

Netjes stappen

en nog een keer

En de andere kant op, kijk dat gezichtje eens

voorbereiden op aandraven

Stoere sprong!

natuurlijk netjes doordraven

tja, die hindernis had eigenlijk moeten blijven staan haha

nog een drafje

tralalalala

Even weer stappen

brave pony

net voor het klopje op de hals

inzetten om te gaan sturen, A-X halve grote volte rechts

Nog een keer het sprongetje bij de grote volte

en de mooiste als laatst natuurlijk.
Tips zijn van harte welkom! Voor het moment vind ik het vooral heel belangrijk dat het meisje een hoop plezier heeft met de pony.
Groetjes, lacuna