Eigenwijze shet hard aan het werk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Eigenwijze shet hard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 15:25

Hallo,

Leuk dat je komt kijken.
De laatste tijd gaat deze jongedame met haar pony zo hard vooruit dat het hoogste tijd werd om een en ander op de foto vast te leggen.
Even wat achtergrondinformatie:
De pony is een 7-jarige te groot uitgevallen shetlandruin. Hij wordt bereden door zijn 8-jarige eigenaresse. Toen ik afgelopen najaar ben begonnen met dit koppel les te geven zat het meisje bijna huilend op haar pony omdat ze écht niet durfde te draven. Ze heeft die hele les alleen maar angstig aan me gevraagd "maar ik hoef toch niet te draven he?!" De pony bokte haar er namelijk af als ze ging aandraven en het meisje was erg bang geworden, maar wel ontzettend gek op háár pony. :(:)
Daarom heeft zij een tijdje vertrouwen opgebouwd op onze brave stalpony Zoë. Na een paar keer rijden vroeg ze zelf of ze mocht aandraven, en heel rustigaan hebben we dat uitgebouwd. Toen het goed ging, zijn we terug met haar eigen pony gaan werken, eerst aan een halstertouw, toen aan de longe en later helemaal los. We zijn spelletjes gaan doen, we zijn gaan springen, en hoewel er geen foto's van zijn heeft mn dappere meid vandaag aan de longe een halve volte gegaloppeerd. Je kunt je voorstellen hoe trots ik ben.

De pony heeft de neiging om het hoofd naar beneden te trekken en grassprietjes die in de bak staan te proberen op te eten. Vandaar dat er een bijzettouwtje loopt vanaf het zadel, langs de manenkam en naar het bit. De pony wordt hierdoor alleen de mogelijkheid ontnomen om het hoofd zo ver naar beneden te trekken dat het meisje over de oren een koprol zou maken. Verder kan hij elke hoofd-hals-houding aannemen die voor hem prettig is.

Vandaag in de les hebben we geoefend met A-X halve grote volte links, X-C halve grote volte rechts en omgekeerd. Dat is nog lastig, dus daarom staat er onder X een pionnetjes-poortje waar ze tussendoor moest.
Ook de maat van de volte bij B of E is erg lastig voor het meisje, dus daarom staan er op de lijn van die volte 2 hindernisjes. Springen vindt ze helemaal te gek, en zo rijdt ze van B naar de hindernis, naar E en weer naar de hindernis.
Tips om de les nog leuker, speelser, interessanter te maken zijn van harte welkom. we werken momenteel aan een contactteugel (dat is nog erg lastig) en aan lichtrijden op het juiste been.

Afbeelding
Netjes stappen

Afbeelding
en nog een keer

Afbeelding
En de andere kant op, kijk dat gezichtje eens :)

Afbeelding
voorbereiden op aandraven

Afbeelding
Stoere sprong!

Afbeelding
natuurlijk netjes doordraven

Afbeelding
tja, die hindernis had eigenlijk moeten blijven staan haha

Afbeelding
nog een drafje

Afbeelding
tralalalala *\o/*

Afbeelding
Even weer stappen

Afbeelding
brave pony

Afbeelding
net voor het klopje op de hals

Afbeelding
inzetten om te gaan sturen, A-X halve grote volte rechts ;)

Afbeelding
Nog een keer het sprongetje bij de grote volte

Afbeelding
en de mooiste als laatst natuurlijk.

Tips zijn van harte welkom! Voor het moment vind ik het vooral heel belangrijk dat het meisje een hoop plezier heeft met de pony.
Groetjes, lacuna

Tammy_

Re: Eigenwijze shet hard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:33

meisje lijkt het leuk te vinden zo, heb je leuk opgelost met de hindernisjes! ziet er goed uit hoor!

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:35

haha wat lief! :D

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:36

wat leuk! :D

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:54

Leuk zeg! :)
Met dit weer kan je lekker spelletjes doen met bekertjes water, op bepaalde plaatsen emmers neerzetten, en dan geef je haar een bekertje water, dan moet ze een paar figuren doen en uiteindelijk water in de emmer gooien.. Het doel is dan dat er zo veel mogelijk water overblijft :P (tis maar een suggestie :+)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:34

Super joh! +:)+
Misschien kunnen haar beugels een gaatje korter? Dan kan ze haar hakken ook wat beter uitdrukken :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:30

super leuk zo
en mooi zadelsetje (van interhippique toch)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 20:15

Ik heb geen idee waar het zadeltje vandaan komt. Ben er zelf persoonlijk niet echt weg van (behalve dan de kleur, die vind ik echt gaaf) omdat er harde kussens onder zitten die geen goed model hebben. Vandaar de bontonderlegger die ertussen ligt.

Beugels een gaatje korter, wellicht voor het springen denk ik dan? Want voor het gewoon rijden vind ik de beugellengte eigenlijk wel mooi en houdt ze haar hakken naar mijn idee ook prima. Volgende keer zal ik voor het springen de beugels wel een gaatje korter doen, helemaal niet aan gedacht eerlijk gezegd; ben zelf nooit zo'n springer geweest :+

groetjes, lacuna

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:47

Ziet er super leuk uit!

Hoe groot is de pony?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 08:17

thnx :)

Ik heb de pony niet gemeten, maar hij zal ergens tussen de 1.10 en de 1.15 zitten. Hij was in elk geval beduidend groter dan mijn Sunny, en die is 1.05m

Groetjes, lacuna

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:31

Dit ziet er leuk uit zeg :D

Knap van je dat je het vertrouwen hebt terug weten te winnen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:35

Ik zou de beugels 3 gaten korter doen (en voor springen nog korter), het lijkt op de eerste foto net of ze maar net bij de beugels kan komen. Zeker voor kinderen (aanleren stabiele onafhankelijke zit) kunnen de beugels beter een paar gaten korter zodat ze wat meer steun hebben.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:07

leukleuk!

3 gaten korter lijkt me erg overdreven hoor, kvind het zo netjes, maar een gaatje korter zou niet misstaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:20

44Myrthe44 schreef:
Ik zou de beugels 3 gaten korter doen (en voor springen nog korter), het lijkt op de eerste foto net of ze maar net bij de beugels kan komen. Zeker voor kinderen (aanleren stabiele onafhankelijke zit) kunnen de beugels beter een paar gaten korter zodat ze wat meer steun hebben.

mij lijkt dat je dan júist heel erg afhankelijk wordt van de beugels? want dan kun je er veel te makkelijk in staan?

Lacuun, ik vind het er geweldig uit zien! Wat zit ze al netjes en wat zijn ze leuk samen!!
Ik had jou tegen moeten komen toen ik nog moest leren paardrijden, dan had ik het misschien ook niet zo eng gevonden ;)
Geweldig wat je met haar (en de pony tuurlijk) bereikt hebt :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:24

Zie ik het nou goed of zit er een extra touwtje ofzo via het hoofdstel aan het zadel? :+

Ik vind het er leuk uitzien, meisje vind het geweldig zo te zien. :D

Edit: beginpost beter gelezen. :')
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 08-05-11 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:26

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:29

ziet er leuk uit!
alleen moet het meisje op de pony voor haar kijken als ze springt, voor de rest ziet het er goed uit ;) en is de bodyprotector niet te groot?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:34

Bellatrix schreef:
Zie ik het nou goed of zit er een extra touwtje ofzo via het hoofdstel aan het zadel? :+

:j
Lacuna schreef:
De pony heeft de neiging om het hoofd naar beneden te trekken en grassprietjes die in de bak staan te proberen op te eten. Vandaar dat er een bijzettouwtje loopt vanaf het zadel, langs de manenkam en naar het bit. De pony wordt hierdoor alleen de mogelijkheid ontnomen om het hoofd zo ver naar beneden te trekken dat het meisje over de oren een koprol zou maken. Verder kan hij elke hoofd-hals-houding aannemen die voor hem prettig is.

Anyway: Knap gedaan, ze zit weer vol vertrouwen op haar pony. Zo zie je maar dat shetten van nature lang niet altijd de ideale kinderpony's hoeven te zijn. :') Maar gaaf ook om te zien hoe jullie het hebben opgelost.
Ze mag inderdaad met het springen dr hakken wat meer uitdrukken en wat meer voor zich uit kijken (Ik zeg altijd: 'laat de pony zelf maar kijken waar 'ie z'n benen moet neerzetten, hij moet er tenslotte overheen springen niet jij'), en soms lijkt het of ze wat achterop het zadel zit en dr benen hierdoor wat naar voren komen. Maar verders nogmaals erg leuk om te zien.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:25

Bedankt voor de tips allemaal!
Beugels 3 gaten korter lijkt me een beetje overdreven als ik heel eerlijk ben. Een gaatje korter zou wel mogen misschien, maar anders krijg je van die kindjes die helemaal met de knieën in de nek op een pony zitten. En inderdaad, juist niet teveel steun aan de beugels; ze moet er zelf op zitten. Wil binnenkort een keertje met haar oefenen zonder zadel, dat lijkt me erg goed voor haar houding en zit.

Ja, soms valt ze wat te ver achterin het zadel; zadel en bodyprotector zijn beide wat aan de grote kant voor het meisje. Bodyprotector 1 maat kleiner was echter weer te klein en vond ze niet prettig zitten. En qua zadel, daar komt hopelijk op zeer korte termijn een ander voor.

Haha, ja er loopt dus inderdaad een anti-vlieg-over-de-oren-van-je-paard-als-hij-grassprietjes-wil-eten-touwtje aan het hoofdstel.

Ja, ze mag inderdaad beter voor zich kijken bij het springen, maar volgens mij vind ze de hindernis zo leuk :+ Nee, sorry, geintje, daar moeten we gewoon beter aan werken.

Groetjes, Lacuna