Pluim voor Cissy hier op Bokt !

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Pluim voor Cissy hier op Bokt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:12

Ik heb gisteren met Cissy een trailer sessie met mijn paardje Cody gedaan.
Cody is een 6 jarige Quarter die al vroeg veel in zijn koppie te verduren heeft gehad en ik ben helemaal opnieuw met hem begonnen.
Ik heb hem nu bijna 1.5 jaar en we zijn al veel verder dan in het begin.

Een van de problemen was de trailer. Hij is alleen vervoerd in een grote trailer waar hij zijwaarts in kon en heeft nooit achterwaarts eraf gehoeven. Dat was het 1e probleem waar ik achter kwam toen ik hem opgehaald had.
Cody heeft ernstige hanetred achter, hij weet af en toe niet waar hij zijn benen neerzet en heeft moeite met zijn balans dus dat werkt ook niet mee. Verder is hij erg onzeker en erg gevoelig, je doet snel veel te veel, en veel "druk" kan hij niet hebben, dit ontaard in paniek of zich compleet afsluiten.

We zijn nu een tijd verder en met 2 personen laden gaat wel goed, zolang ik bij hem blijf in de trailer kan een ander de stang erachter doen en de klep dicht. Ook uitladen gaat met 2 personen goed, alleen wilde hij onder de stang doorkruipen zodra de klep open ging.
Ik wil erg graag alleen op pad en wil niet afhankelijk zijn van anderen en ik wil dat hij gewoon vol vertrouwen in de trailer krijgt.
Paarden staan thuis en mijn vriend is er ten eerste weinig én hij heeft geen verstand van paarden dus "even" oefenen is niet zo simpel.
En met teveel alleen klooien ben ik bang meer schade toe te brengen dan goed te doen.Dus steeds kon ik alleen weg als er iemand thuis was én als ik zeker weet dat op de locatie waar ik heen moet óók mensen kunnen helpen. Best lastig dus.

Vele sites heb ik bekeken, bestudeerd en ben erg geschrokken van de bedragen die "experts" hierin vragen. Ben best bereid een goed bedrag neer te leggen maar €350 voor 1 sessie vind ik best veel.

Toen kwam ik Cissy hier tegen en heb haar site gelezen en haar een mail gestuurd of ze niet eens wilde komen.
Gisterenmiddag was ze bij mij thuis en zijn we aan de gang gegaan.

Degelijke auto met trailer in de baan, tussenschot opzij en vastgezet, stangen weg, en met zijn 2 aan de gang.
Wat ik vooral belangrijk vond was dat Ciska mij alles zelf liet doen en af en toe Cody overnam om te laten zien wat ze precies bedoelde.
Ik ben erachter dat ik nog véél minder moet reageren naar Cody, volgens Ciska is hij erg gevoelig en heeft hij aan minimale hulpen ruim voldoende.

De hele sessie uitleggen wordt veel te veel. Na 2 uurtjes loopt hij braaf zelf de trailer in terwijl ik binnen sta en Ciska hem erin stuurt.
Het tussenschot kan gewoon op zijn plek staan en loopt hij óók zo naar binnen.
Als Ciska binnen staat kan ik hem van naast de klep erin sturen.
De stang erachter hebben we samen geoefend, Cody komt nu niet meer onder de stang door en wanneer hij ertegen hangt komt hij op druk braaf terug. Stang is dicht geweest, klep is dicht geweest.

Als laatste heeft hij in draf om Ciska heen gelopen en is vanuit draf de trailer ingegaan.

Voor de 1e keer was dit genoeg!! Ben zeer tevreden en kan nu zelf oefenen met de stang erachter, dit moet nog bevestigd worden en voorlopig ga ik nog met 2 personen oefenen. Nu is Cody wel zo dapper (en ik ook) dat hij vertrouwen in de trailer heeft en dat ik zelf verder kan met bv mijn vriend.

Ik wil bij deze Ciska ontzettend bedanken voor haar hulp en geduld met mij en mijn paard.
Ben zelf redelijk handig met andermans paarden laden en veel lukt me zelf , ik ben echter wel zo eerlijk naar mij en mijn paard dat ik wist dat ik het onder de stang doorkomen niet alleen kon oplossen. Wat me vooral opviel is dat je met zoveel minder signalen je paard al kunt laten reageren.

Ik kan iedereen Ciska aanraden wanneer je een probleem wilt oplossen.
Cissy: bedankt !!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:20

Wat fijn dat Cissy je heeft kunnen helpen! Altijd fijn als er mensen zijn die laten zien dat en hoe het anders kan en mensen goed begeleiden +:)+

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:30

Fijn dat Cissy je heeft kunnen helpen en dat Cody zo ver is dat hij het
niet meer eng vindt :)

Ik word helemaal enthousiast van jouw verhaal en ga Cissy zeker even in gedachten houden :j

Hopen dat je straks fijn in je eentje met Cody op pad kunt!

ElCamino

Re: Pluim voor Cissy hier op Bokt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:46

Cissy gaat ook bij Eddy Modde weer een cursus doen op 29 mei. Ik ga er ook heen en kijken wat er allemaal gebeurt en wellicht steek ik er weer meer van op !!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:57

Altijd heel leerzaam dat soort dingen :j

Heb zelf eens bij stal naast ons meegekeken bij Petra Vlasblom, die kwam daar
voor 2 paarden voor het trailerladen.

Het lijkt zo eenvoudig, tot je het met je eigen eigenwijze-en-van-niks-onder-de-indruk-zijnde
4 jarige zelf wil doen :=

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:03

Tja....ik help ook wel eens mensen met laden...maar dit was iets wat ik ook niet begreep.
Een paard erin krijgen is 1 ding, maar er kan nog zoveel méér niet goed zijn....en natuurlijk is het prima dat ik met twee personmen hem er zó inloop maar ik wilde nét dat extra vertrouwen erbij hebben en hem straks alleen kunnen laden zonder dat hij eruit loopt zodra ik de trailer uitstap. En nu heb ik geleerd hoe ik hem er vanaf de klep in kan sturen...de rest komt ook goed.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:08

Ja precies, dat is waar ik zelf uiteindelijk ook naar toe wil werken, dat ik
straks alleen met haar op pad kan, net als met haar moeder :j

Maar goed, ik ga eerst zelf nog een keer een poging doen en mocht het dan nog
niet gaan, dan hou ik zeker Cissy even in gedachten :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:44

Meldt zich.... :o dank voor het leuke stukje, ik zal de pluim in een donker... steken :+ maar ik bedoelde meer een stukje voor op mn site als referentie ;) maar dit mag ook hoor! Ik zal het wel even knippen en plakken of wil je een ander stukje daar neer zetten? niet iedereen kent bokt natuurlijk :D

Cody is inderdaad heel onzeker en ietwat wantrouwend tegenover de trailer maar hij heeft zich super gehouden en probeerde heel erg zijn best te doen om op de juiste manier te reageren. Echt superpaardje!

Ik heb hem express heel rustig laten wennen en het hem zelf laten verwerken omdat hij gezien zijn verleden heel snel in zichzelf keert en gewoon tijd nodig heeft om dingen te verwerken. Daar heeft hij vroeger nooit de tijd voor gekregen en je zag gewoon dat het hem goed deed dat hij nu rust kreeg.
Hij is echt leuk! Vanuit de draf probeerde hij ook zo goed zn best te doen maar zn achterbenen werkten niet helemaal mee anders was het nog beter gegaan +:)+

We hebben na afloop lekker zitten keuvelen in het zonnetje, leuk dat we zoveel gemeenschappelijke kennissen hebben en ook van vroegah!
Het was erg gezellig, dat gelooft wat voor de 29e! /3

Ben wel jaloers op dat mooie huis en stekkie van jou hoor! <3

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:48

Super dat cissy je zo heeft kunnen helpen! Ik hoop dat je paard vanuit dit hele mooie nieuwe startpunt nog gemakkelijker de trailer op gaat voortaan :j

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:18

heel erg fijn voor je...
die Cissy lijkt me
heel aardig!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:26

Hey, goed om te lezen dat iemand met veel ervaring niet te trots is een probleem toe te geven, echt heel goed. En nog beter dat je iemand een compliment geeft zo, want dat gebeurt zo weinig.

Super dat Cody weer wat geleerd heeft, een goede ervaring en weer wat meer vertrouwen.

Duimen omhoog voor Cissy!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:27

Cissy, de referentie op je site komt eraan!
Superpony: THNX!!! Ben me er bewust van dat ik al lang meeloop in de paardenwereld, en weet genoeg om eigenwijs te kunnen zijn, denk dat ik een paardenmens ben en geen mens met paard. En juist daarom besef ik ook heel goed wat me wel of niet lukt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:24

Ja, precies!!! Heb het zelf ook hoor. Veel ervaring, maar wil altijd nog wel leren. Ik meet alleen meer af wat ik meeneem of wat ik naast me neerleg. Het is voor mij belangrijk dat iemand het kan onderbouwen en ik achter die gedachtegang kan staan of verschil kan zien die positief is met name voor een paard.
Ik geef les en dat maakt het wel moeilijker soms.

Succes in ieder geval verder met Cody. Je hebt straks nog een heel makkelijk te laden paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 09:53

En nou die ouwe gek|( chico) nog zo ver krijgen dat hij er óók indraaft....haha, hij ziet me aankomen, neuh...die klost er zelf wel in als de klep omlaag is, denk dat ie beledigd is wanneer ik hem dit aandoe, hij wil geen "oefenobject" meer zijn denk ik...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:02

Dan probeer je Chico toch achterwaarts te leren laden? Hebben jullie samen nog een uitdaging en je zou zomaar eens versteld kunnen staan als je hem die uitdaging biedt..... Misschien vindt hij het wel juist hartstikke grappig om te doen!

Uiteraard niet achterwaarts vervoeren maar dat begrijp je zelf ook wel, maar gewoon om te oefenen en je eigen vaardigheden te vergroten.

Over paarden mensen en mensen met paarden, ik ben nu langzaam aan het leren een paardenmens te zijn. Ik vind het geweldig leuk om te doen en te zien dat er resultaat komt, elk paard is weer anders en dat maakt het een uitdaging. Tenslotte ken ik de paarden niet waar ik naartoe ga en toch lukt het steeds weer. Dat is zo kicken!
En dat de eigenaren daar dan erg blij mee zijn en ik er ook nog een centje mee verdien dat is alleen maar mooi meegenomen. :D

Het is nu voor mij nog hobby, na de diverse cursussen die op stapel staan ga ik er misschien wel serieus mee aan de slag om dat als beroep te gaan doen, maar of het lukt.... er zijn zoveel mensen die dit doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:37

Tja....maar er zijn er maar weinig die het goed kunnen toch?
Erin krijgen is niet zo'n probleem maar het "met vertrouwen" erin krijgen zie ik niet zoveel. En al helemaal niet dat ze er vanzelf inlopen. Misschien bij de western wel iets meer dan bij dressuur maar ik loop op veel wedstrijden en zie er maar bar weinig vanzelf en alleen de trailer inlopen.
Ik denk dat het best goedkomt!!!
Daarbij moet de persoon je ook aanstaan...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:38

Als jij het ook goed over kunt brengen op de eigenaar en zo ver komt dat
ook die net zo makkelijk als jij het paard kan laden en het ook nog kan als je er niet
bij bent, dan denk ik dat het wel goed komt Cissy :j

Het is natuurlijk leuk als jij het kunt, maar het feit dat je het de eigenaar ook kunt leren is
veel belangrijker en dat zal niet iedereen kunnen denk ik :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:48

Ik doe mn best en ik loop al even mee in de paardenwereld dus heb ook zat gezien hoe het niet hoeft en hoe het ook kan en dat gebruik ik dus tijdens mn trainingen. Ik ga er straks speciaal voor op cursus dus ik zie wel. Of het ook daadwerkelijk goed genoeg is blijkt vanzelf :P, daarom ben ik ook zo blij met dit soort ervaringen en feedback van eigenaren. Dat zijn de dingen die bewijzen dat je goed bezig bent (of niet).

Het gaat er inderdaad ook om of je met iemand op kan schieten of niet, ik ben behoorlijk eigenwijs en moet daar wel eens voorzichtig mee omgaan, niet iedereen kan daar tegen :o . Maar met Elcamino ging het van een leien dakje, we zijn allebei westernruiters en hebben dus heel veel gemeen, zo leuk!
en uiteraard heb ik een zwak voor quarters 8-)

Ik heb ook wel eens een bokker geholpen waar ik een rot eind voor heb moeten rijden (2 x 200 km) en het lukte toen niet helemaal naar mn zin vanwege de dazen. Paard ging er wel op maar bleef niet rustig omdat hij steeds geprikt werd. Het was ook bloedheet en paard zweette lekker.

Ze heeft daarna Petra laten komen en dik geld betaald en Petra heeft toen alle lof gekregen en naar mij kon er amper een bedankje af. Terwijl Petra dus dik profijt had van mijn voorwerk.... dat zijn de minder leuke dingen. Dat doet wel wat zeer maar ook daar moet ik aan wennen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:56

Waar woon je precies Cissy?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:59

Precies, 'ongeveer' tussen Vianen en Leerdam in een klein durp in de klei :+

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:00

Oooooh maar da's helemaal niet zo ver van Kakkieland en
van Wijk bij Duurstede waar mijn paarden staan, ook in de klei overigens :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:01

ja, aan de andere kant van de rivier!
maar hoezo, wil je op de koffie komen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:03

Nou ja, da's misschien ook gezellig, maar had meer in gedachten om je
hulp een keer in te roepen voor mijn pupje :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:32

dat mag natuurlijk ook altijd :D