Een jaar werk; onze stallen onder de Tunesische zon

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Een jaar werk; onze stallen onder de Tunesische zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:48

Hoi allemaal!
Na lang getwijfeld te hebben over het wel of niet verhuizen naar het noorden van Tunesie, hebben manlief en ik een jaar geleden een heel mooi plekje, hier in het zuiden van het land op het eiland Djerba gevonden. De voornaamste reden was uiteraard voor de paarden, we hadden onze paarden in pension staan maar na anderhalf jaar begon het toch echt te hard te kriebelen om ze aan huis te hebben.. Waar we woonden, was echter geen plaats. Maar toen dus dit landje..
We zitten op zo'n 20-30 minuten te paard van het strand, en dan niet alleen het toeristische strand maar ook een mooie landtong die een beschermd natuurgebied is :) verder midden tussen de zandweggetjes met overal olijfbomen en palmbomen... Niet gek dus :) Alleen hectares groene weide hebben we helaas niet ;(
Ben heel blij met al het werk dat we hebben gedaan het laatste jaar en wilde het eigenlijk wel even showen :o

Hier dan wat foto's:
Bij aankoop
Afbeelding

Afgelopen week
Afbeelding

Hier is de bak gekomen:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3767_n.jpg

Deze is van de andere kant genomen maar geeft wel een idee van de bak nu
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7451_n.jpg

Deze foto is gemaakt vanaf de plek waar nu de stallen zijn gebouwd:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9594_n.jpg

En deze ook maar dan afgelopen week:
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0598_n.jpg

Hier nog voor en na foto's vanaf de poort gezien:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1831_n.jpg

Na:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5890_n.jpg

En van de stallen, een paar verschillende stadia:
Eerste foto wel vanaf een afstandje, maar tegen die witte muur zijn de stallen gebouwd, achter de olijfbomen:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5557_n.jpg

Het eerste begin is gemaakt:
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1156_n.jpg

Voor het eerst een keer de paardjes erin proberen:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1681_n.jpg

En nu:
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1993_n.jpg

Voor het eerst spelen in de paddock...
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8761_n.jpg

Het is natuurlijk nog steeds niet helemaal klaar, er moet altijd nog wat gebeuren natuurlijk :') we zijn nu nog wat laatste stukjes aan het verven, tegeltjes aan het plakken bij de wasplaats, de zadelkamer aan het inrichten.. Maar onze droom is werkelijkheid geworden *\o/* de paarden zijn allemaal superrelaxt en makkelijk met elkaar geworden (het zijn hengsten) en zitten lekker in hun vel, dat was het belangrijkste :D

Goof

Re: Een jaar werk; onze stallen onder de Tunesische zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:52

Wow, super!

Gebruiken jullie de paarden puur voor jezelf? Of ook voor toerisme? Wat doen jullie verder voor jullie inkomsten (om even heel nieuwsgierig te zijn)?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:57

Leuk, leuk wat een rijk leven hebben jullie daar. Leuke paarden en een super omgeving, snap dat je er helemaal trots op bent. Veel plezier met jullie nieuwe stekje......

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:58

wauw, wat een stap.
zelfde vragen als hierboven inderdaad
en je geeft al aan.. geen grote groene weides
hoe doen jullie dat met voeren? staan ze altijd op het zand
hebben jullie de paarden uit nl meegenomen?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:00

Martine!!! WOUW! Wat een paradijsje is het geworden. Ik herken de foto's nog wel met je verslagje dat jullie het net hadden gekocht. Jullie hebben niet stilgezeten! En alledrie gedijen al goed! Wat mooi! Heel erg veel plezier op jullie nieuwe stekje en ook heel veel geluk voor jullie allemaal!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:01

Ziet er goed uit, je hebt veel werk verricht de afgelopen tijd, maar het resultaat is er zeker naar. Genieten hoor! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:01

Mooi hoor, ben je met een prins getrouwd? :D

Is dit handel of prive????Prachtig om zo in zo een land te mogen wonen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:07

Wauw, mooi hoor! Veel plezier ermee :D

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:10

Wauw! Erg mooi! En wat een dappere stap!
Verder ben ik ook benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vragen :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:14

Wow, wat een droomparadijs hebben jullie gemaakt!

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:14

Wauw wat een paradijsje! maar idd wil ik ook wel het antwoord weten op de vragen hierboven. :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:22

het is echt knap geworden. Vraagje: hebben de paarden niet te warm in Tunesische zon? Of zijn ze daarvoor aangepast?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:34

o het is prachtig :D
ben wel jarloers :o

inderdaad ben ik wel benieuwd naar het antwoord op boven gestelde vragen
is het allemaal voor je zelf of ben je ook van plan om iets toeristisch te gaan doen??

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:37

Dat ziet er heel netjes uit...echt een paradijsje geworden

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:51

Dank jullie allemaal voor de lieve berichtjes, wij zijn er ook heel trots op :D door veel mensen hier worden paarden enkel als een soort machine waar je geld mee kan verdienen gezien, en we wilden dus echt ons eigen plekje voor onze paarden hebben, waar het helemaal 'op onze manier' kan. Gelukkig valt het op zich vaak wel mee qua paardenleed hoor, er zijn steeds meer en meer ranches waar het er op zich best netjes aan toe gaat.. Maar vaak blijft het paard toch een makkelijk inwisselbaar 'product' en men neemt vaak niet echt de tijd de paarden goed te leren kennen.
De paarden en alle stallen zijn eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen hobby.. Toen we dan eenmaal onze paarden naar huis brachten, hebben we nog wat stallen bijgebouwd en zijn er nog een paar paarden bij gekomen. Het was niet met de intentie om ermee te gaan werken, maar ik krijg wel veel vragen van mensen die wel geinteresseerd zouden zijn in een paardrij vakantie oid. De laatste tijd zitten we dus toch te denken om misschien zoiets op te zetten, wel op kleine schaal dan en enkel voor gevorderde ruiters 18+, we hebben nu 6 paarden en meer hoeft dat op zich ook niet te worden.
Nu hebben we nog de drie jonkies die nog niet onder het zadel zijn, de oudste van die kleintjes is nu 3,5 en die gaan we nu langzaam aan zadelmak maken, de andere zijn nog wat jonger dus die komen later pas aan de beurt.. Het is dus nog een beetje een lange termijn project. Daarbij ben ik zelf zwanger en kan de komende paar maanden niet rijden, wat alles natuurlijk ook een beetje vertraagd nog...
We hebben nu de twee vossen die goed ohz zijn, en onze nieuwste aanwinst, Kalife, die wel bereden is maar die wij nog even vakantie gunnen aangezien hij wat aan de schrale kant is. Eerst maar wat spekkies en spieren erop.. Ik denk dat hij tegen de zomer wel klaar is om weer bereden te worden, hij is iig heel braaf en rustig.
We hebben daar zelf bij de paarden nog niet echt plek om mensen onder te brengen, we zitten momenteel te wachten op elektriciteit (nu gaat het met een generator) en hebben plannen om van de zomer het huisje uit te gaan breiden tot eventueel iets met een soort 'bed and breakfast' mogelijkheid of juist iets all inclusive met Tunesisch eten enzo, we hebben ook een grote groententuin en veel fruitbomen dus we willen zoveel mogelijk onze eigen groenten gaan verbouwen :D
Het wordt nog even puzzelen allemaal :+ verder hebben we nog een klein restaurantje in een van de stadjes hier op het eiland wat ook aardig loopt :) we hebben dus niet een grote druk om zo snel mogelijk geld te verdienen met de paarden, als we zoiets willen opzetten moeten we er wel echt klaar voor zijn, en de paarden ook :)

En over het voer nog, in het noorden van Tunesie is het een stuk groener en daar wordt gelukkig veel hooi en stro verbouwd, wat dan altijd met grote trucks hier naar het zuiden gebracht wordt :j in de stallen hebben we ze dus op stro, en hooi als voer. De twee jongsten slapen wel altijd samen buiten in de paddock. Ook hebben we een kennis die elke week met zijn pickup naar Djerba komt met vers gesneden bosjes luzerne en lang gras, we kopen bij hem steeds een voorraadje in zodat de paarden toch nog wat groens binnenkrijgen en wat afwisseling in hun voerpatroon hebben :)
De paarden zijn allemaal Berbers, Berber-arabieren en een volbloed Arabier en we hebben ze dus gewoon hier gekocht; de inheemse rassen zijn toch het best aangepast aan het klimaat en het voer, het zijn allemaal ijzersterke paardjes. In de zomer is het wel echt heet; dan staan ze tussen 11 en 16 uur liever binnen aangezien het in de zon echt niet uit te houden is... We wassen ze dan 1 of 2 keer per dag, en rijden doen we alleen 's ochtends voor 9 uur of na 18 uur 's avonds.

Oefff wat een lang bericht zeg :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:00

Wauw wat een paradijs, geniet ervan.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:07

Jullie hebben er wel ontzettend veel aan moeten verbouwen, maar het is ook wel echt een paradijsje geworden, schitterend!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:12

Schitterend!

Het viel me op dat de bakstenen allemaal luchtkamertjes hebben, ter isolatie neem ik aan. Werkt dat een beetje?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:32

Dank jullie wel :D

LindyH ja dat is ter isolatje :j ook hebben we tussen de stallen een soort van raam opengelaten:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0037_n.jpg
Zo kan de lucht er in principe aan alle kanten een beetje doorwaaien, en dat gaat best aardig zo. Verder zijn ze zo gebouwd dat de zon zo weinig mogelijk de boxen in schijnt, enkel na 18 uur als de zon al bijna onder en dus niet meer zo heftig schijnt komt er een beetje licht de boxen in, verder gaat hij de hele dag achterlangs. Op het dak ligt nog een isoleerlaagje en daarop weer cement, ze staan dus niet direct onder die golfplaatjes..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:37

Wat een super mooi plekje heb je er van gemaakt zeg! Jullie hebben er echt veel werk in gestoken, maar het is echt een super plekje geworden! Lijkt me heerlijk om de paardjes nu lekker thuis te hebben. Is vast genieten om ze zo vanuit je huis te kunnen zien spelen ;).

Misschien moet ik toch maar een keertje naar Tunesie om gezellig een keertje bij je langs te komen :). Maak ik er wel een mooie combi van strand en paardrijden van :D.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:08

Lakshmi wat een prachtige stek heb je daar.
Wat een onderneming zeg van Nederland naar Tunesie.

Jullie hebben het gaaf verbouwd en de boel goed voor elkaar.
Hoe ik over jouw paarden denk is inmiddels wel duidelijk <3 maar ook alles erom heen heb ik bewondering voor.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:22

Wauww, super mooie plek.
En die stallen zijn ook zo mooi.

Jammer dat er niet een stuk gras is haha.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 18:04

Esther ja het is inderdaad heerlijk om zo'n uitzicht te hebben :D de kleintjes liggen 's avonds altijd heel lief tegen elkaar aan in de bak, zo schattig <3 en leuk, ja haha strand en paarden zijn wel de beste dingen die we hier hebben :D

Kaoticjinta dank je wel! Haha ja er gaat wel wat tijd inzitten natuurlijk, ik hoop echt dat we binnenkort het huis kunnen gaan uitbouwen want nu is er gewoon geen plek voor de baby enzo, en dan elektriciteit erbij.. Ik denk dat het nu toch wel de goede kant opgaat met Tunesie ondanks dat er nog wat onrust is op het platteland, mensen zijn toch wel positief en wij gaan er dus ook maar helemaal voor :)

Bambietje merci, haha ja dat gras missen we wel een beetje :') waar nu nog allemaal groenten enzo geplant staan willen we volgend jaar wat gras inzaaien, iig een klein stukje gazon wat de paarden dan af en toe een beetje kunnen bijhouden, de groententuin verplaatsen we dan naar wat verderop.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:20

Wauw echt mooi!
En wat goed dat je de hengsten gewoon bij elkaar kan houden, hier zie je vaak dat ze worden ´opgesloten´ in een box. Aan de ene kant snap ik dat wel, maar het is natuurlijk verre van ideaal.
Ik krijg echt een vakantie gevoel als ik naar de foto´s kijk en je berichten lees.
Ben ook weg van je paarden! :)

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:24

Kan niet anders zeggen dan : prachtig, volgens mij zou iedereen dit wel willen, althans ikke wel :D