Na 8 maanden weer rijden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Na 8 maanden weer rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:16

Op 1 augustus 2010 ben ik van mijn tinker Sara gevallen. Ze schrok van mijn hand omdat ik de teugel goed wou doen en dit resulteerde in een enorme bokpartij. Na een half rondje ben ik er toen af gelanceerd en resultaat was gekneuse ribben en een gebroken heup. Door die gebroken heup heb ik 7 mnd op krukken gelopen, de genezing duurde allemaal wat langer dan verwacht.
Ik loop nu nog steeds niet goed, behoorlijk scheef, m.a.g. rugklachten en pijn in mijn been. Ik heb ook sterk verminderde spierkracht in mijn rechter been, maar als het goed komt dat weer allemaal goed.
Nadat ik eerst op de fjord van Verafjord mocht rijden om te kijken hoe het ging kreeg ik toch weer de kriebels. En diezelfde dag ben ik toch weer op Sara gestapt (wel nadat eerst mijn bijrijdster had gereden).
Vandaag was de 3e keer dat ik op Sara reed. Gisteren heb ik ook gereden en dat ging erg lekker. Dus ik dacht kan vandaag wel mijn nieuwe rijlaarzen uit proberen, maar dat was dus niet zo'n goed plan. Die dingen zijn hartstikke stijf, ik kon mijn been daardoor ook niet goed aanleggen. Ik bleef in draf even achter het hek hangen en toen schrok Sara dus, zoef weg was ze. Ik dacht oh jee daar gaan we weer, maar gelukkig kon haar snel weer terug nemen, wel had ik daarna flink de bibbers in mijn benen. Daarna dus maar 2e hoefslag gereden en vnl. gestapt.
Nog even over Sara:
tinkermerre van 5 jaar, nog niet veel mee gereden, in principe heel braaf.
maar doordat ze vroeger mishandeld is kan ze ook nogal eens in de stress schieten
verder erg voorwaards, wil het liefst hard en is erg sterk, een echte tinker zeg maar
wil nogal eens haar zin doordrammen, daarom rij ik met een westernbitje, anders zit er echt geen rem op

Mijn houding is dus flut, ik zit scheef, in stoelzit, en steek mijn benen af, verder zit ik veel te veel aan de teugels, mede ook door spanning van mij. Gisteren liep ze eigenlijk veel beter, gewoon nagevelijk aan een los teugeltje, maar toen had ik dus mijn oude laarzen nog aan.
Ze heeft lange tijd niet zo veel gedaan, dus ik merk dat ze veel moeite heeft met buigen, vooral naar rechts, ben nu dus vnl. bezig met haar een beetje los te krijgen. En verder wil ze graag zelf bepalen hoe hard ze mag, dus ben ook erg consequent in tempo controle.

Stilstaan is niet Sara haar ding
Afbeelding

Afbeelding

Lekker stappen
Afbeelding

Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Kimmm

Re: Na 8 maanden weer rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:24

wat fijn dat je er weer op gekropen ben odet!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:31

Odet super dat je weer aan het rijden bent !!!

treeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:34

Ziet er goed uit en toch knap na die nare ervaring, ik heb er 15 jaar over gedaan voor ik alle moed verzammeld had.

Groetjes Treeske

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:37

Knap dat je er weer op zit. Bij mij duurde het ook even en nog steeds als er wat gebeurd is de spanning erweer. Heel rustig beginnen en uitbreiden. Blijft altijd kriebelen dat paardrijden he? *D

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:13

ik vind het super van je Odet +:)+

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:48

Super odet! ziet er ondanks dat je gespannen overkomt er goed uit! :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:53

Of het verstandig is om al te gaan rijden als je nog zo 'scheef' bent na een ongeluk, zeker met een jong paardje... Ik heb er m'n vraagtekens bij. Dat terzijde, ook niet als aanval bedoeld, laat dat duidelijk zijn.

Ze staat iig vierkant stil, toch knap als ze stilstaan zo moeilijk vind. Jij mag op sommige foto's je handen meer bij elkaar houden.
Ook wil ik toch iets zeggen over het westernbit. Vind het erg scherp voor zo'n jong paard. Ook westernpaarden worden beleerd op een simpele bus- of watertrens. Een stang kun je dan eerder vergelijken met S&T in de dressuur imo. Scherpe bitten zijn geen blijvende oplossing voor een paard dat niet bij je blijft.
nu kom ik weer erg negatief over, sorry daarvoor

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:09

Wow Odet
ik vind het echt super dat je er weer op zit! +:)+
Het zit nou eenmaal in je bloed, de paardjes
en dan blijft het kriebelen
Gewoon weer lekker veel KM's maken aankomende tijd
dan komt het vertrouwen vast ook snel weer helemaal terug :))

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:11

Mooie foto's alleen jammer van de stip haha :D

Super dat je er weer op gekropen bent.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:16

Hee cool dat je er weer op zit
veel plezier met het rijden

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:50

helemaal top dat je er weer opgekropen ben, blijft kriebelen he. Bovendien eerst ff oefenen op een ander paardje heeft wonderen gedaan. Helemaal trots op jullie. Je heb weer overwinning erbij. Nu lekker gaan ontspannen, en aan je houding werken. EN heel veel fun

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:37

goed dat je weer ben gaan rijden!

Mooie foto's!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:03

Safiera schreef:
Of het verstandig is om al te gaan rijden als je nog zo 'scheef' bent na een ongeluk, zeker met een jong paardje... Ik heb er m'n vraagtekens bij. Dat terzijde, ook niet als aanval bedoeld, laat dat duidelijk zijn.

Ze staat iig vierkant stil, toch knap als ze stilstaan zo moeilijk vind. Jij mag op sommige foto's je handen meer bij elkaar houden.
Ook wil ik toch iets zeggen over het westernbit. Vind het erg scherp voor zo'n jong paard. Ook westernpaarden worden beleerd op een simpele bus- of watertrens. Een stang kun je dan eerder vergelijken met S&T in de dressuur imo. Scherpe bitten zijn geen blijvende oplossing voor een paard dat niet bij je blijft.
nu kom ik weer erg negatief over, sorry daarvoor

Ik zal waarschijnlijk altijd wel scheef blijven, dan zou ik dus nooit meer kunnen rijden. Ik ben trouwens niet echt scheef, loop alleen scheef omdat ik zo lang op krukken heb gelopen. Paard rijden is juist wel goed voor mijn houding denk ik, mijn knie staat heel erg naar binnen, en op een paard zit ie dus automatisch goed.
Verder is ze niet heel jong hoor, ze word 6, leeftijd is geschat. Ze is vanaf april 2009 onder het zadel, heb vnl. met haar buiten gereden en ze heeft vorig jaar een veulen gehad.
Ze is ingereden met een gewoon trensje, alleen omdat ze daar niet op reageert als ze hard wil, heb ik dus verschillende andere bitten geprobeerd en deze is gewoon het beste. Anders is het echt gevaarlijk. En ik denk maar zo, je kan beter 1 ophouding op een scherper bit geven dan 10 minuten aan een trensje moeten trekken omdat ze daar niet op reageert. Uiteindelijk wil ik haar wel weer op een minder scherp bit rijden hoor, heb ook bitloos met haar gereden. Meestal rij ik met dubbele teugel, 1 op de side pull en 1 op de shanks vond dit alleen even mooier voor de foto.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:30

Odette als eerste ben ik SUPER trots op je :D :D
echt heerlijk dat je zelf er opgestapt bent. thats the spirit :D

En dan reactie op Safiera. Ik begrijp je reactie, maar ik kan hieruit merken dat je Sara niet kent en daarom dat wil zeggen. Als je haar eenmaal hebt gezien gereden en leren kennen zul je bijdraaien van mening. ik kan bevestigen dat Sara wanneer zij denkt te gaan, echt GAAT. dit komt naar mijn mening gewoon door haar verleden. Bij haar is schrikken niet 'wegrennen',maar totaal terug in de tijd gaan naar de oude eigenaar waar ze mishandeld is. Dan heb je dus een puur paniek rennend paard onder je. En ook nog eens een tinker die net wat makkelijker ergens doorheen bomen.... Dit bitje is voor Sara prima te doen als je heel zacht er mee rijd. Foto's zijn enorm rot om dit op beeld te krijgen, omdat ze niet constant rustig loopt. Hier word niet elke ruiter mee opgezet, maar alleen de ervaren. Ik hoop dat t je snel weer lukt haar terug op trens te krijgen Odet!

En ik kan ook bevestigen dat ze altijd met 2 teugels gereden word, dus het bit als 2e: als noodrem.
Zo is ze ook, door mij, ingereden. Op sidepull+trensje, dus 2 teugels.

Sara is geen paard wat een beetje doordramt, maar levensgevaarlijk vooruitstormt(als je haar bv alleen bitloos zou rijden). En dit is pure angst, wat nu eenmaal diep van binnen blijft zitten. Ze heeft een super super plek bij Odette mogen vinden, die alle geduld met haar heb, en daarom zo ver met haar is. Maar een eenmaal mishandeld paard krijg je nooit voor de volle 100% meer volledig rustig.. tenminste, degene die ik onder mijn hoede gehad heb dan!!
Sara heeft een super goed karakter, en dat is alleen maar mooi en gunstig in zon situatie zoals ze nu terecht gekomen is bij Odet, weer in vertrouwen bij de mens staan :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:37

Bedankt voor de uitleg, duidelijk verhaal :)

Is aan de foto's alleen niet te zien, ik zie een rustig paardje, met een scherp bit.
Heb zelf ook ervaring met een getraumatiseerde pony, maar elk paard is natuurlijk totaal anders. Onze poown kan bijvoorbeeld (nu) heel druk en opgefokt worden buiten, maar heeft inmiddels geleerd op simpel trensje te reageren, en er niet vandoor te stormen wanneer er geen druk op de teugels is bijv. Een jaar of 6 terug kon ze alleen rennen. Maar wat ik me wel nog afvraag, wordt jullie Sara niet juist banger door dat scherpe bit? Ik heb altijd geleerd dat een paard, dat uit paniek/angst het op een lopen zet, juist banger zal worden van pijn (nouja, zo noem ik het even) in zijn mond.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:40

haha ik ken het ik was 13 toen ik mijn heup bak en mn rug kneusde ook door een ongeval met een paard.
maar heel goed dat je weer rijd goed gevoel geeft dat als je er weer opzit he :D
heel veel suc6 verder met rijden
en gewoon langzaam weer vertrouwd raken in het rijden maar ik weet ook van mijzelf dat het altijd nog wel spannend blijft :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 22:57

Safiera schreef:
Bedankt voor de uitleg, duidelijk verhaal :)

Is aan de foto's alleen niet te zien, ik zie een rustig paardje, met een scherp bit.
Heb zelf ook ervaring met een getraumatiseerde pony, maar elk paard is natuurlijk totaal anders. Onze poown kan bijvoorbeeld (nu) heel druk en opgefokt worden buiten, maar heeft inmiddels geleerd op simpel trensje te reageren, en er niet vandoor te stormen wanneer er geen druk op de teugels is bijv. Een jaar of 6 terug kon ze alleen rennen. Maar wat ik me wel nog afvraag, wordt jullie Sara niet juist banger door dat scherpe bit? Ik heb altijd geleerd dat een paard, dat uit paniek/angst het op een lopen zet, juist banger zal worden van pijn (nouja, zo noem ik het even) in zijn mond.

Het is niet altijd uit angst of paniek dat ze gaat rennen, meestal is het gewoon joligheid, ze wil graag hard. En als je dan niet consequent bent dan neemt ze een loopje met je. Soms is het ook paniek en dan is ze idd echt gevaarlijk. Toen ik eraf viel had ik een gewoon bit in en totaal geen controle. Dat ze hard wil is vnl. in draf en galop, in stap is ze eigenlijk altijd de rust zelfe en met een los teugeltje te rijden. Ik denk dat het ook een balans probleem is.
Er rijd nu een meisje van 15 op, dat gaat heel goed, alleen neemt Sara haar af en toe wel in de maling.
Als je teveel aan het bit zit laat ze dat meteen weten, dus we zijn echt wel voorzichtig ermee. Deze foto's ben ik erg gespannen vanwege dat ze weg schoot en toen kreeg ik weer visioenen van 1 aug. Ik had dus weer flink de schrik erin zitten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:06

Ja begrijpelijk dat je dan schrikt. Vind het wel getuigen van lef dat je er op zit, jouw gespannen houding heb ik ook niks op aan te merken. Ikzelf zit zo mogelijk nog met meer spanning op mijn pony. (ga er daarom ook voorlopig niet meer op) Heb zelf in april vorig jaar mijn rug gebroken, ben sindsdien nog veel banger om te vallen. En dan had de oorzaak van mijn 'ongeluk' nog niet eens iets met paarden te maken. Heb er (zodra het mocht) wel weer op gezeten, maar ben er binnen 10 minuten af gevallen... (jonge schrikpony). Nouja, toen durfde ik ook echt niet meer.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:46

Geweldig Odette!!

Een ander mooi bruin braaf knap paard staat geduldig op je te wachten hoor! Hij is weer lekker zichzelf en heeft nu ook lekker wat gras om van te smullen (sinds gister ;)).
Ik vind het ook erg dapper en moedig van je dat je juist op sara weer bent begonnen Goed hoor!

Alles rustig aan en niet forceren. Komt het weer helemaal in orde :D.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:09

Gefeliciteerd met je eerste ritje, odette! :D

Ik vind het heel knap dat je nu al op sara durft te stappen. Ik zou dat niet eens durven als ik zo'n ongeluk zou krijgen.

Geniet ervan!! Er komen meer zonnige en warme dagen eraan.

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:12

Wauuww super hoor dat je er gewoon weer bent opgegaan!
Mooi paardje om te zien :D
Geniet er maar van!