Nieuwe fokmerrie erbij....meet Liselotje van de Boskant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Nieuwe fokmerrie erbij....meet Liselotje van de Boskant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 17:52

Jaja, na vanochtend de hele ochtend op hete kolen gezeten te hebben op de zaak...
*Manager: heb je de lente in je bol Manon? :D *
Kwam ze dan vanmiddag aan.....

*\o/* Liselot(je) van de Boskant *\o/*

Een 14-jarige zwarte stamboekmerrie van Asterix van Dorpszicht x Newton van Dorpszicht.
Lotje komt mijn shetlandkudde versterken; ik heb nog 2 merries van twee en drie jaar oud dus ze kan het mooi het jonge grut wat opvoeden.
Komend jaar gaat ze samen met Belle-Fleur naar Alco van de Gathe, een 1e premie vosbonte middenmaatshengst.
Maar......voor dit seizoen is ze ook drachtig *D
De vader is een ,helaas ongekeurde, vosbonte hengst.
De bevalling verwacht ik zo rond eind april, het veulen zal na 6 maanden weer terug gaan naar haar oude eigenaar aangezien ik er niets mee kan omdat hij/zij geen papieren krijgt.

Lotje staat nu nog even bij ons achter het huis in de paddock zodat ze wat kan acclimatiseren, zaterdag komt de hoefsmid(is nodig ook) en daarna gaat ze naar het grote weiland waar Fleur en Chariss ook staan.

Anyway, ik ben erg gelukkig met haar <3

Tijd voor plaatjes:

Afbeelding
Lekker genieten van wat wortels en brokjes

Afbeelding
Baasje, die wintervacht moet er AF, hij kriebelt!

Afbeelding
Haar lieve wijze,oude merrie hoofdje

Afbeelding
Let niet op de belachelijk korte staart

Afbeelding
Wat zit er in die bolle buik?

Afbeelding
Ik ga weer lekker dutten in het zonnetje, toedeloe :evaw:

Een reactie zou mijn baasje best leuk vinden

kimmie88

Re: Nieuwe fokmerrie erbij....meet Liselotje van de Boskant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 17:59

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Benieuwd naar de haarloze foto's van deze pluizenbol haha

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:08

Gefeliciteerd met Liselotje! Wat een lief koppie heeft ze.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:10

Natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe aan koop, maar....................en ik ga nu iets zeggen wat niemand met shetlanders wil horen denk ik....weet je hoeveel er naar de slager gaan per jaar omdat je ze zelfs gratis nergens kwijt kan?
Heb je wel eens op marktplaats gekeken hoe veel er te koop staan die ze niet kwijt kunnen?
Zelf was ik een paar maanden geleden op zoek naar een leuke grote Shet...je wil niet weten hoeveel reactie"s ik heb gehad.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is..je moet wel een hele goede merrie kruizen met een hele goede hengst, dan ook nog eens een hele boel geluk hebben dat er een super veulen uitkomt, wil je ooit gaan verdienen aan Shetlanders.
Er zijn er al veels te veel, de markt is gewoon vol!
Wil natuurlijk niet zeggen dat ik het een leuk dier vind!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:10

romeorowan schreef:
Gefeliciteerd met Liselotje! Wat een lief koppie heeft ze.

Thanks!
Ja, ze heeft echt zo'n wijs merriehoofd, van Chariss spat de ''boefjesblik'' eraf hihi die is heel anders.
Heb je al een hengst uitgezocht>?
Zonee, is Alco niets voor jou?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 18:15

aerdenhout1 schreef:
Natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe aan koop, maar....................en ik ga nu iets zeggen wat niemand met shetlanders wil horen denk ik....weet je hoeveel er naar de slager gaan per jaar omdat je ze zelfs gratis nergens kwijt kan?
Heb je wel eens op marktplaats gekeken hoe veel er te koop staan die ze niet kwijt kunnen?
Zelf was ik een paar maanden geleden op zoek naar een leuke grote Shet...je wil niet weten hoeveel reactie"s ik heb gehad.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is..je moet wel een hele goede merrie kruizen met een hele goede hengst, dan ook nog eens een hele boel geluk hebben dat er een super veulen uitkomt, wil je ooit gaan verdienen aan Shetlanders.

Ben ik he-le-maal met je eens; daarom heb ik ook alleen maar merries met papieren en premie's(Fleur moet dit jaar naar de stamboekopname).
Ik fok voor mijn hobby maar, wel serieus.
Gelukkig is het hobby en hoef ik er niet aan te verdienen; ik fiets iedere avond langs het land en geniet dan zoooo van de aanblik van mijn mini-kudde, dat heeft een grote waarde :j
Daarnaast geniet ik ook enorm van het toeleven naar de keuring,fokdagen en stamboekopname.
Gelukkig weet ik dat het komende veulen van Lotje naar een prima plek terug gaat; voor komende veulens zal ik proberen een zo goed mogelijk huisje te vinden mits ze niet blijven want gelukkig heb ik land genoeg :D

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:26

wat een heerlijke tante heb je daar!
Erg leuke pony en veel geluk met haar, maar dat gaat vast wel lukken :D

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:37

Daar is ze dan! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst Manon! Kan ze idd lekker een moedertje zijn voor Charissa en Belle Fleur!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:41

Wildgirl schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ben ik he-le-maal met je eens; daarom heb ik ook alleen maar merries met papieren en premie's(Fleur moet dit jaar naar de stamboekopname).
Gelukkig is het hobby en hoef ik er niet aan te verdienen; ik fiets iedere avond langs het land en geniet dan zoooo van de aanblik van mijn mini-kudde, dat heeft een grote waarde :j
Daarnaast geniet ik ook enorm van het toeleven naar de keuring,fokdagen en stamboekopname.
Gelukkig weet ik dat het komende veulen van Lotje naar een prima plek terug gaat; voor komende veulens zal ik proberen een zo goed mogelijk huisje te vinden mits ze niet blijven want gelukkig heb ik land genoeg :D

dat neemt niet weg dat ER ALWEER een bijkomt. Welliswaar met papier... maar goed.Dat genieten snap ik dan ook wel weer uit menselijk oogpunt. Vanuit aanvulling van de markt weer TOTAAL niet.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:38

Knert schreef:
dat neemt niet weg dat ER ALWEER een bijkomt. Welliswaar met papier... maar goed.Dat genieten snap ik dan ook wel weer uit menselijk oogpunt. Vanuit aanvulling van de markt weer TOTAAL niet.

Ze fokt ook niet voor de markt, dat is wel duidelijk toch?
En dit hele verhaal geldt niet alleen voor shetlanders maar ook voor alle andere rassen.
Kijk maar eens op marktplaats.........

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:45

aerdenhout1 schreef:

wat is jouw probleem wil je nu zeggen dat er geen veulens meer mogen zijn dat zou ook een ramp zijn. je kan toch niet alle ponys van op marktplaats kopen?
is ze nu graag een veulentje wat is daar nu mis mee

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:58

Gefeliciteerd met je lieve leuke aanwinst !
Als niemand meer fokt zo als velen niet meer doen daar de kosten niet
op wegen tegen de baten hebben de gene die nu wel fokken
in ieder geval over een paar jaar wel vraag
Ik denk alleen wel dat je van goede huize moet komen wil je een pony mee krijgen bij haar
ze heeft land genoeg dus 1 tje meer of minder maakt niet uit

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:20

Goh, wat kunnen mensen toch zeuren.
Als ze zegt dat ze het veulen een goed plekje zal bezorgen, en zo niet hem zelf houd.
Wat maakt het dan uit dat er een bij komt? Het dier was al drachtig, dus eigenlijk heeft ze het gered van misschien wel de slager.
Zo kun je het ook bekijken.

Top TS! En veel plezier met je nieuwe aanwinst!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:21

Wildgirl schreef:
aerdenhout1 schreef:

TS fokt op dezelfde manier als ik; wij beleven heel veel plezier aan het bezoeken van premiekeuringen, fokdagen en alles wat om de NSPS fokkerij heen hangt. Dit is onze vorm van paarden- "sport". Wij bereiden ons het hele jaar voor dmv. het bezoeken van premiekeuringen, hengstenkeuringen en shows. Met alle respect kun je dit niet vergelijken met de shetlander "op de hoek". Wij streven naar kwalitatief uitmuntende shetlanders. En net zoals iedere fokker, ongeacht het ras kunnen er bij ons, ondanks alle goede voorbereidingen ook veulens geboren worden welke niet aan de verwachtingen voldoen.

Hier hebben wij als kleinere fokker het voordeel, in tegenstelling tot de fokkerijen die jaarlijks tussen de 15 - 45 veulens krijgen, dat wij deze dieren zelf kunnen houden, opfokken en beleren zodat ze zonder haast eventueel naar een nieuwe eigenaar kunnen.

En door het aanschaffen van een goede merrie, en deze te laten dekken door een passende goede hengst, kunnen wij als kleine fokkerij toch leuk in de nederlandse top meedraaien.

Ik weet zeker dat TS (net als ik) tegen het lukraak vermeerderen is alleen omdat de veulentjes zo leuk zijn.

TS - ik weet zeker dat Alco je mooie veulens gaat geven, en ik vind het een hele goede keuze, ook voor Lotje (zovan de foto te beoordelen, Alco zal een sprekend hoofd geven en met de bovenlijn van Lotje is dit ook een mooie combi. Is zwaarder behang zal ook fijn zijn)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:22

en ook ik hoor bij deze kleine fokkerij groep ;)
Samen staan we sterk! :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 22:36

Jeetje, wat een kritische reacties :o

Ik realiseer me terdege dat je tegenwoordig je paarden aan de straatstenen niet kwijtraakt want ook ik heb naast de shet's wat handels paarden staan.
Ik handel,fok of koop echter niet voor de slacht.
Gelukkig ben ik samen met mijn stalbaas in het bezit van flink wat land, de financiën zijn goed en ik heb hart voor mijn dieren.
Ik ben echter ook in staat keuzes te maken; en ja, dat betekend dat een shetlander niet voor 1500 euro op een kliniek geopereerd gaat worden.
Ook hengstveulens mogen van mij na het afspenen vertrekken maar......maakt mij dat ''slecht''?
Ik geef mijn paarden alles wat ze nodig hebben;vrijheid,goed voedsel,soortgenoten,medische hulp,een goede hoefsmid en zo nodig een passende nieuwe baas.
Op het shetland gebied maak ik terdege keuzes die ik ook zo goed mogenlijk probeer te maken; ik fok met een doel, niet om het fokken of omdat de veulentjes zo schattig zijn.
Hier in de buurt ben ik bevriend met een aantal mensen die dit wél doen, een kudde merries....hengst erbij en hoppa, ieder jaar staan deze mensen op de zuidlaardermarkt met een aantal pony's.
Het is niet mijn manier maar; leven en laten leven.
Ik weet waar ik sta, hoe ik tegen mijn pony's aankijk en dat is voor mij goed genoeg.

Wat ik me afvraag; wat had ik dan moeten doen volgens de critici onder jullie?

@fiona & Bimmetje, amen :D

@Gittekez1, bedankt voor het compliment; jij kan het weten ;)

@iedereen, toch bedankt voor de lieve reacties!

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:46

Wat raar dat hier zo kritisch op gereageerd wordt, terwijl jij juist duidelijk bezig lijkt te zijn met verbeteren in plaats van te vermeerderen. Terwijl ik veel vaker topics zie van merries waarvan ik denk := Oooooh jee, wáárom daar een veulentje van?! En dan ook nog van de hengst op de hoek := En daar wordt dan heel gezellig op gereageerd :? Ik ben even in de war.
In ieder geval gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aanwinst en succes met het vinden van een mooie passende hengst voor haar.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:35

Wat een dotje!!!

Veel plezier met haar! Hoe hoog is ze?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:46

Wat een leuke merrie zeg. Ze is alleen stamboek en heeft nog geen premies of predikaten?

En er zijn inderdaad genoeg shetlanders, maar ik denk dat de mensen die hier nu zo kritisch kijken geen weet hebben hoe het in de stamboekfokkerij gaat. In de stamboekdieren zit wel handel, leveren wel geld op en gaan doorgaans niet zo makkelijk naar de slacht. Het dekgeld van een goedgekeurde shetlandhengst is bijna net zo hoog als het dekgeld van een rijpony. Kijk maar eens voor de gein op http://www.hengstenhouderijdibbits.nl/, dekgelden varieren van 150 tot 200 euro. Komt nog eens het chippen bij, die mensen fokken echt wel bewust en niet voor de slacht. En TS brengt ook niet voor niets het toekomstige papierloze veulen terug naar de vorige eigenaar. ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 10:12

Neonlight schreef:
Wat een leuke merrie zeg. Ze is alleen stamboek en heeft nog geen premies of predikaten?

En er zijn inderdaad genoeg shetlanders, maar ik denk dat de mensen die hier nu zo kritisch kijken geen weet hebben hoe het in de stamboekfokkerij gaat. In de stamboekdieren zit wel handel, leveren wel geld op en gaan doorgaans niet zo makkelijk naar de slacht. Het dekgeld van een goedgekeurde shetlandhengst is bijna net zo hoog als het dekgeld van een rijpony. Kijk maar eens voor de gein op http://www.hengstenhouderijdibbits.nl/, dekgelden varieren van 150 tot 200 euro. Komt nog eens het chippen bij, die mensen fokken echt wel bewust en niet voor de slacht. En TS brengt ook niet voor niets het toekomstige papierloze veulen terug naar de vorige eigenaar. ;)

Ze heeft een veulen,enter en 3e premie.
geen topresultaten maar ik zie er wel wat in; ze is op een gegeven moment ook gewoon niet meer ter keuring gebracht helaas.
ze is 99 cm

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:51

Vanavond even een appeltje wezen brengen en volgens mijn stalbaas had ze flink lopen rennen door de paddock, haar vachtje was ook nog wat vochtig.....
Haar uier is 2x zo dik als gisteren en het veulen doet aan een cursus merrieboksen, zo heee....

Ik hoop dat ze hem of haar weet binnen te houden tot eind april....

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:22

Spannend, hebben ze wel goed gerekend?