Wat een leuke dag op het strand had moeten zijn...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Wat een leuke dag op het strand had moeten zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 11:45

Gisteren was het eindelijk zover. Jim en ik gingen voor het eerst naar het strand.
Lisette (PartoutZ op bokt) ging mee met haar paard Partout. Jim en hij zijn de grootste maatjes, dus dat was wel fijn op de trailer.
Birgit (Beertje1983 van bokt) was chauffeur en had de honden mee.
Om half 10 's ochtends was ik op stal om spullen en alles klaar te zetten en Jim te poetsen en klaar te maken.
Daarna ben ik met mijn spullen naar Lisette gereden om daar alles in de trailer te leggen en Partout te laden.

Toen we de trailer aankoppelden bleek dat de stekker niet paste. Wij rond gebeld en uiteindelijk had mijn stalhouder het juiste tussenstuk om 'm passend te maken.
Uiteindelijk een uur later dan de bedoeling was konden we Partout gaan laden. Hij liep er gelukkig zo op, dus richting Jim.
Hij staat op een lastige plek voor een auto met trailer, maar dankzij de stuurkunsten van Birgit waren we er zo.
Jim zijn beschermers om gedaan en hup de trailer op. Dacht ik.
Jim ging vol in de ankers. Zelfs terwijl hij Partout zag ging hij er niet in. Het is geen makkelijke lader, dus het was geen verrassing.
Partout werd druk, dus die er uit gehaald, met het idee om na elkaar de trailer op te gaan. Dus Partout er weer in, Jim er achter aan. Tot aan de klep.
Helaas.
Partout er weer uit en schot opzij zodat Jim de ruimte zou hebben. Uiteindelijk na wat touwtjes te hebben gespannen liep hij er eigenlijk vrij vlot op. Partout er weer naast, klep dicht en gaan. :+
Jim stond gelijk aan het hooi te vreten, dus dat was goed.
Uurtje rijden richting strand. Daar aangekomen eerst Partout er uit geladen en Jim er gelijk achter aan. Dat ging super.
Hij was heel braaf, dus opzadelen en gaan.
Richting strand liep hij wel wat te dribbelen van de spanning, maar op zich bleef hij braaf bij me.
Op het strand zelf hebben we wat heen en weer gereden in stap, draf en galop.
In galop was hij nogal stuiterig (zowel naar boven als naar link en rechts) en 1x raakte ik mijn beugel kwijt. Maar blijven zitten en toen we doorhadden dat Jim het beste voorop kon lopen ging het eigenlijk heel braaf in een rustig handgalopje. <3

Na een uur was iedereen op. De paarden, de honden, de mensen. Dus door de duinen weer terug richting trailer.
Bij de strandtent waar we langs moesten schrok Jim en hij draaide vliegensvlug om. Ik bleef wel zitten, maar er knakte wat in mijn pink.
Gelukkig liep hij verder en na weer geschrokken te zijn van een ligfiets (en weer mijn pink knakte) kwamen we heelhuids bij de trailer aan :D
Afgezadeld, paarden wat te drinken gegeven en toen wilden we gaan laden.
Toen begon de ellende pas. Jim ging er niet op.
We hebben echt alles geprobeerd. Met voer, gewoon erop lopen, lijnen er naast, er achter, Partout er eerst op. Hij wilde persé niet.
Het was geen angst, maar echt onwil. Omhoog komen, naast de klep springen, mij meesleuren en omver lopen.
Hij liep op een gegeven moment los op de parkeerplaats. Gelukkig waren er een aantal mensen die ons fijn geholpen hebben (en ook een paar ramptoeristen).
Na ruim een uur vechten en geen stap verder komen waren we het zat en hebben we een veearts gebeld voor sedatie.

Die kwam na een half uur en heeft hem een roesje gegeven wat heel snel werkte.
Na een paar minuten was hij suf en liet hij zelfs zijn tong uit zijn mond hangen :(:)
En zelfs toen ging hij er niet op. Vol in de ankers. We hebben hem vastgemaakt aan een longeerlijn en om de stang geslagen om hem naar boven te hijsen. Veearts heeft hem van achter geduwd (en zelfs opgetild). Op een gegeven moment stond hij er op. Partout was intussen ook losgebroken en draafde het parkeerterrein over, maar was gelukkig weer snel gevangen.

Uiteindelijk zijn we na 2 uur worstelen naar huis gegaan.
Thuis gekomen wilde hij er niet meer uit. Dus eerst Partout eruit, schot opzij. Jim is 1 pas achteruit gegaan, heeft zich op zijn achterbenen omgedraaid en is zo naast de klep eraf gesprongen. Ook dat ging niet goed.

Ik was echt kapot. Jim is mijn maatje. We zijn van ver gekomen en hebben nog een lange weg te gaan.
Van een eigenwijs, koppig en dominant paard heb ik hem kunnen veranderen in een werkwillig paard dat soms letterlijk in mijn broekzak wil kruipen.
Hij vertrouwt me door en door. Maar dit...
Maar dit was zo verschrikkelijk. Voorlopig gaan we niet met de trailer weg en gaan we op trailercursus, want dit wil ik nooit meer meemaken.
Als het nou angst was had ik het kunnen begrijpen. Maar hij wilde echt niet. En niet uit angst, want als hij overstresst was geweest had de sedatie niet zo snel gewerkt (aldus de veearts).
Het probleem met Jim is dat als hij eenmaal iets in zijn hoofd heeft, hij het gewoon niet doet. Punt. Hij raakt dan in een soort trance en komt daar niet meer uit. Net als wat autistische mensen hebben, als het in zijn hoofd zit gaat het er niet meer uit en gebeurt het niet, of op zijn manier.
Ik kan er over het algemeen goed mee omgaan en hem er uit halen als hij zo is. Maar gister wist ik het gewoon niet meer.
Het zal ongetwijfeld vanuit een eerdere ervaring of angst komen. Maar ik zou het niet weten...

Hij staat er inmiddels gewoon goed bij. Heeft goed gegeten en is weer gewoon zichzelf.
Maar ik niet...
Mijn pink doet verschrikkelijk zeer en morgen kan ik pas naar de huisarts. Heel mijn lichaam doet zeer van de beurse plekken en de brandblaren staan op mijn handen. Birgit en Lisette zijn er niet veel beter aan toe...
En gister herhaalt zich elke keer weer. Ik begrijp het gewoon niet, waar is het verkeerd gegaan?

Op het strand zelf ging het gelukkig goed. Maar de nachtmerrie erna drukt toch wel erg een stempel op wat een leuke dag had moeten zijn...
Afbeelding

Ulrika

Re: Wat een leuke dag op het strand had moeten zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:56

goh wat een verhaal heel veel succes ermee! en denk dat wat je zelf al zegt een cursus trailerladen nog niet zo'n slecht idee is

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:57

jeetje, dat het laden om terug huiswaarts te keren zo moeilijk verliep zet wel een domper op de anders wel fijne dag. hopelijk helpt een cursus trailerladen, want omwille van zo' situaties blijf je liever thuis dan nog eens een poging te ondernemen...

Veel succes!

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:59

jeetje wat een verhaal om te lezen! Zo kan een dag toch een stuk minder leuk gaan!! Veel succes met de trailercursus in ieder geval!

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:02

Hij kan zo lief zijn he... ;)
Hij is zo verschrikkelijk sterk en weet zo goed hoe hij dat moet misbruiken. Dan ben je gewoon nergens.
Daarbij dring je gewoon niet tot hem door. Dus je kan bij wijze van spreke (als je dat zou willen, dat willen we natuurlijk niet) het bloed er uit slaan, het komt niet aan.
Om gek van te worden en uitermate frustrerend

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:08

Oh wat naar dat het zo gegaan is. Het is vreselijk als je zo moet vechten met een paard, en als een paard zo zijn kracht gebruikt begin je gewoon niks.
Het enige wat ik kan bedenken is ook een cursus trailerladen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:10

Lijkt me echt hels, als je paard zich zo afsluit en het eigenlijk van kwaad tot erger wordt.
Sterkte met je pink.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:12

Ik kan ook nergens heen, mijn paard is ook niet te laden.Ik vind het wel erg knap dat je het toch hebt geprobeerd, ook al was het geen happy end.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:18

Pauline schreef:
Lijkt me echt hels, als je paard zich zo afsluit en het eigenlijk van kwaad tot erger wordt.
Sterkte met je pink.

Is het ook. Ik kan dan helemaal niks meer en dring niet meer tot hem door.
Hij heeft het overigens niet alleen met spannende dingen, maar ook met rijden bijvoorbeeld.
Dan wil hij zo graag zijn best doen dat hij zich vastbijt in een oefening of er van overtuigd is dat hij al weet wat we gaan doen dat hij het gewoon doet.
Op zijn manier. Ik kan hem er dan met moeite uit halen.
Zo hebben we wel eens tig voltes in draf gehupst omdat hij wilde aanspringen in galop. Niets hielp.
Terug nemen naar stap en opnieuw aandraven was weer hupsen, even galopperen en weer draven was nog steeds hupsen.
Dat zit er dan zo in.
Ik ben uiteindelijk afgestapt, heb afgezadeld en ben een rondje met hem gaan wandelen om hem eruit te trekken.
En toen pas was hij er weer.
De dag erna kon ik gewoon weer rijden, niets aan de hand.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:21

Jemig Aman, dan ga je ook eens een dagje weg! :oo
Sterkte met je pink, gelukkig was ritje zelf uiteindelijk wel genieten, maar met zo'n einde verdwijnt dat gevoel ook gauw.

Ik weet helaas hoe het is als je paard gewoon niet wil, zo zou ik vorige week naar het bos en ben er ook nooit gekomen omdat madammeke gewoonweg niet op de trailer wilde.. Precies hetzelfde als wat je beschrijft over Jim.
Ik had haar er wel op kunnen zetten, al dan niet pedagogisch verantwoord, maar dan weet ik zeker dat ik bij het bos hetzelfde tafreel incl ramptoeristen zou hebben dus zijn we maar thuisgebleven.. -O-

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:24

Ik had het gister ook helemaal gehad..

Was af & toe bang voor mijn trailer oftie wel heel zou blijven..
Bang dat we Jim er echt niet op ging krijgen... (Wat moesten we dan???)
En bang voor de auto van Birgit.. (Tout heeft de kentekenplaat van de auto getrapt)

Gelukkig was Partout (buiten die kentekenplaat) errug braaf!
En ben heel trots op hem <3

En Jim... Die was erg eigenwijs.
Maar waar deze angst/onwil nu vandaan komt?

Ik hoop dat een trailercursus gaat helpen Aman!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:26

Ik weet ook niet waarom mijn paard opeens niet meer te laden is,daar is volgens mij niet achter te komen.Had zelf het E book van eddy Mode gedownload, en dacht nu komt het goed nou mooi niet.Een cursus is denk ik ook een goede optie voor jou, ik ga het ook doen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:28

Goh wat vervelend dat het zo gegaan is. Ik weet uit ervaring hoe frustrerend het is! Ik ben ook een jaar bezig geweest om mijn paard makkelijk en zonder tegenwerken de trailer op te krijgen. Bij mij is het uiteindelijk gelukt door te blijven oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dus ik denk ook dat je er heel goed aan doet door een cursus te gaan volgen maar blijf je paard daarna wel met regelmaat op de trailer zetten. Het moet wel een soort van gewoonte voor het paard worden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:29

Jee Amanda, denk je leuk een ritje te gaan maken... :\ Ik hoop dat je veel hebt aan de trailercursus. Met mijn eeuwig eigenwijze Schimp heb ik het superboek van Linda Tellington-Jones maar weer eens uit de kast getrokken, misschien staan daar nog oefeningen in waar je wat aan hebt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:31

Ik denk zelf dat het trailerprobleem een gevolg is van zijn gedragsproblemen.
Wat weer een probleem op zich is geworden.

Ik heb van een aantal mensen al de tip 2moons gekregen en dat spreekt me erg aan.
Misschien dat zij Jim zijn gedrag kan verklaren en van daaruit aan het trailerprobleem met mij kan werken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:37

Wat een verhaal zeg. Sterkte met je pink

Haal 2moons erbij die is daar zo goed in.
Die van mij was na een uur vergeefs trailerladen losgebroken en scheurde los langs de secundaire weg van de weg langs Rotetrdam Airport. Wilde de 80km oprennen maar is uiteindelijk toch omgekeerd.
Was ook volledig in zichzelf gekeerd..
Ik heb Petra erbij gehaald na eerst zo'n avond bij haar te hebben gevolgd op het ind terrein Noord-West en daarna is ze geweest en nooit meer problemen gehad.
Sjokt nu echt als een mak lammetje achter me aan de trailer in maakt niet uit waar we zijn.

Dit is voor jullie goed haalbaar omdat je in die omgeving woont.

Sterkte en het komt echt wel goed.

Mando

Zie dat je de tip al heb gehad, en ik kan alleen maar zeggen. Ja dat kan ze.

MarliesV

2moons staat ontzettend goed bekend hier op Bokt maar ook daar buiten. Als er iemand is die je kan helpen is zij het wel.

Sterkte met je pink! En ik kan me voorstellen dat jullie allemaal gisteren het huilen nader dan het lachen hadden staan.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:09

Wat ik wel grappig vond is dat er een hoop mensen kwamen vragen;
"Is dat paard zo geschoren of hoort dat zo??" :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:12

Update van vanochtend:
Ik ben naar de huisarts geweest omdat ik de pink niet vertrouw. Huisarts denkt verrekte bandjes of scheurtje in bot.
Bij bandjes moet ik rust houden, maar wel bewegen.
Bij scheurtje.... Spalk of gips :\
Ik heb in ieder geval een doorverwijzing en ga straks naar het ziekenhuis.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:25

Oww.. wat een verhaal.. Maar ook wel herkenbaar.. Ik heb er ook zo een die zich zo kan afsluiten. Dit was een paar jaar terug echt zoals jij het omschrijft. Tijdens het rijden kon ik maar niet tot hem doordringen, hij had iets in zijn hoofd en dat kreeg ik er niet uit (bijvoorbeeld ook met aangalopperen, of achterwaarts gaan, dan reed ik een hele ronde achteruit omdat hij niet meer vooruit wilde..). Ook tijdens wedstrijden kon hij compleet met mij aan de haal gaan, gewoon niet meer stoppen, niet reageren op been of wat dan ook. Met geduld, blijven oefenen zijn we nu zo ver dat dit niet meer gebeurt.. Ik kan nu gebruik maken van zijn sterke wil en karakter doordat hij ook beter weet wat ik van hem verwacht. Maar het kan zo'n teleurstelling zijn als je alles voor je paard doet en hij laat je voor je gevoel zo zitten..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:53

Typen met 8 vingers is raar als je normaal met 10 typt :+
Geen breuk. Wel uit de kom, in de kom. Geirriteerd gewricht en banden. Dus nu tape er om voor 2 weken.
Mag wel vrijdag en zaterdag concert spelen, maar verder niet spelen, niet rijden. En zodra de pijn weg is mag het er af. Ook als het korter dan 2 weken is. Na 2 weken nog steeds pijn is terug naar de huisarts.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:58

Oh dat heb ik ook eens gehad, en ik had spalkjes van klitteband. :j Van de gipskamer. Ideaal, die kon je even wassen tussendoor. Mijn pees was toen gescheurd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:39

Ik heb gewoon Leukoplasttape :+
Met douchen moet het eraf, 's nachts ook. En verder er om.
Moet het dus zelf elke dag gaan plakken.

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:51

Jeej wat een verhaal!
Dat verwacht je ook gewoon niet op t moment dat je zoiets leuks bedenkt...

Gelukkig iedereen weer (bijna) heelhuids thuis!

Heel veel succes met je pink en ook met de trailercursus, hopelijk kan je in de toekomst een herkansings-strandrit maken ;-)