Kirsten (6) nieuwe stap naar echte amazone op Jippe (Fries)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Kirsten (6) nieuwe stap naar echte amazone op Jippe (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 00:11

Met dit ontzettend lekkere weer ben ik met mijn dochter weer naar stal geweest om op Jippe te rijden. Omdat Jippe (7 jaar, 163 cm op de schoft ong) een slagschip is van pak um beet 700 kilo en Kirsten (111 cm) een roze mug van 18 kilo :P is leren rijden met teugels geen succes. OF Jippe trekt ze uit haar handen OF ze houd ze zo stevig vast dat ie d'r plat op zijn nek trekt. Maar ze wil best een stappie verder gaan. Dus hoe leer je nou een dame van 6 "los" rijden: dat wil zeggen ZONDER zadel (of in dit geval beugel op haar zadel) vast te houden en met "teugels"? Nou je knoopt a la neckrope een halstertouw om de hals van Jippe :j en laat je dochter die vast pakken als teugels. En ach dan begin je met de eerste keer een rondje stappen en draven op die manier komt later wel. DAT was het plan. Nu de uitvoering....

Aankomst op stal. We fluiten Jippe... meestal hinnikt ie, maar vandaag natuurlijk niet }:0

http://www.youtube.com/watch?v=Q6pWu-iu4OU

Daarna wordt er natuurlijk gepoetst. De hoeven doen we samen, de rest doet ze zelf (mama poetst de rug natuurlijk nog wel even voor het zadel erop gaat. Daar kan ze net niet bij :+ ) Van de zachte handschoen wordt Jippe altijd errug blij:

http://www.youtube.com/watch?v=fZEf5HR8dpI

En dan erop. Hier even een foto van de combi in stap:
Afbeelding
Damespaard.... <3 / Barbiepaard :o

Eerst goed instappen:

http://www.youtube.com/watch?v=St9wba5nb9c

En dan aan de slag met de nepteugels:

http://www.youtube.com/watch?v=x_CABPeE1w0

En ja, Kirsten zou Kirsten niet zijn als ze niet ook de draf al wil proberen (voor wie nog nooit een topic van deze amazone gezien heeft, ze rijdt al anderhalf jaar op Jippe aan de longe... Dit is dus NIET de eerste keer... WEL de eerste keer met nepteugels) Heb er de eerste keer naast gelopen om Jippe evt direct stil te kunnen zetten, daarna nog een tweede keer met mij in het midden. Dit filmpje is de DERDE draf met nepteugels...

http://www.youtube.com/watch?v=biyifz6wkP8

Mama is trots :j :j :j ERRUG trots :D
Ze heeft wel 6 keer gedraafd, ook de andere kant uit natuurlijk:

http://www.youtube.com/watch?v=dFX7Pc5idxM

Hier wordt ze wat vermoeider en Jippe ook (is toch een hele verantwoordelijkheid, zijn kleintje op je mega grote rug) dus daarna zijn we ook gestopt. Tussendoor nog wel 2 galopjes gedaan maar dan gewoon met zadel vast.

Ja en dan afstappen (dat doet mevrouw met een koprol) belonen, afzadelen en rollen maar:

http://www.youtube.com/watch?v=55jQxOlCKeo

Even spullen wegbrengen en halster pakken. Meneer staat steevast op wacht te kijken waar ik blijf (en te waken over zijn kleine amazone)
Op het eind verschiet ie, net camera gestopt (jammer) stalhouder was ergens mee bezig was viel...

http://www.youtube.com/watch?v=58MRXi4ywPY

Kirsten heeft erg genoten en ik ben erg trots op haar. Ze heeft weer een flinke stap gezet naar het echte rijwerk.

Voor de mensen die zich afvragen waar mijn geweldige camera-zoon was: die was een ochtendje varen met papa met de Reddingsbrigade... :D

trustHim

Re: Kirsten (6) nieuwe stap naar echte amazone op Jippe (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:19

Ziet er goed uit hoor! zou ook trots op haar zijn!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:23

Dat 2de filmpje met die handschoen! AAAAAAAAAH <3 om op te vreten Wanda!

En god wat ben ik jaloers op die zit van haar, natuurtalent hoor :D Maar zeg Wanda, krijgt mama nog de kans Jippe te rijden? :')

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:24

Super joh! :D Vind jullie topics altijd zo leuk!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:42

lief hoor zo'n top amazone en een barbie paard! _/-\o_

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:46

Leuk hoor!
alleen; leert ze ook lichtrijden?:O

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:17

ahw, daar heb je Kirsten en Jippe weer!! <3
Wat is Jippe lief voor haar zeg, zo schattig dat poetsen :+:
En wat rijdt Kirsten weer goed! Gaat helemaal goed komen, pas maar op want die trekt straks Jippe gewoon onder je kont vandaan omdat ze zelf met 'm wil rijden! := _O-

Je doet het goed hoor, maar eerlijk is eerlijk, is mis gewoon het commentaar van regisseur Stefan := ^)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:21

Leuk zeg, dat dit zo kan.
Dit is het tweede topic dat ik zie. De vorige was met je zoon als razende reporter...
Wat ik me beide keren afvraag: wat is de reden dat je je dochter niet leert lichtrijden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:25

_Hyperion_ schreef:
Dit is het tweede topic dat ik zie. De vorige was met je zoon als razende reporter...
Wat ik me beide keren afvraag: wat is de reden dat je je dochter niet leert lichtrijden?

:= misschien eerst evenwicht leren vinden, goed leren zitten, en dan pas lichtrijden?
Tenminste, lijkt mij wel een logische volgorde.

En tuurlijk heeft ieder z'n eigen methode's, maar het lijkt mij niet verkeerd dat ze eerst gewoon goed leert zitten, goede houding e.d. en dan pas bezig met lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:23

_Hyperion_ schreef:

Ik denk dat zo'n jong kind ook nog niet kan ligt rijden. Dat het evenwicht daar niet goed genoeg voor is en de beenspieren nog niet sterk genoeg. sowieso is dat denk ik van latere zorg. Aangezien ze maar 18 kilo weegt. Daar heeft een paard echt geen last van.

@TS: Super leuk weer! ik kijk bijna altijd je topic's!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:36

Dat was ook mijn idee nini_roosje.

Maar wat een geweldig topic weer zeg! Ze doet het echt super! En Jippe ook.
Stefan wordt inderdaad gemist, maar hopelijk mogen we de volgende keer weer naar zijn fantastische commentaar luisteren.

Dat filmpje met die handschoen is inderdaad zo aandoenlijk! :+:

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:13

JoyCiej007 schreef:
Je doet het goed hoor, maar eerlijk is eerlijk, is mis gewoon het commentaar van regisseur Stefan := ^)

Iid!

Ze doet het echt super! +:)+

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:20

Grappig....ik stel een vraag aan de TS en anderen beginnen te gissen wat het antwoord van de TS is... :D
Wat er gezegd wordt zou best kunnen...
Ik vroeg het niet omdat ik het verkeerd vind. Ben de laatste die er een mening over heeft. Vroeg het me gewoon alleen af.
Omdat iemand die ik ken die werkt met jonge kinderen en paarden namelijk hiermee geëxperimenteerd heeft (lichtrijden of doorzitten eerst aanleren)
Pure interesse dus, om een mening met wellicht een andere invalshoek dan die kennis van mij te horen.
Ik hoop dat de TS zelf nog even een toelichting geeft als ze weer online is....

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:34

Wat kwam er bij die kennis uit dan? En hoe jong waren de kinderen?

Denk dat anderen gewoon reageren, omdat ze hun visie willen geven. :)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:41

Polivy schreef:
Wat kwam er bij die kennis uit dan? En hoe jong waren de kinderen?

Denk dat anderen gewoon reageren, omdat ze hun visie willen geven. :)

Dat denk ik ook...maar vond het wel grappig...

Wat de visie van mijn kennis was zal ik later delen. Die kinderen konden net lopen bij wijze van spreken, vanaf die leeftijd dus. Ik wil eerst graag horen wat de TS zelf vindt.
Ik heb er zelf overigens helemaal geen mening over. Ik heb ook helemaal geen ervaring met jonge kinderen en paardrijden. Behalve dat het kindje van mijn vriendin soms even op mijn paarden mag hobbelen. Maar dat stelt natuurlijk niets voor.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:05

Aaahw Jippe en Kirsten. Knapperds! <3

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:27

Haha wat een speculaties... Nou ik heb zelf geen instructrice diploma ofzo. Ik rij zelf sinds mijn 8e en ben gewoon leuk met mijn kinderen bezig. Door de lichamelijke beperking van mijn zoon (en vanuit mijn opleiding tot dramatherapeute) ben ik van mening dat je moet kijken naar wat je kind kan, wil en aangeeft te willen kunnen/ te willen aanpakken. Kirsten gaf al snel aan te willen draven en galopperen en ze wil dolgraag op ponyles. Prima, leer dan eerst maar eens een goede onafhankelijke zit! En daar is Jippe uitstekend geschikt voor. Als ze op een Fries kan blijven zitten kan ze dat ook op een C-pony (waar ze eerdaags les op gaat krijgen)

Waarom doorzitten? Heel simpel. Ze geeft nog niet aan te willen lichtrijden. We hebben het wel eens geprobeerd en ze vind dat nog erg eng. Daarbij lukt haar dat met de passen van deze Fries en het vrij hoog opgooien ook niet goed gezien haar leeftijd. Ze zit op turnen dus die beenspieren krijgt ze wel :D Van het doorzitten heeft Jippe geen last (in tegendeel bij mij lijkt hij het doorzitten vaak fijner te vinden dan het lichtrijden en dat zie ik bij Kirsten ook) Hij kan zich er vaak beter onder verzamelen. Zodra K gaat lichtrijden denkt Jippe dat ze eraf valt en staat ie stil }:0 Kortom: we houden het even op doorzitten. Jippe heeft er geen last van, Kirsten leert zo een prima onafhankelijke zit en veel evenwicht. Het lichtrijden is een gecompliceerde beweging die timing, kracht en coordinatie vereist die een kind van 6 jaar vaak nog niet op kan brengen. Als 8 jarige vond ik het al een crime om te leren. Ik laat K liever het licht rijden leren op een pony met een instructrice (kleinere passen, past beter bij de timing van een klein kind)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:47

Ik snap je verhaal helemaal.
Klinkt ook logisch.

Nu de ervaring van mijn kennis. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat die kinderen wel op kleine pony's reden (A-tjes) en niet de grote bewegingen van zo'n paard hoefden te volgen. Wat jij daarover zegt kan ik me namelijk goed voorstellen. Ik ben zelf heel klein en heb ooit een paard van 1.76 gereden wat heel groot bewoog en ik kreeg daardoor een soort dubbelslag in mijn lichtrijden als ik niet goed oplette, puur omdat die beweging van nature voor mijn lijf niet logisch was.

De ervaring van mijn kennis: zij heeft bewust verschillende manieren uitgeprobeerd om kinderen goed te leren paardrijden en vooral goed te leren zitten. Dus wel met lichtrijden en niet. En haar conclusie was na jaren kijken hoe die kinderen zich verder ontwikkelden:

niet lichtrijden vanaf het begin: kinderen leren mooi stil zitten en kunnen dit later ook. Kinderen voelen de pony goed aan en kunnen de beweging goed volgen en zijn fijn los in de heupen. Nadeel: een stukje balans later bij het lichtrijden is toch minder (naar voren duiken) en de kinderen voelde het "op het goede been lichtrijden" niet aan. Dit moest als kijktruukje aangeleerd worden, de feeling was er niet voor.

wel lichtrijden vanaf het begin: goede balans ook als de pony wiebeliger is, dit beter kunnen volgen. Op het goede been lichtrijden gaat op latere leeftijd volledig op gevoel. Nadeel: doorzitten gaat stugger, minder soepel in het volgen van de beweging, meer wiebelen in het zadel, dus bij doorzitten juist minder balans.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:49

ziet er errug leuk uit op de foto! ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 16:28

Hyperion: Het heeft dus beide zo zijn voor- en nadelen! :D Nou ja, dochter geniet, paard ook en ik natuurlijk ook. We hebben in principe in de planning staan als ze een jaar of 8 is, goed kan rijden EN het nog steeds leuk vind om een pony erbij te nemen voor haar. Maar wie weet rijdt ze dan wel op Jippe weg haha. Ik heb zelf toen ik 8 was ook leren rijden op een Fries :j dus we zien wel.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:15

dat ziet er weer super uit :D
Vind het altijd heerlijk om naar jullie topics te kijken!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 13:25

hessel: dank je. Kirsten heeft er zelf ook veel plezier in :D

Ze heeft vandaag weer gereden. En dit keer OOK galop met de neckrope vast ipv het zadel. En ze heeft ook de eerste beginselen van het lichtrijden opgepakt. Ze haalde ong 3 x "staan" zeg maar voor ze haar balans verloor en dat op een Fries voor de eerste keer :j ...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:26

Wat een superbraaf paard! Vind het echt ontzettend knap, van beiden :)

En dat poetsen is ook zo lief <3 Ik ben fan!