Schuldgevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carliijn

Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 00:34

:wave:

Ik weet niet zo goed waar te beginnen. Ik heb erg lang getwijfeld om dit topic te openen maar omdat ik graag mijn verhaal wou doen over mijn dag zet ik het hier toch neer.

Laat ik maar beginnen met dat ik gek ben op mijn pony. We kunnen lezen en schrijven met elkaar. We zijn de dikste maatjes, rijden niet meegerekend.

Vandaag besloot ik in het heerlijke zonnetje weer aan de slag te gaan in de buitenbak. Tijdens het instappen wou het niet goed lukken, bailey was afgeleid en lette totaal niet op. Ik besloot er het beste van te maken en gewoon lekker verder te gaan.

Zoals altijd begon ze na een paar fijne rondjes draven flink vervelend te doen. Ze begon hard te draven en ik voelde weinig controle. Op zulke momenten voel ik me compleet machteloos. Ze denderde gewoon verder terwijl ik zo vriendelijk mogelijk probeerde mijn eigen tempo terug te krijgen.

Op dat soort momenten knapt er iets bij mij. Ik raak zó gefrustreerd van het machteloze gevoel dat ik krijg dat ik dingen doe waar ik spijt van krijg. Ik geef een gemene ruk of wordt hard in mijn hulpen.

Dit is niet de manier om dit op te lossen, dat weet ik. Zo gaat het heel vaak. Hoe ik me elke keer voel na zo'n actie is niet te beschrijven. Ik voel me verdrietig, boos om wat ik deed en tegelijk teleurgesteld op dat bailey zo ver gaat in het doordrammen van haar zin.

Ik voel me zwak, omdat ik dit niet op een normale manier kan oplossen.
Ik slaap 's avonds niet omdat dit schuldgevoel aan me knaagt.

Iedere keer opnieuw beloof ik mezelf plechtig nooit meer zo te reageren maar steeds opnieuw ga ik de fout in.

En dat terwijl we buiten het rijden om de beste maatjes zijn. Ik heb het gevoel geen paard waard te zijn.

Ben ik de enige die hier last van heeft?

Het lucht ontzettend op om mijn verhaal hier te doen. Ik heb het gevoel thuis niet echt gehoord te worden en ze lijken ook niet te snappen hoe beroerd ik me hiervan voel.

Bedankt voor het lezen :)

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:42

Ik snap je gevoel. Gister heb ik ook zo'n moment gehad. Ik was niet geconcentreerd bezig en had geen plan. Ik raakte gefrustreerd omdat m'n pony niet na wilde geven en constant naar links buigt. Is allemaal rijtechnisch natuurlijk, maar ik werd echt kwaad omdat het rijden voor geen meter ging. Heb je les? Ik schrijf altijd op wat we in de les gedaan hebben en dan ga ik dit oefenen. Misschien moet je ook van te voren een plan maken..?

Carliijn

Re: Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 00:47

Pfhew niet helemaal alleen dus :) Ik heb nu tijdelijk geen les omdat ik bezig ben met het wisselen van club. We hadden het op onze vorige club niet meer zo naar ons zin.

Een plan zeg je. Ik weet niet of het voor ons gaat werken maar ik vind het best een goed idee en zeker het proberen waard.

Helaas lost dat mijn reactie probleem niet op.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:05

Het eerste wat ik dacht was: een Haflinger zeker? :o Ik wil op niemands tenen trappen maar mijn ervaring is dat Haflingers soms inderdaad nogal volhardend kunnen zijn. Dat bedoel ik niet negatief want het kan zowel een goede als een vervelende eigenschap zijn en het ligt er ook maar net aan wat bij je eigen karakter past. Ik zou in het geval wat jij beschrijft ook gefrustreerd en chagrijnig worden. Als het vaak op die manier gaat (en dat begrijp ik wel uit je verhaal) zul je misschien toch moeten accepteren dat jullie karakters tijdens het rijden niet zo goed bij elkaar passen. Je wilt het vast niet horen, maar misschien kun je met een andere pony beter uit de voeten. Als dat geen optie voor je is zou ik het rijden even laten voor wat het is en me concentreren op dingen die jullie wel allebei leuk vinden. Misschien anders een lekkere buitenrit maken als dat beter gaat?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:02

Wat leuk, nog een Bailey *D

Goede les helpt toch echt het beste denk ik...Probeer anders voortaan tijdens het vervelende gedrag even tot 10 te tellen. Ik heb dit ook gehad met mijn vorige verzorgponytje Kareltje, en uiteindelijk gaat het dan alleen maar slechter en slechter...Dus als er iets knapt, even alles los laten, tot 10 tellen en het weer rustig oppakken.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:25

Longeren voor die tijd? Helpt dat niet?

Mijn haf is gelukkig niet zo, wel hard werkend en ook met zijn eigenaardigheden , lekker stuiteren oh i love it, wil ook geen rustige hafslinger, want dat vind ik 10x niks.
MAAR hij loopt niet onder mijn kont vandaan, zo wel sluit ik hem op en rij hem terug, kan ik ook rustig volhouden, of ik speel eerst met hem, beetje kansloos zijn energie eruit rijden en daarna kan ik lekker werken en is hij ook lekker aan de wandel :j

Heb je wel eens geprobeerd, i.p.v te rukken in zijn mond (begrijp je ergens wel hoor) hem op de volte te zetten en deze steeds te verkleinen? en vooral veel figuren? Desnoods eens tegen de bakrand stil zetten?

Les is goede optie inderdaad, maar als dat genoodzaakt even stil ligt, tja je moet wat.
Is het niet een vlucht? rug/zadel/bit oid?

Edit : Hoelang heb je haar? Hoe oud is ze? weet je wat van haar achtergrond als in : inrijden/ wat mocht ze bij haar vorige eigenaren/ wat heeft ze daar zoal gedaan....

sammy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:47

hoii

ik heb het ook wel is dat me paard veel harder wil dan dat wat ik wil
ik laat ze dan even lekker gaan
even vlink laten galoperen en als zij dan wil stoppen moet ze van mij door gaan
tot dat ik merk dat ze rustiger word stop ik en is ze prima te rijden
dit is een fries waar ik op rij van 16jaar maar zo nu en dan heeft ze perper in der reed
en is het ook geen pretje om op te rijden
of neem prive les heeft bij ook goed geholpen
sucsec
groetjes

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:30

S_uus schreef:
Longeren voor die tijd? Helpt dat niet?

Mijn haf is gelukkig niet zo, wel hard werkend en ook met zijn eigenaardigheden , lekker stuiteren oh i love it, wil ook geen rustige hafslinger, want dat vind ik 10x niks.
MAAR hij loopt niet onder mijn kont vandaan, zo wel sluit ik hem op en rij hem terug, kan ik ook rustig volhouden, of ik speel eerst met hem, beetje kansloos zijn energie eruit rijden en daarna kan ik lekker werken en is hij ook lekker aan de wandel :j

Heb je wel eens geprobeerd, i.p.v te rukken in zijn mond (begrijp je ergens wel hoor) hem op de volte te zetten en deze steeds te verkleinen? en vooral veel figuren? Desnoods eens tegen de bakrand stil zetten?

Les is goede optie inderdaad, maar als dat genoodzaakt even stil ligt, tja je moet wat.
Is het niet een vlucht? rug/zadel/bit oid?

Edit : Hoelang heb je haar? Hoe oud is ze? weet je wat van haar achtergrond als in : inrijden/ wat mocht ze bij haar vorige eigenaren/ wat heeft ze daar zoal gedaan....

Ja, dat is ondertussen een beetje routine geworden :+ Nddeel is dat ze ook op die kleine volte keihard bllijft draven en ze zichzelf zo overloopt dat ze struikelt. Dat helpt dus niet echt. Van het tegen de bakrand parkeren word ze op één of ndere manier heel paniekerig.

Ik heb haar nu bijna 4 jaar. Ze is 9 jaar en is hiervoor gereden bij een zorgboerderij. Ik weet dat dit een groot deel van de problemen heeft veroorzaakt want ze mocht hier zelf weten wat ze deed en is er nooit voor gestraft als ze stout was. Hier houd ik altijd al rekening mee dus ik ben daar wel wat begripvoller in, gewoon omdat ik weet dat het niet willen luisteren deels door haar verleden daar komt.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:34

BaileyMix schreef:
Wat leuk, nog een Bailey *D

Goede les helpt toch echt het beste denk ik...Probeer anders voortaan tijdens het vervelende gedrag even tot 10 te tellen. Ik heb dit ook gehad met mijn vorige verzorgponytje Kareltje, en uiteindelijk gaat het dan alleen maar slechter en slechter...Dus als er iets knapt, even alles los laten, tot 10 tellen en het weer rustig oppakken.

Ja ik weet het :o maar op zo'n moment ben ik gewoonweg niet in staat om tot 10 te tellen. Ik heb daar zelf al hard aan gewerkt, want het is ook een persoonlijk probleem buiten het rijden om.

Dus qua vergelijking met vorig jaar is het al beter maar nog is het natuurlijk heel vervelend.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:39

goeroe schreef:
Het eerste wat ik dacht was: een Haflinger zeker? :o Ik wil op niemands tenen trappen maar mijn ervaring is dat Haflingers soms inderdaad nogal volhardend kunnen zijn. Dat bedoel ik niet negatief want het kan zowel een goede als een vervelende eigenschap zijn en het ligt er ook maar net aan wat bij je eigen karakter past. Ik zou in het geval wat jij beschrijft ook gefrustreerd en chagrijnig worden. Als het vaak op die manier gaat (en dat begrijp ik wel uit je verhaal) zul je misschien toch moeten accepteren dat jullie karakters tijdens het rijden niet zo goed bij elkaar passen. Je wilt het vast niet horen, maar misschien kun je met een andere pony beter uit de voeten. Als dat geen optie voor je is zou ik het rijden even laten voor wat het is en me concentreren op dingen die jullie wel allebei leuk vinden. Misschien anders een lekkere buitenrit maken als dat beter gaat?

haha ja ik weet wat je bedoeld hoor :j Het verkopen heb ik al vaak eerder overwogen. Maar ik kan het ergens toch niet over mijn hart verkrijgen. We hebben samen al zoveel overwonnen, meegemaakt en we hebben anderen met 'die haflinger ' ook mooi een poepie laten ruiken. Er zijn ook zoveel positieve momenten dat ik haar niet kan en wil opgeven.

Ik wil hier zó graag samen met haar uitkomen. Verkopen blijft natuurlijk in mijn achterhoofd want dit zal uiteindelijk misschien toch de beste oplossing zijn. Maar voor ik alles heb geprobeerd en ik van ponyclub heb gewisseld gaat bailey nergens heen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:39

Och je bent écht de enige niet hoor! Ik zat afgelopen weekend jankend thuis want ik had mn pony een mep gegeven... Hij is in zn bijt-fase en ik had even de kracht niet meer om het elke keer correct (dus dmv een dominantere actie van mijn kant, bijv hem pasje achterwaarts laten gaan voordat ie uithaalt) op te lossen en raakte even compleet gefrustreerd dus *pets*... Mocht m meteen niet meer op zn hoofd aaien... Dus kwam snikkend thuis, gelukkig had mams alle begrip voor mn schuldgevoel en t luchtte echt enorm op om er even aan toe te geven..

Zou niet zo gauw weten hoe je je probleem op kunt lossen, maar wilde me iig even melden, je bent echt de enige niet hoor!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:41

Weetje, ik zit in precies dezelfde situatie. Buiten zijn we beste maatjes, kan lezen en schrijven met haar. Maar alleen in de bak is vreselijk...Het gaat totaal mis en ik loop me dan zo op te fokken dat ik ook wel eens een ruk in de mond geef of een te harde hulp. Wat kan je je daar rot om voelen zeg... slapeloze nachten!
Ik sta onderhand op het punt om dat hele bakwerk maar op te geven, doe er mezelf, en mn pony er zo geen plezier mee.

Je bent dus echt niet de enige... :(:)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:51

Ik begrijp je probleem; soms heb ik het ook... Mijn paard kan ook goed haar willetje door drijven en ik word er soms gek van! Vooral omdat ik weet dat de oefening die ik vraag dat ze die kent en dus ook best wel begrijpt. En als ze dan niet doet wat ik vraag, na ongeveer 10x vriendelijk vragen, dan word ik soms ook kwaad en ga over de schreef! Maar meestal, houd ze dan wel op met haar koppige gedoe... Als ik iets nieuws probeer en het lukt niet heb ik wel veel geduld omdat ik dan denk oh ze kent dit niet.
Wat ik ook doe als ik zo'n bui voel aankomen is afstijgen, een paar rondjes aan de hand stappen en al ik gekalmeerd ben er terug op en opnieuw proberen.
In de les rijden is missschien ook een goede oplossing, dan is er iemand die je kan kalmeren en kan zeggen wat je in zo'n radeloze en machteloze situatie moet doen. Iemand die je kan tegenhouden als je iets geks wilt gaan doen.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:53

Hoi Bailey-4ever,

Wat goed dat je ook bij jezelf kijkt wat er aan de hand kan zijn. Paarden zijn heel gevoelig voor de stemming en emoties van mensen en daar kan zeker een deel van jullie probleem liggen. Ga eens na hoe jij je voelt en wat je doet als je aan het rijden bent. Ben je er met 100% aandacht bij of denk je ook aan andere dingen, ben je zenuwachtig en gespannen en span je daardoor je spieren, haal je rustig adem (buik) of onrustig. Als voelt dat je de controle verliest zul je je bewust moeten ontspannen of afstappen. Echter werk er wel aan om het afstappen zo snel mogelijk af te bouwen, anders kan je paard makkelijk een link gaan leggen tussen zijn drukke gedrag, jouw reactie (afstappen) en zijn beloning (rust)
Doe je weleens grondwerk of loswerken. Dat is niet de oplossing voor alle problemen, maar op die manier kun je zien hoe jouw paard reageert op jou en jouw gemoedstoestand en emoties en kun je op eens op een andere manier werken aan jezelf en de balans tussen respect en vertrouwen tussen jou en je paard.

Succes

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:58

Ik denk dat je niet de enige bent die dit heeft. Met mijn pony heb ik dit ook gehad. Soms heb ik het nog wel. Dan gaat ze met inrijden op een wedstrijd goed, en in de ring zet ze een slakkentempo in en is ze niet meer vooruit te krijgen; continu tikje met de zweep of een keer een harde tik, drijven, spoortje, niks hield. Tot grote frustratie van mijzelf. Gisteren op de wedstrijd ook weer: inrijden prima, in de ring weer langzaam. En dan op je protocool weer zien staan: niet aan de hulpen, slecht aan het been en een onvoldoende voor houding/zit en voorwaarts. Heel frustrerend. Ik heb mij er voor een deel bij neergelegd in de zin van: zelf meer oefenen en dat de pony zijn best doet! Eigenlijk helemaal terug naar af gaan en tevreden zijn met 1 stapje per les dat je pony goed doet.

Je kan de oorzaak neerleggen bij het paardenras of de achtergrond van de pony, is goed dat je daar rekening mee houdt, maar het "probleem" moet wel opgelost worden.
Mijn plan van aanpak voor jou:
eerst longeren voordat je gaat rijden, 10 min. zodat de stoom even van de pony af is.
je moet met je gedachten uit de negatieve spiraal komen: probeer niet te denken vandaag doet hij het weer, maar ik ga mijn best doen om het te verbeteren. Tuurlijk mag je een keer boos worden, maar probeer het wel onder controle te krijgen. Pony's zijn erg vergevings gezind, maar laat wel zien in daden dat je het ook wilt verbeteren. Dat je het op het moment zelf inziet is al een hele stap.

En dan voor het rijden: begin eens anders, ga gelijk eens een rondje draven en weer een rondje stappen, volte en van hand veranderen, daarna halthouden en voorwaarts in stap, achterwaarts en terug naar stap, volte, weer van hand veranderen, stap/draf/stap/halt/draf/stap, kleine volte, gebroken lijn met overgang stap/draf. En volhouden aan je overgangen. Desnoods laat je de galop voorlopig even achterwege. Dus eigenlijk heel intensief gaan rijden in veel figuren achter elkaar/veel overgangen achterelkaar en snel en vaak van hand veranderen. Leg desnoods een balkje neer waar je overheen draaft, dan moet een paard en op jou letten en hij concentreerd zich ergens op. Bij elke keer dat je paard iets goed doet (ook al is het vaak achter elkaar) prijs hem dan de hemel in met de stem bijv. goed zo braaf, super kanjer!
Zo zou je aan de gang kunnen gaan met je paard. En ik raad je aan om een een priveles te nemen, waarbij je hieraan kan werken en je goede/veel aandacht/begeleiding krijgt.

Ik ben benieuwd of je hier wat aan hebt!?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:58

Voor de korte termijn ga ik mee met de suggestie van Vickz, op het moment dat je de stoom uit je oren voelt komen, afstijgen. Dan hoef je niet tot 10 te tellen, maar kan je eigenlijk rustig tot 100 tellen. En wellicht voor jezelf ook beslissen of je er weer opgaat, of dat je te -:(- bent en er een longeerlijn bij pakt om haar wel aan het werk te zetten, maar wat meer ruimte tussen jouw bui en je pony te laten.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:02

Mijn haflinger doet precies hetzelfde en ik weet hoe machteloos je je kunt voelen. Ook hij heeft vroeger een beetje gedaan wat hij zelf leuk vond.

Ook ik heb vanalles geprobeerd, en ook weleens iets minder vriendelijk want op een gegeven moment was k al een kwartier 'van mij' aan het galoperen en hij vond het nog steeds een te leuk spelletje.

Al met al heel veel zweet en tranen verder, hij doet het nu stukken beter. Ik rij hem naar mijn idee consequent, en heel positief. Dus bij alles wat goed gaat beloon ik hem eventjes. Kleine ondeugden negeer ik. Ik moet heel afwisselend bezig zijn met het rijden en hij moet echt aan het werk zijn en dan gaat het wel redelijk. Gaat het even niet, terug naar stap en even de rust terug vinden.
Heb ik een pestbui dan rijden we niet.

Mocht je meer willen weten stuur me dan ff een pbtje, anders wordt het zo'n lang verhaal!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:03

Trouwens gisteren had ze ook zo'n verschrikkelijke bui! Ze luisterde voor geen meter... Af en toe liep ze goed en nageeflijk, toen dacht ik yes het lukt en dan opeens terug protest en spanning zonder aanleiding! Ik werd er gek van! Ik heb 1u30 gereden denk ik en dan ging het nog steeds niet goed :n Ik wou met een goed gevoel afstijgen, want meestal als ik blijf proberen loopt ze uiteindelijk wel goed, gisteren niet |( Ze liep wel stukken beter maar het kan nog veeeel beter!
Soms ben ik gewoon te streng voor mezelf denk ik... Nu hoop ik dat het deze week beter zal gaan! Vandaag krijgt ze een dagje rust ;) Morgen gaan we terug aan de slag!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:05

Het gevoel van onmacht doet rare dingen met een mens...... In de 1e plaats is het al heel fijn dat je je ervan bewust bent dat je zelf niet helemaal eerlijk t.o.v. je pony bent geweest. Maar, ik denk dat het ook komt omdat je (nog) geen oplossing weet. Als je wel weet hoe het opgelost kan worden maar het lukt nog niet dan heb je gewoon nog meer tijd nodig om het te oefenen. Maar als je geen oplossing weet want alles wat je hebt geprobeerd helpt niet, tja dan wordt je dus machteloos in je handelen. En dan kun je wel eens met een kort lontje iets doen wat je niet zou moeten doen. Er is echt wel iemand die een oplossing weet en dat ook weet over te dragen aan jou zodat je aan de slag kunt om het probleem te voorkomen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:06

Nifinao schreef:
Hoi Bailey-4ever,

Wat goed dat je ook bij jezelf kijkt wat er aan de hand kan zijn. Paarden zijn heel gevoelig voor de stemming en emoties van mensen en daar kan zeker een deel van jullie probleem liggen. Ga eens na hoe jij je voelt en wat je doet als je aan het rijden bent. Ben je er met 100% aandacht bij of denk je ook aan andere dingen, ben je zenuwachtig en gespannen en span je daardoor je spieren, haal je rustig adem (buik) of onrustig. Als voelt dat je de controle verliest zul je je bewust moeten ontspannen of afstappen. Echter werk er wel aan om het afstappen zo snel mogelijk af te bouwen, anders kan je paard makkelijk een link gaan leggen tussen zijn drukke gedrag, jouw reactie (afstappen) en zijn beloning (rust)
Doe je weleens grondwerk of loswerken. Dat is niet de oplossing voor alle problemen, maar op die manier kun je zien hoe jouw paard reageert op jou en jouw gemoedstoestand en emoties en kun je op eens op een andere manier werken aan jezelf en de balans tussen respect en vertrouwen tussen jou en je paard.

Succes

ja dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen :j als ze wat harder begint te lopen zit ik al wel vrij snel weer van o shoot daar gaat ze weer.

Daar ga ik op letten :j

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:08

Dit is echt een topic naar mijn hart
Weet het vaak ook ffe niet meer met mijn haf :(
Ga vanavond even het hele topic lezen

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:09

Lotteettol schreef:
Ik denk dat je niet de enige bent die dit heeft. Met mijn pony heb ik dit ook gehad. Soms heb ik het nog wel. Dan gaat ze met inrijden op een wedstrijd goed, en in de ring zet ze een slakkentempo in en is ze niet meer vooruit te krijgen; continu tikje met de zweep of een keer een harde tik, drijven, spoortje, niks hield. Tot grote frustratie van mijzelf. Gisteren op de wedstrijd ook weer: inrijden prima, in de ring weer langzaam. En dan op je protocool weer zien staan: niet aan de hulpen, slecht aan het been en een onvoldoende voor houding/zit en voorwaarts. Heel frustrerend. Ik heb mij er voor een deel bij neergelegd in de zin van: zelf meer oefenen en dat de pony zijn best doet! Eigenlijk helemaal terug naar af gaan en tevreden zijn met 1 stapje per les dat je pony goed doet.

Je kan de oorzaak neerleggen bij het paardenras of de achtergrond van de pony, is goed dat je daar rekening mee houdt, maar het "probleem" moet wel opgelost worden.
Mijn plan van aanpak voor jou:
eerst longeren voordat je gaat rijden, 10 min. zodat de stoom even van de pony af is.
je moet met je gedachten uit de negatieve spiraal komen: probeer niet te denken vandaag doet hij het weer, maar ik ga mijn best doen om het te verbeteren. Tuurlijk mag je een keer boos worden, maar probeer het wel onder controle te krijgen. Pony's zijn erg vergevings gezind, maar laat wel zien in daden dat je het ook wilt verbeteren. Dat je het op het moment zelf inziet is al een hele stap.

En dan voor het rijden: begin eens anders, ga gelijk eens een rondje draven en weer een rondje stappen, volte en van hand veranderen, daarna halthouden en voorwaarts in stap, achterwaarts en terug naar stap, volte, weer van hand veranderen, stap/draf/stap/halt/draf/stap, kleine volte, gebroken lijn met overgang stap/draf. En volhouden aan je overgangen. Desnoods laat je de galop voorlopig even achterwege. Dus eigenlijk heel intensief gaan rijden in veel figuren achter elkaar/veel overgangen achterelkaar en snel en vaak van hand veranderen. Leg desnoods een balkje neer waar je overheen draaft, dan moet een paard en op jou letten en hij concentreerd zich ergens op. Bij elke keer dat je paard iets goed doet (ook al is het vaak achter elkaar) prijs hem dan de hemel in met de stem bijv. goed zo braaf, super kanjer!
Zo zou je aan de gang kunnen gaan met je paard. En ik raad je aan om een een priveles te nemen, waarbij je hieraan kan werken en je goede/veel aandacht/begeleiding krijgt.

Ik ben benieuwd of je hier wat aan hebt!?

Oké :j ik snap wat je bedoeld en je hebt het duidelijk en op een fijne manier uitgelegd. bedankt daarvoor ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:11

wat doe je eigenlijk na je "uitbarstingen"? ben je dan zo teleurgesteld dat je stopt met rijden of ga je iets anders doen?
In sommige gevallen kan het dat een paard/of pony gaat drammen omdat het weet dat jij hierop steeds hetzelfde reageert en voor hun de mogelijkheid biedt onder de oefening onderuit te komen.

Heb ja al uitgesloten dat je pony ergens pijn heeft? Misschien moet je tijdelijk iets anders met je pony gaan doen, maar wel iets dat bijdraagt tot wat je onder het zadel van je pony verwacht.
dus bv longeren met pessoateugel, of indien iemand je dit kan leren: dubbele lijnen, vrijspringen,...

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:16

Het rijden van oefeningen, en deze heel veel afwisselen zorgt ervoor dat het paard of de pony zijn aandacht bij jou moet houden. Dus veel voltes, groot en klein, sluiten/openen, van hand veranderen, rechts- en linksomkeert, nou ja vul maar in. Eigenlijk geen 1 rondje in de bak hetzelfde doen. Heel belangrijk zijn schijnovergangen. Deze zorgen ervoor dat er het paard leert op het tempo te gaan letten. Eerst even longeren zorgt wel voor afvloeiing van de meeste spanning. Een paard (lees ook pony) leert alleen maar in ontspanning. Is hij met zijn omgeving bezig of bezig te bedenken wat hij over 5 meter zal gaan doen dan is er geen aandacht voor de ruiter en lift deze alleen maar mee.
Het verkrijgen van ontspanning vraagt wel enige creativiteit en nadenken van de ruiter. En vooral geduld.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:20

petitparis schreef:
wat doe je eigenlijk na je "uitbarstingen"? ben je dan zo teleurgesteld dat je stopt met rijden of ga je iets anders doen?
In sommige gevallen kan het dat een paard/of pony gaat drammen omdat het weet dat jij hierop steeds hetzelfde reageert en voor hun de mogelijkheid biedt onder de oefening onderuit te komen.

Heb ja al uitgesloten dat je pony ergens pijn heeft? Misschien moet je tijdelijk iets anders met je pony gaan doen, maar wel iets dat bijdraagt tot wat je onder het zadel van je pony verwacht.
dus bv longeren met pessoateugel, of indien iemand je dit kan leren: dubbele lijnen, vrijspringen,...

Na mijn uitbarstingen ga ik even wat anders doen, bijvoorbeeld in stap een paar figuren en overgangen rijden. Als ik ben afgekoeld probeer ik het nog eens.

Bailey is eind 2010 2x gekraakt, heeft een nieuw passend zadel aangemeten gekregen en heeft geen last van haar tanden. Daar ben ik zeker van :j

Ik heb de tip longeren al heel vaak gehoord. Ik heb verder nog geen 'spullen voor longeren'en heb ook weinig ervaring omdat ik in principe gewoon rijd, wedstrijd, cross, buitenrit of bak. Als ik niet rijd ben ik bezig met freestyle of lekker poetsen en foto's schieten.

Met freestyle liggen de rangordes overigen keurig vast, ze heeft respect voor mij en ziet mij al leider.