eindelijk gaan we vooruit of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

eindelijk gaan we vooruit of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:56

Hoi

Ik ben zo trots op mien peerd (mariena) dat het eindelijk goed gaat :D :D met rijden.
Mijn merrie is echt een ..... af en toe.
ff kort verhaaltje :
Ik heb haar ooit 4 jaar gehad ( toen ook al echt een rotmerrie) Als 1 dag in de week goed ging dan was ik al blij waarom dan gehouden?? mensen zeiden dat het paard niks waard was en wou tegendeel bewijzen :P ( jah eigenwijs) Daarna verkocht wegens verhuizing toen heb ik haar aan iemand verkocht en die haar zou doorrijden, daar heeft ze in 3 mnd tijd 4 andere eigenaren gehad. :(:) Toen is bij een meisje terecht gekomen vlakbij waar ik toendertijd woonde. Per toeval contact gekregen, zij had ook problemen met mariena. Na 3 jaar heeft ze besloten om mariena weer te verkopen. Ik heb altijd tegen haar gezegd mocht ze mariena weer verkopen mij te bellen. En dat heeft ze gedaan. Nu heb ik mariena inmiddels al weer 2 jaar.
Na een jaar ging rijden nog niet goed ( zie eerste 3 foto's)
Van alles geprobeerd van rechtrichten tot therapie etc etc.

Na half jaar kwam een oude vriendin weer aan licht en samen zijn we aan de slag gegaan.
zie resultaat. Ik ben zo trots op mijn paard (en vriendin natuurlijk) Ben der nog niet maar het verschil is er toch :D :D???
uh ja ik zit zo scheef als een hoepel ben der druk aan het oefenen ;)

verschrikkelijk gewoon |(
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijkt er al meer op toch? Jah ik weet het zit scheef :+ (word aan gewerkt)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sam1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:05

Wat leuk dat je je paard uiteindelijk weer terug hebt kunnen kopen!! Maar ik vind eigenlijk de eerste 3 foto's er vriendelijker uitzien. Je paard loopt op de laatste 3 foto's veels te diep en erg ver achter de teugel. Probeer om haar verder met haar neusje naar voren en om hoog te rijden. Veel succes!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:23

Ik vind de eerste drie foto's ook veeeeeel vriendelijker, met name de derde foto. Laatste drie foto's laten vooral veel spanning zien, geen fijn beeld in elk geval.
Heb je les? Ik denk dat een aantal zitlessen ook een heleboel zullen schelen. Als jij niet netjes zit, hoe kan je dan verwachten dat je paard wel netjes loopt? :)
Verder valt het me op dat je paard veel met haar staart zwaait. Heb je haar weleens na laten kijken door een osteopaat?

marenmar85

Re: eindelijk gaan we vooruit of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 13:32

Ja zeker heb ik les elke week. uhm laat geen fijn beeld misschien zien maar merk aan mijn paard dat ze dit toch een stuk fijner vind ! Aangezien nu veel meer briest dan daar voorheen ;)

Zwepen met haar staart zucht tjah doet ze al jaren, en ik heb der alles bij gehad krakers osteopaten, en ieman die massage doet (van happie nog watte? ) Deze proffesionals konden niks vinden en zeiden ook dat het gewenning voor haar is geworden :s

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:36

Briesen kan ook een uiting van ongenoegen zijn he. Wil niet zeggen dat ze het fijn vindt zoals het nu gaat. De achterhand wordt nu bijna niet gebruikt, ze loopt op de voorhand, wat beide terug te voeren is op je teugelgebruik en aan hoofd/halshouding. Die neus moet eruit, veel meer richting foto 3, waarbij je ook kunt zien dat ze haar achterbeen meer onder de massa zet. Dus, achter activeren, voor toestaan, teugels een stukkie langer en vriendelijk in je hand zijn!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:26

Zou idd goed op je houding letten je lijkt voor over te kantelen. Tussen de oren van je paard door kijken. Opzich vind ik het er niet verkeert uitzien en als jij beter zit zal je paard ook beter lopen

Dorien_3009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:17

zoals je zelf al zei zit je naar voren, maar je geeft zelf al aan dat je er aan werkt.
probeer wat minder naar de grond te kijken;)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 16:31

ik zoek soms geld haha
tis me ooit gelukt met buitenrijd 20 euries ;)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:40

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 27-09-25 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:48

ja ehmm.. wat valt hierop te zeggen, als jij die laatste 3foto's een beter beeld vind geven, dan kan ik weinig zeggen, als je open staat voor kritiek, dan kan ik wel wat zeggen..

Je mag je paardje er veel meer uit rijden, minder aan de voorkant zitten, meer aan de achterkant, zodat de achterkant er zegmaar een beetje onderkomt en je meer vanuit ontspanning kan werken, zo komt de voorkant meer omhoog en geeft het een veel fijner beeld, en hoef je ook niet aan de voorkant te zitten.

Veel succes ermee!

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:59

Ik vind de laatste foto´s er wel beter uitzien. Vooral de eerste van de laatste 3 daar loopt je paard redelijk goed vanuit achter. De laatste 2 foto´s, die laten wel een beeld zien van een paard dat nog teveel op de voorhand loopt. Vriendelijk zijn de eerste foto´s misschien wel, ja paard loop vrolijk met zn oren naar voren, maar er gebeurd in zn lijf totaal niets, dus ik zie liever een paard dat ontspannen iets te diep loopt. Wat mij het belangrijkst lijkt, is je vanuit dit punt te focussen op actie vanuit achter. Veel tempo wisselingen en goed aan het been houden.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 17:01

dank jullie wel voor jullie berichten
dat is de volgende stap waaraan we moeten werken inderdaad. meer op de achterhand nu zetten. Ik ben eigenlijk allang blij dat ze ontspannen zo kan lopen. En geloof me daar is toch wat vooraf aan gegaan zeg pfff
schrikken, heel hard lopen :P,bokken staken en nu loopt ze ongeveer 2 weken zo lekker en fijn dat ik eigenlijk al naar half uurtje af kan stappen omdat ze klaar is.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:06

gabjj8 schreef:
ja ehmm.. wat valt hierop te zeggen, als jij die laatste 3foto's een beter beeld vind geven, dan kan ik weinig zeggen, als je open staat voor kritiek, dan kan ik wel wat zeggen..

Je mag je paardje er veel meer uit rijden, minder aan de voorkant zitten, meer aan de achterkant, zodat de achterkant er zegmaar een beetje onderkomt en je meer vanuit ontspanning kan werken, zo komt de voorkant meer omhoog en geeft het een veel fijner beeld, en hoef je ook niet aan de voorkant te zitten.

Veel succes ermee!

hier ga ik in mee. je bent denk ik veel te gefocust op de voorkant. Want op de laatste foto's is het hoofd naar beneden, maar daar blijft het ook bij. Op de eerste foto's zie ik een paard dat actief loopt van achteren. Ze zeggen niet voor niks eerst voorwaarts rijden en dan neerwaarts. Veel succes verder

Edit: de derde foto vind ik het er best uitzien

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:56

Mijn paard briest alleen als ze het moeilijk vindt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:14

marenmar85 schreef:
dat is de volgende stap waaraan we moeten werken inderdaad. meer op de achterhand nu zetten.

Denk dat de volgende stap is aan jouw zit, je handen, en je benen werken, en dan komt die achterhand helemaal goed.

Jij zit naar voren, waardoor al het gewicht op de voorhand valt, dus ze kán niet eens op de achterhand lopen, al zou ze willen...... :=

Maar ik vind dit:
Afbeelding
Hier zie ik een paard wat probeert de hand wat te zoeken, los laat in de kaak en nek, rug moet nog wat komen, een redelijke balans, en een ruiter die heel aardig zit, fijne handhouding (mag wat meer rechtop, maar écht niet slecht en fijn voor het paard) haar benen laat afhangen, en ik zie ontspanning.

Er echt 100x fijner uitzien dan dit
Afbeelding
Hier zie ik een ruiter die naar voren duikt, waardoor het paard wel op de voorhand moet vallen, strenge handen, waardoor het paard achter te teugel kruipt en niet van plan is daar vandaan te komen. Je onderbenen liggen te ver naar achteren (dat kan ook neit anders als je zo naar voren zit) en één bokje hier en je ligt ernaast, want je bent echt uit balans.
En dat levert onnodige spierspanning op, waardoor de ontspanning bij het paard ook ver te zoeken is.

Ik zeg: ga terug naar dat rechtrichten. Houd het contact met die oude vriendin aan, maar laat haar maar niet lesgeven, want dit is echt hélemaal niks....... ik vind die eerste foto in mijn bericht een zó veel fijner beeld geven......

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:23

In aanvulling op wat Yamcha zegt: Kijk eens waar het achterbeen op de eerste foto heen gaat, en waar ie op de tweede foto heengaat. Je ziet duidelijk dat op de tweede foto het paard het been naast de massa neer gaat zetten, om te compenseren dat ie van voren de mogelijkheid niet krijgt zijn hals in de juiste positie te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:28

Fijne aanvulling, dank je wel :)

summerfeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:34

ik ben het met deze opmerkingen eens. die laatste fotos geven echt het beeld van een in de krul getrokken paard die op de voorhand valt... en geen ontspanning!!
Daarbij vind ik de beugels op de laatste fotos ook wel wat aan de korte kant, ook hierdoor val je verder voorover.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:32

Yamcha schreef:
marenmar85 schreef:
dat is de volgende stap waaraan we moeten werken inderdaad. meer op de achterhand nu zetten.

Denk dat de volgende stap is aan jouw zit, je handen, en je benen werken, en dan komt die achterhand helemaal goed.

Jij zit naar voren, waardoor al het gewicht op de voorhand valt, dus ze kán niet eens op de achterhand lopen, al zou ze willen...... :=

Maar ik vind dit:
Afbeelding
Hier zie ik een paard wat probeert de hand wat te zoeken, los laat in de kaak en nek, rug moet nog wat komen, een redelijke balans, en een ruiter die heel aardig zit, fijne handhouding (mag wat meer rechtop, maar écht niet slecht en fijn voor het paard) haar benen laat afhangen, en ik zie ontspanning.

Er echt 100x fijner uitzien dan dit
Afbeelding
Hier zie ik een ruiter die naar voren duikt, waardoor het paard wel op de voorhand moet vallen, strenge handen, waardoor het paard achter te teugel kruipt en niet van plan is daar vandaan te komen. Je onderbenen liggen te ver naar achteren (dat kan ook neit anders als je zo naar voren zit) en één bokje hier en je ligt ernaast, want je bent echt uit balans.
En dat levert onnodige spierspanning op, waardoor de ontspanning bij het paard ook ver te zoeken is.

Ik zeg: ga terug naar dat rechtrichten. Houd het contact met die oude vriendin aan, maar laat haar maar niet lesgeven, want dit is echt hélemaal niks....... ik vind die eerste foto in mijn bericht een zó veel fijner beeld geven......

Helenmaal mee eens :j
Een paard kan vaak nog mooier lopen en een fijner beeld geven als hij niet nagefelijk loopt dan dat hij veel te diep loopt. Helaas zie ik hier iemand die veel bezig is met het nagefelijk rijden |(
Ik geef asl tips : * iets naar achter zitten , (gewoon op je kont) :P Lekker voorwaarts rijden en niet bezig zijn me het nagefelijkheid...dat komt dan van zelf...
Leuk paard en veel +:)+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:46

marenmar85 schreef:
dat is de volgende stap waaraan we moeten werken inderdaad. meer op de achterhand nu zetten. Ik ben eigenlijk allang blij dat ze ontspannen zo kan lopen

Volgende stap op de achterhand zetten? Nee, ik zou eerst rechtop gaan zitten en niet zo streng zijn in je hand. Op de eerste 2 foto's loopt je paard niet over de rug, op de 3e foto gaat het de prima kant op.

Erg jammer dat je de laatste 3 foto's er echt beter uit vind zien. Jouw houding is enorm veel slechter geworden en je paard is er ook niet beter van gaat lopen. Die loopt vol spanning, bijna met de neus op de borst. Dat is gewon ontspanning, dat is poging om te ontlopen aan jouw spanning op zijn mond.

Probeer eerst eens de basis op te zoeken, die duidelijk ontbreekt. Ga eens lang en laag rijden, lekker het neusje er uit rijden met constante verbinding. Op de derde foto, zie je dat het paard bezig is zijn achterbeen richting het midden van zijn voorvoeten te zetten, dat is de juiste richting, daar wil je het been hebben. Op de "nieuwste" foto's zie ik dat been niet eens in de buurt van het midden komen. Dat betekent dus dat je paard niet recht gericht is en het probeert te compenseren. Ook lijkt hij via de foto's over zijn eigen tempo te lopen, te gehaast en ik denk zelf dat het komt om recht op te kunnen blijven lopen. Ik zou dus even een paar stapjes terug doen en vanuit ontspanning alles weer opbouwen, daarmee kom je er eerder als dat je nu verder rijdt, blessures krijgt en sowieso kom je in de problemen op hoger niveau als je paard de hand niet volgt, dus nu is het even een stapje terug, maar straks heb je je profijt er van.

Sorry als ik dingen dubbel noem, heb het topic verder niet doorgelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:20

RT-HAW => RIJ-ITP

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 01:19

Leuk paard, fijn dat je de klik met dit paard gevonden hebt, daar ligt al een hele basis :) Mag ik vragen waarom je met sporen rijdt?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 02:09

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het misschien wel beter is om eerst aan jou houding te werken en daarna pas aan die van je paard. Misschien ligt het ook wel voor een deel aan het zadel hoor en je beugels zijn ook erg kort. Ik denk dat je paard pas goed en ontspannen kan lopen als jij er ook goed en ontspannen op zit.Je hebt met je zit heel veel invloed op hoe het paard loopt, volgens mij is je zwaartepunt nu verder naar voren dan zou moeten dan word het denk ik wel lastig voor het paard om niet op zijn voorhand te vallen. Maar als je ook echt geld vind word het natuurlijk ook wel moeilijk afleren dat naar beneden kijken :+.

Misschien kan je een paar zitlessen nemen (aan de longe) of eens wat zonder beugels rijden.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 07:32

die heb ik in begin wel gehad misschien daar inderdaad weer mee beginnen

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 07:47

Ik ben het op zich wel eens met wat hierboven gezegd is op basis van de foto's. Natuurlijk kan je houding nog wel wat verbetering gebruiken, maar welke houding kan dat niet? Je ben je ervan bewust dus lekker verder blijven oefenen!
Verder vind ik het echt te ver gaan om jouw 'verbeterde' rijstijl/rijkunsten en je instructrice helemaal af te branden op basis van een paar foto's.