Rechtdoor. Nee, linksaf!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Rechtdoor. Nee, linksaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:51

Hoi allemaal,

Ik ging vandaag met mijn ijsco Thom rijden,
had nieuwe spullen binnengekregen (westernteugels, een bakstuk en een leadrope)
en die moest ik natuurlijk even uitproberen :3
Ik kom daar aanfietsen en Thom ligt in het enige modderige stukje wei, en zoals altijd wanneer ik aan kom lopen wanneer hij ligt kijkt hij me enkel lief aan of ik misschien een brokje mee heb. Na even op hem te hebben gezeten (geen zin om in de modder te zitten) moedig ik hem aan ook op te staan en mee te gaan. Even in de kraal gewerkt en een nieuw trucje geleerd: Turn! Hij had het supersnel door! :) Ook de spaanse pas wat meer geprobeerd uit te werken, en volop gefleemd natuurlijk :3 Daarna naar de poetsplaats. Natuurlijk zo vies als wat, van een poofy winterpaardje tot een moddervlek in de wei.
Deze keer bitloos, met een sidepull. Rijd zowel met bit als met verschillende bitloze optomingen,
en zolang Thom mee wil werken reageert hij net zo scherp met als zonder bit.
De westernteugels blijken tot mijn ergernis te lang, terwijl een site mij vertelde dat ik écht 2 meter nodig had voor de hoogte van Thom. Welja, ik maar op pad.
Dat gaat allemaal goed, totdat ik op een "basispad" (lang zandpad met verschillende zijpaadjes waar je in kan slaan)
kom, en even wil tolten. Dit gaat ook goed, totdat ik bij de 2e mogelijke afslag kom.
Thom probeert bijna altijd af te slaan, en nu dus ook. Ik reageer snel en wil hem (zoals ik altijd doe)
in zijn draai doordraaien zodat hij weer netjes op het pad terecht komt.
Nu vliegt hij er echter vandoor alsof hij peper in zn kont heeft, en we racen keihard over soeplinke weggetjes vol boomwortels en kuilen, terwijl ik op allerlei manieren hem probeer terug te nemen.
Geen enkele reactie, totdat ik een uitweg zie: het militair oefenveld, een open plaats met hier en daar bomen waar ik soms oefen voor wat soepelheid. Ik weet hem erheen te sturen, en terwijl we om de bomen heen cirkelen en zigzaggen, krijg ik hem iets rustiger,
dus ik stuur naar waar we vandaan komen, terug naar het basispad. Ipv links racet hij zonder rem naar rechts, richting huis.
Terwijl ik mn evenwicht even hervind galoppeert hij als een gek (hij is normaal meer van het lui stappen) de bocht door (hij gaat normaal ALTIJD over in draf of stap in een bocht) en in de verte zie ik een oudere man met een enthousiast klein jongetje fietsen. oliebol. Nu echt de rem erop, op een of andere manier. Dus uiteindelijk mezelf maar richting een boom geknald, maar we stonden in ieder geval stil. Afgestapt, omgedraaid, een tractor langs laten gaan (tractor = eng volgens Thom, ging heel goed deze keer!) en weer op het basispad teruggekomen. Nu had hij zonder conditie al aardig wat afgegaloppeerd, dus snuivend als een gek reden we éindelijk weer aan een ontspannen teugel over het basispad, en deze keer kon ik rustig doorgaan. De rest van de rit alleen maar gestapt, hij was helemaal op. Thuisgekomen een gloeiendwarm paard. Wil ik hem zijn brokjes geven, is de muesli op en de nieuwe zak krijg ik met geen mogelijkheid open. (na er een scheur op de verkeerde plaats in te hebben gemaakt maar gelaten voor wat het was en extra biks toegevoegd :o)
Teleurgesteld omdat ik geen ontspannen ritje heb kunnen maken,
maar tevreden met het grondwerk en het knuffelen dan eindelijk aan de chocolademelk,
en dan nog in de kou terugfietsen..

xDeems

Re: Rechtdoor. Nee, linksaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:02

Whaha .. Dat remmen tegen de boom heb ik ook al eens moeten doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:09

Ik ben eigenlijk wel geschrokken van je verhaal. :=
Was je niet in de gelegenheid om hem op een volte te krijgen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:29

Nauwelijks. Hij is op zulke momenten HEEL erg goed in zn hoofd de andere kant op te trekken, en mijn sidepull is niet superzacht en ook niet superscherp, maar ik had gedacht dat het wel wát inwerking zou moeten hebben, zo zacht issie nou ook weer niet.. Niet echt dus. Als Thom rechts wil, gaat Thom rechts. (en daarna "het gevecht" om weer terug te keren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:35

Dus volgende keer maar met een scherper inwerkend hoofdstel op pad gaan. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:38

Nee, zo werkt dat voor mij niet. Ook op een touwhalster of bit zal hij hetzelfde reageren, alleen is een touwhalster te onduidelijk voor m. Ik ben al veel bezig met wijken voor druk en grondwerk, maar niet alles gaat er even goed in :o Binnenkort ga ik lessen bij een soort NH-er, zodat ik weet wat ik fout doe en makkelijker kan communiceren met hem, en we het allebei ook nog snappen :3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:40

Dan lijkt het me wel verstandig om tot die tijd niet naar buiten te gaan. :=
Gelukkig is het deze keer nog goed gegaan met dat jongetje en die oudere man.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:55

Klinkt als een vrolijk grappig verhaal, maar een pony die zo zijn eigen plan trekt en zich niets van zijn berijdster aantrekt is niet echt grappig, niet voor je eigen veiligheid en ook niet voor de mede weggebruikers. Ik zou eerst eens goed met m aan de slag gaan zodat hij jou als leider gaat accepteren voordat je nog een keer zo'n gevaarlijk raceparcours af gaat leggen...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:02

Mee eens fransje! Was ook absoluut niet de bedoeling zo te racen, en had ik ook absoluut niet van hem verwacht! (Dik, lui en relaxed paard.. Opeens in een wilde rengalop terwijl ik nog niet mn beugels goed heb gevonden om in de verlichte zit te gaan zitten..) En dat moet hij deels inderdaad nog :P Op andere delen reageert hij precies zoals t hoort. Maarja, nog veel werk aan te doen.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:03

Ik ken iemand die ook zo'n eigenwijze ijslander heeft. Meestal redelijk braaf, maar zo af en toe ook kont er onder en gaan.
En die ijsco's hebben zo'n kort stijf nekkie, dat "trek" je niet zo maar even om.
Lijkt leuk en makkelijk die kleine pony's van dit type, maar met die karaktertjes en bouw....... daar verkijken veel mensen zich op. Zo'n ijsco rijden is geen eitje. :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:04

Over het korte nekje, inderdaad :P Zn mams heeft een veel langere nek, hij is echt een dikke spier+vetbonk daar.

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:05

Ja, en dat zet je dan niet zo maar even op een volte !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:09

Zo was mijn opmerking ook niet bedoeld hoor.. :+
Ik weet zelf hoe het is om op een druk paard met flinke, gespierde nek te zitten, maar het is mij nog nooit overkomen dat zij er op zo'n manier vandoor gaat.
Natuurlijk, bijna elk paard gaat er weleens vandoor, maar ik vind het gewoon gevaarlijk zoals in de OP beschreven wordt dat je zowat het hele bos door crosst met een paard dat nergens meer op reageert.
Dan breng je niet alleen jezelf in gevaar..
Als dit mijn paard betrof, zou ik daarna óf op bit terug gaan óf eerst onder begeleiding buiten gaan rijden.

Maar ja, wie ben ik.. :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:11

Mij ook nog niet, ben ook niet van plan om zo de controle meer te verliezen, dan maar een bitje met een los teugeltje, toch op 1 of andere manier meer controle doordat hij er bekender mee is.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:31

Hihi even op je profiel gesnuffeld, hij ziet er wel lekker ondeugend uit :+
Om het te lezen is het allemaal wel grappig maar als je er op dat moment opzit.. is het minder grappig denk ik.. Was je alleen in de bossen? ;)
Heb je hem trouwens echt tegen een boom aangestuurd, of stond hij stil voor de boom ? :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 17:09

@kaira, ik ben gewoon rechtsaf geslagen :P Gewoon recht de bosjes in, en maar hopen dat er iets is dat m tegenhoud (stammen van minder dan 15 cm doorsnee loopt ie gewoon overheen..)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:29

Met zo'n bonk spieren ga je natuurlijk niet ineens de goede kant op natuurlijk, eerst de foute kant op ;).
Oh oh, gelukkig nog goed afgelopen, maar kan me wel voorstellen dat je even peentjes zweette toen die man met het kindje aankwam. Eerst maar even in de bak oefenenen ;).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:35

:P t was wel even een momentje snel denken ja. In de bak oefenen voor buitenritten vind ik niet nuttig, op de baan werken vinden we daarbij allebei supersaai :P Dus veel oefenen buiten, maar toch even met bit..