mijn pony is ook onrustig...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

babet1991

mijn pony is ook onrustig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 13:42

Lastig lastig....

nadat gisteren onze belg koliek heeft gehad, vind ik mijn pony nou ook wel erg rustig,normaal als je met bix voor de staat is het haphaphap nog net niet uit je handen...en nu ze wilde niks van me weten...heeft harde buik...en ademt wat zwaarder...

vee arts is ook bij haar geweest maar hoorde nog niets...
nog geen koorts of niets, hoop dat ze gewoon niet lekker is,'(zoals wij mensen ook wel is hebben)maar heb haar nog nooit zien liggen,en dat doet ze nu ineens wel heel veel..
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 07-02-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype normaal gemaakt. Schuine teksten lezen vervelend.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:46

ben bang dat je nog een koliek geval hebt!

als ze al die dingen nu opeens doet terwijl ze dat anders nooit doet lijkt het me duidelijk.
je kan wel op het gemak wandelen met haar, zodat de darmen wat meer actief worden door de inspanning en hopelijk trekt het daarmee een beetje weg.
kan zijn dat ze wel buikpijn heeft maar nog net geen echte koliek natuurlijk.

succes!

babet1991

Re: mijn pony is ook onrustig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 13:48

zo vervelend...
vee arts zei dat ze nu nog geen verhoging had...maar heb haar nooit zien liggen...normaal wil ze altijd achter mij de stal uit...en oo als ik nog maar amper bij haar bix tonnetje sta...springt ze al een gat in de lucht...

Hoop dat et niets is, moet geen apen met beren vergelijken...en dat doe ik ook niet.Herken voor het eerst mijn eigen pony niet...ze snuffelt op de grond,wil liggen en heeft harde buik,en wil NIKS eten...geen kuil,bix

Kan het zijn dat ze begin stadium heeft?
waardoor vee arts nog niks kon vernemen?
Hoop natuurlijk dat ze gewoon een griepje heeft...of haar vriendin mist, maar het lijkt me stug dat ze dan alle tekenen van haar vriendin ook begint te krijgen....?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:52

Ik had net ook al in je andere topic gereageerd... Je treft het niet zeg.. Is er een verband tussen de beide gevallen? Zand of ander hooi of iets dergelijks ? dit klinkt toch echt als (beginnende) koliek.Heel veel sterkte alvast.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:00

babet1991 schreef:
zo vervelend...
vee arts zei dat ze nu nog geen verhoging had...maar heb haar nooit zien liggen...normaal wil ze altijd achter mij de stal uit...en oo als ik nog maar amper bij haar bix tonnetje sta...springt ze al een gat in de lucht...

Hoop dat et niets is, moet geen apen met beren vergelijken...en dat doe ik ook niet.Herken voor het eerst mijn eigen pony niet...ze snuffelt op de grond,wil liggen en heeft harde buik,en wil NIKS eten...geen kuil,bix

Hoop natuurlijk dat ze gewoon een griepje heeft...of haar vriendin mist, maar het lijkt me stug dat ze dan alle tekenen van haar vriendin ook begint te krijgen....?

een ding wat ik inmiddels wel heb geleerd in die 20 jaar in de paarden is: altijd je eigen gevoel volgen!!
jij kent je pony het beste van iedereen, en als jij merkt dat er iets niet goed is (of dingen doet die ze normaal niet doet) altijd op reageren!!
als ik jou was zou ik met haar gaan wandelen een half uur tot een uur en dan terug op stal zetten en kijken hoe ze reageert.
doet ze nog steeds zo nogmaals DA bellen!
je kan beter 1x teveel bellen dan 1x te weinig!!

ik weet hoe lastig het is, het is net niet helemaal super duidelijk en de DA zegt ook nog dat het niks is, maar echt waar, volg je eigen gevoel!

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:01

Hoi,

ze hebben niets anders gehad als anders......wij controleren ook goed op schimmel etc,En het kuil wat we ze geven is nog steeds hetzelfde als voorheen.
Ze hebben toen het vroor wel buiten gestaan??
Maar verder is er niets veranderd.

Erg vervelend,hoop dat ik gewoon dom ben,en het me verbeeld dat nu ook mijn meisje ,vreemd begint te doen.

De tekenen van haar zijn dus

mijn meisje:

-Steeds wel willen liggen.
-snuffelen op de grond.
-Niet reageren op bix (doet ze normaal altijd)
-Harde buik.
-suffig kijken,en slechter reageren als ik dr laat schrikken.
-Wat grotere neusgaten.

Vee arts kon uur geleden nog niets aan haar zien,voelen.
had nog geen koorts,of tekenen van koliek,
hij dacht dat ik me het verbeelde,doordat de belg ook ziek is.

Tekenen Belg:

-Snuffelen op grond
-Lag ook veel. (wat ook zei normaal nooit deedt)
-Snuffelt ook extreem veel op de grond (buiten) op stal heeft ze dit niet gedaan.
-En een harde buik.

(nogmaals ze ligt normaal nooit)

Beide paarden liggen normaal nooit, niet in ons bijzijn,

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:02

Mijn gevoel zegt dat het NIET goed is.Ik herken mijn eigen kleine vreetzakje niet terug,ook al had ze genoeg kuil gehad,haar bix zou ze nooit afstaan...nooit ze heeg altijd in je nek,en hinnekte,ze is nu TE rustig.
Mister01 schreef:
babet1991 schreef:
zo vervelend...

een ding wat ik inmiddels wel heb geleerd in die 20 jaar in de paarden is: altijd je eigen gevoel volgen!!
jij kent je pony het beste van iedereen, en als jij merkt dat er iets niet goed is (of dingen doet die ze normaal niet doet) altijd op reageren!!
als ik jou was zou ik met haar gaan wandelen een half uur tot een uur en dan terug op stal zetten en kijken hoe ze reageert.
doet ze nog steeds zo nogmaals DA bellen!
je kan beter 1x teveel bellen dan 1x te weinig!!

ik weet hoe lastig het is, het is net niet helemaal super duidelijk en de DA zegt ook nog dat het niks is, maar echt waar, volg je eigen gevoel!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:07

als je gevoel zegt dat het NIET goed is dan absoluut reageren!!
bel anders met de DA en zeg wat je merkt, en dat ze dit anders niet doet!!

ik zag net je andere topic, heel erg wat er gister is gebeurd, maar ben bang dat je merrie nu ook erge buikpijn heeft.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 14:10

Klopt... ik bel zo ook, mijn schoonpa vind me nogal overdreven..hij zegt :JA ,heb de vee arts laten kijken heeft geen koorts etc etc,
maar ik voel me er niet goed bij ik herken dr echt niet!!

En neem zowiezo aan, dat een situatie snel kan omslaan,zeker wat betreft koliek?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:18

dat kan best snel veranderen ja, ligt heel erg aan de soort koliek, en hoe goed je paard het aangeeft natuurlijk! :D

een paar maanden geleden werd mijn vriendin ook door de DA steeds afgedaan als overbezorgd, en "niks aan de hand" en na veel gezeur en uiteindelijk een groot onderzoek in de kliniek bleek hij een leveraandoening te hebben, wat hij nu pas ging tonen.

dit is gelukkig niet bij jou van toepassing, maar meer bedoelt als tip: je gevoel zegt dat het niet goed is!!!

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:28

Lijken mij toch wel kolieksymptomen hoor, de DA kan haar toch gewoon preventief inspuiten met buscopan (baat het niet, dan schaadt het niet). En ik zou haar een dagje laten vasten, doen we hier ook altijd als we begin van koliek zien.

Tja, wat is de oorzaak van koliek? We hadden er hier 25 jaar geen enkel geval gehad, en vorig jaar hadden we er denk ik 5, waarvan 1 fataal, dit jaar weeral ééntje, en ééntje net niet. Goed in de gaten houden en zorgen dat je er snel bij bent. Better safe than sorry.

Wist trouwens niet dat een paard koorts doet bij koliek. Zou dat ook het geval zijn bij een acute koliekaanval? Mijn DA heeft nog nooit de koorts genomen bij een paard met koliek.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:31

Paarden met koliek hebben ook geen koorts, dat heeft niets met elkaar te maken.

Jouw verhaal klinkt wel degelijk als een paard met koliek. Met wat geluk gaat het vanzelf over , zoniet : de dierenarts nogmaals laten komen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:36

Als ik in jou schoenen stond had ik allang de DA weer terug geroepen. Je kan nu alvast wat met haar gaan lopen.. Sterkte ermee!

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 15:14

Bel zo toch maar de vee arts...ze ligt, ze oogt opzich wel rustig als ze ligt,maar haar buik is uitgezet....en wil geen biks eten of niets,ze heeft ook nog niet gepoept..ze is te rustig

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:19

Misschien kun je preventief Colosan geven. (als je het hebt staan). Als ze koliek hebben is dit iig een middel wat je kunt geven tot de DA komt en als je denk dat ze koliek gaat krijgen, kun je het (soms) hiermee al oplossen.
Meestal beginnen ze meteen te mesten door dat spul, omdat het een laxerende werking heeft.

Hopelijk valt het mee met je paardje!

Melissa_101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:35

klinkt echt niet goed hoor! nog een keer de DA bellen en dan maar hopen dat je een ander krijgt?!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:39

klinkt niet echt goed
hier heeft laatst ook een paard koliek gehad heeft spuitjes gehad en ect gewandeld en zo
ik ben om 19.00 uur gaan controleren alles goed leek fit en had honger
niet is minder waar om 22.00 uur werd ik gebeld dat die ingeslapen was

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:43

Het klinkt als koliek, en vergrote neusgaten duiden op pijn. Bij ernstige koliek, gas, milt nierband, dunne darm etc. gaat de HT waarde in het bloed omhoog en krijgt een paard uiteindelijk ook verhoging of koorts, maar dan is het al langer aan de gang. Bij verschillende soorten koliek moet je er snel bij zijn omdat er anders inwendig schade ontstaat.
Vind je veearts niet erg goed overkomen, hij wacht te lang.

In alle gevallen niet eten laten, wel drinken.

Bij verstopping vallen de darmgeluiden lanzgzaam uit en hoor je niets. Vaak gaat dit met gas gepaard. Controleer of er aan de rechterkant achter de ribben een zwelling zit, dan hen je te maken met een opgegaste blinde darm, gas kan ook ergens anders zitten. Voor gaskoliek, mag je met het paard lopen, maar niet uitputten. Goed is 10 minuten stappen, 10 minuten draven, 10 minuten stappen, colosan en een half uur op stal, daarna herhalen. Indien de koliek toeneemt of de situatie verbetert niet dan heel snel kliniek.

Mijn paard had gelijke symtomen in december. Het was gas+ verstopping, de dikke darm stond op het punt te draaien, was er net op tijd bij.

Mijn advies: niet wachten, symptomen zijn serieus, kan ook vergiftiging zijn (check de kleur van het tandvlees en oogwit, geel, wit, bruin, donker rood en paars, alle niet goed)

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:40

hoi , tandvlees is goed, alleen ze staat er bij als nou : een zoutzakje!

zie haar buik wel samen trekken..
en ja ze is nog steeds niet wie ze was,

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:56

ik zelf sta echt in twee strijf wel of niet bellen...!!

denk als ze met een uur nog zo is, ik BEL,en zeg dat hij met spoed moet komen...?
Kan het niet zijn dat ze gewoon VOL zit?

lijkt me stug(ze heeft vanaf van morgen nog niet WILLEN eten)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:07

Geen uur meer wachten... ik zou nu bellen, beter te vroeg dan te laat....

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:40

Bah,bel ik de vee arts neemt ie niet op..heb al meerdere malen geprobeerd BAH!!!
omdat ze ook wat begint te rillen/trillen op dit moment...wel wilde ze haar wortel,maar daar is ook alles mee gezegd.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:46

koorts kan je zelf in de gaten houden ;)
wandelen is ook altijd fijn voor de werking van de darmen (is al vaker zgezegt in dit topic) sterkte nog!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:55

Ik heb je andere topic ook even gelezen maar ik zou een andere dierenarts bellen als ik jou was. Je paarden hebben zo te lezen beide last van koliek en daar moet zo snel mogelijk iets aan gedaan worden. Niet meer afwachten maar bellen, dit gaat echt niet vanzelf over bij allebei niet.
En over de kosten zou ik me maar niet te druk maken, je kunt bijna overal wel een betalingsregeling treffen dat je niet in 1x een groot bedrag hoeft te betalen.

Sterkte in iedergeval, hoop dat ze allebei op mogen knappen.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:00

Hebben net geprobeerd dr te meten...thermometer deffect das ook vervelend HOOR!!

ff zoeken naar een gewone dan maar vind het best eng...